Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

buiten met je ara

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

je zal wel merken dat mensen hier op het forum als ze zich aanmelden zeggen: hij is nog niet geknipt. dit wordt vaak in de speciaalzaak zo meegegeven. In amerika wordt niet knippen nog steeds aanzien als misdadig en onverantwoord. Omdat je zo zogezegd je vogel in gevaar brengt. Knippen werd zeer lang, en nog steeds als een verplichte stap gezien in het verantwoord houden van papegaaien. Vanuit dit oogpunt is niet knippen een bewuste keuze. Veel mensen staan er ook niet bij stil en volgen blind de raad op van anderen. Toen wij onze eerste ara kochten, stelde men in de speciaalzaak ook meteen voor om weer eens langs te gaan voor het wieken. Pas toen we de ara hadden en zagen hoe hij genoot van zijn vleugels, merkten we dat knippen verkeerd zou zijn. We zijn toen opzoek gegaan naar alternatieven, en die hebben we ook gevonden door de recall training.

Ook knippen, zonder uitleg te geven van hoe geeft problemen. Menig eigenaar koopt een vogel met de boodschap hij moet nog gewiekt worden, de eigenaar denkt: owja, de vleugels knippen, en hop zet er zelf de schaar in. Mijn 2e ara is er zo een. alle slagpennen afgeknipt, inclusief de staart. Zelfs met een windhoos zou ze nog neergestort zijn als een baksteen.

Niet knippen is spijtig genoeg nog een minderheid van de vogeleigenaars, toch voor de gezelschapsvogels, niet voor de volièrevogels.

Maar wat absoluut verkeerd is, is denken dat je met knippen de gevaren wegneemt dat je je papegaai kan verliezen. Dat is een pertinente leugen. Je verplaatst gewoon de gevaren. Er zijn inderdaad mensen die steeds de groei van de veren goed opvolgen, maar niet iedereen is zo oplettend. Als je een ongeknipte gaai hebt, pas je meer op met openstaande ramen en deuren. Dat doen mensen met geknipte gaaien minder. Niet knippen wil zeggen dat het gevaar voor ontsnappen immer aanwezig is, en alles sluiten wordt dan ook een automatisme. Je moet eens letten als er hier gepost wordt dat een vogel weggevlogen is, vaak gaat het hier om geknipte vogels die verschoten zijn van iets en door de openstaande deur glippen en met de wind wat hoogte kunnen nemen, dan panikeren, want ze hebben hoogtevrees en verdwijnen over de huizen, tot ze uitgeput landen in een hoge boom. Mijn eerste ara is ook enkele keren ontsnapt, en is ook al in paniek weggevlogen, maar eens hij weer rustig was, is hij weer afegdaald uit een hoge boom naar ons toe.

Wat ik merk van mijn ara's als ze vliegen is dat ze hun vleugels niet gebruiken om weg te vliegen, maar ze gebruiken om naar me toe te vliegen, ze weten hoe hun vleugels werken en gebruiken ze ook, meestal om bij me te zijn, klein maar belangrijk detail. ze vliegen soms buiten los (als het weer het toelaat) en spelen in een boom, en als ze het beu zijn, of ze merken dat het bij mij toffer is, vliegen ze weer naar me toe.

En ja zoals Gizmo zei, knippen heeft een serieuze inpakt op de vliegkwaliteit, eens geknipt merk je dat ze minder vaardig zijn, ook al groeien de vleugels weer perfect aan.... ze hebben dan een achterstand.
    http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
    Papegaaienpsychologie:
    Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
    http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

met je gaai naar buiten

Hallo Allemaal,

Ik zou graag willen weten of iemand mij kan vertellen vanaf welke leeftijd je echt met je gaai naar buiten kan, zoals lekkere wandelingen maken.
      Wij gaan binnenkort aan een blauw gele baby ara beginnen en ben nu al het 1 en ander aan het opzoeken.

Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.

