Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedrag blgl en grnvl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Gedrag blgl en grnvl

    Hoi hoi

    Ik ben weer eens verder aan het schrijven voor de encyclopedie hier op het forum. Ik had de meeste soorten al wel beschreven alleen eigenlijk de meest bekendste soorten nog niet.

    Nu ben ik bij de blauwgele en groenvleugel aangekomen bij het kopje gedrag beschrijving.
    Omdat ik merk dat veel mensen dit anders ervaren ben ik wel benieuwd welk gedrag jullie toekennen aan deze 2 soorten.
    Dit kan ik dan samenvatten en in de encyclopedie zetten

    Groetjes Erika
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

  • #2
    Hallo,

    Graag wil ik dit topic weer een beetje onder de aandacht brengen.
    Wij willen nml heel graag een Ara (ergens begin volgend jaar) maar zijn nu aan het kijken welke het beste bij ons past.

    Kan iemand de verschillen in karakter tussen de blauw gele en groenvleugel uitleggen? (algemeen, verschilt natuurlijk per beestje)
    Ik heb wel eens gelezen (ik lees alles wat los en vast zit geloof ik hahaha) dat een groenvleugel minder geschikt zou zijn als huiskamer vogel, maar heb daar geen specifieke reden voor kunnen vinden.

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Nu kan ik nog niet zeggen dat ik veel ervring ermee heb, maar ik heb zelf een groenvleugel ara en voorheen een kaketoe.

      Ik kan je wel zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad dat ik een groenvleugel heb gekocht. Over een week of 2 komt er ook een blauwgele bij, dan kan ik je misschien wat verschillen geven.

      Kort het gedrag van mijn gr vl:

      - Rustige vogel, zeer zelfstandig
      - Schreeuwd nauwelijks tot NOOIT! alleen als ik hem onder de douche neem en als ik bijv, een keer lang weg ben geweest, maar dat is puur enthousiasme en duurt heel kort. 4 a 5x en dan is het weer stil.

      Ik denk zelf dat de bl gl drukker zal zijn. Rustiger dan mijn gr vl kan bijna niet haha.

      Ooit staat de kooi heel de dag open en wil hij er ook gewoon niet uit. Is hij een beetje aan het knagen aan zijn speelgoed enzo. Andere dagen wil hij er graag uit en mee een wandelingetje maken maar over de gehele linie vindt ik de groenvleugel een mooie rustige vogel.

      Misschien betekend het niks maar kijk eens op marktplaats, tel de hoeveelheid tamme gr vl die te koop staan en de bl gl . Ik denk dat sommige mensen zich wel eens vergissen in de aandacht die ze er in moeten steken

      Succes met het zoeken

      Comment


      • #4
        Dank je wel.
        Ik zit regelmatig op marktplaats te kijken en zou ze dan zo graag weg willen halen bij sommige mensen.
        ' door omstandigheden moeten wij onze papegaai weg doen. Deze ara is 16 weken.....' Zo erg dat soort berichtjes!!!
        Allergieen jajaja geen tijd want er komt een bay, ik wordt daar zo kwaad om.
        We hebben besloten, ondanks dat we veel zitten te kijken, om alleen een vogel weg te halen bij een GOEDE kweker en volledig getest enz enz.
        Eventueel bij een stichting kan ook, zolang er maar gezondheidsverklaringen bij zitten.
        Jammer voor al die mensen die centjes nodig hebben en ipv hun stereo, de papegaai maar op internet zetten.

