Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voedingspatroon

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Voedingspatroon

Hallo,

Ik was even benieuwd wat en hoe en hoeveel jullie jullie vogels voeren?
    Ik heb er zelf nog niet echt een goed ritme in, maar wil dit uiteraard wel goed doen dus ik ben daarom heel benieuwd hoe anderen dit doen !

Ik probeer zelf een combi te maken tussen zaad en pellet, maar pellet blijft bij yoda en navy echt strijden keer op keer op keer en vraag me daarom af of ik er goed aan doe. Chester is geen pellets gewend en breekt er af en toe 1 krijgt misschien heel wat binnen en gooit de rest al brekend op de grond.

Dus ben erg benieuwd hoe jullie het doen !
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

Beste Arasevera,

De aga krijgt alleen zaad voer waar ook eivoer in zit en Lola dat is ook een apart verhaal.

Onze Lola (harlekijn) hebben wij met de hand verder groot gebracht nadat zij bij de kweker uit het ei is gepeld en tot 12 weken was gevoerd met de spuit.

Daarna zijn wij verder gegaan en hebben zaad en pellets aangeboden in de kooi terwijl wij nog met de spuit voerden.Op een gegeven moment is zij dan ook gaan snoepen van de pellets en heeft altijd het zaadvoer links laten liggen. Tot op heden geeft zij niks om zaad.

Wij voeren dan ook 's morgens Pellets met noten(Macedamia's,hazelnoten,walnoten, palmnoten enz.) en 's avonds ook Pellets

De macedamia's(2) gaan erin als ketelapper en de rest word gesloopt en weinig gegeten .

Kortom ik ben de uitzondering op de regel volgens mij bij mij gaat mijn ara niet op ZAAD en pellets maar moet op Pellets en zaad zien te gaan.Wat het het trainen niet echt makkelijker mee maakt een lekker zonnepitje als beloning zou lekker moeten zijn

Ook voeg ik af en toe vitaminen toe aan het water en krijgt ze eivoer in het bakje pellets.

De hoeveelheid pellets heb ik afgestemd naar hoeveel ze eet als ik haar een volle bak zou geven vliegt toch alles door de lucht dus een bodem is bij mij voldoende,hier ligt dan als ik thuis kom een beetje in dus lijkt mij voldoende de avondmaaltijd eet ze meestal pas in de boom in de huiskamer.

Mvg Patrick en Lola(+ ) en Bo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AgaARA Bekijk Berichten
      Beste Arasevera,

De aga krijgt alleen zaad voer waar ook eivoer in zit en Lola dat is ook een apart verhaal.

Onze Lola (harlekijn) hebben wij met de hand verder groot gebracht nadat zij bij de kweker uit het ei is gepeld en tot 12 weken was gevoerd met de spuit.

Daarna zijn wij verder gegaan en hebben zaad en pellets aangeboden in de kooi terwijl wij nog met de spuit voerden.Op een gegeven moment is zij dan ook gaan snoepen van de pellets en heeft altijd het zaadvoer links laten liggen. Tot op heden geeft zij niks om zaad.

Wij voeren dan ook 's morgens Pellets met noten(Macedamia's,hazelnoten,walnoten, palmnoten enz.) en 's avonds ook Pellets

De macedamia's(2) gaan erin als ketelapper en de rest word gesloopt en weinig gegeten .

Kortom ik ben de uitzondering op de regel volgens mij bij mij gaat mijn ara niet op ZAAD en pellets maar moet op Pellets en zaad zien te gaan.Wat het het trainen niet echt makkelijker mee maakt een lekker zonnepitje als beloning zou lekker moeten zijn

Ook voeg ik af en toe vitaminen toe aan het water en krijgt ze eivoer in het bakje pellets.

De hoeveelheid pellets heb ik afgestemd naar hoeveel ze eet als ik haar een volle bak zou geven vliegt toch alles door de lucht dus een bodem is bij mij voldoende,hier ligt dan als ik thuis kom een beetje in dus lijkt mij voldoende de avondmaaltijd eet ze meestal pas in de boom in de huiskamer.

Mvg Patrick en Lola(+ ) en Bo

Hoi Patrick,

Een aparte ervaring die je hier opgeschreven hebt.
      Het is natuurlijk niet zo moeilijk om de ara ook het eten van zaad aan te wennen. Verwissel binnen de verschillende methoden die je overal op internet vindt gewoon het woord zaad met pellet en het woord pellet met zaad.
      De methode blijft dan meestal wel hetzelde.

Het trainen van je vogel hoeft ook nu niet echt moeilijker te zijn als het trainen van een vogel die gek is op zonnbeloempitjes.
      Je schrijft dat je vogel door het dak gaat voor macedamia.
      Dan heb je toch je beloningsvoer? Geef je harlekiijn gewoon kleine stukjes macedamia als beloning en geef hem binnen zijn maaltijden minder of geen macadamia's.

Het ligt in de aard van vrijwel iedere kromsnavel om erg kwistig met het voer om te springen en inderdaad is in de praktijk gebleken om de vogel vooral niet
      te grote hoeveelheden voer per keer aan te bieden.

Binnen het voedingspakket dat jij hier opgeschreven hebt bestaande uit pellets/noten/eivoer/vitaminen mis ik voedingsbestanddelen die mij veel belangrijker lijken als zaad. Ik mis groenten en fruit!!! Wellicht heb je die vergeten erbij te schrijven maar in ieder geval is, volgens de hedendaagse inzichten, de aanwezigheid van groenten en fruit ook best wel een must.

