Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe wij bezig zijn met het schreeuwen van onze dwergara´s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hoe wij bezig zijn met het schreeuwen van onze dwergara´s

    Onze ara´s zijn na de brand enorm verwend, dat krijgen wij nu terug op ons bord door veel schreeuwen van die 2. In dit topic wil ik de stappen beschrijven die wij ondernemen om het schreeuwgedrag te verminderen.

    Volgens mij zijn er een aantal redenen waarom ze schreeuwen:
    • De kooi is te klein ze zaten altijd in een voliere van 1 x 2 x 2 en zitten nu in een kooi van 80 x 60 x 150 ongeveer. Dit is behoorlijk kleiner.
    • Het eten, ik ben yoda en navy aan het overwennen aan pellets (geen 100% maar ong 50-50) hier maken ze nog steeds een strijd van.
    • Aandacht, al kan ik me dit van navy niet zo goed voorstellen omdat hij totaal geen aandacht van ons wil normaal.
    • Slaap te kort? Yoda en navy hadden in het vorige huis daglicht via een raam, 's avonds werd er wat bij verlicht tot 21.00 uur. Nu zitten ze in de woonkamer, en daar is het licht soms wel aan tot 23.00 of later. Een heel ander dagritme dus voor hun.
    Wij zijn begonnen met het tegen gaan van het schreeuwen door te gaan negeren. Eerst negeerde we de vogels gewoon en bleven we in de woonkamer, dit werkte echter niet goed dus liepen we de woonkamer uit en deden we de deur dicht en kwamen pas terug als ze minimaal 10 minuten stil waren. Ook dit heeft nog geen goed effect op de vogels. Ze schreeuwen namelijk ook rustig als wij nog liggen te slapen (en beter negeren als slapen kan ik niet).

    Van wing lady hebben wij toen de tip gekregen een doek over de kooi zodat we de vogels 's avonds meer rust geven. De eerste 2 dagen dat we dit deden ging heel goed, die 2 dagen waren ze rustig en schreeuwden ze weinig (dit is normaal he voor ara's)
    De dag erna was het echter weer helemaal mis, maar dit was de dag dat ze pellets kregen. Ze hebben toen de hele dag geschreeuwd wel met tussen pauzes. Toen ze de pellets ophadden heb ik ze 's avonds expres weer pellet gegeven om ze uit te dagen, dit vonden ze zeker niet leuk.
    Maar vandaag zijn ze weer rustig, alleen toen ik ze de kooi uit heb gehaald was het even 2 keer een schreeuw verder heb ik ze vandaag ook nog niet gehoord. Dus heel goed.

    De Tok kooi werkt in ons geval niet tot heel moeilijk, dit omdat de vogels erg aan elkaar zijn gehecht en ik ze niet uit elkaar kan halen. Dit verergerd het schreeuwgedrag alleen maar.

    Wat wij ook daarnaast doen is het aanbieden van voldoende speelgoed zodat ze zich ook in de kleine kooi niet vervelen als ze erin zitten. Er hangen 1 speeltjes met houtblokken die kapot mogen, en speeltje van leren touwtjes, en speelmolen waar je nootjes in kan doen en een javastok en een slijpstok, daarnaast nog wilgentakken.
    Boven de kooi hangt nog meer javahout, een rvs ketting met rvs speelgeod eraan, een acryl box die je vol kan gooien met wat je maar wilt.
    Naast de kooi staat een grote papegaaien standaard met daaraan nog 2 speeltjes met houtblokken en een speeltje van leer.
    Of te wel veel te spelen voor ze...

    Vandaag dus een hele goede dag met de vogels, ik ben heel benieuwd hoe het morgen gaat. En ik hou jullie op de hoogte van de stappen die wij zetten en hoe het gaat.
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

  • #2
    Hoihoi,
    Ik zou doorgaan met de doek over de kooi en ze zo aan dat dagritme laten wennen.
    Ik meen op te maken uit wat je schrijft dat je ze om de dag alleen pellets geeft...? Het lijkt me wellicht een beter idee om de ''harde'' manier te gebruiken: uitsluitend iedere dag pellets geven en niets anders, tot ze die (na een week) goed eten.
    Ik meen nl iets te herkennen in wat je zegt: ''ze schreeuwden weer op de dag dat ze pellets kregen'' - ze zouden dan nl ook op de dagen dat ze alleen pellets krijgen, kunnen gaan weigeren te eten en wachten tot de volgende dag wanneer ze weten dat ze weer zaden krijgen! Dat had mijn grijze hier ook door op gegeven moment, en moest ik dus eerst weer teruggaan naar uitsluitend pellets geven tot hij ze weer goed at.

    Verder zou ik zodra ze goed pellets eten, ook meerdere fourageer speeltjes ophangen ( met bv 50/50 pellets plus wat anders lekkers erin). Dit houdt ze echt urenlang bezig en geinteresseerd: geen tijd om te schreeuwen dus!
    Succes!
    Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

    Miriam & Nico sigpic

    Comment


    • #3
      Hoi,

      Ik ben me benieuwd naar het vervolg.

      Groet, Frans
      fkbmac www.koppiekrauw.com

      Comment


      • #4
        Bedankt voor jullie reacties.
        Ik ben er inmiddels achter wat ik hoogst waarschijnlijk fout deed bij de pellets voeren. Als ik zaad had gegeven zette ik het lege bakje wel eens op de standaard. In de kooi gaf ik dan pellet, maar ze zochten natuurlijk altijd in de bijna lege bak zaad waar ze altijd nog wel een nootje in vonden.
        Ik heb dit dus weggehaald en ze opnieuw pellet gegeven.

        Vanmorgen half 10 toen ik uit bed kwam en navy hoorde mij begon hij wat te klagen (niet schreeuwen). Ik dus even kijken, hij had de pellets op dus nu bakje zaad gegeven.
        Verder deze dag ook nog niet gehoord zijn gewoon lekker aan het spelen op hun kooi. Prima gedrag dus.

        Vannacht wel weer de doek op de kooi gedaan.
        Chester en Samba
        Yoda en Navy

        Comment


        • #5
          Even weer een update, het gaat steeds een beetje beter. Ik doe snachts nog steeds de doek over de kooi en doe die er af zodra wij wakker zijn.
          Ook heb ik meer regelmaat gemaakt in de voeding die ze krijgen. 's ochtends krijgen ze pellet, ben nu een beetje aan het proberen hoeveel ze nodig hebben op 1 dag tot de avond, zit nu op 30 gr. Dit gaat goed, zodra het op is krijgen ze fruit en zaden. De pellets worden tot nu toe elke dag goed gegeten.

          Gisteren was het eventjes anders, yoda had de punt vd snavel afgebroken doordat ze viel. Dit bloede en bleef ook bloeden omdat ze er met de tong aan bleef zitten. Ook had ze er duidelijk last van en gebruikte ze de snavel niet. We hebben toen ingegrepen door de snavel dicht te schroeien met de soldeerbout. Dit deed even zeer maar het heeft wel de bloeding gestopt. Omdat ze er dus last van had heb ik eerder de pellet weggehaald en manderijn gegeven zodat ze wel ging eten.
          Vandaag echter lijkt het weer helemaal prima en gaan we verder met het ritme van deze week.

          De ara's hebben nog wel schreeuwmomenten maar zeker niet meer in die mate als dat ze deden, ook het schreeuwen in de ochtend is helemaal over.
          Dus we gaan zo door !!!
          Chester en Samba
          Yoda en Navy

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse

          Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

          Working...
          X