Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Paren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het Paren

Beste ara liefhebbers,
    Mijn ara's zijn nu +/_ 3 weken samen.
    De eerste paar dagen haddan zij helemaal geen contact met elkaar, een ruime kooi dus geen probleem.
    na ongeveer 2 weken begon man naar het pop te gaan, maar ze was er niet blij mee.
    Ze haalde haar poot op als de mannetje te dicht bij kwam en zelfs probeerde ze hem te bijten.
    Zo ging het een paar dagen door.
    Het viel me op dat elke ochten de man wat rare bewegingen begon te doen bv halve open vleugels met een draaiende beweging van zijn kop meestal met zijn gezicht naar de zon toe.
    Ze zijn nu drie weken samen, en voor het eerst merk ik weer een antal nieuwe gedrag verandering.
    De man wordt niet meer afgestoot door de pop, hij doet zoals vogels doen wanneer ze hun kleintjes eten willen geven.
    Ze zitten nu vaak samen en ze knabbelen aan elkaars veren en s'avonds gaan ze nu naast elkaar slapen, wat ze vroeger ook niet deden.
    En nu de vraag; ZIJN DIT ECHTE PARINGS GEDRAG ?
    Graag jullie ervering hier over.

Met vriendelijke groetjes Hamed.

Hallo Hamed,

Het ziet er naar uit dat het wel goed komt tussen die twee.

Groet en veel succes,
    fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Hallo iedereen, Eco licht op eieren vanaf 3 dec. Het gaat goed met die twee, als ik me niet vergist uitgereken voor 31 dec. als alles volgens plannen gaat.
      Wat me bezorg houd is dat wij in de tropen last kunnen hebben van ratten muizen en mieren.
      en zo als jullie weten papagaaien morzen veel, ik probeer mijn kooi zo schoon mogelijk te hebben en heb nooit een rat in de buurt gezien maar wel mieren en afentoe een muis. ik vraag me af of ik alles goed heb gedaan. Kan de papegaaien die ongedierten aan.
      Graag jullie advies.
      Vriendelijke groeten, Hamed

Comment

Hoi Hamed,

Prachtig dat je ara's eieren hebben, het gaat goed met die 2!

Over ongedierte: mieren weet ik niet veel over, maar ik stel me zo voor dat als dit mieren zijn die bijten, dan lijkt het me geen goede zaak... zeker niet wanneer er jongen in het nest liggen die gebeten kunnen worden.
        Wat daar de oplossing voor zou kunnen zijn weet ik niet, zonder dat je een groot risico zou lopen dat je als je anti-mierengif zou gebruiken op de grond, (en zeker nooit een spraybus in de buurt van de vogels gebruiken!) je dit gif over brengt naar de kooi en vogels iedere keer als je er zelf doorheen loopt...
        Misschien kan je iets verzinnen wat dan duidelijk aangeeft op de grond waar je anti-mierengif neer legt zodat je dit zelf nooit aanraakt... het zou dan helemaal rondom de kooi (op flinke afstand van de kooi!) als een anti-mieren barriere neergelegd moeten worden.

Muizen (en ratten): inderdaad zeer gevaarlijk! Muizen poepen en plassen in de kooi en in de voerbakken en zijn dragers van ziektes, dit is dodelijk voor de vogels. Zet bv. veel muizenvallen rondom de kooi neer en maak iedere dag (vooral s'ochtends - muizen zijn vooral s'nachts actief) de voerbakken en kooi (bodem) schoon, kijk of je muizen keutels ziet liggen. Ik zou ook s'nachts geen voer in de bakken van de vogels laten, zodat muizen daar niks te zoeken hebben - zeker zolang je muizenvallen hebt staan en tot je zeker weet dat er geen muizen meer aanwezig zijn.
        Ook zou ik een looprooster in de bodem van je kooi maken, zodat de vogels in ieder geval op de bodem niet bij muizen keutels/plas kunnen komen.
        Dit alles lijkt me inderdaad een stuk moeilijker als je je vogels in een buitenhok hebt - je zal dit dan constant moeten blijven doen.
        Ik hoop dat je hier iets aan hebt Hamed,
        Succes en groetjes,
        Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

Miriam & Nico sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hamed Bekijk Berichten
          Hallo iedereen, Eco licht op eieren vanaf 3 dec. Het gaat goed met die twee, als ik me niet vergist uitgereken voor 31 dec. als alles volgens plannen gaat.
          Wat me bezorg houd is dat wij in de tropen last kunnen hebben van ratten muizen en mieren.
          en zo als jullie weten papagaaien morzen veel, ik probeer mijn kooi zo schoon mogelijk te hebben en heb nooit een rat in de buurt gezien maar wel mieren en afentoe een muis. ik vraag me af of ik alles goed heb gedaan. Kan de papegaaien die ongedierten aan.
          Graag jullie advies.
          Vriendelijke groeten, Hamed

Geweldig Hamed,

Mooi dat het allemaal goed verloopt, nu maar hopen dathet zo blijft doorgaan.
          Ongedierte, dat is iets dat kan je het beste in de volière van de vogels vermijden.

Het mooiste is wanneer je de vogels op zulk een plaats voedert waar ze rustig mogen knoeien omdat de resten daar in een opvangbak komt die:
          1) niet goed berikbaar is voor ongedierte
          2) handig te reinigen valt

Daarnaast is het misschien ook verstandig om de vogels niet teveel eten te geven. Daardoor zullen ze aanleren zuiniger met voer om te gaan en minder knoeien.

