Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mag ik mijn Ara pinda's geven?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mag ik mijn Ara pinda's geven?

Hallo allemaal,

Ben er weer en heb een vraag over de voedeing van mijn Ara en mijn Amazone.
    Ik geef mijn gaaitjes al een tijdje ongezouten pinda's, deze koop ik gewoon bij de supermarkt. Maar ik haal soms bij de dierenwinkel ook een zak ongepelde pinda's.

Nu las ik op het internet in een artikel dat pinda's zeer slecht zijn voor papegaaien ivm met schimmels.

Vraag..kan ik ze echt niet meer geven? of zijn er uitzonderingen?
    groetjes van Skippy en Lorre

Marjon

Hallo Marjon,

Mij is ook vaak vertelt geen pinda's en al hellemaal niet in dop.

Kwam laatst op een andere forum een discussie tegen en daar werd gezegd geen probleem.

Een bekende Vogelarts schreef ooit op zijn site,

" Fabeltje:
    Aspergillose of schimmelinfecties worden niet veroorzaakt door het eten van beschimmelde pinda's. Hoewel beschimmelde pinda's zeer giftige stoffen (aflatoxines) kunnen bevatten geven deze geen infecties. Wel kan het veel en langdurig eten van (ook niet beschimmelde) pinda's een eenzijdige voeding veroorzaken waardoor de weerstand sterk afneemt en de kans op schimmel toeneemt. "

voor het volledige stukje zie,
    http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Z...ergillose.html
    ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Dank je Henk voor je snelle reactie.

Ik twijfel nu een beetje, en ze zeggen bij twijfel niet doen dus. En dat zegt mijn gevoel ook. Mijn idee is dat doppinda's misschien wel schimmels kunnen bevatten..maar ongezouten gepelde pinda's misschien niet of minder.

Ik zal ze minder pinda's geven...zekere voor het onzekere nemen dus.
      Ik gruwelde wel het het het stuk dat je meestuurde over de schimmels...hrr van de vogelarts

Gelukkig krijgen mijn gaaien voldoende afwisseling in voedsel dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. En een pinda meer of minder zullen ze niet missen.

dank en groetjes!
      Marjon

Marjon

Comment

Hoi hoi,

Ons Fons is pas ziek geweest en bij Hedwig van de Horst onderzocht, hij had een longontsteking dus had niets met pinda's te maken hoor maar toen ik vertelde dat ik ze wel ooit pindas gaf, zei ze inderdaad dat ik dat niet meer moest doen, alleen eventuele biologische pindas. Heeft te maken met het branden van de pinda. Wat wel mag en zelfs volgens de vogelarts gezond is in pisctache nootjes en cashewnootjes ( ongezouten natuurlijk) net zo makkelijk en gezond dus. Ook lekker af en toe walnoot, laat ik ze lekker zelf uit de dop peuteren dus ook leuk om tijd te verdrijven, mag ook.
        En pijnboompitjes, ook lekker!!

Eigenlijk alle noten soorten behalve pinda's. Hedwig zei trouwens dat het voor alle dieren slecht is, ook de apenootjes in dierentuinen is eigenlijk helemaal fout.
        Het rare is dus ook dat ze ook gewoon gemengd zitten in premium zaadmengsel, ik zit die er dus ook altijd uit te vissen om geen risico te lopen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Vivian
        https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

Comment

Hoi Vivian.

Ja als je het zo stelt dan is het voor mij gesneden koek. GEEN PINDA's MEER.!
          Die haal ik dus uit het voer en koop ze ook niet meer.
          Gelukkig zijn er inderdaad genoeg andere noten die ik ze kan geven.
          Variatie genoeg.

Bedankt voor je reactie...

En ik hoop dat Fons is opgeknapt.

groetjes Marjon

Marjon

Comment

Hoi hoi,

Goed plan,
            Ons Fonske is gelukkig helemaal de oude, wel erg ziek geweest en snap nog niet waarvan. Ons Fientje (pop) zit altijd bij hem en eet en doet hetzelfde en die had nergens last van.
            Soms kom je er gewoon niet achter, hij had een longontsteking maar ook een ernstige maag darm ontsteking.
            Maarrrr Fons is geen ziekefons meer haha dankzij Hedwig want die is zelfs Zondagsmorgen speciaal voor Fons de praktijk komen openen omdat ik helemaal jankend in paniek gebeld had omdat ik dacht dat hij het niet ging redden. Zo een Top vogelarts!

Goed afgelopen dus maar ik ben hierdoor wel extra allert geworden op alles, zo ook dus op die pinda's

Groetjes!!

Comment

Geef je vogel gerust pinda's.
              Wel gepelde, dan is er geen probleem.
              De pinda zorgt juist ervoor dat ze het goed verteren en daardoor blijft alles goed in beweging.

Als de pinda in dop zit kan er verder niets mee gebeurd zijn, wij pellen ze zelf.
              En waarvan de schil van binnen wat anders is gooien we weg en de rest krijgt onze grijze gewoon.

Hij is er razend op en vraagt zelfs elke dag of dat hij alsjeblieft een pinda mag hahaha/!!

Comment

Hoi hoi. Effe vraagje, hoe weet jij dat pinda's niet slecht zijn voor onze gaaien als ik vragen mag? Veel vogelartsen adviseren toch om geen pinda's te geven. Ik heb hieronder een stukje gekopieerd van de site van stichting papegaai. Diverse informatie Pinda's, zijn ze nu wel of niet goed voor papegaaien.Pinda's, zijn ze nu wel of niet goed voor papegaaien.Het fabeltje dat apen en papegaaien pinda's eten is gewoon belachelijk voor woorden, wij denken nu nog steeds dat pinda's iets is dat papegaaien eten, ja ze eten het, waarom? omdat wij ze nog steeds geven en omdat het nog steeds een vulling is in sommige zaadmengsels.Pinda's zijn slecht voor papegaaien, ten eerste omdat pinda's teveel calorieen bevatten hierdoor worden de papegaaien gewoon weg te dik van en te vet.Ten tweede: pinda's zijn nogal eens begroeid met een schimmel, deze schimmel produceert : aflatoxine. Aflatoxine is een gif en dit gif stapelt zich op in de lever van een vogel, zelfs in kleine hoeveelheden is dit gif al zeer schadelijk en in grote hoeveelheden zelfs dodelijk.Als het gif: aflatoxine aanwezig is in het lichaam van de vogel dan is dit niet meer verwijderbaar, dit wordt namelijk niet verteerd, het wordt niet omgezet in afvalstoffen, maar het gif stapelt zich langzaam op.geef uw papegaai, kaketoe en ara geen pinda's, geen pinda's is in mijn ogen ook geen gebranden, deze zijn wel iets beter dan de ongebranden, maar ze blijven gewoonweg te vet.ook met een walnoot moet je oppassen maak de walnoot altijd eerst open en contoleer op schimmels voor je het de papegaai aanbied Wees verstandig en knabbel een palmnoot

Comment

Zo kan je alles bekijken dan kan je als mens ook niks meer eten want van alles krijg je tegenwoordig kanker.
                  Je gaai mag een pinda hebben dat is juist goed voor ze, vooral als ze niet goed eten zoals zaad en geen pellets.
                  In een pinda zitten stoffen wat ze ook nodig hebben, onze papegaai is juist aangeraden haar pinda's te geven omdat ze niet een van de dikste is.

Kijk tuurlijk is fruit en groente beter dat je mij niet zeggenmaar ik vind het onzin je papegaai een pinda te verbieden.
                  1 tot 3 per dag mag, gepelt.

Dit is van een vogel arts.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                  X