Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

buiten met je ara

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• buiten met je ara

hallo,

ik vroeg me af hoe je er voor zorgt dat je met je ara gewoon over straat kan wandelen zonder dat hij wegvliegt, of als zijn vleugels geknipt zijn er heel de tijd afspringt

als je hier meer ervaring mee hebt laat het me dan a.u.b. weten.

alvast bedankt!!!!!!!!!!

niet zoveel reacties zo te zien, is er dan niemand die hier ervaring mee heeft??????????????????????

Comment

sorry ik heb helaas nog geen ara wel een grijze roodstaart, die is gewiekt en neem ik regelmatig mee naar buiten. Gelukkig woon ik buitenaf en wandel vaak door de tuin. Ze is eigenlijk nog nooit zo van mijn arm weggevlogen 1 keer toen de hond sprong en haar aan tikte. Ik zet haar elke morgen op het hek al ik de varken en de kippen aan te voeren ben alleen als het te lang duurt vliegt er af maar altijd met de bedoeling om naar mij te komen.
      Ook buiten de poort neem ik haar mee en daar vliegt ze nooit van mijn arm eigenlijk is dat heel automatisch gegaan en doe ik er geen moeite voor gelukkig maar.
      Ze vind het veel te intressant maar wil ook graag bij me zijn.

gr betina

Comment

hallo,

wij zijn met onze blauwgele regelmatig buiten geweest toen die was gewiekt zonder tuigje maar toen die wat meer veren terug kreeg durfde we dat niet meer en gingen en gaan we nu alleen nog met tuigje om naar buiten(vogel is niet meer geweikt dus).

mijn advies is om niet zonder tuigje om naar buiten te gaan stel je voor dat veren verder zijn aangegroeid als jij denkt.

een ander advies is om de vogel toch te trainen in zowel tuigje omdoen als het terug roepen van de vogel.

je mag je namelijk best afvragen , niet of, maar wanneer zal die wegvliegen en dan is wel net zo fijn als die goed luisterd naar je.

https://picasaweb.google.com/Dijkkam...24843934908978
        ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

trainen trainen en nog eens trainen.

Je went ze stilaan aan meer drukte, eerst eens buiten, in de tuin, dan een wandeling in de rustige wijk, en zo bouw je rustig op tot de drukke winkelstraat.
          zo leren ze dingen kennen en zullen ze -minder- verschieten.

Als je niet knipt, zeker een tuigje gebruiken. Ik knip niet en het tuigje werkt goed.

Ik vind niet knippen veiliger voor de vogel, niet knippen gaat wel hand in hand met terugroepen, zodat je ara naar je komt op commando. Ook handig als hij eens ontsnapt en hij zit in een boom, dan heb je tenminste een basis om hem terug te roepen.
          http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
          Papegaaienpsychologie:
          Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
          http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

wat bedoelen jullie met een tuigje. wat is dat, en kun je a.u.b. eens een foto of zo doorsturen dat ik zeker weet wat je bedoelt

Comment

?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???

Comment

Google doet ook wonderen net als de zoekfunctie op dit forum

http://www.lorreco.nl/catalog/83943-...dium-p-91.html
                Chester en Samba
                Yoda en Navy

Comment

Hallo,

onze Chicko is heel graag buiten, zodra het slechter weer is merk je dat echt aan haar dat ze het mist.
                  Chicko is geknipt. Ze zit het liefst gewoon op mijn schouder en springt er niet af.
                  Als uw papegaai er wel af springt... hoe komt dat? schrikt ze van geluiden of bewegingen?
                  Wij hebben ook een schommel voor haar buiten en dat vindt ze ontzettend leuk. Ook de buren zijn gek op haar en hebben altijd iets lekkers voor haar. Dus een optie is natuurlijk belonen als het goed gaat.
                  Lukt het allemaal niet zo goed dan zal je inderdaad veel moeten oefenen, maar daar is het nu een beetje te koud voor als het een huiskamervogel is.
                  Ook nemen we haar mee alswe met onze vrienden naar een rommelmarkt gaan of naar het bos. Zo went ze aan het buiten zijn en schrikt ze ook niet zo snel van geluiden enz.

