Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De ara en de vijver, en meer..graag jullie meningen en suggesties.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • De ara en de vijver, en meer..graag jullie meningen en suggesties.

    Momenteel is mijn eerste verblijf in aanbouw om een lange wens te realiseren. Net als je denkt aan alles gedacht te hebben zul je zien dat je iets over het hoofd hebt gezien dus had graag de situatie willen voorleggen aan jullie.

    Over een maand gaat het dak erop.. een serre van 6x12x3 meter! 1/3 wordt ingericht als terras, 1/3 wordt vijver (eigenlijk meer aquarium) met een stukje moeras en de rest is voor de planten. Ook komt er een stroompje naar de vijver.

    De serre wordt geventileerd, gekoeld, verwarmd en beneveld. de wanden worden van damwand, Het kozijn tussen woonkamer en serre wordt bekleed met 6mm vol kunstof en voorzien van een aluminium rolluik.Ivm de planten zou dit allemaal wit moeten worden.. De vijver met raam wordt van beton. Een luchtsluis met die dikke kunststof flappen zorgt ervoor dat het klimaat stabiel blijft en moet voorkomen dat er beestjes ontsnappen en binnenkomen.

    De hele ruimte willen we vrij houden voor de vogels..maar ik heb zorgen over de vijver..die wordt ong. 4x2 en 1,5 m diep..De klimboom zal er strak naast komen en ik vraag me dus af of dit wel veilig is voor de vogels .Als het even kan willen we in de vijver ook een paar schildpadden houden dus een rooster over de vijver is niet wenselijk.(al laten we de schildpadden graag varen voor de vogels)
    Weet een ara zich te redden mocht ie onverhoopt toch in de vijver pleuren?

    Het terrasgedeelte is meer een 2de woonkamer; we zullen er eten, bbq-en, spelletjes spelen, kinderen over de vloer etc. Het leek me wel zo handig om het af te kunnen sluiten. Dit zal met een net moeten gebeuren dus..
    Iemand een idee wat ik hiervoor kan gebruiken? Het gebruik van zon net zal over het algemeen tijdelijk zijn en worden afgesloten als het niet gebruikt wordt.Heb er een hekel aan om iets 2x te moeten maken dus doe het liever in 1x goed.

    Mijn derde vraag is: met welke vogelsoorten voelen ze zich op hun gemak? en hoeveel vogels kunnen er op zon oppervlakte zonder dat ze elkaar in de weg zitten? Uiteraard gaan de aras er eerst in en dan pas andere soorten maar deze vraag is van belang omdat ik ook rekening moet houden met quarantaine ruimtes en (leef)omstandigheden.

    en als laatste...de planten. De tuin zal sub-tropisch worden en vroeg me af welke bomen en planten de vogels zullen waarderen..zijn er planten die een gevaar kunnen zijn? Welke planten slopen ze niet in 10 minuten?

    Heel graag hoor ik van jullie suggesties om mee te nemen; binnenkort zal ik bepaalde keuzes moeten maken die definitief zijn en je zult begrijpen dat er best wel geld mee is gemoeid. Ik werk hier tenslotte al ruim 5 jaar naar toe en zou het nu echt heel erg vinden om een cruciale fout te maken..

    groetjes,
    jeroen

  • #2
    Wat een droom zeg... Ben erg benieuwd naar het resultaat.
    Ik denk dat de vijver wel wat te diep is, als ik mijn vogels een douche geef komen ze ook niet omhoog, laat staan een vijver. Misschien dat een halve meter diep met wat rotsen erin wel kan, en eventueel een dieper stuk voor de schildpadden overdekken met een net...

