Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nobilis gewond en dr. Hooimeijer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nobilis gewond en dr. Hooimeijer

Najib, onze Nobilis is gewond geraakt.
    Waarschijnlijk heeft hij ergens klem gezeten met zijn vleugel, maar hij heeft een flinke open wond op zijn elleboog. Ik ontdekte het zaterdag ochtend.

Omdat alle dierenartsen dicht waren eerst zelf maar eens bezig gegaan. Eerst Betadine met een verbandje om te ontsmetten. Vervolgens een paracetamol vermalen en in de wond gedaan om het bloeden te stoppen. Gelukkig stopte het bloeden uiteindelijk.

Vandaag toch maar eens een arts bezocht. Ik wilde er toch naar laten kijken. Zo kwam ik terecht bij dr. Hooimeijer te Meppel.

Hij vond dat de vogel er mager uit zag. Na weging bleek de vogel 30 gram onder het gewenste gewicht te zitten. Bovendien liet hij "armoedestrepen" zien in de staartpennen. De snavel was iets doorgroeid en dat kon duiden op leverproblemen. Dit alles zou komen door verkeerde voeding.

Najib heb ik vandaag achter gelaten bij dr. Hooimeijer. Die gaat de vleugel opnieuw verbinden. Bovendien krijgt hij een injectie met voedingssupplementen en moet hij aansterken. Het blijkt dat ik de vogel verkeerd voedsel geef. Hij kreeg gewoon standaard papegaaien voer van de dierenwinkel. Zaad dus.

We gaan over stappen op pallets van Harrisons. Prijzig spul, maar zo veel eet ons vogeltje toch niet. Volgens mij moet ik met een zak van 2,5 kg toch wel een weekje of wat doen.

Nu lees ik allemaal verhalen over deze dokter. En het meeste niet positief.
    Hij zal heus wel goed verdienen aan dat Harrisons voer, maar wat ik zo op internet kan vinden is het toch echt wel goed spul.
    Bovendien heb ik vandaag een spoedcursusje vogelgedrag gehad. Ik herkende heel veel wat hij me vertelde, en ik vond het een logisch verhaal.

Nu vraag ik mij af, wat is nou werkelijk het probleem met Hooimeijer? Het lijkt mij toch echt dat die man verstand van zaken heeft. En wat zou dan het alternatief zijn in de omgeving Drenthe? Een reguliere dierenarts?

Hooimeijer is best een kundig arts, dat is het probleem niet.
    Het is wel zo dat elke gaai die daar komt een voedingsprobleem heeft wat alleen maar opgelost kan worden met Harrisons pellets. Die pellets zijn erg duur. Er zijn heel veel andere goede merken pellets die veel goedkoper zijn, maar ook als je die geeft wordt er een voedingsprobleem geconstateerd.
    Daarnaast brengt hij bij bijna elke nieuwe klant ook een gedragsadvies in rekening, of zo'n spoedcursusje waar jij het over hebt.
    Nouja, je zal het zelf wel zien denk ik.
    En zo spelen er nog wel een aantal zaken waar anderen meer ervaring mee hebben.

In het noorden van het land heb je oa ook Anton Beijer van dierenkliniek de Toren in Drachten, een hele goeie.

Comment

Sorry, ik vergeet je helemaal sterkte en beterschap te wensen met Najib!

Comment

Hoi welkom,

er zijn idd andere goede goedkopere pellets verkrijgbaar.
        Maar je kan ook gewoon de pellets als toevoeging bij het zaad doen toch, gaan ze ook een stuk langer mee, vetder vers fruit en af en toe een noot bv en zo zijn er nog wel wat dingen.
        Waarom gaf je hem alleen maar zaad?

Beterschap met Najib!

Gr. Arjan

Comment

Vandaag gebeld met Dr.Hooimeier. Blijkt dat de plek toch geen verwonding is.
          Volgens hem kunnen het twee dingen zijn. Een chronische ontsteking, of een tumor. Hij heeft een biopt genomen en opgestuurd.
          Vooralsnog gaat hij het behandelen als een ontsteking. Dat wil zeggen verbinden en medicatie. Hij blijft nog tot vrijdag bij de arts.

Het was een hele dikke tegenvaller om dit te horen. Wij hadden gehoopt om Najib straks op te halen.
          Een ontsteking is goed te behandelen. Een tumor wordt een ander verhaal. Is het kwaadaardig, dan wordt het een amputatie van de vleugel. Maar dit is het worst-case scenario.

Al met al geen goede berichten.

Morgen bel ik weer hoe het nu gaat. Vrijdag haal ik hem als het goed is op. De uitslag van het biopt duurt 10 werkdagen.