Groetjes Denise

en alvast vriendelijk bedankt

Comment

van zodra een ara op je hand kan zitten kan je er mee starten. begin in alle geval rustig, met gewoon in de tuin. Laat hem zo elke dag wennen aan nieuwe dingen buiten, en voor je het weet heb je een ara die vol vertrouwen is en geen schrik heeft van de dingen buiten.

Vergeet ook geen harnasje, dan ben je zeker dat als hij van je hand springt hij niet in een boom beland of onder een auto.
        Start met het harnasje vanaf de eerste week dat je hem hebt, zo aanvaarden ze het sneller. Als hij ouder is zal hij ook weten wanneer te blijven zitten, een jonge vogel moet dit nog leren. Dus is het gewoon wat veiliger.
        Papegaaienpsychologie:
        Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
        http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Oke dat is wel erg fijn om te weten.
          Wij hebben nu ook een ara, maar hij heeft 1 probleem hij bijt,omdat er ook 2 kinderen in het spel zijn hebben we besloten hem om te ruilen en dan aan een baby te beginnen zodat ie ook gelijk kan wennen.
          maar ja dan word de verzorging ook in ene effe anders he haha.
          Ja miss is een tuigje wel een optie maar ik weet het niet, we laten hem sowieso kortwieken we hebben een mooie kinderwagen voor hem en daar word hij buiten op vervoert.
          deze is ook extra hoog zodat andere beesten er niet bij kunnen.

Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
          van zodra een ara op je hand kan zitten kan je er mee starten. begin in alle geval rustig, met gewoon in de tuin. Laat hem zo elke dag wennen aan nieuwe dingen buiten, en voor je het weet heb je een ara die vol vertrouwen is en geen schrik heeft van de dingen buiten.

Vergeet ook geen harnasje, dan ben je zeker dat als hij van je hand springt hij niet in een boom beland of onder een auto.
          Start met het harnasje vanaf de eerste week dat je hem hebt, zo aanvaarden ze het sneller. Als hij ouder is zal hij ook weten wanneer te blijven zitten, een jonge vogel moet dit nog leren. Dus is het gewoon wat veiliger.

Comment

klink mij iets te makkelijk. Inruilen, net als je auto?

Ik neem aan dat je alle cursussen en boeken over het afleren van het bijt gedrag hebt gevolgd en gelezen, dat je nu voor deze optie kiest?
            En vogel die bijt, doet dit niet van nature, maar hij ziet dit als een bevestiging van jouw gedrag.
            Ben je bang van hem?

Comment

Nou moet je luisteren het is niet dat we hem zomaar even inruilen hoor alsof het een auto is das ook weer een beetje kort dor de bocht he.
              We hebben hem gekocht toen hij anerhalf jaar was en had al een bepaald karakter en natuurlijk heb ik het hele internet al afgespeurd om er achter te komen hoe we het gedrag kunnen afleren,maar wij zijn volwassen en kunnen dat iddja maar een kindje van 5 en een kindje van 9 kan dit niet he.
              die kan geen overhand hebben op de gaai en nadat hij die kleine jongen zomaar uit het niets beet hebben we gezegd het is nu klaar we konden wel met hem naar de eerste hulp zo erg was het.
              en trouwens het bijten leer je nooit mer af het zit er bij hem in en dat blijft altijd zo.
              je zal de rest van je leven met hem bezig moeten zijn en allert blijven.
              Nou sorry dat beestje word rond de 70 en wil graag wel me vogel plezier hebben en geen vgel die constant maar op ze boom zit omdat je er niks mee kan en nee ben absoluut niet bang van hem hoor want wij weten er wel mee om te gaan al bijt hij evengoed.
              en is het nou zachtjes prima maar het is tot bloedens aan toe hoor.

Dus ja zeg jij maar eens wat jij zou doen dan in mijn situatie met 2 kinderen.
              Je kinderen maar elke x laten bijten????????
              volgens mij is dat geen optie he.

Oorspronkelijk geplaatst door riab Bekijk Berichten
              klink mij iets te makkelijk. Inruilen, net als je auto?