Ik vraag me overigens af jouw Lola nog echt zaden als aanvulling op de voeding nodig heeft. In de pellets zijn reeds aardig wat zaden verwerkt dus de voedingsstoffen van zaden krijgt ie volop.
      De noten zullen ongetwijfeld de spiermaag voldoende activeren zodat dat ook geen probleem oplevert.

Kortom... je ara krijgt, mijn inziens, een redelijk complete voeding aangeboden, wanneer je groenten en fruit niet vergeet.

Een flink stuk informatie over voeding en supplementen vind je ook op onderstaande site.

Succes en groeten, Frans
      fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arasevera
        Hallo,

Ik was even benieuwd wat en hoe en hoeveel jullie jullie vogels voeren?
        Ik heb er zelf nog niet echt een goed ritme in, maar wil dit uiteraard wel goed doen dus ik ben daarom heel benieuwd hoe anderen dit doen !

Ik probeer zelf een combi te maken tussen zaad en pellet, maar pellet blijft bij yoda en navy echt strijden keer op keer op keer en vraag me daarom af of ik er goed aan doe. Chester is geen pellets gewend en breekt er af en toe 1 krijgt misschien heel wat binnen en gooit de rest al brekend op de grond.

Dus ben erg benieuwd hoe jullie het doen !

Papegaaienliefhebbers,

Hier nog een reactie van mij om weer terug te komen op de originele vraagstelling!

Hier krijgen de grijze roodstaarten elke ochtend een beperkte hoeveelheid pellets aangeboden. Deels in de voerbak maar ook een en ander via foeragespeeltjes.
        In de foeragespeeltjes zit ook een enkel zonnebloempitje gemengd tussen de pellets.

Na een uur is het voerbakeje meestal leeg en moeten de vogels foerageren.

In de loop van de middag krijgen ze een fruithapje, zelfgemaakt eivoer en ook regelmatig gekiemde zaden.
        Tegenwoordig laat ik ook vaak zonnebloempitjes kiemen, gaat prima.

's avonds eten de vogels met de pot mee of ze krijgen gewoon weer pellets.
        Net wat er overblijft van het avondeten en natuurlijk ook afhankelijk van wat we eten.

Een keer in de week bestaat het ontbijt uit een zadenmix. Maar soms ook wel eens twee keer per week en soms 10 dagen lang niet.
        Dus ook het geven van zaadvoer is onregelmatig maar gebeurt wel geregeld.

Vaste tijden van het geven van het voer hebben we niet, zo kan het ontbijt soms om 0700 uur zijn maar gerust ook om 0900 uur zijn en ook het avondeten wordt niet op een vaste tijd gegeven.

Soms ook zitten de vogels van 10:00 uur tot 17:00 uur buiten in de voliere.
        Daar geef ik standaard nooit te eten! Soms een enkel druifje.
        Dus hebben de vogels om 17:00 uur flink trek.

Groet, Frans
        fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Ik geef Skip elke dag pellets in haar bakje.
          Heb het laatst gewogen, ongeveer 80 gram wat ik elke keer geef.

Daarnaast heeft ze ook altijd zaden, en hier eet ze ook van.
          Pellets is wel haar hoofdvoedsel, bij de kweker kreeg ze niet anders.
          Dus ik was wel blij dat ze hier de zaden wel at.

Want papegaaien/ara's welke oud zijn geworden, zijn dit nog niet met
          pellets geworden omdat die er nog niet zo lang zijn.

Ook krijgt ze gemiddeld 5x per week groente en fruit, vaak wat we zelf hebben gekweekt in de tuin.

2x per week krijgt ze ook aminovit en topetentero.
          Ook is er grit aanwezig.

Onze grijze krijgt het zelfde, alleen geen pellets.

Comment

Hallo,

Onze gaaien krijgen als ontbijt pellets rond 8.00 uur , rond 10.00 uur krijgen ze er enkele nootjes bij , s'middags krijgen ze vers fruit en soms gedroogd fruit, of gedroogde groenten , s'avonds eten ze met de pot mee ( dus groenten en aardappelen )en krijgen ze ook nog hun granen .
            groetjes
            tel wat je hebt , niet wat je mist .

Luna , Zazou Yara Charlie

en Christel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AgaARA Bekijk Berichten
              Vasco heeft ook liever pellets, zaad eet hij ook wel, maar als hij kan kiezen gaat hij toch voor de pellets.

Zonnepitjes als beloning is maar een van de voorbeelden, gebruik gewoon dat waar je ara het meest op verzot is: rozijntjes, stukjes gedroogd fruit... Je ara met veel anima loven helpt ook goed, telkens Vasco naar z'n kooi vliegt om daar te poepen wordt hij ook uitgebreid bejubeld, wat hij graag heeft als je z'n lichaamstaal ziet. :-)
              http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
              Papegaaienpsychologie:
              Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
              http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Hallo,

Ik heb van Hedwig (va) te horen gekregen dat ik mijn blauwgele ara,
                5 dagen pellets 50 gr per dag en 2 dagen zaden 100gr per dag moet geven. Maakt niet uit of je de 2 dagen achter elkaar zaden geeft of echt afwisseld.
                Daarbij elke dag 2 walnoten of 1 walnoot en bv een paar hazelnoten enz.
                10 % van het voer mag bestaan uit groente/fruit eivoer grid mag maar hoeft niet.
                Bij een jonge vogel Gizmo dus nu bijna 14 weken oud (het eerste half jaar) Trosgierst daar gaat hij sneller van leren om zaad te pellen.
                Pellets weken en dan uit de hand geven.
                Wat harde pellets door het zaad doen.
                Gr Lies Gizmo

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                X