Comment

Arm beestje !!! Ik hoop dat het uiteindelijk blijkt mee te vallen. !

Over hooimeijer. Op zich is het een prima arts ! hij zal dan ook echt zijn best doen om je vogel beter te maken. Het is vind ik wel een bijzondere man en ik denk dat je dat moet liggen. Je moet het eens zijn met zijn kijk op het houden van papegaaien. En het is jammer dat hij is begonnen met het verkopen van voer. Ik denk dat je op die manier geen objectief oordeel kunt hebben over het geven van de juiste voeding.
            Chester en Samba
            Yoda en Navy

Comment

Wat een naar nieuws, veel sterkte gewenst, ik zal duimen voor Najib!

En ja, dhs Hooimeijer ''ontdekt'' altijd een voedingstekort bij gaaien die bij hem komen... hij heeft nl. flinke aandelen in Harrissons pellets en verdient daar dus goed aan. Eigenbelang dus.
              Op zich is Hooimeyer wel een kundig vogelarts, maar zijn werkmethoden zijn behoorlijk controversieel, iets dat je aanstaat of niet. Meeste mensen vinden zijn methodes niet zo prettig.
              Anton Beijer in Drachten is inderdaad ook een goede arts.

Op zich zijn Harrissons pellets wel ok, maar veel en veel te duur. Ik zou je gaai absoluut op een ander merk pellet dat veel goedkoper is, gaan overzetten.
              Alleen zaden geven is veel te eenzijdig!!! En natuurlijk naast iedere dag pellets en af en toe wat zaad, ook iedere dag verse groenten en fruit geven!

Succes, ik ben heel benieuwd hoe het gaat aflopen met Najib!
              Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

Miriam & Nico sigpic

Comment

Tja dat het een bijzondere man was daar ben ik achter gekomen. Ik heb een heel boekwerk over zijn methodes meegekregen. Ik moet zeggen dat het allemaal vrij logisch klinkt. Vooral het verhaal over kortwieken. Ik was daar altijd erg op tegen. Maar ik moet zeggen dat hij me overtuigt heeft. Najib vliegt nooit voor de lol, alleen hele kleine stukjes, of wanneer hij ergens van schrikt. En na het wieken kan hij nog steeds wel kleine stukjes vliegen. Het grote voordeel wat er tegenover staat is dat ik Najib gewoon mee naar buiten kan nemen, wat natuurlijk hartstikke goed, en leuk voor hem is. Dus tja, wieken is niet natuurlijk, maar dat is een vogel in zijn eentje in een kooi ook niet. Natuurlijk is met een kolonie in Brazilië, maar dat is zijn lot nu eenmaal niet.

En dat voer, hoe lang zou ik doen met een zak van 2,5kg?
                En wat is eventueel een goed alternatief?

Maar goed, eerst maar hopen dat Najib weer de oude wordt...

Comment

Wat een rotnieuws zeg! Hopen dat het mee valt...
                  zelf heb ik ook 2 nobilissen die beide erg graag zupreem pellets eten, zowel de fruitblend als de breeder versie, dit is veel goedkoper en staat ook als een van de beste aangeschreven. Je zou een klein zakje kunnen kopen en het eens proberen. Overigens vind ik harissons maar een saaie pellet, fruitblend bestaat uit verschillende gekleurde pellets wat de aandacht van de vogel iig meer zal trekken..
                  http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Comment

Ik heb een aaaaantal jaren harrisson gevoerd en de vogels zagen er perfect uit maar geen eieren en jongen al die jaren.

ik ga al jaren heen ik laat hem zijn verhaal doen en zijn werk, zeg ja en nee en haal voor mij het beste er uit, ik voer al de laatste 10-12 jaar ander voer(pretty bird-zupreem) en laat hem in de waan dat ik harrisson voer als ik met een vogel kom zegt hij dat ze in goede conditie zijn.

moet vrijdagmiddag as heen met nieuwe aankoop testen.

zoals hedwig van der horst vertelde op de bijeenkomst is harrisson niet de beste meer.

succes en beterschap

ed
                    Hier op deze site kun je mijn vogels bewonderen.

http://home.kpn.nl/bakk4330/

dit wordt mijn nieuwe site:
                    www.burdies-papegaaien.nl

4x 5 x 1 x 1 x
                    en 1 witte valk en 1 blauwe grasparkiet

Comment

Ik heb een grijsje en jardine met de 2,5 kilo zak doe ik 3-4 maanden mee. Elke dag krijgen ze een dagdeel pellets en soms 2 dagdelen. En lig altijd wel een paar in de bakjes. Ik voer smorgens biologisch zaad van Parrots paradise een theelepel goed gevuld en een paar pellets en savonds hangt er bak pellets. Tussendoor (smiddags) groenten, fruit en noten.