Ik neem aan dat je alle cursussen en boeken over het afleren van het bijt gedrag hebt gevolgd en gelezen, dat je nu voor deze optie kiest?
              En vogel die bijt, doet dit niet van nature, maar hij ziet dit als een bevestiging van jouw gedrag.
              Ben je bang van hem?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denisedenise1 Bekijk Berichten
                Nou moet je luisteren het is niet dat we hem zomaar even inruilen hoor alsof het een auto is das ook weer een beetje kort dor de bocht he.
                We hebben hem gekocht toen hij anerhalf jaar was en had al een bepaald karakter en natuurlijk heb ik het hele internet al afgespeurd om er achter te komen hoe we het gedrag kunnen afleren,maar wij zijn volwassen en kunnen dat iddja maar een kindje van 5 en een kindje van 9 kan dit niet he.
                die kan geen overhand hebben op de gaai en nadat hij die kleine jongen zomaar uit het niets beet hebben we gezegd het is nu klaar we konden wel met hem naar de eerste hulp zo erg was het.
                en trouwens het bijten leer je nooit mer af het zit er bij hem in en dat blijft altijd zo.
                je zal de rest van je leven met hem bezig moeten zijn en allert blijven.
                Nou sorry dat beestje word rond de 70 en wil graag wel me vogel plezier hebben en geen vgel die constant maar op ze boom zit omdat je er niks mee kan en nee ben absoluut niet bang van hem hoor want wij weten er wel mee om te gaan al bijt hij evengoed.
                en is het nou zachtjes prima maar het is tot bloedens aan toe hoor.

Dus ja zeg jij maar eens wat jij zou doen dan in mijn situatie met 2 kinderen.
                Je kinderen maar elke x laten bijten????????
                volgens mij is dat geen optie he.
                Ria haar reactie is heel logisch, bijten kun je namelijk wel afleren, ook bij ara's van een paar jaar oud. Je kunt een jonge vogel gaan kopen, hem compleet gaan vertroetelen en na een paar weken, als het nieuwe er weer vanaf is, hem minder aandacht geven maar de ara is niet achterlijk en zal jaloers worden op je kinderen omdat hun meer aandacht krijgen (wat normaal is) en zal de kinders als "indringers" gaan zien, je raad het al, indringers zijn niet leuk dus moeten weg, het hele verhaal zal zich dus weer opnieuw gaan afspelen. Vanaf het begin moet je denken "ga ik 70 jaar lang iedere dag m'n vogel kroelen, of kies ik ervoor om de aandacht tussen vogel en kinderen te verdelen zodat ze met elkaar opgroeien." Het zijn enorm gevoelige en hele slimme dieren, je kunt ze bijna vergelijken met een peuter.. Er zijn hier heel wat mensen die je kunnen helpen met het bijtprobleem, maar daar moet je wel voor openstaan, anders heeft het inderdaad geen zin..
                http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Comment

We hebben al heel veel gedaan en geprobeerd maar nogmaals voor ons is het wel te doen mar voor die kinderen niet zij hebben geen overhand en zijn nu ook bang voor hem omdat ze al gebeten zijn.
                  wij hadden vanaf het begin al aan een baby moeten beginnen en niet gelijk een volwassen papegaai dit heeft ook ze voor en nadelen.
                  de onderschijt van aandacht is er niet de papegaai en de kids krijgen net zoveel aandacht want waar de kids zijn is hij ook.
                  De kids willen zoveel met hem doen maar durven dit gewoon niet omdat hij zomaar bijt en hard ook.
                  En de vogel vertroetelen ja tuurlijk doe je dat daarvoor ben ik eraan begonnen en dat al zo blijven.
                  Hij hoort bij ons en betrekken hem er ook helemaal bij.
                  Zoals vanmorgen dan ook neem ik hem mee op bed de kinderen willen met hem spelen maar het enige wat hij doet is aanvallen en bijten.
                  We hebben vernomen dat hij bij een kweker vandaan komt wat daar gebeud is weet ik ook niet maar veel goeds is het niet,want dat beestje is totaal verpest.
                  Denk eerder dat het voor hem beter is om naar een gezinnetje te gaan zonder kinderen die er dan voor de volle 100% me aan de slag kunnen en dan zou hij idd wellicht miss het bijten afleren.
                  We nemen hem verder overal mee naar toe we gaan op vakantie naar de camping leuk hutje mutje word je steeds gebeten dat werkt toch niet.
                  Ons besluit staat al vast dit te doen dit alleen vanwege de kids heb geen zin om weer in het ziekenhuis te belanden.

