Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wie kan mij helpen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • wie kan mij helpen!

    hallo hier ben ik weer!

    Wij zijn twee voliere's aan het maken,(1 binnen en 1 buiten) maar nu wil ik graag een echte boom met veel blad enz erin zodat ze die kunnen slopen.
    hoef niet met wortel en al want de kans dat de boom het red is nihil! hahah.
    Waar kan ik die eventueel kopen en zijn alleen fruitbomen geschikt? Of kan ik het bos in en daar gaan zagen?? alvast bedankt voor de tips! .

  • #2
    Bepaalde bomen kan je op "stoof" zetten: het is zoals een knotwilg, maar dan eentje die tot op de grond is afgezaagd, en telkens weer vanaf de grond uitschiet.
    je kan hiervoor een afgezaagde wilg gebruiken (Salix alba).
    Ook een tamme kastanje (Castanea sativa)kan hiervoor gebruikt worden. Andere bomen die makkelijk op stoof geplaatst kunnen worden zijn Catalpa en Ailanthus maar deze 2 ZIJN GIFTIG.

    bomen op stoof dragen geen vruchten, en ik kan me inbeelden dat dat met enkele vernielzuchtige ara's in de buurt helemaal niet het geval zal zijn.
    Gemiddeld maken bomen op stoof op een jaar tijd takken van 3m en zijn de bladeren ook groter dan die van een boom die op normale wijze groeit.

    Fruitbomen laten het niet toe om als stoof gebruikt te worden.

    Ik zou wel wat volieredraad rond het hart van de stoof doen, anders wordt deze ook gesloopt door de vogels.

    je zou ook wat vlieren (Sambucus nigra) kunnen aanplanten maar dan ook de onderstam beschermen zodat de plant nieuwe scheuten kan aanmaken.
    http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
    Papegaaienpsychologie:
    Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
    http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

    Comment


    • #3
      @ Rhadamantis,

      Interessant verhaal over bomen op stoof!
      Alleen het woordje "stoof" kan ik niet helemaal plaatsen.
      Volgens mij is een stoof iets om je voeten warm te houden en in het woordenboek vind ik ook geen ander uitleg.

      Ook Googlen naar "bomen stoof" geeft mij alleen maar iets over stoofperen.

      Misschien bedoel je met stoof een grote pot met aarde?

      In ieder geval... een leuk idee om in een voliere met een ara een wilg of iets dergelijks te planten (in een pot of gewoon in de grond).
      Alleen ben ik bang dat de boom weinig kans heeft om takken te ontwikkelen. De ara zal vermoedelijk de boom al vernietigd hebben voordat de boom überhaupt er achter gekomen is dat ie wortels heeft en takken moet schieten.


      @ Elkie

      Ik zie toch veel meer soelaas in het verzamelen van dikke takken van bijvoorbeeld de wilg en deze her en der verspreid in de kooi/volière te monteren of in de grond te planten. Men zou in de tuin een paar dikke wilgentakken kunnen planten en deze 1 keer per 2 jaar kunnen snoeien.
      De gesnoeide takken kan je met blad en al aan je ara aanbieden.
      Een flinke javaboom of een betonnen zitstok als basis zou zeker niet slecht zijn.

      Overigens zijn veel meer boomsoorten zijn daar geschikt voor.
      Op onderstaande site wordt er binnen het hoofdstuk "doe het zelf" bij "materialen" - "hout" uitgebreid ingegaan op de diverse boomsoorten die geschikt zijn.

      Ik hoop dat je hiermee vooruit kan.

      Groet, Frans
      fkbmac www.koppiekrauw.com

      Comment


      • #4
        http://www.encyclo.nl/begrip/Stoof
        4e verklaring ;-)

        of google naar "Wilg op stoof"

        Een stoof is een oud gebruik. Vroeger gingen de mensen hout halen uit de bossen. Daarbij werden vaak bomen gekapt. De meeste bomen zullen uiteraard proberen om terug te starten vanuit hun afgekapte stronk. Hierdoor waren vele bossen herleid tot stoofbossen waarin de mensen 's winters de nieuwe takken gingen afsnijden. Gevolg: de plant probeerde weer om nieuwe takken te maken aan de basis het volgende jaar, waarbij de "stoof" steeds meer knotvormiger werd. Stoven gaf takken die makkelijk bereikbaar waren en die de ideale dikte hadden om in de haard te gooien
        (ik wou zeggen in de stoof, maar dan wordt het wat ingewikkeld ;-))

        Tegenwoordig komen stoven nog amper voor in onze bossen, nuja, iedereen zit met aardgas of stookolie en gaat niemand meer de takken van de stoven oogsten. ;-)

        Op stoof zetten is voor velen een vergeten techniek van onderhoud. Vanuit Tuinarchitecturaal oogpunt blijft het wel een erg leuk. Een stoof heeft van nature al grotere bladeren dan de gewone boomvorm, en zeker bij Ailanthus en Catalpa is dit eens zo spectaculair: de bladeren zijn makkelijk 2x zo groot als van de gewone boom. Erg spectaculair als rariteit!

        Vandaar dat ik deze techniek voorstelde om in een voliere te gebruiken. Maar zoals ik al eerder zei: BESCHERM de stoof en laat de takken die de stoof maakt door de ara afgebroken worden.
        http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
        Papegaaienpsychologie:
        Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
        http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

        Comment


        • #5
          Ah, nu wordt het me geloof ik duidelijk.

          Het is dus in feite een korte knotwilg, die tussen pakweg 0,5 en 1,5 mtr. hoog is.
          Die hoogte vanwege het gemak om deze eenvoudig te kunnen snoeien.
          De toevoeging "stoof" slaat in deze dus eigenlijk op de takken die indertijd als brandstof voor de stoof dienden.
          Mooi... heb ik weer iets geleerd, al is het een oud gebruik, toch leuk om te weten.

          Stoof in de volière:
          De bedoeling is dus om de boom gewoon in de volière te planten en royaal om de stam en de knot stevig gaas te plaatsen zodat deze niet bereikt kunnen worden door de sloopgrage snavel van de vogel.
          De nieuwe takken die uit de knot komen kunnen zich door het gaas ontwikkelen om dan door de ara gesloopt te worden.

          Leuk idee... gaat zeker op bij minder sloopactieve vogels maar bij de ara???



          Groet, Frans
          fkbmac www.koppiekrauw.com

          Comment


          • #6
            Mooi... heb ik weer iets geleerd, al is het een oud gebruik, toch leuk om te weten.

            ach ja frans met 29+++ kun je ook niet alles weten
            ik weet niet alles maar doe mijn best

            Comment


            • #7
              29? nog 4 weken en ik zit ook op dat getal! :-p

              Ik ben gewoon erg gepassioneerd door planten (niet zo erg als door ara's) maar die passie vormt ook de basis van mijn werk, dus handig meegenomen om wat je dagelijks ook doet graag te doen :-)
              http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
              Papegaaienpsychologie:
              Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
              http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

              Comment


              • #8
                Hallo,
                leuk dat mensen meedenken met het hoe en wat van bomen.
                De voliere staat binnen, zit vol met javataken en touwen e.d., en kan dus geen boom erin planten. Het ging mij erom welke boomtak ik erin kon doen puur voor het slopen. Ik heb ernu een grote wilgentak in gehangen en ze zijn hem echt leuk aan het slopen, dus het is opgelost. Bedankt voor de reacties!
                en elkie.

                Comment

                Ads onder in topics

                Collapse

                Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                Working...
                X