Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding van onze yazou, blauw-gele van 17wkn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Voeding van onze yazou, blauw-gele van 17wkn

    Hallo, we zitten met een vraag over het eetgedrag van onze ara.
    Vanaf welke leeftijd beginnen ze met fruit, groenten en zaad te eten?
    Yazou krijgt elke dag vers voer, maar hij eet het niet, zelfs als je een klein stukje appel in z'n bek doet, speelt die ermee maar laat het na een tijdje vallen. Meestal als hij zijn babygeluidjes maakt. Dan slaat hij ook altijd ff met zijn vleugel.
    onze blauwe roodstaart, die we ook als baby hadden gekocht, was er veel vlugger mee weg. We mogen mss niet vergelijken, maar ben gewoon bang dat hij niet genoeg binnen krijgt. Hij krijgt 's avonds wel nog een papvoeding van 100ml, maar toch.
    Wie kan ons hierbij mss een beetje verder op weg helpen?
    Alvast bedankt
    Yazou en Coby

  • #2
    Om wat voor ara gaat het ? en hoe oud is hij ?
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

    Comment


    • #3
      hallo,

      ja een ara is veel later dan een grijsje .
      geef je hem pellets ? granen ? of alleen fruit en groenten ?

      Geef hem s'morgens pellets met een theelepeltje eivoer , s' middags geef je hem een beetje fruit , in de late namiddag geef je hem een beetje granen , en s'avonds zolang als hij wil geef je hem nog z'n papvoeding zodat hij toch met een gevulde maag kan slapen , wanneer hij z'n pellets gaat eten zal hij z'n pap na een tijdje wel weigeren , deze overgang van pap naar vaste voeding kan wel enkele dagen duren , bij de ene gaat dit snel en bij de andere duurt dit wat langer . probeer wel zijn gewicht in de gaten te houden , hij mag niet te veel afvallen , weeg hem in het begin dagelijks .
      ik hoop dat je hier wat aan hebt , en veel succes .
      groetjes
      tel wat je hebt , niet wat je mist .

      Luna , Zazou Yara Charlie

      en Christel

      Comment


      • #4
        Hey, Hier hebben we zeker wat aan, alvast bedankt!
        Hij krijgt hier pellets met eivoer, en 1x per dag geef ik een mengeling van vers fruit en groenten, maar daar is hij nog niet gek van. ook krijgt hij om de 2 dagen een kleine hoeveelheid granen en zaden speciaal voor ara's, maar ook dat is niet echt z'n favoriete eten, vermoedt ik.
        Zal nog wel komen, zeker! z'n pap daarentegen, gaat er goed in. Op het moment dat z'n handdoek op tafel wordt gelegd, moet je snel zijn of hij maakt zo een duikvlucht van hun boom recht de tafel op. De 100ml die hij dan krijgt, is binnen de minuut erdoor, dus hij heeft wel honger dan.
        Wat ik wel al gemerkt heb, als er hier door een van ons een potje kwark gegeten wordt met fruit onder, dan is hij er als de eerste bij om te bedelen!
        Zo een schatje dan, ni te doen!
        maar ik ga gewoon nog ff afwachten, wat de rest van de voeding betreft, en dan horen jullie het wel. Trouwens, hij werd geboren op 31-12-09dus hij is nog wel jong hè.
        groetjes, Yazou, Sonja en Alexandra

        Comment


        • #5
          Hij zou nu al volop aan het vaste voer moeten zitten , ik ben bang dat je dat te laat hebt aangeboden,

          mvg Frank

          Comment


          • #6
            Bied hem van alles aan, pellets, zaadmengsel met zonnepitten, stukjes walnoot, eivoer. Geef hem in de ochtend geen pap maar laat hem even in de kooi zitten met zijn eten. Zet hem ook in de middag een poosje in zijn kooi. Hij moet even een ritme vinden denk ik. Het is niet erg dat hij in de avond nog pap krijgt, in de natuur krijgen ze vaak ook nog tot een jaar bijgevoerd door de ouders, maar hij moet nu wel vast voer gaan eten
            Ara's kunnen soms moeilijke eters zijn, en vooral als ze door hebben dat jij toch dat papje wel voor ze maakt. Je kan de pap 's avonds ook aanbieden in een bakje en hem zelf laten eten, dat doe ik soms ook. Ze zijn hier 11 en 9 maanden maar genieten ook s'avonds nog van een warm papje. Daarna eten ze nog een laatste noot en wat zaad en gaan ze slapen.

            Succes

            Comment


            • #7
              Het is niet zo dat hij hier totaal niets anders eet, want de pellets gaan al heel goed, maar hij zoooo onhandig wat het eten ven fruit enzo betreft, dat ik me soms wel eens zorgen maak daarover. uiteindelijk houdt hij z'n figuurtje wel mooi, maar toch. Als ik ons grijsje appel gaf op de leeftijd dat hij nu is, was dat binnen de 5 minuten weg. aan hem geef ik een klein stukje in de bek, zelf vasthouden lukt toch niet, maar ook dat valt er wel weer uit door een of andere domme beweging. Hij heeft precies nog niet echt door dat die grote zwarte snavel ook nog voor iets anders dient dan enkel te klimmen. Hij kan zo grappig onhandig doen, en de geluiden die hij maakt, niet te schatten!
              Nog es een vraagje: ik had graag wat meer takken in de kooien gehangen of geplaatst. Welke zijn daar het beste geschikt voor, en haal ik die in de vrije natuur of koop ik die best in een speciaalzaak?

              Mvg, Alexandra,

              Comment


              • #8
                Als hij al pellets eet gaat het toch best goed
                Je kan niet meer doen dan aanbieden, hij zal zelf moeten eten.
                Wel zou je zijn gewicht in de gaten kunnen houden door hem
                regelmatig op vaste tijden te wegen, hij moet niet teveel afvallen.
                Ik weeg ze 's morgens, wanneer ze nog niet echt gegeten hebben.

                Die lompe houding kan nog wel ff duren, ik lag hier ook geregeld in
                een deuk om de manier van lopen, of wanneer ze je willen vasthouden
                en die snavel dan zo lomp in vastgrijpen
                Maar dat komt allemaal goed, toch zéker voor hij een jaar is

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de reacties, hebben er echt veel aan. Ga hem vanaf morgen eens om de dag wegen, dan hou ik het zo een beetje bij
                  Alvast bedankt
                  groetjes
                  yazou en coby
                  Alexandra en Sonja

                  Comment

                  Ads onder in topics

                  Collapse

                  Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                  Working...
                  X