Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Takken voor papagaaien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Takken voor papagaaien

    Graag zou ik willen weten of ik fruit takken zo langs de weg kan plukken??????????
    Hoe weet ik of deze onbespoten zijn en zo ja kan ik dat afwassen.
    En wat is een gemiddelde prij voor een blauw gele ara.
    Groetjes Trees Millenaar

  • #2
    takken


    hoi hoi
     Ik zou geen takken nemen als je er niet zeker van bent dat ze onbespoten zijn. Dit kun je er dan ook niet afwassen. Wat ook goede takken zijn voor papegaaien zijn wilgen. Deze vind je vaak langs de waterkant.
    De gemiddelde prijs van een blauwgele ara ligt rond de 1250 euro
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

    Comment


    • #3
      dieren winkel in rijswijk heeft ara's al van af 1750 ze staan op marktplaats

      mvg lourentia

      Comment


      • #4
        Ik zou wel uitkijken met 'langs de weg' als het drukke wegen zijn zit er waarschijnlijk ook behoorlijke aanslag op van uitlaatgassen. Ik rij vaak even ' de polder in' knotwilgen te over, of krulwilg maar onderstaande bomen zijn in ieder geval niet giftig;

        Vlierbes
        Knotwilg
        Populierenboom
        Berkenboom
        Kronkelwilg, Knotwilg ( maar geen treurwilg, daar zit blauwzuur in )
        Fruitbomen alle soorten ( niet bespoten )
        Hazelnotenboom
        Walnotenboom
        sigpic

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door lourentia Bekijk Berichten
          dieren winkel in rijswijk heeft ara's al van af 1750 ze staan op marktplaats

          mvg lourentia
          Dit is nu niet de winkel die ik zou willen aanraden ! maar juist zeker afraden om een vogel te kopen !
          Chester en Samba
          Yoda en Navy

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door arasevera Bekijk Berichten
            Dit is nu niet de winkel die ik zou willen aanraden ! maar juist zeker afraden om een vogel te kopen !
            Wij hebben in België ook zo een winkel: animal express in Groot Bijgaarden (bij Brussel). De laatste keer dat ik er was stond er een blauwgele te koop voor 2500€. Ik viel stijl achterover.
            De winkel heeft zelf ook een slechte reputatie op gebied van hygiëne, maar is imens populair, ondanks de manier waarop de diertjes er gehuisvest zijn.
            http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
            Papegaaienpsychologie:
            Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
            http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

            Comment


            • #7
              prijs ara

              vinden jullie dat niet wat duur,ik heb 1 koppel groenvleugelara te koop voor 3950 eur .jong natuurbroed edel';s voor 450eur

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door EstherV Bekijk Berichten
                ....
                Kronkelwilg, Knotwilg ( maar geen treurwilg, daar zit blauwzuur in )
                ...

                Blauwzuur in het hout van de treurwilg?????
                Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.

                In Nederland wordt inderdaad vaker gewaarschuwd om geen treurwilg aan de papegaai te geven, maar er is nog nooit een duidelijke verklaring voor aangegeven!
                Maar blauwzuur.... nergens kan ik daarover een bevestiging vinden!

                Sterker nog, in Amerika worden juist heel veel papegaaienspeeltjes gemaakt van expliciet de treurwilg (weeping willow).
                Daar bevelen ze juist de treurwilg aan om deze je papegaai te geven.

                Tja... wat is nu juist?
                Wie het werkelijk weet mag het zeggen, maar dan wel graag met een correcte onderbouwing.

                Groet,

                Comment


                • #9
                  Ik ben het aan het uizoeken, ik wist namelijk al dat treurwilg niet gegeven moest worden, toen ik vroeg waarom (aan een bomenman) kreeg ik dit als antwoord. Ik ben aan 't uitzoeken of het wel of niet waar is en waarom treurwilg niet gegeven mag worden.
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Welke takken zijn geschikt:

                    wilgen (treurwilg niet gaat niet om het blauwzuur dat zit hier niet in)
                    linde boom
                    berk
                    eikenboom
                    esdoorn
                    populier
                    fruitbomen
                    meidoorn
                    hazelaar
                    kronkelwilg(paastak)
                    vlierbes.

                    toevoeging bij de lijsterbes
                    Mussen, spreeuwen etc. slikken de bes gewoon door.
                    Gaaien echter slopen de bes en mieren met de pitjes. In de pitjes zit blauwzuur.
                    Een teveel aan blauwzuur is niet goed. Dus met mate de lijsterbes.
                    Het hout van de lijsterbes mag wel gebruikt worden voor stammetjes.

                    Let op!!!

                    Eikels en beukenoten
                    De eikels, speciaal als ze onrijp zijn, door het hoge tannine gehalte en de beukenoten omdat ze blauwzuur bevatten. De dieren nemen ze echter graag op en daardoor vaak een hoeveelheid die vergiftiging veroorzaakt.
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Eikentakken zijn niet geschikt. Er zitten teveel tanines in. Er zijn enkele gevallen bekend waarbij de ara's gestorven zijn hieraan. Er wordt aangeraden géén jonge twijgen te pakken en van de dikkere takken de korst en bast te verwijderen (daar zitten de gifstoffen in).

                      In het wild eten ara's ook giftige zaden MAAR daarbij eten ze ook de klei op de rotsen van de rivier (denk maar aan die mooie foto's van tientallen ara's samen op de kleibanken) Hierdoor wordt een groot deel van het gif opgenomen door de klei.

                      ivm eikels en beukennootjes:

                      laatste post op de pagina is erg interessant.

                      http://www.araforum.nl/ara-voeding/196214-eikels.html
                      http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                      Papegaaienpsychologie:
                      Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                      http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                      Comment


                      • #12
                        Dank je wel, goede informatie.

                        Ik dacht dit ook altijd van Eikenbomen maar heb de laatste DVD van Robin Shewokis (toch niet de eerste de beste) bekeken en zij vertelde specifiek dat eikenhout wel gegeven mag worden alleen de eikels niet

                        Maar ben weer blij met deze informatie, en zoals gisteren iemand zei bij twijfel gewoon niet doen, er zijn zat alternatieven!!
                        sigpic

                        Comment


                        • #13
                          Hallo EstherV

                          Is de wilgenkwestie al uitgezocht???

                          Henk

                          Comment


                          • #14
                            Waar ik ook wel benieuwd naar ben is waar haal je de takken vandaan? Ik was dus vandaag weer op zoek naar flinke stammen, maar de wilgen waren allemaal kleine takkies en in bomen zitten de grotere takken toch echt helemaal bovenin...
                            Chester en Samba
                            Yoda en Navy

                            Comment


                            • #15
                              @ Henk Draaijer, nee heb het nog niet verder uitgezocht, maar omdat er twijfel over is geef ik ze in ieder geval niet genoeg alternatieven.

                              @ arasevera ik heb sowieso kleinere gaaien maar in de polder heb je vaak veel grote knotwilgen waarvan de eigenaren 'een beetje lacherig' 't prima vinden als je tak eraf haalt. Volgende maand worden ze trouwens allemaal gesnoeid. Hier woont ook een iemand die bij de plantsoenendienst werk en regelmatig wat takken neerlegd voor me.
                              sigpic

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X