Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welk hout voor klimboom ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • welk hout voor klimboom ?

    hallo
    ik wil zelf een klimboom gaan maken voor mijn blauwgele ara
    ik had een java boom gekocht maar die scheurde door na 2 dagen denk door het vervoer van de kou naar de warmte maar mocht hem terugbrengen naar de winkel
    nu woon ik dicht bij het bos en daar liggen bomen en takken genoeg
    kan ik die gewoon gebruiken als klimboom of beter niet ik hoor zoveel vreemde verhalen over hout en wil niet het risico lopen dat het giftig is voor mijn vogel
    maar heb best wel mooie bomen gezien in het bos en in een heel stuk laten ze omgevallen bomen gewoon liggen en daar kan ik dan best een meter of 2 vanaf zagen toch? en dan de bast verwijderen en de boom goed schoonmaken
    nou mischien hebben er mensen ervaring mee dan hoor ik het graag


    grt vic

  • #2
    Eikenhout is geschikt als je eerst de bast er afhaalt.

    berk, els, hazelaar, wilg, meidoorn zijn soorten die courant voorkomen in onze bossen en die geen probleem vormen.

    voor de rest zijn fruitbomen erg geschikt als takken, dus ook een afgedankte laagstam fruitboom kan je als klimboom gebruiken. Misschien kan je bij een fruitboer eens horen of die er een kwijt wil. Persoonlijk vind ik zo een laagstam fruitboom erg mooi van vorm, met korte grillig gevormde takken.

    Je kan ook met wilgentakken een klimboom maken. De takken van wilg zijn recht en erg flexibel als ze vers zijn, máár, eens gedroogd worden ze enorm hard en stug. Je kan wilgentakken dus zo wel modeleren: je zoekt enkele geschikte grote takken, bind de takken samen en buig de bovenste stukken naar beneden met een koord. Laat deze zo 2 weken binnen drogen, en hup, je hebt een keiharde klimboom waarbij je zelf de takken hebt kunnen vormen. Eens droog zal de tak zijn gebogen vorm bewaren en hoef je dus niet langer de koorden eraan te laten.
    Je kan vooraf ook de bast eraf halen, dan krijg je ook dat wit-gele effect van een java boom, zonder dat daarvoor kostbaar oerwoud gekapt is geweest. (beetje ecologie kan nooit kwaad ^^; )
    http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
    Papegaaienpsychologie:
    Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
    http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
      Je kan vooraf ook de bast eraf halen, dan krijg je ook dat wit-gele effect van een java boom, zonder dat daarvoor kostbaar oerwoud gekapt is geweest. (beetje ecologie kan nooit kwaad ^^; )
      De javaboom(koffieboom) komt van oorsprong niet uit Indonesie en maakt naar mijn weten geen deel uit van kostbaar oerwoud. Hij wordt daar gecultiveerd omdat de omstandigheden daar goed voor zijn, maar ook elders.
      Aangezien er wereldwijd veel koffie verhandelt wordt zullen ze niet zo snel een bedreigde plantsoort vormen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Aratinga Bekijk Berichten
        De javaboom(koffieboom) komt van oorsprong niet uit Indonesie en maakt naar mijn weten geen deel uit van kostbaar oerwoud. Hij wordt daar gecultiveerd omdat de omstandigheden daar goed voor zijn, maar ook elders.
        Aangezien er wereldwijd veel koffie verhandelt wordt zullen ze niet zo snel een bedreigde plantsoort vormen.

        zo hallo wat heeft dit met mijn vraag te maken
        dit zijn van die zinloze dicusie,s
        heeft verder ook niks met gaaie te maken en daar is dit forum voor toch ?


        grt vic

        Comment


        • #5
          Hallo Vic,

          Er zijn best veel houtsoorten die je kunt gebruiken.
          op deze site staan de houtsoorten die je kunt gebruiken.

          http://koppiekrauw.com/tips/doe%20he...ialen-hout.htm

          Veel bouwplezier

          Groetjes Jamie
          FuzzyChiliTaco

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door jimbo Bekijk Berichten
            zo hallo wat heeft dit met mijn vraag te maken
            dit zijn van die zinloze dicusie,s
            heeft verder ook niks met gaaie te maken en daar is dit forum voor toch ?


            grt vic

            Javabomen hebben wel wat met gaaien te maken.
            Wat heeft de aanvulling van Rhadamantis "zonder dat daarvoor kostbaar oerwoud gekapt is geweest" met gaaien te maken?? Toch ook niks?
            Ik breng alleen een kleine correctie aan.

            Comment


            • #7
              klimboom voor jantje

              hallo
              bedankt voor jullie reactie,s
              ik had eerst een javaboom gehaalt maar die scheurde dus terug gebracht naar de winkel
              toen ben ik een theeboom gaan halen ook zeer hard hout die beviel goed
              maar van de week heb ik een 50 jaar oude appelboom gekocht en dat is toch wel helemaal perfect (was bij iemand op visite en die had em ook al wat jaren staan en die ara kreeg er dan ook geen stukje vanaf gebeten )
              dus aan de slag dan maar hij was helemaal groen mos en andere zooi maar al 15 jaar niet meer bespoten gelukkig nou ben zeker wel een uurtje of 5 bezig geweesd om de bast en alle andere troep te verwijderen toen er met een electriche staalborstel op en gepolijst met een lappenschijf en het resultaat is er een geweldige boom voor jantje waar hij jaren plezier van heeft
              de thee boom ga ik in de tuin plaatsen zodat hij van de zomer lekker mee kan naar buiten

              grt vic en jantje

              Comment


              • #8
                Ben erg benieuwd naar foto's
                Chester en Samba
                Yoda en Navy

                Comment


                • #9
                  klimboom voor jantje

                  Oorspronkelijk geplaatst door arasevera Bekijk Berichten
                  Ben erg benieuwd naar foto's

                  nou ik heb even zitten prullen maar als het goed is heb ik nu een map met foto,s hier aangemaakt dus kan je de foto,s van de appelboom bekijken
                  ik weet niet hoe je in die map komt ben nog aan het uitvogelen (zit nog niet zo lang op dit geweldige forum) maar dat zal jij mischien wel weten


                  grt vic

                  Comment

                  Ads onder in topics

                  Collapse

                  Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                  Working...
                  X