Dan uiteraard kan men een aantal voorzieningen treffen waardoor ongedierte minder eenvoudig in de volière kan komen, denk hierbij aan een gladde trespa omranding onder aan de volière.
          Het voor ongedierte volledig onmogelijk maken dat zij bij de voerbakken kunne komen.
          Een redelijk hoog geplaatst looprooster, waardoor de vogels niet op de grond kunnen komen bij de gevallen en mogelijk aangevreten voerresten. Eventueel met een eenvoudig te reinigen bodem daaronder.

In ieder geval is het verstandig dat de muizen en ratten niet in het aangeboden voer van de vogels kunnen komen want de ontlasting van deze diertjes bevatten vaak zeer schadelijke bacteriën.

Op mijn site wordt het thema "ongedierte" nog apart aangesproken.

Rest mij je veel succes te wensen en misschien is het eens leuk een paar foto's te plaatse.n.. zeker direct wanneer er "gezinsuitbreiding" heeft plaatsgevonden.

Beste wensen,, groet, Frans

Comment

hallo hammed,

ja muizen en ratten voorkomen is het beste.
            en voorgaande schrijvers hebben al er wat over vertelt dus.
            je zou uit voor zorg wat muizen/rattenvallen kunnen plaatsen.

ja dan de mieren erg lastig vooral als ze het nestblok in zouden gaan en de broedende stoort.

een oplossing zou kunnen zijn om op het nestblok dubbelzijdig plakband te plakken of lijm aan te brengen en dit af te schermen met gaas zodat de ara's er niet bij kunnen en op deze manier het kruipend ongedierte uit het blok te houden.
            wel op een simpele manier aanbrengen want het zal regelmatig vernieuwd moeten worden dus.
            ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Beste ara liefhebbers bedank voor al de goede advies, ze zijn allemaal goeie maatregels. En ik weet dat het niet makelijk gaat zijn.
              In ieder geval wat ik tot nu toe heb gedaan is dat de voer bak boven een schaal zit, ik vul het schaal met water wat het iets moeilijker maakt bij het voer te komen. Het voer schaal zit ongeveer anderhalf meter van de grond af aan een stijle muur bevestig, wat voor muizen moelijk te berijken is.
              Wat ik verder ook van plan ben is s'avonds het schaal met voer uit het kooi te halen.
              Verder s'avonds mijn kooi schoon spuiten met water.
              De mieren die ik in de kooi heb gezien zijn geel erg klein zijn niet groter dan +/-2mm en ze bijten mij in ieder geval niet. Ik heb s;avonds wl eens een muis zien rondlopen, een muizen val moet het werk gaan doen, zielig maar het gevoel dat ze aan de baby's kunnen komen laat mij geen ander keuze.
              IK vraag me af hoe Eco zou reageren zou een muis bij de baby's komen.
              want ze is vrij defensief, het is nu zo erg dat ze geen wordt meer zeg, ze fluit niet, 100% consentratie voor haar eieren. mescien nog een vraag, ik merk dat Barney vaak naar de vloer gaat hij zoekt naar steentjes en hij eet hun eigen ontlasting niet veel, maar hij deet het anders nooit.
              heeft dit temaken met kalk.
              groetjes Hamed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hamed Bekijk Berichten
                Beste ara liefhebbers bedank voor al de goede advies, ze zijn allemaal goeie maatregels. En ik weet dat het niet makelijk gaat zijn.
                In ieder geval wat ik tot nu toe heb gedaan is dat de voer bak boven een schaal zit, ik vul het schaal met water wat het iets moeilijker maakt bij het voer te komen. Het voer schaal zit ongeveer anderhalf meter van de grond af aan een stijle muur bevestig, wat voor muizen moelijk te berijken is.
                Wat ik verder ook van plan ben is s'avonds het schaal met voer uit het kooi te halen.
                Verder s'avonds mijn kooi schoon spuiten met water.
                De mieren die ik in de kooi heb gezien zijn geel erg klein zijn niet groter dan +/-2mm en ze bijten mij in ieder geval niet. Ik heb s;avonds wl eens een muis zien rondlopen, een muizen val moet het werk gaan doen, zielig maar het gevoel dat ze aan de baby's kunnen komen laat mij geen ander keuze.
                IK vraag me af hoe Eco zou reageren zou een muis bij de baby's komen.
                want ze is vrij defensief, het is nu zo erg dat ze geen wordt meer zeg, ze fluit niet, 100% consentratie voor haar eieren. mescien nog een vraag, ik merk dat Barney vaak naar de vloer gaat hij zoekt naar steentjes en hij eet hun eigen ontlasting niet veel, maar hij deet het anders nooit.
                heeft dit temaken met kalk.
                groetjes Hamed.
                Hallo Hamed,

Zo te lezen ben je goed inventief bezig
                Wanneer Eco een muis bij de kuikens ziet dan denk ik dat de muis dat niet zal overleven.... maar veel gevaarlijker zijn de muizenkeutels.

Steentjes en kalk, daar vind je uitgebreide info over op www.koppiekrauw.com Kijk daar maar eens in het trefwoordenregister.
                Met name wat extra kalk tijdens de broedse periode en tijdens het voeren van kuikens is geen overbodige luxe.
                Soms eten de vogels wat van hun eigen ontlasting, dat is zeker niet abnormaal.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                X