        Ben trouwens heel erg benieuwd, als je de bl gele hebt, of je inderdaad duidelijk verschillen merkt, want die wil ik dan zeker heel graag weten.
        Ben wel heel eerlijk, dat ik nog neig naar de bl gele, gewoon vanwege de aantrekkingskracht.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door nagelsan Bekijk Berichten
          Dank je wel.
          Ik zit regelmatig op marktplaats te kijken en zou ze dan zo graag weg willen halen bij sommige mensen.
          ' door omstandigheden moeten wij onze papegaai weg doen. Deze ara is 16 weken.....' Zo erg dat soort berichtjes!!!
          Allergieen jajaja geen tijd want er komt een bay, ik wordt daar zo kwaad om.
          We hebben besloten, ondanks dat we veel zitten te kijken, om alleen een vogel weg te halen bij een GOEDE kweker en volledig getest enz enz.
          Eventueel bij een stichting kan ook, zolang er maar gezondheidsverklaringen bij zitten.
          Jammer voor al die mensen die centjes nodig hebben en ipv hun stereo, de papegaai maar op internet zetten.

          Ben trouwens heel erg benieuwd, als je de bl gele hebt, of je inderdaad duidelijk verschillen merkt, want die wil ik dan zeker heel graag weten.
          Ben wel heel eerlijk, dat ik nog neig naar de bl gele, gewoon vanwege de aantrekkingskracht.

          Hoiii,

          Ik vind het zo erg nog niet hoor, vogels van marktplaats kopen, mijn beide muisparkieten en edelpapegaai komen daar vandaan en heb met alle 3 de verkopers nog steeds goed contact, ik heb beloofd om af en toe eens van me te laten horen en een fototje te sturen, vind ik alleen maar leuk om te doen. En dan heb je het voordeel dat je weer 3 vogels uit de handel hebt gehaald, de kwekers die zullen echt wel voor een goed tehuis voor hun vogels zorgen, wat ik op marktplaats nog wel eens betwijfel, vandaar dat ik ze op die manier liever op marktplaats zie verdwijnen, ik denk dat je met goede afspraken een heel eind komt..
          http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

          Comment


          • #6
            Kwa uiterlijk zou ik zeggen de blauw gele maar denk dat de groen vleugel meer bij mij zou passen.. Ze zijn beide net zo lief denk dat dat ook aan de opvoeding ligt. Maar een blauwgele is denk ik iets baldadiger maar ja hierin verschilt het ook per vogel alle ara's zijn gewoon heel erg leuk.

            Tja MP je moet net een betrouwbaar iemand moeten vinden voor ik freddy ging kopen zocht ik naar jardines geen een tevinden had een adresje gekregen via via waarvan zijn jardine 1 was en weg moest omdat ie zich vergist had in het houden van een papegaai en hij heel erg schreeuwde en hij snapte zijn gedrag niet. Maar die vroeg gewoon evenveel waarvoor ik freddy heb gekocht en heb getest en had er geen lekker gevoel bij toen ik freddy al had aanbetaald zag ik opeens meerdere jardines verschijnen op MP ik kijk altijd op MP voor speelgoed etc.. en kwam ik ze in een keer tegen.

            Tja en Sandra ik zou heeeeeeeeeeeeeel goed nadenken of je een ara wilt ik denk dat dit heel anders is dan een grijze of een zonparkiet een ara is gewoon heel anders in zijn houding hoe hij loopt al maakt natuurlijk wat harder geluid nahja je zonparkiet kan er ook wat van hihi Of heb je buren die het niet erg vinden? Als je besluit straks voor een ara te gaan ben ik erg benieuwd vind dit echt een van de tofste soorten maar zou hem niet durfen houden. En ben dan heel erg benieuwd voor welk soort je gaat vergeet niet er zijn ook leuke dwerg ara soorten.
            Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
            sigpic

            http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

            Comment


            • #7
              Hallo

              Ik wou net zeggen zonparkieten die kunnen er zeker wat van en dan de hele dag dat heb je met een grote ara niet en dan is opvoeding wel belangrijk. Dwerg ara`s zijn over het algemeen ook herrie schoppers. Ze zeggen vaak hoe groter de ara hoe liever en rustiger uitzonderingen nagelaten natuurlijk.

