Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

trainen van je ara

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• trainen van je ara

Hey,

Graag zou ik mijn ara zo veel mogelijk willen leren, ik denk de meeste mensen wel. Maar hoe doen jullie dat precies, zijn er goede websites, boeken, youtube kanalen, ...

Ik had een website gevonden birdbox.nl/ maar de mennsen van deze website vragen 357€ voor een handboek met dvd enz. Ik heb net een hele investering gedaan in mijn vogel en vindt dit een beetje te veel om nog eens extra uit te geven. Niet dat ik dit niet zou willen, want ik wil alleen het beste voor mijn Ezrah maar toch ...

Ik ga hem ook niet laten kortwieken, mocht dit een probleem worden na verloop van tijd kan dit nog altijd. Ik zou hem het liefste zo houden en hem zo goed kunnen trainen dat ik er alles mee zou kunnen doen zonder dat ik mij zorgen moet maken om hem! In ieder geval al bedankt!!!

Groetjes,

Nick

Heb nu even geen tijd voor een uitgebreid trainingsadvies, zal ik later proberen te doen!
    Maar wil je wel even waarschuwen voor birdbox. Dit is van de man van babyvogels.nl en dit "wonderpakket" bevat absoluut niks wat je niet elders kunt vinden. En dan voor zoveel geld, nooit doen dus.
    Nikki
    Fleur

Zazu & Zoë (forpusjes)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joseetje Bekijk Berichten
      Heb nu even geen tijd voor een uitgebreid trainingsadvies, zal ik later proberen te doen!
      Maar wil je wel even waarschuwen voor birdbox. Dit is van de man van babyvogels.nl en dit "wonderpakket" bevat absoluut niks wat je niet elders kunt vinden. En dan voor zoveel geld, nooit doen dus.
      Hey again,

Als je een gaatje vindt voor wat trainingsadvies, let me know!!!

Groetjes,

Nick

Comment

Hallo Nick,

Met een beetje geduld wat je vast wel hebt krijg je hier een schat aan info,die dan ook nog eens ervarings-info is en uit die info pak je voor je zelf dingen die voor jou ara en jou bruikbaar zijn.
        ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Aller eerst gefeliciteerd met je prachtige ara !
          daar ga je een hoop plezier mee beleven.

vooropgesteld dat ik geen expert in het trainen ben, kan ik wel spreken uit enige ervaring en aan de hand daarvan een paar tips geven.

ik denk dat voor je gaat beginnen met trainen het heel belangrijk is om een goede band met je vogel te hebben, hoe beter de band tussen jullie is hoe beter het trainen gaat.
          als de ara thuis is begint het opvoeden, wat eigenlijk ook een vorm van trainen is.
          zeker als de ara niet gewiekt is vraagt de opvoeding veel tijd, mijn ara is (nog) niet gewiekt en probeer dat zo lang mogelijk vol te houden puur omdat het beter is voor de ontwikkeling, maar het vraagt wel meer training en opvoeding.
          als je de basis dingen een beetje door hebt en de band gegroeid is kun je een stapje verder gaan.
          begin met makkelijke opdrachten en beloon de ara altijd met iets lekkers.
          een traingssessie kun je dan ook het beste beginnen als de vogel nog trek heeft.
          die van mij doet alles voor een walnoot.

in principe kun je ze veel leren, hoe meer tijd je daarin steekt hoe meer je eruit haalt.
          las ergens dat je eventueel aan free flight denkt, wil je wat free flight betreft wel mee geven dat hier voor dagelijkse training vereist is, er gaan echt uren werk in zitten voor dat dat goed gaat.
          ik zou klein beginnen en langzaam de moeilijkheidsgraad graad opbouwen.
          vergeet niet dat opvoeden ook training is en alles staat en valt met de opvoeding van je ara.
          bovendien is de band die jullie samen hebben heel belangrijk.

veel succes maar bovenal heel veel plezier met jou ara !