Succes,

Groetjes!

Comment

Nu met deze laatste reactie zit ik dit topic eens door te lezen. Ik verbaas me dat er 2x gereageerd wordt met de opmerking dat met een gewiekte vogel meer risico gelopen wordt omdat daar onverwachts veren kunnen aangroeien.
                    Ik heb zelf 2 gewiekte gaaien. En zeker in de zomer als ze veel buiten komen, controleer ik elke dag de vleugels op aangegroeide pennen! Zo zie je al een pen aankomen voordat ie volledig is aangegroeid. In de winter wil ik die controle een enkele keer nog wel eens opschuiven naar 1 x in de week, maar dan in elk geval toch wel zeker nog een keer VOORdat ik m mee naar buiten mee.
                    Ik bedoel daar mee te zeggen dat pennen altijd (aan) kunnen groeien, dat je niet kan voorspellen wanneer dat gebeurt en als je een gewiekte vogel hebt dan controleer je dat gewoon elke dag.

Maar dan nog gebruik ik vaak een tuigje als ik met mijn gewiekte gaai ga wandelen. Ik durf het risiso niet te lopen dat bijv in een bos mijn gaai zo van mijn schouder overstapt op een tak en vroesj in de bomen verdwijnt, of dat hij op het strand met een rukwindje mee van mijn schouder zeilt zo de zee in of dat in een drukke straat iemand zonder te vragen aan m wil zitten en hij schrik en pardoes de straat op springt onder een auto. Niet dat zoiets ooit gebeurt is, maar ik durf het risico niet te lopen.

Comment

Ik verbaas me dat er 2x gereageerd wordt met de opmerking dat met een gewiekte vogel meer risico gelopen wordt omdat daar onverwachts veren kunnen aangroeien.
                      Deze reactie verbaasd mij kan nergens terug vinden in deze topic.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door burdy50 Bekijk Berichten
                        Deze reactie verbaasd mij kan nergens terug vinden in deze topic.
                        Ik weet niet hoe je uit vorige berichten nog meer kunt quoten.
                        Maar deze reacties gaven mij dat gevoel:

Dijkkamp:
                        mijn advies is om niet zonder tuigje om naar buiten te gaan stel je voor dat veren verder zijn aangegroeid als jij denkt.

Rhadamantis:
                        Ik vind niet knippen veiliger voor de vogel,

Comment

gelieve geen quotes uit context te trekken, daarmee geen je een vals beeld en een verkeerde discussie.

Voor eigenaars zonder ervaring is een harnasje erg handig, geknipt of niet. jij weet nooit wanneer je vogel kan verschieten en proberen wegvliegen. al dan niet onder een auto belanden, of over de daken uit zicht verdwijnen. Dat je vogel dit nooit gedaan heeft wil niet zeggen dat hij het nooit zal doen. Je weet nooit waarvoor je vogel bang kan hebben, zelfs voor dingen die jij niet opmerkt. een auto, een trein, iemand die wild zwaait, een overvliegende sperwer, of een reiger. Een ballon van een kind die de lucht in gaat, een wapperende vlag, dingen die in jou ogen banaal zijn, kunnen een paniek reactie geven bij je vogel.

Als je vogel toch zonder harnasje buiten gaat, heb ik liever dat mijn vogel opvliegt en zijn eigen vleugels kan vertrouwen, dan dat hij neerstort en ten prooi kan vallen aan een hond in het park. Liever hoog in de boom, dan dood op de grond.

veel mensen die knippen denken dat daarmee de kous af is en alles veilig is. Het merendeel van de vogels die wegvliegen was geknipt. een controle is hierbij nodig als je op stap gaat. Mensen die niet knippen, hebben een bewuste keuze gemaakt en weten ook dat hun vogel kan vliegen. Als je hiervoor kiest moet je ook trainen op recall, om je vogel op commando te laten terugkomen. Dan ga je uit van een vertrouwensband tussen je vogel en jou. En als je dit goed aanpakt, is dat een zeer sterke band. en veilig, want je vertrouwt je vogel en maakt gebruik van zijn eigen overlevingstechnieken: opvliegen bij gevaar en terugkomen naar de jou in geval van problemen.
                          http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                          Papegaaienpsychologie:
                          Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                          http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Volgens mij trek ik geen quotes uit zijn context, ik heb enkel een paar korte opmerkingen aangehaald om (Burdy) aan te geven uit welke stukken tekst ik dat gevoel kreeg.
                            Als dat verkeerd overkomt, sorry, dat is niet mijn bedoeling.

