Het systeem dat onze emails verstuurd werkt momenteel niet. Dit zorgt ervoor dat het nu helaas niet mogelijk is om zelf een account aan te maken. Verstuur een mailtje met je gewenste gebruikersnaam naar help@papegaaienforum.nl.Excuses voor 't ongemak.
Hebben jullie een techniek om een volwassen ara te ringen.
Mvg,
Hamed
Hallo Hamed,
Wanneer je een kromsnavel wil ringen met en gesloten ring die (levenslang) blijft zitten kan dat uitsluitend op zeer jonge leeftijd voordat de poot volgroeid is.
Wanneer men bij een volwassen vogel een ring wil plaatsen gebruikt men een knijpring. Een gesloten ring kan je ook wel plaatsen maar die is dan van een grotere maat en naar alle waarschijnlijkheid zal de vogel deze zelf verwijderen.
De data die eventueel op een te grote ring staan hebben misschien herkenningswaarde maar zullen verder nooit officieel erkend worden zonder ander bewijsmateriaal.
De volwassen kromsnavel zou je bij een erkend dierenarts kunnen laten chippen, waarbij deze dierenarts zijn bevindingen in een gedateerd en getekend document zou kunnen vastleggen.
Misschien dat die wat meer erkend zal worden.
Wil je meer informatie over "ringen" en "chippen" lezen kan je in het trefwoordenregister van onderstaand weergegeven deze zoekwoorden aanklikken.
Of een breekring laten plaatsen , dit is imo beter dan een gewone knijpring die van de ene naar de andere vogel kan verhuizen.
Breekring is hetzelfde systeem als een knijpring maar wel gesloten.
Bijkomend voordeel deze blijft niet achter opstakels haken,
Hi Henk, mijn enige reden is voor in geval dat voor een of ander reden ze weg vliegen. Bijde owders waren al volwassen bij aankoop, Eco heeft een ring van een vorige baas, en Barney heeft helemaal geen ring. De vorige baas van Eco had hem +/_ acht jaar toen hij besloot haar te verkopen,( lang verhaal ) Barney heb ik van een vereniging gekocht. Van bijde heb ik een kwitansie voor de aankoop. Ik knip hun vleugels niet, en zou het erg jammer vinden om het wel te gaan doen. een ring zou kunnen helpen in geval ze bij iemand terecht komen. Curacao is een klein eiland, de kans dat ze erg ver vliegen in klein.
Het zijn vogels die nooit in de vrije natuur zijn geweest, en zullen hoogwaarschijnlijk bij iemand met kromsnavel terecht komen.
Dus een ring met mijn gegevens kan helpen.
Ik ben lid van parkieten societeit nl, Daar koop ik ook al mijn ringen. Ik heb aan hun mijn interesse getoon om open stalen ringen te bestellen maar ik heb begrepen dat ze dat niet hebben. of zeg ik het verkeerd. Zijn deze ringen van staal of hebben ze een ander naam.
Graag meer info hierover.
Comment