Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Schreeuwen" bij eten geven

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• "Schreeuwen" bij eten geven

Ja, de titel was een beetje moeilijk te bedenken.
    Ik heb sinds vrijdag een roestkopcaique van nu 7 weken. De caique kreeg geen eten van de ouders, want die begonnen opnieuw te leggen, dus de kweker heeft hem uit het nest gehaald en met de hand opgevoed. Hij komt uit een nestje van 4. De andere 3 hebben het helaas niet overleefd. Normaal laat de kweker de ouders gewoon het kleintje opvoeden, maar in dit geval ging dat niet en moest hij het zo doen.
    Ik heb ervaring met handopfok en na een lang gesprek met de kweker waarbij de kweker ook het vertrouwen erin had dat ik het kon, mocht ik hem meenemen.

Het gaat erg goed met Kwiebuz. Het is een levendig en vrolijk hoopje prikkers die ik met de dag zie groeien en handiger zie worden. Waar hij vrijdag nog weinig op zijn pootjes stond, rent hij nu al rond als ik hem wil voeren.

Nu heb ik absoluut geen probleem met hem, maar ik heb toch een vraag waarbij ik jullie wil vragen wat jullie ervan denken. Puur om bij te leren.

Als ik de kamer binnen kom op etenstijd, dan begint Kwiebuz te "schreeuwen". Dat vind ik heel logisch, want meneertje heeft natuurlijk honger.
    Maar:
    Op het moment dat ik hem eten geef (dus letterlijk de spuit in zijn snaveltje heb en hem de pap geef), schreeuwt hij ook steeds weer. Waarom is dat? Is dat ongeduld?

En dan nog een tweede puntje:
    Als ik hem de krop vol heb gegeven, dan blijft hij ook nog schreeuwen. Vanmorgen maar heel even, heb ik hem nog even vastgehouden en daarna in de bak gezet weer. Vanaf dat hij weer in de bak zat, was het goed. Maar meestal blijft hij na zijn voeding nog zo'n 20 minuten schreeuwen. Ook 's avonds na zijn voeding wanneer hij gewoon in zijn eigen bakje in zijn eigen kamer zit in het donker zodat hij lekker kan slapen. Heeft iemand een idee waarom hij dat doet?

Even nog ter echte verduidelijking: ik vind het geen probleem dat hij dat doet, het is een baby en hij zal zijn redenen ervoor hebben. En daar ben ik wel direct dan ook nieuwsgierig naar wat die redenen zou kunnen zijn zodat ik zijn gedrag ook begrijp.
    Ik probeer hem wel gewoon meteen goed op te voeden en zijn schreeuwen dus niet te stimuleren. Als hij schreeuwt na de voeding, dan laat ik dat zo en negeer het. Uiteindelijk na een minuut of 20 stopt hij vanzelf. Ik ben namelijk wel bang dat als ik daar nu aandacht aan ga geven door er naartoe te gaan of zo, dat hij dat dan zo leert en als hij groter is, dit ook blijft doen.

Maar even een voorbeeldje. Enne, een tip:
    zet het geluid van je pc niet te enthousiast hard aan....

Comment

Heeft helemaal niemand een idee??.

Comment

Mijn bonte boertje deed dit ook, het schreeuwen terwijl ze al eten kreeg. Ik heb geen idee waarom, maar ben wel benieuwd naar het antwoord op je vraag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Egwene Bekijk Berichten
          Heeft helemaal niemand een idee??.
          Hoi Egwene,

Kijk eens naar You tube filmpjes, het pappen/voeren jonge caiue's, het is precies zo als die van jouw schreeuwt, het zijn net kleine dinosaurussen reptors in het klein en ze schreeuwen als of ze geslacht worden tijdens het voeren. Het schreeuwen neemt af, er komen dan van die leuke kleine babygeluidjes.

Mvg. Julia
          Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

ik heb er eentje,is 8 weken nu en die doet hetzelfde.
            het is net alsof hij nog niet genoeg heeft gehad.
            maar je moet hem niet meer geven dan nodig hoor.
            ik laat hem na de voeding altijd lekker bij me zitten,maar soms blijft hij zo schreeuwen,dan zet ik hem terug en dan is het over

Comment

Ok, bedankt voor de reacties!
              Ik geef hem na afloop meestal ook even extra aandacht, maar meestal blijft hij schreeuwen.
              Ik geef hem een door de kweker vastgestelde hoeveelheid pap en controleer of de krop goed genoeg vol zit. Meer krijgt hij dan ook inderdaad niet.

Maar fijn om te lezen dat ook meer die ervaring hebben. Mijn bonte boeren en halsband die ik moest voeren zo, deden dat niet. Die gaven geen kik. Dus ik vond die wel apart en dacht dat het wellicht een caique eigenschap was.

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=PSt_g...ture=endscreen

Dit filmpje geeft een aardig beeld van het schreeuwen, even geduld en dan komt het.

Mvg. Julia
                Last edited by althea61; 27-06-13, 15:49. Reden: tekst
                Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

Ah, dank je wel voor het filmpje! Fijn om te weten dat ze het allemaal zomaar doen. Niet dat Kwiebuz zich eenzaam voelt of verveelt en daarom schreeuwt, want dat zou ik zielig vinden en dan een oplossing gaan zoeken.
                  Ik laat Kwiebuz nu redelijk veel met rust zodat hij gewoon rust heeft. Is dat in dit stadium ook het meest verstandig of is het ook al goed om met hem bezig te zijn zonder dat ik hem eten geef? Hij wordt aankomende zaterdag 8 weken.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                  X