Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spelen met grote ara !?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Spelen met grote ara !?

    Nu hebben wij nog niet zo lang een groenvleugel en dat is toch wel heel wat anders als die 2 kleine kippen (dwergara's) die we ook hebben. Zo vonden de de dwergen het heerlijk om gewoon lekker bij je te zitten en te knuffelen.
    Chester daar in tegen is vaak veel te druk om te knuffelen al laat hij dat ook soms heerlijk toe hoor

    Maar nu ben ik wel benieuwd wat doen jullie met jullie groenvleugel of andere ara om echt zelf met hem te spelen ??? en hoe ziet dat er dan uit ?
    Ik kan me natuurlijk met chester ook al wel goed redden nu, maar ben toch benieuwd hoe anderen dit doen die ik miss dan ook weer met chester kan gaan doen

    groetjes Erika
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

  • #2
    Ik heb zelf geen ara, maar als mijn witkuif wat drukker is, dan stimuleer ik haar om zichzelf bezig te houden. Als ze echt druk is (2x dag een paar minuten en/of wanneer de kinderen ook druk zijn ) dan negeer ik haar en laat ik het overwaaien.
    Als ze dan weer rustig is (kijk, ik heb geen bek) dan weet ik dat het knuffelmoment daar is.

    Wat het spelen betreft, als ze op de kooi zit, dan gooi ik een prop papier of zo'n klein katoenen speelgoedje voor kleine honden op de kooi. Daar reageert ze meteen op. Of ze begint het wat uit te schelden en naar te blazen om het vervolgens dood te bijten, of ze gooit het op de grond waar ik het terug moet oprapen.
    'Touwtje-trek' met een tak, touw of een stuk opgerold karton vind ze ook leuk.
    En natuurlijk de clickertraining.
    Het op commando af komen vliegen en terug naar de boom/kooi en andere makkelijke truukjes (wuiven en pootje geven).
    Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

    Comment


    • #3
      Hallo Erika,

      bij ons geeft hij het zelf aan wanneer hij met je wil spelen , als je naar zijn kooi gaat waarop hij zit te spelen en hij komt onmiddelijk naar me toe , is dit het seintje " ik wil met je spelen " , blijft hij gewoon verder doen waarmee hij bezig is ,laat ik hem gerust .Dit is ook met yara zo maar eigenlijk ook met de amazone en de orangekuif .
      Onze groenvleugel (charlie) wil dan soms echt knuffelen , kusjes geven , en geloof me hij steekt z'n tong in je mond hoor !!! brabbelt dan enkele hoge noten , moet ik onder zijn vleugels kriebelen ,op zijn hoofd , hij geniet dan echt van de aandacht. Soms wordt hij dan wat te ontstuimig en zet ik hem terug op z'n kooi .
      tel wat je hebt , niet wat je mist .

      Luna , Zazou Yara Charlie

      en Christel

      Comment


      • #4
        Ky Mani (geelvleugel) speelt soms ook lekker wild, ruw, hapt in m'n handen,
        lekker lomp Ik rol hem dan zo op z'n rug en dat laat hij goed toe en dan
        kan ik hem knuffelen enzo.
        Ik denk dat ze het af en toe nodig hebben lekker wild te spelen, ze moeten
        hun energie op één of andere manier kwijt.

        Comment


        • #5
          Bedankt voor jullie andwoorden !!!

          Chester heeft indd ook een duidelijk eigen willetje, als hij niet uit de kooi wil dan wil hij ook gewoon echt niet en wil hij aandacht komt hij direct naar je toe
          Hij kan zich hier op de standaard heel goed zelf vermaken, knooit lekker met zijn speelgoed en ook hier geeft hij weer duidelijk aan wat hij wil.
          Dat ruwe heeft hij ook echt, lekker wild en druk af en toe. Echt stoeien met hem wil hij nog niet, denk dat dit ook is omdat hij natuurlijk nog niet zo lang hier is en ons ook nog moet vertrouwen. Wel is het wat stoeien, ik met zijn snavel en hij (niet te hard) met mijn handen, dat vind hij wel leuk
          Het samen spelen met iets is me nog niet gelukt, het is nog een beetje zoeken wat hij leuk vind. Kga ook zeker de dingen die jullie opschreven proberen.
          Het knuffelen laat hij ook steeds meer toe, heerlijk
          Chester en Samba
          Yoda en Navy

          Comment


          • #6
            Dat spelen zal wel groeien.
            Als ik merk hoe Vasco in het begin was en hoe hij nu is merk ik ook een erg groot verschil. Vroeger wou hij enkel recht zitten, nu rolt hij letterlijk over de zetel, en over mij als ik in de zetel lig.

