Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ara van 4 jaar trainen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • ara van 4 jaar trainen

    hallo,
    ik heb sinds een week een blauw gele ara van 4 jaar oud, het is een man.
    de vogel heeft een lange tijd in een voliere gezeten waar die alleen maar eten voorgeschoteld kreeg en wat aandacht kreeg door de draad.

    ik zou graag hebben dat de vogel op een deftige manier op mijn hand komt zitten en dat ik zijn vleugels ed kan checken.

    hoe pak ik dat het best aan?

    de vogel zit nu ook in een ruime voliere, en komt wel zonnebloempitten uit mijn hand halen.

    grts

  • #2
    neem je tijd en wees rustig.
    Als je kan laat hem in de voliere zitten, en ga in de voliere met een hoop nootjes of lekkernij.

    als hij aandacht kreeg langs de buitenkant van de volière, denk ik niet dat hij handenschuw is.
    Bied enkele keren een nootje aan, duidelijk zichtbaar tussen je wijsvinger en duim. Breng het traag naar hem toe, en zorg dat hij zich moet uitstrekken om het te pakken. Hierdoor vermijd je dat hij nog een uithaal kan doen, mocht hij willen bijten. Als je merkt dat hij geen schrik heeft van je hand en het nootje vlot aanneemt kan je stap 2 doen: hem op je arm laten stappen om aan het nootje te raken. Doe alles kalm en beheerst en praat rustig terwijl je dit doet. Eventueel doe je een trui aan om hem te laten opstappen, mocht hij bijten, is de kans groot dat hij meer in de trui bijt dan in je vlees. :-)

    Onthou dat als hij bijt, je best kalm kan blijven, als je roept en hem wegduwt, dan leert hij: ik bijt en ze laten me met rust. Dit is niet de boodschap die je wil brengen. als jij moord en brand schreeuwt vinden papegaaien dit geweldig, ze houden van actie en drama, en dan zeg je hen juist: als je bijt doe ik lekker gek....
    Als hij bijt, trek rustig je hand terug, en als hij op je arm zit, en je ziet dat hij wil bijten, beweeg dan je arm, net genoeg zodat hij zich moet concentreren om het evenwicht te houden en hij niet de tijd heeft om zich op het bijten te concentreren.

    Vleugels checken kan je later doen als hij gewend is gestreeld te worden. Dit hangt van ara tot ara af, en dat moet je zelf wat aftasten.

    succes in alle geval, en hou ons op de hoogte!

    Nick
    http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
    Papegaaienpsychologie:
    Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
    http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

    Comment


    • #3
      alvast bedankt.
      zelf had ik het idee om een stok te voorzien in zijn voliere, dat als hij op de stok zit, een nootje krijgt. vanuit die stok zou ik hem dan leren opstappen en mij gewend laten worden. is dit een goed idee?

      zo moet ik niet altijd naar hem gaan maar komt hij ook naar mij.

      Comment


      • #4
        zo kan je ook starten.

        Maar ik ging ervan uit dat er reeds stokken in de volière waren. :-)
        http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
        Papegaaienpsychologie:
        Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
        http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

        Comment


        • #5
          ja hoor, verschillende stokken van verschillende diktes,
          maar ik bedoelde een specefieke stok op een specefieke plaats

          Comment


          • #6
            na twee dagen komt krokro al op mijn arm zitten., telkens dat hij zijn poot op mijn arm zet zeg is "opstap" en wanneer hij helemaal op mijn arm zit, krijgt hij een nootje.
            ik vind het al een hele vooruitgang.
            nu moet ik daar waarschijnlijk heel veel met oefenen en de nootjes afbouwen tot enkele?
            want momenteel stapt hij erop wanneer hij het nootje ziet.

            welke noten worden er hier zoal gebruikt voor te trainen? ik gebruik momenteel zonnebloempitten.

            Comment


            • #7
              Hallo,


              welke noten worden er hier zoal gebruikt voor te trainen? ik gebruik momenteel zonnebloempitten.
              Op zich maakt het niet uit wat je aan beloning geeft enigste voorwaarde is,de ara moet het lekker vinden en het moet gezond zijn.

              Een zonnebloempit kan prima maar dan deze wel uit zijn dagelijks voer verwijderen.

              Wat ook wel handig is,het geen je als beloning geeft moet niet te groot zijn.
              Een walnoot zal dus wat minder geschikt zijn om dat nog al lang duurt voor die op is en je dus niet verder kunt met je training.

              Wij gebruiken als beloning voor onze ara de pijnboompit,kleine gedopte pinda(maar met mate).
              ik weet niet alles maar doe mijn best

              Comment


              • #8
                ok, alvast bedankt.
                nu nog af en toe wennen aan het beetnemen van mijn vel tussen zijn bek.
                =)

                Comment

                Ads onder in topics

                Collapse

                Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                Working...
                X