Oorspronkelijk geplaatst door robinschaft Bekijk Berichten
                  Ria haar reactie is heel logisch, bijten kun je namelijk wel afleren, ook bij ara's van een paar jaar oud. Je kunt een jonge vogel gaan kopen, hem compleet gaan vertroetelen en na een paar weken, als het nieuwe er weer vanaf is, hem minder aandacht geven maar de ara is niet achterlijk en zal jaloers worden op je kinderen omdat hun meer aandacht krijgen (wat normaal is) en zal de kinders als "indringers" gaan zien, je raad het al, indringers zijn niet leuk dus moeten weg, het hele verhaal zal zich dus weer opnieuw gaan afspelen. Vanaf het begin moet je denken "ga ik 70 jaar lang iedere dag m'n vogel kroelen, of kies ik ervoor om de aandacht tussen vogel en kinderen te verdelen zodat ze met elkaar opgroeien." Het zijn enorm gevoelige en hele slimme dieren, je kunt ze bijna vergelijken met een peuter.. Er zijn hier heel wat mensen die je kunnen helpen met het bijtprobleem, maar daar moet je wel voor openstaan, anders heeft het inderdaad geen zin..

Comment

Hallo,

En wat als nu straks bij de nieuwe ara de kids de ara slaan zodat die naar ziekenhuis moet dan worden de kids vervangen???
                    ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

hahahahahahahahahaha zoiets heb ik nog nooit gelezen echt waar.
                      ja dan ruil ik me kinderen in!!!!!!!!!!!

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                      Hallo,

En wat als nu straks bij de nieuwe ara de kids de ara slaan zodat die naar ziekenhuis moet dan worden de kids vervangen???

Comment

Ons besluit staat al vast dit te doen dit alleen vanwege de kids heb geen zin om weer in het ziekenhuis te belanden.
                        Verdere adviezen zijn dus zinloos.

ja dan ruil ik me kinderen in!!!!!!!!!!!
                        Arme kinderen of arme Aras.
                        ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Nou ja ik heb niet gevraagd om deze adviezen toch, ik heb gewoon mijn verhaal gedaan.
                          me onderwerp is nog steeds buiten met je ara! en niet bijten van je ara!!
                          Ik heb al genoeg adviezen gekregen en genoeg gedaan dat stadium ben ik al voorbij.
                          Ja wat zijn ze toch zielig he die arme kinderen pfffff.
                          En voor de ara idd ook erg zielig dat gemopper altijd maar op hem is voor hem ook niet leuk.

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                          Verdere adviezen zijn dus zinloos.

Arme kinderen of arme Aras.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denisedenise1 Bekijk Berichten
                            Wij hebben nu ook een ara, maar hij heeft 1 probleem hij bijt,omdat er ook 2 kinderen in het spel zijn hebben we besloten hem om te ruilen en dan aan een baby te beginnen zodat ie ook gelijk kan wennen.
                            Ara's leren bijten door de opvoeding dat ze krijgen. Aangezien je niet weet wat de oorzaak van zijn bijtgedrag is, durf ik te stellen dat je voor de nieuwe ara dezelfde opvoeding zult toepassen en dat de nieuwe ook het bijtgedrag aangeleert krijgt.
                            Misschien een optie om een onderwerp na te lezen over bijtgedrag, wat de oorzaak is, wat er aan te doen valt, alvorens hem om te ruilen alsof er een fabricage fout in zit.
                            Post een onderwerp als je geen informatie vindt met de exacte omschrijving van wanneer je ara bijt en bij welke handeling. Geef dan ook jou reactie op het bijten. Zo kunnen er mensen een antwoord geven met de reden waarom jou ara van jou geleerd heeft te bijten.
                            Bijtgedrag kan je perfect aanpakken en corrigeren.

