Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Groen vleugel eet niet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Groen vleugel eet niet

    Beste leden,

    Ik heb vorige week een GROEN vleugel ara gekocht van 3 maanden oud.
    De verkoper zei dat ik elke avond 1x pap zou moeten geven met spuitje. (30ml) Dit gaat wel goed.

    Me ara wilt meer en meer.. Hoeveel pap zou ik eigenlijk moeten geven?
    Nu geef ik elke ochtend en elke avond pap. Want zijn voer word ook niet leeg.
    Hij eet helemaal niks van zijn voer. Is hij misschien ziek?

    mvg,
    Yener

  • #2
    Ik heb zelf 2 jonge ara's, een geelvleugel van 6 maanden en een blauw-gele van 4 maanden. Beide krijgen ze 2 keer per dag pap aangeboden, de ene keer eten ze meer dan de andere keer en in de ochtend krijgen ze niet meer dan 40 ml, zodat ze ook trek houden in ander eten. In de avond geef ik naar behoefte maar dan met een lepeltje, doe er wat fijngemalen noten en een klein beetje eivoer doorheen.
    Tussen de voedingen door eten ze wel walnoot, wat zonnepitten en sinds kort ook steeds beter pellets.
    Misschien kan je wat pellets weken en voeren. Noten en zonnepitten zijn ze meestal dol op, dus neem hem bij je en voer hem met de hand, misschien dat ie dan wel wil eten.
    Een ara kan soms een heel moeilijke eter zijn en zelfs erg laat pas helemaal zelfstandig zijn. Het is wel belangrijk dat ie nu zo langzaam aan ook andere dingetjes gaat leren eten.

    Succes

    Comment


    • #3
      Hallo Yener,

      Heb je geen advies gekregen van de kweker????
      Ik heb een blauwgele ara, ik moest Gizmo in het begin 3 x daags pap geven en daarna 2 x daags 10% van zijn lichaamsgewicht dus als hij 1000 gr weegt 100 ml pap geven. Er van uitgaande dat het bij een groenvleugel ara ook zo moet. Ik moest van de vogelarts mijn ara wegen voor ik hem eten gaf en na het eten wegen. Dan moet er 90 gr bij zijn gekomen na het eten (als je 100 ml pap geeft) want er gaat altijd wel wat pap naast. Elke dag opschrijven wat het gewicht voor en na het eten is. Als er iets mis mocht gaan kun je aan de vogelarts het gewichtschema laten zien. Als je eenmaal gaat minderen mag je vogel maximaa 90 gram afvallen absolut niet meer. Anders aan de bel trekken bij de vogelarts. Als je twijfelt kun je ook altijd naar de kweker bellen Die kent d vogel het beste.
      Succes en laat even weten hoe het verder gaat.
      Gr Lies Gizmo

      Comment


      • #4
        Dankjewel voor je reactie

        Ik zie nu inderdaad dat hij wel wat eet bij zijn voer.
        Hij is nog maar 3 maanden, dus ik geef hem elke ochtend 25ml pap.
        I de avond geef ik ook 25ml pap.. Kijken hoe het verder ermee zal gaan.

        Comment


        • #5
          In de avond meg je hem best meer geven hoor
          Mijn ara's eten ook na de pap nog wat vast voer, vooral in de avond.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Yenercim Bekijk Berichten
            Dankjewel voor je reactie

            Ik zie nu inderdaad dat hij wel wat eet bij zijn voer.
            Hij is nog maar 3 maanden, dus ik geef hem elke ochtend 25ml pap.
            I de avond geef ik ook 25ml pap.. Kijken hoe het verder ermee zal gaan.
            Beetje weinig, die 25ml...

            Comment


            • #7
              een ara van 3 maanden = 13 weken moet 10 % van zijn lichaamsgewicht per voeding krijgen 25 ml is dus veeeeeeel te weinig
              weeg je vogel en geef hem eten naar wat hij nodig heeft je ben nu de vogel aan het verhongeren

              Comment


              • #8
                Het lijkt mij ook dat hij veel te weinig krijgt nu.
                Ik zou beginnen met wegen ! geef hem dan zoals hierboven beschreven staat 10% van het gewicht aan voeding per voeding.
                Een groenvleugel van 12 weken is ook nog lang niet zelfstandig ! dit is vaak rond de 18 weken !!!

                Weeg hem dan elke dag ! zodra de ara vliegoefeningen gaat doen enzo kan hij wel wat afvallen, maar verder zou hij toch moeten aankomen !
                Chester en Samba
                Yoda en Navy

                Comment


                • #9
                  Ik herinner me dat toen vasco pap kreeg dit idd veel meer was. Hij bleef ook bedelen totdat hij "vol" zat, daarna weigerde. Eens z'n krop mooi gevuld was weigerde hij meer te drinken.

                  Wij voorzagen steeds 140ml, soms had hij al genoeg na 80ml, soms wou hij de volle 140ml.
                  Meestal at hij beter na een dagje minder gegeten te hebben.

                  Tot het moment dat hij zelf begon te eten, toen had hij erg snel genoeg, hij wou nog pap, maar weigerde meestal als z'n krop halfvol was. Dan had hij er al genoeg van na 60ml. Op dat ogenblik at hij wel al zelfstandig pellets en fruit.
                  http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                  Papegaaienpsychologie:
                  Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                  http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                  Comment

                  Ads onder in topics

                  Collapse

                  Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                  Working...
                  X