Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"ideaale" voeding voor mijn ara

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• "ideaale" voeding voor mijn ara

hallo,
    ik heb onlangs opgemerkt dat mijn ara heel selectief eet.
    hij haalt de zonnebloempitten en mais er eerst uit, en de rest kegelt hij over boord.
    ik ga mijn mengeling halen bij een kweker die het laat maken voor zijn dieren, maar ik vind dat er te veel kleine zaadjes in zitten die krokro niet op eet. (ik heb ook grasparkieten, en die zaadjes zijn even groot.

nu is mijn vraag als er iemand een uitgebalanceerd dieet heeft voor zijn ara, zo ja laat maar horen =)
    en als er iemand ervaring heeft met het voederen van 'optibird'.

weet er soms ook iemand waar ik kan vinden wat en ara eigenlijk allemaal nodig heeft van nutrienten (de dagelijkse hoeveelheid ongeveer)

grts

Aan mijn ara's geef ik van Versele Laga de "Ara Loro Parque" mix.
    Hiernaast krijgen ze een paar keer per week, als extraatje, pellets van Pretty Bird en om de dag geef ik ze groenten en fruit. Ook krijgen ze kiemzaden en regelmatig noten in dop.

http://www.versele-laga.com/Nutri/Nu...i=257&rac=5444
    Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

Comment

Ik geef ook de Loro parque Ara van Versele laga prestige,
      en pellets van Zupreem.
      Als je van beide de helft geeft van wat ie nodig heeft, krijgt
      hij iig wat ie nodig heeft binnen, geeft niet welke pellets,
      Een deel van het zaad moet ook bestaan uit noten, niet veel
      amandelen en geen pinda's,
      Ara's zijn een kei in smijten met eten helaas
      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

alvast bedankt voor de reacties.

maar ik heb gehoord dat de aras van pellets een luie krob krijgen. het is daarmee dat ik iets zou willen geven qua notenmengeling.

Comment

Dat zou idd kunnen maar dat is dan wanneer je alleen pellets geeft,
          je moet ook elke dag noten en zaad geven ;-)
          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

als ik zou overschakelen naar dergelijke pellets met aanvulling van noten en fruit/groenten.
            is het dan nog nodig om vitaminen over het fruit te strooien? (waarsch niet, maar toch even vragen =) )

Comment

Op zich niet, als hij van alles goed eet
              Nou vind ik ara's makkelijke eters dus verwacht dat ie de pellets vrij makkelijk accepteert.
              Bij mij houden ze vooral va de fruitvarianten van Zupreem en de Pretty bird. Ook Harrison's
              vinden ze heerlijk maar die zijn me wat te duur voor het aantal vogels dat ik heb :P

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Oja en af en toe een theelepeltje ei/krachtvoer.

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Dat van die krop is ook alweer achterhaald en maakt niks uit hier krijgen ze zupreem en twee keer perweek zaad als je ara selectief is geef je eigenlijk al te veel en kan die ook selectief zijn dus mindere helpt ook tegen selectief eten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hummel Bekijk Berichten
                    Dat van die krop is ook alweer achterhaald en maakt niks uit hier krijgen ze zupreem en twee keer perweek zaad als je ara selectief is geef je eigenlijk al te veel en kan die ook selectief zijn dus mindere helpt ook tegen selectief eten
                    Ik denk dat je kliermaag bedoelt? En wie beweert dat dat achterhaalt is?

Comment

Va die er onderzoek na doen

Comment

Welke va is dat dan? Een kliermaag moet blijven "werken". Dit houdt dus in dat er ook zaad en noten gegeten moeten worden, anders wordt de kliermaag lui en dit is weer niet bevorderlijk voor de spijsvertering.

Comment

Hallo Astrid,

Op de bijeenkomst vorig jaar met Hedwig van der Horst was dit een vraag,

https://www.papegaaienforum.nl/showth...even-Is-dat-zo

Zij gaf aan dat de maag wel wat lui werd maar dat dit met een goed dieet vrij snel weer op peil te brengen was.
                          ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Dat zijn VA`s uit heel de wereld die hebben bij dode papegaaien gekeken naar de spier van een een gaai die op zaad zat en op pellet toen is gebleken dat daar geen verschil in zat vandaar

Comment

Ok, bedankt voor de antwoorden.

Mijn mening: ik ben voorstander van een gemengd dieet van pellets en zaad. De pellets voor de noodzakelijke voedingsstoffen en het zaad voor de verrijking en de lekkernij. Er zitten in het mengsel van Versele Laga ook van die VAM korrels (pellets), die zullen er niet voor niks in zitten.
                              Over het algemeen zit in zaad niet alle vitaminen en mineralen.

Verder heb ik vernomen dat de witte zonnebloempitten meer vet bevatten dan de zwarte.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X