Omruilen is dus belachelijk en zinloos. De enigste fout die er is, is dat jullie niet weten hoe om te gaan met de ara. En Met de nieuwe ara gaat dus net hetzelfde gebeuren.
                            Papegaaienpsychologie:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
                              Ara's leren bijten door de opvoeding dat ze krijgen. Aangezien je niet weet wat de oorzaak van zijn bijtgedrag is, durf ik te stellen dat je voor de nieuwe ara dezelfde opvoeding zult toepassen en dat de nieuwe ook het bijtgedrag aangeleert krijgt.
                              Misschien een optie om een onderwerp na te lezen over bijtgedrag, wat de oorzaak is, wat er aan te doen valt, alvorens hem om te ruilen alsof er een fabricage fout in zit.
                              Post een onderwerp als je geen informatie vindt met de exacte omschrijving van wanneer je ara bijt en bij welke handeling. Geef dan ook jou reactie op het bijten. Zo kunnen er mensen een antwoord geven met de reden waarom jou ara van jou geleerd heeft te bijten.
                              Bijtgedrag kan je perfect aanpakken en corrigeren.

Omruilen is dus belachelijk en zinloos. De enigste fout die er is, is dat jullie niet weten hoe om te gaan met de ara. En Met de nieuwe ara gaat dus net hetzelfde gebeuren.

Hoi allemaal,

Ik heb de ara van Denise overgenomen, we zijn bij haar gekomen d.m.v. marktplaats.
                              Ik denk dat Denise wel een verstandige keus heeft gemaakt voor het gezin en de ara.
                              Hier is Bas helemaal op haar plek.
                              De eerste week dat ze hier woonde was ze vrij agressief naar mij en naar Cees (onze andere ara).
                              Alleen mijn vriend kon Bas aaien en oppakken.
                              Mijn vriend is heel veel bezig geweest met Bas.
                              Langzamerhand kon ik Bas ook aaien en werden Bas en Cees dikke vriendinnetjes (zie mijn foto).
                              Bas zei in het begin vooral heel veel: 'pas op' 'hou op' 'nee' en 'klaar'.
                              Hieraan kon ik wel degelijk merken dat Denise en haar man geprobeerd hebben om het bijten af te leren.
                              Ook maakte Bas van het bijten gewoon een spelletje, Bas maakte gewoon een bijtbeweging in de lucht en zei dan heel boos 'NEE'!
                              Je leest op internet ook heel veel om van die vaste woordjes te gebruiken zoals 'nee' om aan te geven dat dit geen gewenst gedrag is.
                              Hier hebben we dat anders aangepakt, als Bas bijt krijgt ze een tik op haar snavel en moet ze weer terug op de boom om vervolgens genegeerd te worden.
                              Dit heeft bij haar heel goed geholpen.
                              Zo heeft iedere vogel een andere aanpak nodig.
                              Het is misschien een juiste les om te zien hoe het ook kan, om te voorkomen dat het weer fout gaat.
                              Daarom hoop ik van harte dat het nu wel goed blijft gaan met de kuiken van Denise.
                              Ik weet zeker dat zij er hun les ook uithalen.

Groetjes,
                              Joyce

Comment

Ik ken ara Bas persoonlijk (net als haar vrouwtje Joyce haha) en het inderdaad een geweldig beestje geworden. De eerste keer dat ik haar zag kon ik haar gelijk al op mn hand nemen en als je haar rustig benaderd word er absoluut niet gebeten. Als je te snel of onvoorspelbaar reageert zoals kinderen doen snap ik dat de vogel schrikt! Lijkt me vrij normaal!

Ik hoop van harte dat Bas voor altijd bij haar nieuwe baasjes en vriendinnetje Cees mag blijven, ze heeft nu een superleventje en Joyce en haar aanstaande man hebben er een geweldige vogel aan!
                                Nikki
                                Fleur

Zazu & Zoë (forpusjes)

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                                X