Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraagje over de time out kooi

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• vraagje over de time out kooi

hallo iedereen

ik ben van plan om een blauawgele ara te reserveren bij lorre&co ik ben inmiddels al heel veel wijzer geworden alleen heb ik nog een vraagje over het straffen van de vogel ik heb gelezen dat mensen een time out kooi gebruiken maar naar mijn idee moet dit niet de kooi zijn waar hij in moet als ik weg moet ik wil de ara overdag op een standaard of boom houden en de kooi alleen gebruiken voor als ik weg moet anders zou dit als straf kunnen zien beetje verwarrend voor de vogel denk
    dus als ik het goed begrijp moet ik een hokkie (strafkooi ) erbij hebben

groetjes mirella

hallo,

Ik gebruik een transportkooi als straf kooi,maar alleen als het echt niet anders kan.
    Soms helpt het al om de vogel even anders neer te zetten en eventjes te negeren.

grts Peter

Comment

hoi Mirella,

http://www.koppiekrauw.com/Gedrag-pa...-strafkooi.htm

lees hier maar even en trek dan je conclussie
      ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

hier hebben we niks van strafkooien of iets dergelijks. met een consequente en correcte opvoeding is het vaak helemaal niet nodig om een vogel te straffen, want het kan ook averechts werken, en dan verpest je meer dan dat je iets bereikt.
        groetjes monique

www.limburgsepapegaaien.nl

(7) (2) (1)

Comment

Een heel consequente en correcte opvoeding is inderdaad de basis om een papegaai goed op te voeden.
          Soms is het noodzakelijk om op enige wijze de papegaai goed duidelijk te maken dat bepaald gedrag echt niet gewenst of getolereerd wordt.
          Daar helpt dan ook geen opmerking als "foei" dat mag niet!

Straffen mag men de papegaai NIET!!!!
          Door de papegaai te straffen verstoor je de verhouding en het opgebouwde vertrouwen.

Daarom wordt om de papegaai te corrigeren het "negeren" toegepast.
          Het negeren kan je op verschillende manieren en in verschillende gradaties toepassen.

Plaats je de papegaai in een time-out-kooi (de minder gelukkige benaming is strafkooi), of plaats je de papegaai op een standaard in een saaie kamer waar geen afleiding is dan is dat géén straffen maar dat kan je meer de zwaarste vorm van "negeren" noemen.

De inzet van de time-out-kooi werkt tweeledig.
          Enerzijds wordt de papegaai op een intense manier genegeerd en
          anderzijds heeft de opvoeder ook even een afkoelperiode.
          Die afkoelperiode is vaak wel prettig omdat daarna het probleem vaak rationeler in plaats van emotioneel aangepakt wordt.
          (het bekende tot 10 tellen)

De reiskooi als time-out-kooi gebruiken is absoluut af te raden!
          Daar wordt ook door de ontwikkelaar van deze vorm van negeren expliciet voor gewaarschuwd.
          Zodra de papegaai de time-out-kooi ziet moet deze denken: shit, hier heb ik geen zin in, nu word ik 20 minuten genegeerd.
          Zodra de papegaai de reiskooi ziet behoort de vogel de associatie leggen van: Ha fijn, we gaan gezellig weg.
          Zorg dat de papegaai géén aversie krijgt tegen een reiskooi!
          Gebruik de reiskooi dus nooit als time-out-kooi!!!!

Voor mensen met een ara die netjes op een zitstok blijft zitten kan je als time-out-kooi dus ook als alternatief een eenvoudige standaard gebruiken.
          Zorg wel dat deze op een uiterst saaie plaats staat en dat er geen speeltjes en andere dingen voor afleiding op en aan zitten.

Van Limburgse papegaaien zou ik graag willen weten wat ze dan doet als ze te maken heeft met een papegaai die continue om aandacht schreeuwt?
          Hoe ze dat probleem oplost?
          De kooi van de papegaai staat in de woonkamer waarin continue geleefd wordt.
          Het is eenvoudig om beproefde opvoedmethodes af te kraken maar kom dan minstens met argumenten en een goed alternatief!!!!