              Gr

              Comment


              • #8
                Als ik zou kiezen dan zou ik met de volle 100 % voor een groenvleugel gaan.
                Toen ik stage liep in de Pets Place hadden ( en hebben ze nog steeds ) ze een blauwgele ara van een week of 16, vond 'm heel mooi maar wat een ontzettende zeikerd, ook geen leuk karakter, stapte niet op maar als ie dan eindelijk op je arm zat hing die in je vinger, nu zal dat gedrag bij iedere gaai voorkomen die rond die leeftijd zit maar ik vond dit wel heel erg, haha.
                De keren dat ik een groenvleugel van dichtbij heb mogen meemaken vond ik ze 10 keer leuker, qua karakter vooral, gewoon rustig en op zichzelf maar wel lief naar anderen en gewoon leuk in de omgang, dus als er ooooooit nog eens een grote ara deze kant op komt dan ben ik er zeker van dat het een groenvleugel word, de rest ken ik nog niet al moet ik zeggen dat ik de blauwkeel ara ook echt geweldig mooi vind maar die niet ken qua karakter, en de hyacint natuurlijk...
                Eerst eens m'n eigen dwergie opvoeden, is nu lekker aan het puberen.
                http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

                Comment


                • #9
                  Robinschaft,

                  Ik geef je wel gelijk hoor, maar heb natuurlijk negatieve ervaring en wil voor de volle 100 % weten dat het een gezonde vogel is.
                  Dat je via MP zorgt dat er weer een paar vogels een goed tehuis hebben, geef ik je helemaal gelijk in, alleen zijn wij even een beetje voorzichtig geworden.

                  Met ons zonnetje hebben we ook aardig wat schreeuw problemen gehad.
                  Hiermee zijn we aan de slag gegaan en intussen is het heel wat minder.
                  Het is nu heel goed terug te leiden naar bepaalde momenten, zoals bv wanneer ik de deur uit ga.
                  Hier zijn we nu mee bezig, om dan af te leiden, door bv een walnoot te geven oid.
                  Dit werkt heel goed en zo hebben we weinig last van het geschreeuw.
                  Ja soms heeft ze momenten en blijft ze door gaan, maar dat gebeurd niet meer zo veel.
                  Aan de ene kant hebben we geen buren (hoekwoning) en dat scheelt. Nu gaan we verhuizen (overkant van de straat) en weer naar een hoek woning.
                  Deze zijn ontzettend goed geisoleerd (beter dan onze huidige woning) en er komt dus niet zo veel geluid door.
                  Ook dat valt mee dus.

                  Hbben er heel goed over nagedacht, zijn er al heel lang mee bezig en weten 100 % zeker dat we een grote Ara soort willen.
                  We hebben er ook alle tijd, aandacht en plaats voor.

                  En ja, de blauwkeel is helemaal schitterend, maar die zie je niet zo veel.
                  De hyacint is ook mooi, maar trekt me gek genoeg absoluut niet.

                  Comment


                  • #10
                    Hee ! Ja het is fantastich nog een gaai erbij vooral een ara. Als je via mp doet kun je afspreken bv als er maar 1 gaai zit hem mee te nemen naar va testen en weer terug te brengen en aan de hand van de uitslagen koop je hem wel of niet. Tja dan zijn ze test kosten voor jou rekening maar dat lijkt me geen punt.

                    Als je een jonkie weer wilt zou je eens met Frank van francapapegaaien kunnen praten, is geloof ik wel een stukje rijden maar beter een goede vogel verweg dan weer een ongezonde dichtbij. Ook kan hij je veel vertellen erover en heeft een website ook zit hij wel eens in de chat!
                    Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
                    sigpic

                    http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

                    Comment


                    • #11
                      hallo sharon,


                      om een gaai te testen en dan weer terug doen naar de plek waar die wegkomt en er verder geen controlle over te hebben lijkt mij niet handig.

                      je hebt voor jezelf dan nooit de zekerheid en ja voor mij staat dit dan gelijk aan als niet testen.
                      ik weet niet alles maar doe mijn best

