Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geluidsoverlast Ara ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Geluidsoverlast Ara ???

    Oproep aan araverzorgers.

    Heb jij ook een ara als huisdier in een kooi of op een stok in de woonkamer?

    Het liefst zie ik op mijn vraag reacties van mensen die reeds een paar jaar ervaring hebben met het houden van een ara.

    Met name wil ik meer weten over een eventueel geluidsoverlast dat door de ara geproduceerd wordt.

    Ik hoop op veel reacties: volgende vragen heb ik:

    * wat voor een ara heb je
    * hoe lang heb je de ara al
    * hoe wordt de ara gehuisvest
    * hoe vaak per dag laat de ara zijn "schreeuw" horen
    * hoe lang achter elkaar schreeuwt de ara
    * indien u niet vrijstaand woont, krijgt u klachten van de buren

    Wat is uw advies naar mensen die een ara willen kopen?

    Bij voorbaat heel hartelijk dank voor je reactie.

    Frans
    fkbmac www.koppiekrauw.com

  • #2
    Heej leuke vragen !!!

    Ik ben in het bezit van 2 ara's een ara maracana en een ara severa. 2 dwergara's. In ons vorige huis hadden ze een kleine voliere die in een ruimte stond naast onze woonkamer. Hier hadden ze daglicht doormiddel van doorzichtige golfplaten. Bijde ara's zijn overigens tam.
    Ik heb in dat huis regelmatig contact gehad met de buren om te vragen of ze er last van hebben. Ze gaven aan dat ze de ara's zeker erg goed kunnen horen, maar niet zo dat ze er last van hadden, ook vonden ze het geklets erg gezellig.

    In het nieuwe huis hebben ze het eerste half jaar in de woonkamer gestaan in een papegaaienkooi. En nu zitten ze sinds kort in de schuur, deze is nog niet geisoleerd, maar hier zijn we nu mee bezig.
    De buren hier geven ook aan dat ze het gezellig vinden vogelgeluiden om zich heen te hebben, met de andere buren heb ik hierover nog geen contact gehad. Wel geven buren van een aantal huizen verder op ook aan dat de ara;s nog prima te horen zijn.

    De tijden dat de ara's schreeuwen wisselt hier nog wel. Het is vaak 's ochtends als ze horen dat ik wakker ben en uit bed ga, zelfs in de schuur hebben ze dat nog prima in de gaten. Ik denk dat dit zo'n 5 minuten aan 1 stuk door gaat. Ook 's avonds hebben ze een aantal minuten dat ze echt aan 1 stuk schreeuwen. Dit is wel wat langer, zo'n 10 minuten. Ook door de dag heen willen ze zich nog gerust eens laten horen. Ook reageren ze hier erg op de geluiden om zich heen, bijv als de buurdkinderen buiten druk zijn dan doen de ara's gezellig mee.

    Serieuze klachten van de buurd heb ik dus nog nooit gehad, maar probeer hier over wel altijd in contact te blijven met ze.

    Vaak word er bij de dwergara;s gezegt dat als ze eenmaal broedrijp zijn het schreeuwen veel erger word. Bij ons hebben ze bijna die leeftijd berijkt, dus ik ben heel benieuwd of het schreeuwgedrag verergerd, omdat ik ook dus al meerdere malen heb gehoord dat ze worden verkocht vanwege overlast. Dit verkopen hoor je trouwens ook veel bij de grote ara's (onze buren bijv)

    Ook ben ik nog erg benieuwd of ons isoleren veel zin heeft

    Om even te laten horen wat een geluid de dwergara maakt heb ik op mijn website 2 geluidsfrachmenten gezet:

    De ara severa: http://www.ara-world.nl/site/index.p...uiden&Itemid=2

    De ara maracana: http://www.ara-world.nl/site/index.p...uiden&Itemid=2

    (het laden kan even duren)
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

    Comment


    • #3
      Hallo Erika,

      Dankje voor je reactie.