            Laatst was ik de kooi aan het kuisen en hij zat er nog in. Ik was gehurkt. Hij kwam afgeklommen om onderste boven aan een nagel zich nog vast te houden aan een tak terwijl hij met zijn rug tegen mijn rug lag om over mn schouder me aan te kijken en dan "Lekker?" te zeggen. :-)

            Je ara zal zelf wel aangeven hoe ver hij wil gaan, je zal zijn vertrouwen wel winnen. ^^
            http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
            Papegaaienpsychologie:
            Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
            http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

            Comment


            • #7
              Nou geloof mij maar dat spelen gaat echt wel komen of ik heb een vreemde b;auwgele ara.
              Gizmo is 16 weken oud en als ik de kooi s'morgens schoonmaak moet ik echt streng zijn en zeggen dat hij niet op mijn hoofd mag en mijn rug, want dat doet hij het liefst en beetje kwallen en dan op mij zitten.
              Als ik langst de kooi loop gooit hij als hij wilt spelen met mij een stokje of wc rolletje naar beneden in de hoop dat ik het op pak en even met hem speel.
              S'avonds op de bank wil hij echt kroelen en spelen. Eerst vleugels strekken en fladderen en daarna bij mij op mijn been zitten en dan maar kriebelen en om een pootje vragen en dan rolt hij op zijn rug en probeerd dan mijn vinger te pakken en eraan te knabbelen en likken en gek doen. Dat houdt hij zeker een uur vol en dan wordt ie rustig en zit of bijna of helemaal even te slapen. Maar ik moet natuurlijk wel doorgaan met kittelen.
              Daarna rond half 10 gaat tie de kooi in en weet dat ie moet gaan slapen. Doek erover en tot de volgende dag een uur of 9 hoor je hem niet meer. Ja een beetje brabbelen.
              Alleen sávonds net voor dat hij eruit mag gaat tie flink te keer. Maar dat is omdat hij weet dat hij er uit mag. Kan ik dat beter andsers aan gaan pakken?????
              Gr Lies Gizmo

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Hombra Bekijk Berichten
                8<
                Alleen sávonds net voor dat hij eruit mag gaat tie flink te keer. Maar dat is omdat hij weet dat hij er uit mag. Kan ik dat beter andsers aan gaan pakken?????
                Mag hij er direct uit zodra jullie thuiskomen of na een andere vaste activiteit (bv avondeten)?
                Indien ja, dan kan hij zich daarop vastpinnen en zal zijn gedrag gekoppeld worden aan dat bepaald tijdstip/moment.

                Probeer hem uit de kooi te nemen zonder dat hij dat kan koppelen aan iets (tijdstip, activiteit, gedrag, ...).

                Ik laat mijn witkuif met rust als ze zelf mooi aan het spelen is.
                Als ze lawaai maakt wordt ze sowieso genegeerd.
                Veder mag ze verschillende keren op onverwachte momenten uit de kooi (zodat ze zich niet kan vastpinnen op een tijdstip of gebeuren) én op voorwaarde dat zij geen verband kan leggen tussen het feit dat ze uit kooi mag en bv haar gedrag.
                Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

                Comment


                • #9
                  Ja, ik geef hem rond half 8 gewelde pellets en daarna gaat tie terug in de kooi en dan gaat tie nog wat zitten eten. Daarna is ie niet meer te houden. Tenminste gisteravond. Hij mag als wij op de bank tv gaan kijken er eigenlijk altijd uit. Dus dan als ik op de bank zit en hij zit nog in de kooi gaat tie zich erg druk maken. Eerst een soort waven door de kooi op de grond van links naar rechts met zijn snavel langst de kooi en daarna als ik niet reageer gillen. Probeer het vol te houden tot hij stil is en daarna mag hij eruit. Nou was het gister wel vreemd want normaal mag hij er s'middags ook nog uit maar nu moesten we weg dus niet eruit geweest. Wel s'morgens een paar uur hoor. Dus ik denk dat hij daardoor van slag was. Maar moet daar natuurlijk ook aan wennen. Ga beter letten dat ik hem niet op vaste tijden er uit laat. Dat is nu nog wel lastig omdat ik hem s'morgens en sávonds nog gewelde pellets geef en hij daar dus ook om gaat vragen als ik wat langer wacht.
                  Dus kan nu denk ik weinig verandere.
                  Gr Lies Gizmo

                  Comment

                  Ads onder in topics

                  Collapse

                  Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                  Working...
                  X