    Succes!
    http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

    Comment


    • #3
      Veel vragen hopelijk kan ik er een paar beantwoorden.
      Op zo'n toch wel beperkte ruimte moet je toch maar denken aan 1 koppel ara's zeker als ze broeds worden wordt dat onder andere soorten een bloedbad.
      Je hebt het over hyacinten dat zijn de grootste die het geeft en zullen de kleinere soorten bully-en.
      In de aravoliere in Amersfoort hebben ze naast de geelvleugels er ooit een koppel Hyacinten in gehad en zelfs in zo'n grote voliere was dat een ramp.
      Ik heb wel eens foto's van zwemmende ara's gezien dus als er overal een mogelijkheid is om aan land te komen zal verdrinken niet waarschijnlijk zijn , maar wel altijd als risico aanwezig.
      Je moet jezelf wel beseffen dat ze het ook als drinkwater zien en dan lijkt me dat minder vanwege de vervuiling.
      Planten en ara's? Weinig zinvol tenzij je een ruimte als de bush ter beschikking hebt.
      Ara's en andere grote kromsnavels houden niet van je serre in tact,

      mvg Frank

      Comment


      • #4
        Dieren en hun kroost..ja dat gaat waarschijnlijk wel een probleem opleveren.

        Ik ben overigens totaal niet geïnteresseerd in vermeerdering. Ik hoef geen koppel, geen man/pop, sterker, ik ben geneigd om net als mijn hond en kat een stel opvangers te nemen. Ben zelf fel tegenstander van broodfok namelijk. Ik kom uit de hondenwereld en heb al genoeg ellende gezien met pitbulls, amerikaanse bulldoggen en andere "status"-honden.

        Prio 1 zijn de hyacinten, punt. ik heb nu nog de mogelijkheid om te handelen naar hun wensen ipv. andersom. Maar is dik 70m2 zo beperkt dan? (even een broedend paar buiten beschouwing gelaten dan)
        Je beschrijft een situatie Frank met andere Ara's, ik zat zelf meer te denken aan kleinere soorten die aan de toorn van beschermende ara-ouders kunnen ontsnappen. Ook heb ik evt. een 2de buitenruimte van 25m2 waar ze evt kunnen schuilen.Dit gedeelte is al voorbereid op vogels mocht het dan toch nodig zijn.

        Over de vervuiling van de vijver maak ik me niet druk. De filterinstallatie zal afdoende zijn en er komen vissen in die een handje meehelpen.
        Zowel in de vorm van vissen,vogels en planten moeten er soorten in komen die vervuiling en ongedierte bestrijden. Onvolwassen planten zijn goed te beschermen met een stukje gaas..

        een bush..dat is de bedoeling. dat is waar de inspiratie vandaan komt ook.maar dan in het klein natuurlijk. ik zat met mn meisje in burgers, lekker ontspannen op een stoeltje en zei: dit wil ik thuis ook. vanaf dat moment...

        De vijver moet gewoon een bepaalde diepte hebben, dit om de vissen en de waterkwaliteit.. Het idee van robinschaft is iets om mee te nemen..Maak een aantal bovenstekende punten voor houvast. Er komen wss cycliden in en die voelen zich prima thuis tussen rotspartijen dus dat zou prima passen!

        ps. ik zal eerdaags vast een foto plaatsen..ik ben echt gruwelijk trots op mijn project en deel het maar wat graag!

        Comment


        • #5
          Hallo,

          Veel vragen ja,dus ook veel antwoorden en hopelijk kun je daar wat mee.

          De vijver ja is mooi,maar zoals frank ook al aangeeft ze zullen het ook als drinkwater gaan zien en dus moet het goed gereinigd worden.
          Dan het gevaar er in vallen,ja kan veel bedenken waardoor goed zou kunnen gaan en ze er op tijd uit kunnen komen maar ook wel dat ze het niet lukt.
          ik zou het zo maken dat je de vijver afschermt met betongaas 7,5x7,5 en dan eventueel in kleur maken zodat dit opgaat in het geheel.

          Dan wil je er ook een terras maken,ja super wat is er mooier dan daar zitten waar je vogels vliegen,jij aan kopje thee of oké pilsje en dan de ara die op je schouder nieuwsgierig komt kijken. Dat er ook kinderen spelen behoeft geen bezwaar te zijn als de kinderen en de Aras wel opgevoed zijn en weten wat ze wel en niet mogen of kunnen.
          Op hetzelfde terras ook BBQ lijkt mij niet handig ook al heb je dat door middel van welke optie dan ook afgesloten,tenzij er een zeer goede afzuiging of ventilatie is en er dan geen walmen richting de vogels kunnen.