      Je schrijft dat je de ara's eerst in te woonkamer hebt gehad en dat ze nu verhuisd zijn naar de schuur.
      Nu vraag ik me af.... waarom heb je ze verhuisd?
      Heeft de verhuizing ook te maken met de herrie die de vogels in de woonkamer maakten?

      Groet, Frans
      fkbmac www.koppiekrauw.com

      Comment


      • #4
        Hallo

        Ik heb sins anderhalf jaar een blauwgele ara. Ik Heb Mika, zo heet die, overdag in een kooi en als ik thuis ben zit vaak op zijn kooi. Schreeuwen doet Mika eigenlijk heel weinig, maar dat is per vogel verschillend. Volgens mijn schreeuwen ara`s over het algemeen niet lang achterelkaar. Maar het is ook de opvoeding die een ara krijg, dat is heel belangrijk en consuquent is het belangrijkste. Ik heb er sins een week nog een blauwegele bij gekocht, dat omdat ik overdag werken ben en Mika een maatje wou geven. Tot nu gaat dat heel goed. oja wat betreft buren ja elke buur is een ander ik heb Mika in de zomer ook lekker buiten ook daar is hij vrij stil maar als er wat laag overheen vliegt dan schreeuwt die ff van schrik er is hier een buurman die zich geroepen voelt om Mika dan uit te schelden dat die zijn kop moet houden, andere buren stonden er van te kijken hoe vaak die buiten was want die hoorde hem nauwelijks of niet, die buurman die wel loopt te zeiken is zelf de grootste schreeuwer in de buurt, gelukkig verhuist hij eind volgende maand, dus met buren moet je geluk hebben. Het advies is wel ga naar een goeie kweker ga eens kijken bij de site van pakara daar vind je lijsten met goeie kwekers, ga eens bij een kweker kijken dan kan je horen wat voor geluid ze kunnen maken plus het is zo gaaf om bij een kweker te mogen kijken.


        Gr Remon

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door fkbmac Bekijk Berichten
          Hallo Erika,

          Dankje voor je reactie.

          Je schrijft dat je de ara's eerst in te woonkamer hebt gehad en dat ze nu verhuisd zijn naar de schuur.
          Nu vraag ik me af.... waarom heb je ze verhuisd?
          Heeft de verhuizing ook te maken met de herrie die de vogels in de woonkamer maakten?

          Groet, Frans
          Het geluid van de ara's had niks te maken met het verhuizen van de vogels. De reden hiervan is is dat ik ze in onze schuur veel meer ruimte kan geven als in de woonkamer, Hier zaten ze in een papegaaienkooi en in de schuur hebben ze een kooi tot hun beschikking van 1 bij 2 bij 2 en dat is gewoon prachtig voor ze !
          Eigenlijk is verder het geluid voor ons nooit een probleem geweest, heb erook nooit last van gehad.
          Wel is het natuurlijk zo dat ze zeker wel schreeuwen, maar dit is groot en deels ook natuurlijk gedrag, iets wat je je moet realiseren ook als je een ara koopt
          Chester en Samba
          Yoda en Navy

          Comment


          • #6
            hallo ,

            onze ara's zijn niet luidruchtig , alleen als ik met de wagen kom aangereden s'avonds na het werk , hoor ik ze tot buiten roepen , maar dit is omdat ze me horen en ze dan weten dat ze uit hun kooi mogen . In de zomer in de voliere,hebben ze hun bepaalde tijd van de dag , eventjes in de voormiddag en eventjes in de late namiddag .
            Gewoonlijk zijn het de amazone en de orangekuif die het spel in gang zetten , ik laat ze zo'n 10 minuten hun gang gaan , en dan zg ik hen dat het moet gedaan zijn , wie dan niet luisterd gaat de time-out kooi in en is alles rustig verder .
            Maar ik vind , als je papegaaien houdt , moet je hen nog wel papegaai laten zijn , en daar hoort hun geroep wel een beetje bij , het spreekwoord zegt toch " elke vogel zingt zoals die gebekt is " . Dit wil niet zeggen dat je ze niet moet en kan opvoeden , maar een beetje gekrijs kan geen kwaad vind ik .
            Onze buren doe er niet lastig over , en daarbij , blaffende honden in de buurt , en krijsende kinderen zijn soms ook vervelend , als we allemaal een beetje verdraagzaam zijn moet het allemaal kunnen .
            tel wat je hebt , niet wat je mist .

