Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beschadigde staartveer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Beschadigde staartveer

    Vasco zat gisteren buiten, toen we hem weer binnenhaalden merkten we dat hij zn langste staartveer beschadigd had. Deze was een 2 weken volledig volgroeid, zn tweede is bijna op volle lengte (nog zo een 10cm te gaan)

    Hij had de schacht beschadigd van de veer, waardoor ik vrees dat ze vroegtijdig zal uitvallen. De veer is net nieuw, dus dat wil zeggen dat hij 2 jaar zonder lange staartveer zal zitten. :-( Over een lengte van 5cm had hij de schacht in twee gebeten, waardoor de lange staartveer nog met een "gootje" (de onderkant) vasthangt.

    Zijn er mensen die al veren hersteld hebben van ara's en zoja hoe?
    De veer is volledig volgroeid, er zit op het stuk dat hij beschadigd heeft geen bloedvaten.
    Ik dacht er een stukje hout (tandenstoker of bamboo) erin te steken, en ze dan dicht te lijmen met waterproof en non-toxische lijm. Weet iemand welke lijmsoort hiervoor geschikt is?
    Online is er wel info over het herstellen van veren te vinden, maar nergens concrete instructies.
    http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
    Papegaaienpsychologie:
    Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
    http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis
    Vasco zat gisteren buiten, toen we hem weer binnenhaalden merkten we dat hij zn langste staartveer beschadigd had. Deze was een 2 weken volledig volgroeid, zn tweede is bijna op volle lengte (nog zo een 10cm te gaan)

    Hij had de schacht beschadigd van de veer, waardoor ik vrees dat ze vroegtijdig zal uitvallen. De veer is net nieuw, dus dat wil zeggen dat hij 2 jaar zonder lange staartveer zal zitten. :-( Over een lengte van 5cm had hij de schacht in twee gebeten, waardoor de lange staartveer nog met een "gootje" (de onderkant) vasthangt.

    Zijn er mensen die al veren hersteld hebben van ara's en zoja hoe?
    De veer is volledig volgroeid, er zit op het stuk dat hij beschadigd heeft geen bloedvaten.
    Ik dacht er een stukje hout (tandenstoker of bamboo) erin te steken, en ze dan dicht te lijmen met waterproof en non-toxische lijm. Weet iemand welke lijmsoort hiervoor geschikt is?
    Online is er wel info over het herstellen van veren te vinden, maar nergens concrete instructies.
    Hallo rhadamantis,

    Op zich een leuk idee om de veer weer te repareren maar ik ben bang dat de vogel de gerepareerde veer niet met rust zal laten.
    Wanneer de veer echter volledig verwijderd wordt groeit er weer snel een nieuwe veer.

    Groet, Frans
    fkbmac www.koppiekrauw.com

    Comment


    • #3
      Wel daar had ik ook al schrik voor, vogels in het algemeen houden niet van vreemde dingen objecten aan hun lichaam.

      Ik had gedacht de twee "gootjes" weer dicht te maken, maar als ik eropver denk vrees ik ook dat hij tijdens z'n onderhoud ze weer zal aanpakken en loswrikken.

      De plaats waar ze beschadigd is, is op 5-10cm uit zn lichaam, dus de veer is op die plaats volledig hol. Zal ze misschien best afknippen om te vermijden dat ze doorscheurt naar binnen toe.

      Vond het gewoon spijtig, hij is volop in rui en dit is zn eerste rui (hij is nu 1 jaar oud) Had Vasco graag in met een perfect verenkleed gezien, zonder beshadigingen.

      Wordt een beschadigde pen dan zo snel opnieuw gevormd? ik dacht pas na 2 jaar? Althans voor gewone veren. De informatie hierover is soms wat tegenstrijdig.
      De beschadigde pen is net zonder hulsje. Dus splinternieuw.
      Ik hoop dat hij er geen gewoonte van maakt in alle geval. Hij was zich in alle geval niet aan het vervelen, hij zat buiten te spelen toen hij het gedaan heeft. :-/
      http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
      Papegaaienpsychologie:
      Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
      http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
        Wel daar had ik ook al schrik voor, vogels in het algemeen houden niet van vreemde dingen objecten aan hun lichaam.

        Ik had gedacht de twee "gootjes" weer dicht te maken, maar als ik eropver denk vrees ik ook dat hij tijdens z'n onderhoud ze weer zal aanpakken en loswrikken.

        De plaats waar ze beschadigd is, is op 5-10cm uit zn lichaam, dus de veer is op die plaats volledig hol. Zal ze misschien best afknippen om te vermijden dat ze doorscheurt naar binnen toe.

        Vond het gewoon spijtig, hij is volop in rui en dit is zn eerste rui (hij is nu 1 jaar oud) Had Vasco graag in met een perfect verenkleed gezien, zonder beshadigingen.

        Wordt een beschadigde pen dan zo snel opnieuw gevormd? ik dacht pas na 2 jaar? Althans voor gewone veren. De informatie hierover is soms wat tegenstrijdig.
        De beschadigde pen is net zonder hulsje. Dus splinternieuw.
        Ik hoop dat hij er geen gewoonte van maakt in alle geval. Hij was zich in alle geval niet aan het vervelen, hij zat buiten te spelen toen hij het gedaan heeft. :-/
        Hoi rhadamantis,

        Normaal heeft de kromsnavel één tot twee maal per jaar een grotere rui.
        Hoe dat precies bij de ara is weet ik niet.
        Een beschadigde veer wordt pas vervangen bij de volgende rui.
        Wanneer men echter de beschadigde veer eruit trekt...dus uit de foelikel trekt en niet een stompje laat zitten, dan groeit er vrijwel direct weer een nieuwe veer terug.
        Het stompje kan je door een dierenarts of een kenner eruit laten trekken, je kan het eventueel zelf eruit trekken. Hoe... lees eens "eerste hulp" op onderstaande site.
        Ach het is bekend dat bij jonge ara's nog weleens een klein ongelukje gebeurt hetgeen soms wel eens ten koste gaat van zo'n mooie staartveer.
        Succes, Frans

        nb. klik op de site in het trefwoordenregister "eerste hulp" aan!
        fkbmac www.koppiekrauw.com

        Comment


        • #5
          Is dit niet erg pijnlijk voor de vogel?
          Het is tenslotte de grootste veer van zn lichaam.
          Bestaat er dan een kans dat hij het wondje beschadigd? En dus ook de folikel?

          Ik heb gisteren de veer afgeknipt. Ze hing nog wel vast, maar bengelde al.
          http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
          Papegaaienpsychologie:
          Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
          http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

          Comment


          • #6
            Ik zou dit ook niet zelf doen als je er geen ervaring mee hebt.
            Als de vogel geen last heeft van de afgeknipte veer, mooi laten zitten valt vanzelf een keer uit. Als die er wel last van heeft of er aan gaat knagen dan kun je altijd nog naar een ervaren iemand of een vogelarts. Wellicht niet zo mooi zo een afgeknipte veer maar ach bij ons zijn we ook niet altijd tevreden naar een kappersbezoek he.

            Succes ermee.

            Henk
            www.mijnkaketoes.nl

            Comment


            • #7
              De veer is intussen afgeknipt. Ze bengelde er nog aan, maar dat was ook geen zicht, dus ff er de schaar ingezet. Spijtig, maar niks aan te doen!

              Vasco trekt het zich allemaal niet aan... ;-)
              http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
              Papegaaienpsychologie:
              Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
              http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

              Comment

              Ads onder in topics

              Collapse

              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

              Working...
              X