In het 1e deel van je opmerking geef je precies aan wat ik ook al opmerkte, dus zover zijn we het eens.
                            Ik ken daarnaast ook genoeg gewiekte gaaien die bij een wandeling of het verder van huis gaan dan de tuin evengoed een tuigje of harnasje dragen.

Dat mensen die hun gaai niet knippen een bewuste keuze maken, dat kan natuurlijk zo zijn en is ook prima. Mensen die hun gaai wel knippen maken daarentegen ook een bewuste keuze; het een sluit het ander niet uit.
                            Dat een goed gewiekte gaai neerstort heb ik nog nooit meegemaakt, natuurlijk landt hij wel, maar neerstorten, nee.

In het laatste deel van je opmerking staat dat mensen die hun gaaien knippen vaak denken dat daarmee de kous af (even kort samengevat). Ik denk nl niet dat dat zo is en daar bedoelde ik mijn reactie mee. Mensen die bewust hun gaai knippen zullen dat toch zeker controleren, alle mensen die ik ken met gewiekte gaaien (en dat zijn er best meer dan een handvol) controleren altijd. Ook dat het merendeel van de gaaien die wegvliegen geknipt is, kan ik mij niet goed voorstellen. Waar baseer je dat op?
                            En natuurlijk zijn overal uitzonderingen op.

De kwestie van je vogel trainen op recall of op free-flight is denk ik ook erg soort afhankelijk. Ik denk dat een ara daar geschikter voor is dan menig andere soort. Dat zie je ook vaak terug bij vogelshows ed; ik denk dat het niet voor niets is dat men daar vooral ara's bij gebruikt.

Comment

Hallo Lejah,

Of je een qoute uit zijn context trekt weet ik niet maar leest de dingen wel anders als dat ze er staan en schrijft dan ook nog dat je je er over verbaasd en geeft dan jou invulling weer over het stukje tekst.

dan de tekst zoals jij het leest of jou gevoel erbij is,

Ik verbaas me dat er 2x gereageerd wordt met de opmerking dat met een gewiekte vogel meer risico gelopen wordt omdat daar onverwachts veren kunnen aangroeien.
                              Waar lees jij dat er staat dat er met gewiekte vogel meer risico is en dat veren onverwachts aangroeien?

Ik vind niet knippen veiliger voor de vogel,
                              dan de tekst zoals jij het leest of jou gevoel erbij is,

Zal wel aan mij liggen maar kan er geen overeenkomst in vinden.

Dat een goed gewiekte gaai neerstort heb ik nog nooit meegemaakt, natuurlijk landt hij wel, maar neerstorten, nee.
                              Dus omdat jij nooit meegemaakt hebt bestaat het niet?

Gizmo onze blauw gele ara was bij vorige eigenarese eerst niet geweikt toen is besloten om wel te wieken(vloog tegen de ramen aan) en wij hebben gizmo toen overgenomen en besloten om de veren weer te laten groeien.

Toen Gizmo in de gaten kreeg dat die weer kon vliegen deed hij dat dus ook en het landen nou dat was geen landen maar echt neerstorten heeft ook menig bloempot gekost, gaat nu gelukkig steeds beter en leert nog steeds en laat zijn onzekerheid nu ook wel achter hem.

Wat ik wil aangeven is dat als de gaai zijn vertrouwen in vliegen niet meer heeft dan zal landen ook moeilijker worden en ja als een gaai goed geweikt is dan zal dat misschien meevallen maar helaas zijn niet alle gaaien goed geweikt want daar zijn meningen goed over verdeeld(gezien de verschillende optie's tot wieken)
                              ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X