Marlies, inderdaad de time-out-kooi is een apart hokkie of een aparte standaard die in een heel saaie ruimte staat!

De time-out-kooi mag dus niet de gewone kooi zijn, ook niet de reiskooi en ook niet de slaapkooi als je deze hebt.
          Overigens zou je de slaapkooi wel als reiskooi kunnen gebruiken!

Groet,
          fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fkbmac Bekijk Berichten
            Een heel consequente en correcte opvoeding is inderdaad de basis om een papegaai goed op te voeden.
            Soms is het noodzakelijk om op enige wijze de papegaai goed duidelijk te maken dat bepaald gedrag echt niet gewenst of getolereerd wordt.
            Daar helpt dan ook geen opmerking als "foei" dat mag niet!

Straffen mag men de papegaai NIET!!!!
            Door de papegaai te straffen verstoor je de verhouding en het opgebouwde vertrouwen.

Daarom wordt om de papegaai te corrigeren het "negeren" toegepast.
            Het negeren kan je op verschillende manieren en in verschillende gradaties toepassen.

Plaats je de papegaai in een time-out-kooi (de minder gelukkige benaming is strafkooi), of plaats je de papegaai op een standaard in een saaie kamer waar geen afleiding is dan is dat géén straffen maar dat kan je meer de zwaarste vorm van "negeren" noemen.

De inzet van de time-out-kooi werkt tweeledig.
            Enerzijds wordt de papegaai op een intense manier genegeerd en
            anderzijds heeft de opvoeder ook even een afkoelperiode.
            Die afkoelperiode is vaak wel prettig omdat daarna het probleem vaak rationeler in plaats van emotioneel aangepakt wordt.
            (het bekende tot 10 tellen)

De reiskooi als time-out-kooi gebruiken is absoluut af te raden!
            Daar wordt ook door de ontwikkelaar van deze vorm van negeren expliciet voor gewaarschuwd.
            Zodra de papegaai de time-out-kooi ziet moet deze denken: shit, hier heb ik geen zin in, nu word ik 20 minuten genegeerd.
            Zodra de papegaai de reiskooi ziet behoort de vogel de associatie leggen van: Ha fijn, we gaan gezellig weg.
            Zorg dat de papegaai géén aversie krijgt tegen een reiskooi!
            Gebruik de reiskooi dus nooit als time-out-kooi!!!!

Voor mensen met een ara die netjes op een zitstok blijft zitten kan je als time-out-kooi dus ook als alternatief een eenvoudige standaard gebruiken.
            Zorg wel dat deze op een uiterst saaie plaats staat en dat er geen speeltjes en andere dingen voor afleiding op en aan zitten.

Van Limburgse papegaaien zou ik graag willen weten wat ze dan doet als ze te maken heeft met een papegaai die continue om aandacht schreeuwt?
            Hoe ze dat probleem oplost?
            De kooi van de papegaai staat in de woonkamer waarin continue geleefd wordt.
            Het is eenvoudig om beproefde opvoedmethodes af te kraken maar kom dan minstens met argumenten en een goed alternatief!!!!

Marlies, inderdaad de time-out-kooi is een apart hokkie of een aparte standaard die in een heel saaie ruimte staat!

De time-out-kooi mag dus niet de gewone kooi zijn, ook niet de reiskooi en ook niet de slaapkooi als je deze hebt.
            Overigens zou je de slaapkooi wel als reiskooi kunnen gebruiken!

Groet,

Bedankt Frans voor je uitleg,
            Gelukkig heb ik een time-out kooi nog niet moeten gebruiken,anders had ik waarschijnlijk een grote fout gemaakt door de reiskooi te gebruiken.

grts Peter

Comment

als eens een keer een vogel om aandacht schreeuwd, en dat is dan alleen de ara, dan wordt er gewoon niet op gereageerd, ook niet heel even.. en dan gaat het vanzelf over. hoe minder aandacht je eraan besteed, hoe minder leuk het voor de vogel is. maar we gebruiken hier geen straf of time out kooi.
              groetjes monique

www.limburgsepapegaaien.nl

(7) (2) (1)

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
              X