Comment

Er zijn op het internet heel veel filmpjes over hoe je je papegaai kunstjes kan aanleren en wat voor trucjes er allemaal zijn. Er zijn ook (goedkopere) dvd's te bestellen.
            Zelf heb ik alvorens ik met mijn edel begon een heleboel van die filmpjes bekeken. Daarna had ik wel een idee hoe en wat ik ongeveer wilde en ook hoe ik het met mijn edel zou gaan aanpakken.
            Er waren filmpjes waar een gaai moeiteloos muntjes in een gleufje liet vallen, nou daar had mijn edel dan weer meer moeite mee. Maar mijn edel kon binnen een minuut weer stapelbekertjes in elkaar zetten en dat was dan weer veel sneller als ik in de filmpjes had gezien.
            Ik vond het leuk om dat samen met mijn edel uit te vissen, want we moesten het natuurlijk alebei leuk vinden. Als hij geen intreresse had dan liep ie gewoon weg met een onderdeeltje in zijn snavel!
            Succes.

Comment

Ons eerste trucje was een hele makkelijke. Die kon zowel op een klein standaardje maar ook op schoot. Ik raakte omdebeurt zijn pootjes aan en zei dan al naar gelang welk pootje: linkerpootje of rechterpootje. Daarna liet ik m opstappen met als "commando" welk pootje. Als hij dat goed had kreeg hij een zonnepitje. Had ie het fout, deden we het nog een keer. We gingen vaak door totdat hij 10 zonnepitje ophad. Hij wilde dan nog wel even door, maar ik was altijd bang dat als ik te lang door ging dat ik hem er op tegen maakte.
              Rondje draaien en zwaaien met het pootje was de volgende. Op het kleine standaardje dat ik heb of op tafel. Rondje draaien dan deed ik het commando en maakte ik een beweging met mijn vinger om hem heen. In het begin had ik dan een pitje vast, liep hij erachteraan, in een rondje dus, dan kreeg hij het pitje. Vervolgens deed ik hetzelfde maar dan zonder pitje in mijn hand, als hij het dan deed kreeg hij evengoed het pitje. Daarna zei ik het woord wel, maar was mijn handbeweging niet meer om hem heen maar in het klein vlak voor hem. Nu kan hij het op woord commando en op gebaar commando. Zwaaien kan hij ook, maar dat heeft ie nooit echt leuk gevonden, dus die heb ik op een gegeven moment maar achterwege gelaten.
              Enz.

Comment

Wat ik als tip wil geven is, wen je ara aan een tuigje, ik neem aan dat je hem met mooi
                weer mee naar buiten wil nemen...

Leer hem op je hand opstappen, één van de belangrijkste dingen.

Laat hem niet teveel (ook niet als spelen) in je hand bijten of naar je uithalen, leer dat ie zachtjes moet doen.

Zoals Lejah al zei, stapelbakjes, plastic muntjes in een spaarpotje en dat soort dingen is erg leuk, belonen met
                een klein stukje walnoot of pijnboompitje...
                Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Beste Nick,

vooropgesteld dat ik (nog) geen papegaai heb, heb ik ook veel rondgestruind op internet
                  en (YouTube) filmpjes gekeken.
                  Ik heb daar waarschijnlijk wat meer tijd voor als het gemiddelde forumlid hier,
                  ik lig toch bijna heel de dag op bed.
                  Maar de "methode" met de clicker (klikker) vind ik toch wel erg mooi en met targettraining parrot.
                  Je zou op internet eens moeten zoeken op "clickertraining" en "targettraining"
                  dan kom je best heel veel info tegen.
                  Deze manier wordt oa ook bij honden gebruikt, daar heb ik wel ervaring mee, ik heb 3 Bouviers
                  gehad (getraind), maar toen deed ik het klikken met mijn vingers.
                  Nogmaals ik heb geen papegaai en ik heb het alleen van horen zeggen/zien, zelf geen
                  ervaring en misschien zijn er nog veel betere methodes, maar ik vond deze wel erg leuk.