          Hoeveel vogels er in kunnen hangt af van de ruimte die er over blijft je wilt nog al wat dingen er neer zetten,wat ook belangrijk is blijven de vogels hier dus constant gehuisvest,is dit dus ook hun onderkomen dagelijks verblijf?
          Maar 2 vogels van de grotere ara soorten lijkt mij maximale te zijn en er wat kleinere soorten kromsnavels bij te zetten acht ik ook niet geslaagd. Wat misschien wel leuk is vooral omdat je veel beplanting wilt toepassen zijn Japanse nachtegalen.
          Deze kunnen zich dan indien nodig verschuilen in de beplanting of zelfs in de beplanting achter het gaaswerk om de vijver.

          Dan de beplanting,ja ook een keur aan mogelijkheden maar ook weer sterk afhankelijk van wat je er in plaatst,indien dit 1 koppel Aras is en koppel Japanse nachtegalen dan kun je wel wat neerzetten doe je meerdere kromsnavels dan zal naar mijn idee binnen korte tijd de boel kaal zijn. 1 koppel wat afleren zal makkelijker zijn als zeg 6 vogels.

          Maar leuk plan waar we nog dagen over kunnen praten waar veel mogelijkheden inzitten.






          p.s. zo'n plan zou je niet verwachten met zo'n nickname
          ik weet niet alles maar doe mijn best

          Comment


          • #6
            Top dat r mee gedacht wordt en zo snel ook. Ik heb me serieus wel verdiept in de ara, zie mn stukje bij voorstellen..je gaat niet de hele benelux door om niks te willen leren toch?.(bui
            ten dat we het gewoon prachtig vinden)
            Maar om zoiets te willen maken op uiteindelijk toch een kleine oppervlakte kun je voorstellen dat ik toch ff goed wil weten waar ik mee bezig ben.

            Dijkkamp proef ik daar bevooroordeling?

            Uiteindelijk moet er een soort van buitenkeuken komen, uiteraard met voldoende afzuiging.. als de bbq een probleem is dan doen we dat gewoon lekker niet! Dat pilsje zal ik overigens niet laten staan haha. de tap staat staat al klaar voor plaatsing.

            Kinderen en dieren gaan vaak goed, soms erg mis..ik zal ze gewoon apart moeten kunnen houden..niets zo onvoorspelbaar als die 2 bij elkaar en wil dat risico kunnen uitsluiten. paniekerige kinderen..ara met de kracht van een waterpomptang..vingertjes...oorlelletjes.. nee geen behoefte aan.

            Hoewel ver van mn bed show op dit moment zal ik iig rekening houden met een gaaswerk over de vijver. Aangezien het slechts voor nood is zal een dun nylon netje voldoende kunnen zijn maar zal zien dat er ook een zwaarder gaas overheen kan. beter voorbereid toch?

            De serre wordt 24/7 verblijf idd. wel heb ik een mooie binnenruimte tot mn beschikking mocht het nodig zijn! goed geisoleerd, verwarming, 3x6 meter. ruimte heeft nog geen doel en kan beschikbaar blijven tot ik zeker weet dat de serre draait naar behoren. Kooi van 2x1 heb ik ook al in bezit voor in de woonkamer.

            Klein spul als een paar vinkjes, misschien een parkietje..gaan ze daar veel problemen mee hebben denken jullie?beter dat ik zoiets nu weet dan dat ik ze er straks weer uit moet halen, is voor niemand goed tenslotte. "Trial and error" werkt niet zo lekker met dieren. De nachtegalen ga ik me eens wat meer over laten informeren..

            Hartelijk dank tot zover..!

            Comment


            • #7
              Nachtegalen zou voor het geluid wel erg mooi zijn.
              Maar nogmaals ik geloof niet dat hyacinten veel van beplanting laten leven, vergis je niet in de sloopkunde.
              Als je meer dan 2 vogels wilt houden in een ruimte moet je denken aan andere ara's of grote kaketoes.
              Maar nogmaals het kan lang goed gaan , maar ik ben bang dat je ooit met je tranen in de ogen gaat staan.