            Luna , Zazou Yara Charlie

            en Christel

            Comment


            • #7
              Hahaha,... ja ara's kunnen echt een aantal minuten per dag schreeuwen! onder het spel of om aandacht! Het is het mooiste beest op aarde voor mij,.. maar je moet wel een beetje "gek"zijn héél veel geduld hebben en er alle tijd insteken! En dit alles moet je dan ook nog eens vele jaren volhouden!

              Denk erom dit scheurt je trommelvliezen,.. echt superhard en dat doen ze nou eenmaal onder het fladderend spelen en hun natuurlijk gedrag!
              Ik heb een slaapkamer voor mijn vogels en een boom in huis! Doe jij dat ook?

              Ik wil ze nooit meer kwijt (heb er 3) wil je rust.... neem ze dan NIET!!!

              koop een poster ofzo! en anders heb je een héél bijzonder dier in huis..

              Comment


              • #8
                Hoi, ik haal dit topic nog maar eens naar boven want er zijn beslist meer mensen met ara's die hier op dit forum lezen.

                Schrijf ook jouw ervaringen hier neer!!!!!
                Zowel goede als ook slechte ervaringen!!!

                De bedoeling is dat degene die een ara wil kopen hier héél reële en duidelijke informatie kan vinden over het geluid dat de ara produceert.

                Zelf weet ik van mensen die twee ara's hadden.
                Een blauwgele ruim 2jaar en
                een geelvleugel ruim1 jaar
                Beide vogels waren in de huiskamer gehuisvest en zaten meestal op een speelboom.
                Zodra het vrouwtje uit het zicht was schreeuwden de vogels moord en brand totdat ze weer aandacht kregen. Dat geschreeuw konden ze ontzettend lang volhouden.
                Gelukkig was dat in een buitenhuis, zodat buren er geen problemen mee hadden maar de eigenaar werd er knettergek van en heeft uiteindelijk besloten de vogels weg te doen.

                herhaling van de vraag:
                * wat voor een ara heb je
                * hoe lang heb je de ara al
                * hoe wordt de ara gehuisvest
                * hoe vaak per dag laat de ara zijn "schreeuw" horen
                * hoe lang achter elkaar schreeuwt de ara
                * indien u niet vrijstaand woont, krijgt u klachten van de buren

                Groet, Frans
                fkbmac www.koppiekrauw.com

                Comment


                • #9
                  ik heb vrij veel ara's heb nu ook koppel moluuken kaketoe's dan is een ara maar een fluisteraar tenopzichter van een koppel molluken en dat vanaf 5 uur in de morgen .
                  ik heb geen buren dus voor mijn geen probleem .ik doe mijn ooraperaatjes snachts uit en heb er geen last van

                  Comment


                  • #10
                    Herman


                    Hahahhah daar noem je me ook wel een kaketoe op.
                    De molukken zijn inderdaad de luidste kaketoes. Maar wel geweldig mooi. Als ik zo woonde als jullie zou ik ze zeker willen hebben. Dan maar oordopjes in, lol.

                    Wat is in jouw ogen nu de rustigste Ara in zijn soort.
                    Ik gok op de couloni????

                    gr

                    Henk

                    Comment


                    • #11
                      henk je gok niet slecht maar ook de roodoor is vrij rustig.en de geelnekjes ook.
                      de kleinste zijn wel de grootste herrie schoppers dus de nobilis
                      1 nobilis in huis geen probleem maar 2 is geen pretje maar wel een genot om ze bezig te zien.

                      maar voor mij maak het niets uit heb er geen last van en mijn buren ook niet.
                      die zitten lekker ver weg

                      Comment

                      Ads onder in topics

                      Collapse

                      Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                      Working...
                      X