Groetjes en succes Henrie.

En zo zijn er nog veel meer . . . . . .

http://youtu.be/PhuvUIyKRdo

Comment

De tip van Antonia over het tuigje is een hele goede !
                    onze ara heeft vanaf een week of 8 standaard een tuigje om, dag en nacht.
                    aan het tuigje zit een ringetje waar ik een lijn aan kan bevestigen als ik de deur uit ga.
                    hij merkt helemaal niks van het tuigje is het helemaal gewend en weet niet beter.
                    ook heeft het geen invloed op zijn veren.
                    wel even goed kijken voor het juiste tuigje niet aan ieder tuigje kun je de lijn verwisselen, soms zit de lijn vast aan het tuigje dit is dus niet de juiste.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door route Bekijk Berichten
                      De tip van Antonia over het tuigje is een hele goede !
                      onze ara heeft vanaf een week of 8 standaard een tuigje om, dag en nacht.
                      aan het tuigje zit een ringetje waar ik een lijn aan kan bevestigen als ik de deur uit ga.
                      hij merkt helemaal niks van het tuigje is het helemaal gewend en weet niet beter.
                      ook heeft het geen invloed op zijn veren.
                      wel even goed kijken voor het juiste tuigje niet aan ieder tuigje kun je de lijn verwisselen, soms zit de lijn vast aan het tuigje dit is dus niet de juiste.

geheel mijn mening, maar ik zou nooit een tuigje omlaten, zeker niet als je er niet bij bent, ongelukken zitten in een klein hoekje en het tuigje zou maar ergens achterblijven haken, je weet nooit waar die stress dan toe kan leiden.

je kunt je ara nu prima trainen met het wennen aan een tuigje (ook hier zijn meerdere video's van op you tube)

Comment

Idd, tuigje absoluut niet om laten, kan levensgevaarlijk zijn ;-)
                        Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

hier in de papepedia staat ook het 1 en ander over trainen!
                          Chester en Samba
                          Yoda en Navy

Comment

Inderdaad snel beginnen met wennen aan een tuigje. Als ze ouder zijn is het een stuk lastiger.

ik heb niet alle postjes helemaal doorgelezen maar je hebt al heel wat advies gekregen. Beginnen met op en afstappen en daarna uitbreiden. Ik heb daarna pootje geven en high five en low five ze geleerd. Vanuit daar kun je ze nog veel meer leren.

Heel veel plezier met je ara! Ik zal er wel overheen gelezen hebben maar wat voor ara heb je?
                            Diesel en Balou

x Harley en Izzy

Comment

Ik wilde toch nog even wat vragen. Als ik een nieuw topic moet openen hoor ik dat graag.

Ik heb een blauwgele van ruim een jaar. We hebben haar gewiekt gekocht toen ze al iets ouder was en de vleugels zijn nu weer volgroeid.
                              Nu wil mijn vriend de vleugels niet kortwieken omdat hij dat mooi vind.
                              Nu hebben wij een tuigje van aviator gekocht en het is echt GEEN succes. We hebben die dvd gekeken die erbij zat maar mijn vogel wordt echt helemaal gek van dat tuigje. We hebben alles geprobeerd wat er in die video werd gezegt zoals het bij jezelf houden, op de boom plaatsen zodat zij ermee kan spelen. De vogel raakt helemaal in paniek alleen al als ze het tuigje ziet. Heeft 1 van jullie ervaring, tips of trucs om een iets oudere vogel hiermee om te leren gaan?
                              Nog een ander kort vraagje.
                              Kan je ook een ara mee naar buiten nemen met deze temperaturen??Ze ging altijd in de zomer mee naar buiten. Of heeft ze nu grote kans op longontsteking?

Groetjes Mandy

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X