              Mvg Frank

              Comment


              • #8
                Misschien mag ik me niet met je keuze over de hyacinten bemoeien, maar ik denk dat het zonde is om 2 vogels van hetzelfde geslacht te nemen, blauw gele ara's oké, maar hyacinten... Het is een geweldige uitdaging om daar kweekresultaten mee te krijgen, en met die jongen weer koppelen aan andere vogels, dat is een groot jarenplan maar dat is dit hele gebeuren toch al haha..
                http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

                Comment


                • #9
                  Ik weet trouwens dat in blijdorp ook een niet al te grote voliere met een koppel hyacinten is, waar ook een koppel neushoornvogels, of in ieder geval, zo'n soort vogel.. Misschien kan je eens informeren? Ik weet niet of dat echt mogelijk is met dierentuinen omdat dat toch wel een apart wereldje is, maargoed, je weet maar nooit. Ook staat die voliere lekker vol met allemaal planten en rotsen, zier er erg mooi uit.
                  http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Weet zelf ook nog niet precies wat ik daarmee wil. Laat ik zeggen dat als ik een geschikt stel tegenkom die weg moet dan neem ik net zo lief die mee dan dat ik een "nieuwe" neem. En als het gebeurt dan gebeurt het maar voorlopig ga ik me er niet op richten.

                    In Blijdorp zit een supergave hyacint, binnen. die gaat gerust op de kop aan het gaas hangen om zich te laten aaien. daar staan idd wat planten in, zijn palmachtigen als ik het me zo herinner. ik denk dat ik r niet onderuit kom om volwassen planten te zetten. Als t echt niks wordt kan ik altijd nog fotobehang gebruiken om het idee van een jungle te krijgen

                    Algoed, morgen maar weer s verder klussen..altijd fijn met dit weer

                    Comment


                    • #11
                      Haha, het is inderdaad een gave hyacint, het was eerst een koppel, kwamen van de vogeldemonstratie uit Avifauna, maar 1 van de 2 moest weer terug i.v.m verkeerde papieren begreep ik van een verzorgster die ze aan het voeren was, dat beest vloog nog steeds perfect op commando naar haar toe, mooi om te zien.. Wat je ook kan doen is 2 jonge vogels aanschaffen, die groeien dan met een beetje geluk helemaal naar elkaar toe, dan zul je een aantal jaren moeten wachten op kweekresultaten, maar dat is in dit geval toch niet belangrijk, het is prachtig om de ontwikkeling van die vogels te zien.
                      Wellicht kan je wat experimenteren met wat niet al te dure palmboompjes, en anders zijn een paar wilgenbomen ook eeeerrug leuk speelgoed..
                      Ben heel benieuwd naar de foto's! Misschien is het een idee om een leuk dagboek met foto's te maken voor deze oh zo leergierige forumgebruikers? Je zou eens contact op kunnen nemen met Hermann Wiechmann, ook hier op het forum, hij kan je vast meer vertellen...
                      http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

                      Comment


                      • #12
                        Ik zou het persoonlijk met de vijver wel eng vinden hoor ivm verdrinken...
                        Ook slopen kunnen ze erg goed en ben daarom ook wel bang voor je mooie bomen.
                        Waar je echt rekening mee moet houden bij de keuken van welk soort ook dat is teflon. Teflon is enorm giftig voor vogels en ze vallen dan ook echt dood neer !!!!!!

                        Wel ben ik super benieuwd hoe je het allemaal gaat aanpakken, het is in ieder geval een geweldig plan !!!
                        Chester en Samba
                        Yoda en Navy

                        Comment


                        • #13
                          geript van het www een zwemmende ara.

                          Comment


                          • #14
                            Helaas gediskwalificeerd niet met 2 handen aangetikt.






                            Wel mooie foto als echt is.
                            ik weet niet alles maar doe mijn best

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                              Helaas gediskwalificeerd niet met 2 handen aangetikt.
                              Wel mooie foto als echt is.
                              Dit is echt ik heb wel vaker een foto van zwemmende ara's gezien.

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X