Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Baby ara Bertje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Jeetje wat erg, idd alles even goed nalopen.

Het zou met de ouders nog ook nog eens minder goed kunnen aflopen.

Heel veel sterkte, ik blijf duimen...
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

hoe komen die ouders aan metaal in hun voer?
      Ik weet dat ik hierdoor een heel forum over me heen kan krijggen, maar als de ouders hun jong verstoten, dat doen ze toch vaak niet voor niets?had je het jong dan niet beter kunnen laten doodgaan[of er mee helpen] ik snap wel dat het niet makkelijk is maar toch, dit is ook niet leuk voor het jong

Comment

Je zegt ook vaak Kreef, dus het is niet altijd. En als je een leven kunt redden, ik vind dat je het altijd een kans moet geven.
        Hoeveel ara jongen worden er niet gered in Tambopata park door vrijwilligers, omdat het 3e jong vaak wordt ondergedrukt door de andere 2 jongen? En deze jongen zijn vaak echt niet ziek.

Ik hoop dat de oorzaak van het metaal gevonden kan worden, anders heb je kans dat het niet goed afloopt met de andere 2 jongen.
        Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

Comment

Ach arm beestje, ik hoop dat bertje het red !
          Chester en Samba
          Yoda en Navy

Comment

astrid hier kan ik maar 1 ding aan toevoegen .

sorry kreeft

je schrijf grote onzin .hoeveel bewijs wil je zien .kom dan eens kijken.
            heb hier div vogels die door de ouders niet groot zijn getrokken dus niet ok zijn volgens jou.
            en die nu zelf perfecte kweekvogels zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kreef Bekijk Berichten
              hoe komen die ouders aan metaal in hun voer?
              Ik weet dat ik hierdoor een heel forum over me heen kan krijggen, maar als de ouders hun jong verstoten, dat doen ze toch vaak niet voor niets?had je het jong dan niet beter kunnen laten doodgaan[of er mee helpen] ik snap wel dat het niet makkelijk is maar toch, dit is ook niet leuk voor het jong
              Ja, dat vragen wij ons ook heel hard af op dit moment. Het hok is is nieuw en tamelijk hi- tech (speciale verlichting die het licht aan de evenaar moet nabootsen door dezelfde firma die de zoo van antwerpen doet, automatische verwarmde douche, drinkbakken die gespoeld worden en constant verversen, radio die automatisch aanspringt,...). Normaal is alles wat we gebruikt hebben van metaal aluminium, gegalvaniseerd of inox en dat geeft geen problemen. Maar het kan altijd dat er een vijsje gechromeerd is en dat ze daar aan geknabbeld hebben. Je weet hoe hevig ara's kunnen zijn soms.

Mijn vader werkt in de bouw, dus je weet nooit dat hij een beetje metaalstof nog op z'n kleren had toen hij het hok binnenkwam en dat dat zo in het eten terechtgekomen is. We spreken niet over echte stukken metaal hé. Enkel 2 zéér kleine schilfertjes van een halve mm.

Of dat het uit de voeding zelf kwam. Maar al onze voeding is van een goed merk.

En niet vergeten dat er wel nog op het eerste gezicht 2 kerngezonde jongen in het nest liggen. Ik zal hier dan eventjes een foto ervan plaatsen.

De ara's zitten er wel goed. Het koppel is 7 jaar oud en in die zeven jaar dat het bij de vorige eigenaar zat, hebben ze geen enkele gekweekt of aanstalten gemaakt. En hier zaten ze nog maar een maand en ze legden al de eerste keer eieren. Het is op 8 maanden al hun derde, maar nu succesvolle legsel!

Comment

Dat zegt veel over de plek waar en hoe ze zitten, netjes hoor

Het blijft afwachten hoe het met het kuiken gaat, wie weet komt het best goed, al zal hij ws iets kleiner zijn dan gewoonlijk ;-)

Ik heb zelf een dgk amazone die door de ouders als laatste 4e jong werd verstoten, zelfs een stuk vleugel en teentjes afgebeten.
                Er werd mij ook meerdere malen gezegd dat er iets mis moest zijn met haar, ze is nu 4 jaar, iets kleine dan haar ventje maar in blakende gezondheid
                Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Hoe gaat het nu met baby Bertje dan??
                  Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

Comment

Bertje is rond 12u deze middag overleden.

De oorzaak is ook achterhaald en zal misschien voor andere kwekers bekend in de oren klinken, maar voor beginnende kwekers: lees aandachtig het volgende!

Bertje is het laatst uitgepikte jong geweest. Ria vertelde me dat Blauw-gele ara's van nature slechts twee jongen opkweken en het derde misschien nog wel een beetje voederen in het begin, maar erna sowieso verwaarlozen. Gezonde jongen zijn verzadigd door de pap die ze van de ouders krijgen. Wanneer echter, zoals Bertje, een jong niet genoeg voedsel krijgt, zal het door zijn sterke voedseldrang dingen rondom zich proberen op te eten. Dat heeft Bertje dus gedaan: Bertje is rondom zich aan de houten schavelingen beginnen eten en ook zaadrestjes en die metalen schilfertjes. De dierenarts heeft in z'n maagje enkel houten snippertjes gevonden, alsook enkele halfontkiemde zaadstukjes. Het spreekt voor zich dat een kuiken zulke dingen niet kan verteren en dat voor blockages zorgt.

Bertje was om het cru te zeggen al ten dode opgeschreven toen we het afgelopen zondag in huis hebben gehaald. Het probleem was al ontstaan in het nest. Het is een harde les en duur leergeld voor ons, beginnende kwekers.

Dank aan iedereen voor de steun en de informatie die ik heb gekregen. Als alles goed gaat zullen Bertjes broers/zusjes opgroeien tot prachtige ara's.

Comment

Het is een harde leerschool maar je weet het nu wel voor de volgende keer.

Sterkte!

Comment

oh wat vervelend, maar nu weet je wel waar het door komt.

Comment

Erg sneu maar je hebt je best gedaan.

Sterkte...

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wiechmann Bekijk Berichten
                            astrid hier kan ik maar 1 ding aan toevoegen .

sorry kreeft

je schrijf grote onzin .hoeveel bewijs wil je zien .kom dan eens kijken.
                            heb hier div vogels die door de ouders niet groot zijn getrokken dus niet ok zijn volgens jou.
                            en die nu zelf perfecte kweekvogels zijn.
                            ik wist dat inderdaad niet , zal niet weer van die grote onzin opschreven, goed?

Comment

Ik vind het heel erg dat Bertje het niet gered heeft!
                              Sterkte.

Maar ik zit mij af te vragen, en ik bedoel het niet verkeerd, en misschien is het een domme vraag hoor, maar ja zonder de vraag te stellen kom ik er nooit achter:
                              Waarom is het een harde leerschool of een harde les?
                              Kijk dat het een hard en zuur iets is begrijp ik. Ik vind het ook een verdrietig iets.
                              Maar dat leerschool gedeelte begrijp ik niet.
                              Wat leer je hier van dat je in de toekomst kan voorkomen?
                              Heeft dat met het gebruikte materiaal te maken, is dat dat je een 3e kuiken eerder weg moet halen, of...?

Comment

Ik denk met de wetenschap dat de blauw-gele ara's maar 2 jong goed grootbrengen,
                                dat je in het vervolg vaker kijkt en een derde jong eerder weghaalt ;-)

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                                X