                      Comment


                      • #12
                        Vandaar dat ik erbij schreef mits het hun enige papegaai is en niet andere hebben. Tja het beste is meenemen testen en bij vrienden in quarantaine zetten die geen vogels hebben. Want in huis tot de testen erzijn is ook zo wat. Ookal is ie bij een kweker al getest met papieren erbij zou ik hem liever zelf testen bij het ophalen anders is het ook spannend je weet ook niet wat er bij de kweker nog meer gebeurd. Het blijft spannend
                        Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
                        sigpic

                        http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

                        Comment


                        • #13
                          Klopt, geef ik je gelijk in.
                          Toch blijft het wat lastig.
                          Als je hem terug brengt, dan kunnen ze hem onder je neus aan een ander verkopen, heb jij je kosten gemaakt. (van het ergste uitgaand)
                          In huis nemen en achteraf ziek blijken te zijn is ook geen optie.
                          In qarantaine zetten bij vrienden, ja, dat zullen de verkopers misschien niet willen, want wie zegt dat jij ooit terug komt met de centen......
                          Blijft een lastig verhaal ben ik bang.
                          Zou ook niet weten hoe je dat het beste kan doen, of je moet een gezamelijke kennis ofzo hebben..........

                          Comment


                          • #14
                            Ja het is ook moeilijk hoor denk er rustig over na wat voor jullie de beste optie is ik had de kweker een koop overeenkomst laten tekenen ik heb natuurlijk wel eerst betaalt dan de testen laten doen een weekje bij mijn buuf (vriendin) gezet maar je blijft je toch afvragen wat als.... Maar als je bij particulier komt zou je zelf een overeenkomst kunnen maken die beide ondertekent sommige kwekers hebben dat ook al liggen. Gewoon goed informeren rondkijken en natuurlijk niet de eerste de beste kopen gewoon eens zeggen ik denk er nog over na en als ze ongeduldig doen weet je genoeg. Er zitten hier zat mensen die je advies kunnen geven die ervaring hebben. Ik ben natuurlijk voorlopig nog een beginner (leek) ik vind het iedergeval leuk dat je een Ara gaat nemen en zal het blijven volgen
                            Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
                            sigpic

                            http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

                            Comment


                            • #15
                              Het is altijd een risico.

                              Mijn ara is getest en zat ook gewoon in dezelfde ruimte met andere vogels. Maar je kan ook zo denken. Als die andere het hadden en de jouwe had het gekregen dan was dat ook uit de test gekomen.

                              Compleet in qarantaine zetten gaat je niet lukken. Meestal betreft het een jonge vogel die nog met de hand moet worden gevoerd. De kweker zal de vogel dus altijd nog aanraken. Naja 100% zekerheid is denk ik niet te doen.

                              En ga er maar niet vanuit dat hij eerst gaat douchen, omkleden etc omdat hij jou vogeltje moet voeren. Dat is niet realistisch.

                              Een test is altijd goed uiteraard maar 100% zekerheid heb je nooit.
                              Mijn bl gl wordt straks ook getest, maar komt daarna ook nog in de handen van de kweker dus.... naja dan ga je uit van de goedheid van een kweker. Je hebt altijd nog de wettelijke garantie van een half jaar.

                              Wil je dus wel die zekerheid test hem dan daarna thuis en spreek dan af dat je de testen zelf wilt doen met een clausule in je koopcontract dat je de vogel niet hoeft af te nemen bij ziekte. Maargoed ook dit is niet altijd te doen, want als je zelf al papegaaien hebt kan de kweker ook zeggen, ja.... mischien komt het van je eigen vogel, of heb je contact met andere vogels gehad.

                              Altijd lastig zoiets haha.

                              en als kanttekening, pas dan ook op met het bezoeken van bijv. het papegaaienpark. heel leuk allemaal maar daar zitten ook zieke vogels, ik zou als ik daar kom dan zoiezo eerst douchen en andere kleren aantrekken als ik thuis kwam.

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X