Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rust

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Rust

    Beste kweekers,

    Kan iemand mij vertellen hoe het in zijn werking gaat bij het kweeken van ara's.
    Ik haal de baby's met zeven weken uit de nest, en na ongeveer twee weken zit de moeder weer op eieren.
    Mijn vraag is hoe lang mag dit doorgaan en als nodig hoe is de beste manier om dit te stoppen en voor hoe lang.

    Mvg,

    Hamed

  • #2
    Dag Hamed,het antwoord is simpel,laat de jongen gewoon onder de ouders liggen,dan is je probleem opgelost.

    Dit is een mooi voorbeeld waarom er door veel,lees veel,dus niet iedereen, jongen worden weggehaald bij de ouders, die zullen als het een goed koppel is weer een nest proberen te krijgen,enz,enz, enz.

    Hamed,laat ze het legsel zelf grootbrengen,met de juiste voeding aan de ouders,zullen de jongen goed opgroeien en later ook gewoon tam worden bij het er na de opvoed periode uithalen.

    Gr Kees.

    Comment


    • #3
      Ja dat zou makkelijk zijn, Maar mijn ervaring met baby's die ik met iets meer dan acht weken heb weg gehaald van de moeder heef mij slechte resoeltaten geleverd wat betref tam zijn.
      Ik heb die baby's nooit echt tam kunnen krijgen in verschil met baby's die ik met max. zeven weken van de moeder af haal.

      Zal ik om de tijd toch maar bij de moeder laten, ondangs zij niet meer tam te krijgen zijn.
      Of zijn er meer mogelijkheden.

      En als dat de enege mogelijkheid zou zijn, na hoeveel broed.

      Of is er iets te doen zodat deze baby's toch tam te krijgen zijn.

      Ik hoor het graag.

      Groetjes,

      Hamed.

      Comment


      • #4
        dag Hamed,ik denk dat ik zelf wel de uitgelezen pesoon ben om jou daarop antwoord te geven, mijn onlangs in november 2008 overleden blauwgele Ara vinny was daar een mooi voorbeeld van, uit een legsel van 8 eieren was zij de eerste van de naar bleek 4 bevruchte eieren.

        Deze vogel heeft plm een half jaar bij de ouders gezeten, dus dat is wel natuurbroed dacht ik he. op het moment dat zij overleed aan een tumor aan de pancreas en er bovenien bleek bij sectie dat zij een ei in de eileider had en een aan de eierstok, was het zo, dat ondanks dat zij paarde,als de man ,wat uiteraard logisch was aggressief naar mij toe was,zij er tussen kwam en hem letterlijk terecht wees.

        Vlak daarna stapte zij gewoon bij mij op, ik denk toch wel dat hieruit blijkt dat OOK of ZELFS natuurbroed vogels gewoon een goede relatie en tam kunnen worden naar hun
        Eigenaar toe.

        Let wel,dan heb ik het nmiet over vogels die met 8 weken eruit worden gehaald he,maar een zeg maart bijna half jaar.

        Nu wil ik er ook wel bijzeggen dat er net zoals bij ,bv honden of katten, dit per individu kan verschillen,om je een voorbeeld te geven ik heb nu nog drie Natuurbroed grijze roodstaarten bij de ouders zityten,waarvan ik ZEKER weet dat 2 ervan super tamme vogels zullen worden.

        De andere trouwens wel toevallig de grootste,daar heb ik mijn twijfels over.

        Maar om op de Ara,s terug te komen,dan spreek ik niwet over 8 weken, bij een goed koppel krijg je dan door met name frustratie weer eieren en dat noem IK dus Klote handopfok, met veelal de bekende argumenten.

        Gr Kees.

        Comment


        • #5
          Dag Hamed,mijn popje is 14 jaar oud geworden voordat zij overleed,en ik had haar pas een paar maanden gekoppeld aan een Catalina,deze vogel zit nu een half jaar bij een in beginsel kale macao pop, die ik tot nu toe in de veren terug krijg en waarvan ik als het naar wens verloopt dit jaar eieren en hopelijk jonge Ara,s, verwacht,(Camelot.

          Zo zie je,alles kan,maar wat is er bovcendien mooier dan je eigen jongen met al het daarbij komende gedrag te zien opgroeien bij hun oudersw???

          Nogmaals,gr Kees.

          Comment


          • #6
            rust

            Ok, het zal interesant zijn om het mee te maken, en ik gun de moeder het ook om haar baby's zelf op te voeden.
            Het zal voor mij leerzam zijn, en voor de moeder een verdiende rust.

            Ik hoop dat ik bij de jong kan komen want de ouders zijn erg defensief, met wat betref hun jong.
            Zelf denk ik dat het geen echte tame ara's zullen worden omdat de ouders het ook niet zijn.
            Mijn kans om bij hun te komen zal erg moelijk worden want de ouders zullen mij tegen houden.
            Om na een half jaar bij de oudes te zijn, te beginnen met het tammen van een ara zal mij een paar heftige beten kosten.
            Maar tijd zal me leren, ik hoop dat het anders is.

            Groetjes,

            Hamed.

            Comment


            • #7
              Waarom moet dit jong dan per sé tam worden, Hamed, als ik vragen mag ?

              Comment


              • #8
                rust

                Goed dat je het vraagt, het is waar dat de meeste vogels liefhebbers in ons vereneging hun vogels zo natuurlijk mogelijk kweken.
                Maar geen van hun kweek ara's dus ik zou het niet weten wat ze zouden doen.

                Het is mijn ervaring dat de meeste mensen die het leuk vind om een ara te hebben het leuk vinden als het tam is zeker met kinderen.

                Dus probeer ik mijn ara's zo tam mogelijk te krijgen zodat zij er wat aan hebben.
                Zelf vind ik het ook leuk om met hun te kunnen spelen.

                Niet al mijn ara's zijn tam, ik heb zelf maar een die echt tam is.
                Twee zijn half tam dus ik mag niet doen wat ik wil allen wat zij toelaten.

                De paar die volwassen zijn, zijn agresief zeker als ze eieren of jong hebben.

                Dus hier op het eiland heb ik weinig mensen die gtoote ara's kweken, vergis je niet er zijn veel mensen die ze hebben maar voor een of ander reden kweken ze niet.

                In die zin zal ik weinig kunnen leren, en aan de andere hand met jullie kan ik ook niet alles dierect aannemen, niet omdat jullie het niet weten maar omdat de omstandigheden anders zijn.

                Om maar een paar op te noemen.
                Het hele jaar door zomer, dus mijn vogels zijn altijd buiten.
                Voeding, Mijn vogels krijgen hun normale voer zoals de meeste het doen maar daar naast krijgen ze tropische vruchten en bonen taken van vruchten bomen vruchten pitten die je elders anders niet zo krijgen.
                Mijn vogels worden vrij natuurlijk gevoed met wat ze in het natuur ook zouden eten
                En zeker nog wat klei, en zelfs het water wat ik aan mijn vogels geef is anders want meestal krijgen ze kraanwater, maar eens in de week krijgen ze put water waar de gehaalte calk en mineralen hooger is.
                Ezv.

                Zoals je het ziet doe ik het een betje op mijn eigen manier en probeer ieder dag iets meer bij te leren.

                Groetjes,

                Hamed

                Comment


                • #9
                  Ok, bedankt voor de uitleg, ik snap het.

                  Comment

                  Ads onder in topics

                  Collapse

                  Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                  Working...
                  X