Van alle pellets eten ze die het best dus ja vind niet zo erg Om ze te kopen. zou wel even de prijs informeren bij lorre en co zijn ze nu ( dacht ik) het goedkoopst.

Wat betreft de wond/ tumor, vraag ook een seconde opinion aan bij een andere arts.
                      ben laatst bij een arts geweest niet hooijmeyer, en die dacht dat mijn vogel een tumor/ gezwel in zijn cloaca had. Naar een andere arts geweest, 3 weken zalven ( na goed schoonmaak werk vd arts) was het weg, geen tumor in de cloaca maar onder zijn cloaca 1 cm, was een botje door het dunne huidje geprikt en een open wond geworden heel zielig was echt een hell.

De "beste" artsen kunnen het mis hebben.

Heel veel sterkte met je kippie hopelijk komt het snel goed en valt het allemaal mee.
                      Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
                      sigpic

http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

Comment

WAt naar voor je ik hoop dat het allemaal meevalt en datje hem vrijdag weer mee naar huis kunt nemen.
                        Ik heb zelf geen ervaring met Hooijmeier maar ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Ik voer mijn ara's Zupreem fruitblend, is ook erg goed en smaakvoller dan Harrisons. Je kan zowel Harisons als Zupreem bestellen bij Lorre& Co.

Trouwens in Zelhem zit ook een goede vogelarts.
                        Diesel en Balou

x Harley en Izzy

Comment

Vandaag even gebeld hoe het gaat met Najib. Hij zat er al een stuk beter bij dan toen ik hem bracht. Hij at goed en zat al beter in de veren.
                          Dus wat dat betreft goed nieuws. Het hangt er allemaal vanaf hoe de wond vrijdag uit het verband komt. Zijn er tekenen van genezing dan is dat goed nieuws. Afwachten wat de uitslag is van de biopt, dan weten we het zeker.

Ik heb dr. Beijer een mail gestuurd of Harrison echt nodig is. Het is goed voer, maar de alternatieven, Zupreem of Kaytee kon hij ook aanbevelen.
                          Maar als ik kijk wat dat kost zit ik ook nog op 30 euro voor 2,5 kg. Dat is wel 12 euro goedkoper van Harrisons, maar als ik 3 maanden met een zak doe, waar hebben we het dan over.

Tot nu toe ben ik nog prima te spreken over Hooimeijer. Hij is recht voor zijn raap en daar moet je tegen kunnen. Maar ik vind hem wel duidelijk. Hij mailt mij zijn bevindingen en doet daar foto's bij. Dit vond ik wel prettig. Tja en dat hij zijn voer promoot, daar kun je je vraagtekens bij zetten natuurlijk. De rekening zal wel tegenvallen, maar ik weet dat Najib in goede handen is, en dat is mij ook wel wat waard.

Comment

Fijn dat het met Najib beter gaat!
                            Nu maar hopen op een mooie wond vrijdag!

Comment

We hebben Najib gisteren weer opgehaald. Hij zag er al een stuk beter uit. Zat mooi in de veren en had een mooie glans. Zijn vleugeltje was mooi ingepakt met een verband in bijpassende kleur. Dr. Hooimeijer gaf nog een gedragsconsult. Hij doet dit ongevraagd en het staat achteraf ook netjes op de rekening. Maar ik heb er wel heel veel aan gehad, dus het is het mij wel waard. Alleen een beetje jammer dat hij dit niet in overleg doet.

De wond was gekrompen dus dat is een goed teken. Maar voor 100% zekerheid moeten we de uitslag van het biopt afwachten.

Dr Hooimeijer gaf als tip dat een vogel ook veel buiten moet zijn. De hele dag binnen is niet gezond. Najib heeft in de afgelopen 6 jaar misschien een paar dagen buiten in de kooi gestaan, maar omdat hij daar begon te schreeuwen deed ik dat niet meer.

Vandaag het 5 stappenplan van Hooimeijer toegepast en met Najib naar buiten geweest. Hij heeft even lekker in de pereboom gezeten, en was helemaal ontspannen. Helemaal goed.

Tja en Dr. Hooimeijer. Het is een aparte man. Je bent een aardige duit kwijt als je buiten staat. Hij overlegd niets, maar doet wat hij goed vind voor het vogeltje. En uiteindelijk vind ik dat het belangrijkste.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X