Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

edelpapegaaien en daglicht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• edelpapegaaien en daglicht

hallo

ik heb een vraagje ivm true light lampen voor boven een vogelkooi.
    ik heb gelezen dat dit zeer gezond is voor de vogel in de wintermaanden.
    is er een verschil tussen een volspectrumlamp of een true light lamp of zijn deze dezelfde.
    nu is mijn vraag?
    hoelang mag zo een lamp branden per dag waar moet ik hem juist plaatsen en moet deze in een armatuur met of zonder glas of afschermkap voor.

mvg
    mvg

treu light

o ja deze edel zit in de huiskamer.

Comment

Hoi,

Ik weet niet of het nog van toepassing is maar ik wil ook een true light lamp boven onze edel gaan hangen.
      Van de reptielen heb ik er enkele op voorraad maar welke licht hoeveelheid adviseren jullie?

bvd,

Jasper

Comment

[h=2]True light TL lamp Ø 26 mm, 18 watt, lengte: 590mm[/h]daglichtlamp in buisvorm Ø 26 mm, 18 Watt, lamplengte: 590 mm, 930 lumen. Levensduur: 18000 uren. Geschikt voor standaard TL-lamparmatuur.

Comment

Hallo

Die lampen werken niet omdat er geen uv door glas gaat nu zijn er wel lampen die dat wel doen maar die zijn erg duur ze heten exo lamp Die geven wel uv af

Comment

Hallo,

En waarom komt er geen UV door het glas dan?
            ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Kijk, onderwerp naar mijn smaak, hier heb ik ook mee te maken met mn vissies!

UV-A = 400 nm–315 nm (Zelfde eigenschap als UV-B maar in mindere mate)
              UV-B = 315 nm–280 nm (Hierdoor wordt je bruin, of als je te lang aan het bakken bent rood)
              UV-C = 280 nm–100 nm (Dood bacteriën)

De golflengte van ultraviolette straling ligt tussen 100 en 400 nanometer.Normaal huis tuin en keuken glas is gedeeltelijk transparant voor UV-A, maar is ondoorzichtig voor kortere golflengten, terwijl silica of kwarts glas, afhankelijk van kwaliteit, meestal wel doorzichtig zijn voor UV-golflengten.
              Gewoon vensterglas passeert ongeveer 90% van het licht boven de 350 nm, maar blokkeert meer dan 90% van het licht met een golflengte van minder dan 300 nm.

Dus een lamp ophangen met UV-C licht tegen bacteriën en daar een normaal glazen kap voor zetten heeft GEEN nut.

Edit:
              De vraag van Dijkkamp was waarom laat glas UV niet door.
              Antwoord: Licht wat door glas heen schijnt wordt gebroken.
              UV licht heeft een hoge frequentie en dus veel energie.
              Doordat UV licht zo snel trilt heeft UV-licht veel meer last van het tweemaal door een grens te gaan van breking… (1e breking is de dampkring, 2e breking is onze ramen)
              Daar verliest die hoge energie relatief veel meer dan de lagere trillingen… Dus elk licht verliest impact bij breking, maar het licht met een hogere frequentie het meest. (Hoe lager de nm, hoe hoger de frequentie)

Bijlage is voorbeeld van lichtbreking en absorptie door glas..
              Ingaande straal is feller dan uitgaande straal door reflectie en absorptie.
              Bijgevoegde Bestanden
              Last edited by Stefan118; 30-12-11, 21:30.

Comment

Ik heb voor de schildpadden en parelskinken ook truelight en met de uv meter geeft hij wel degelijk UV aan.
                http://www.reptielenlampen.nl/True-light.htm

Volgens deze site zijn ze van UV doorlatend Natrium glas gemaakt.
                De producteigenschappen
                De natuur valt niet te verbeteren. Wel kunnen we haar perfectie benaderen. Dat is precies wat True Light doet. Gemaakt van de beste materialen, waaronder veertien (!) verschillende natuurlijke fosforpoeders en zuiver argongas in combinatie met een UV-doorlatend natriumglas, is True Light een kwaliteitsproduct van de hoogste rang.

Comment

Klopt, True light lampen laten inderdaad UV door.
                  Iedere lamp laat UV door.
                  Alleen de mate waarin wordt bepaald door het glas wat gebruikt wordt.
                  Niet door de felheid van de lichtbundel maar puur door de dikte en gebruikte glassoort van het omhulsel en welke kelvin waarde het licht heeft wordt bepaald hoeveel UV en van welke soort er wordt doorgelaten.

Kelvin waarde: hoe lager de waarde, hoe roder de lamp
                  Hoe hoger de waarde, hoe witter / blauwer de lamp.
                  Bijgevoegde Bestanden

Comment

true light

true licht
                    deze lampen geven uv a en uv b stralen door
                    deze hebben vogels nodig
                    geen uv c want deze zijn schadelijk als de vogels daaraan teveel worden blootgesteld dit zijn de stralen waar ge bruin van word als ge in de zon loopt in de zomer.
                    check deze site
                    http://www.biohome.be/productlisting...c=05.01&cid=34
                    veel duivenmelkers gebruiken deze ook zeker voor de broedperiode[h=3]zowiezo Hoogfrequent armatuur gebruiken zonder afschermkap[/h]Vogels
                    Vogelkwekers behoren tot de eerste gebruikers van True Light. Mond-tot-mond reclame zorgde voor een revolutionaire verkoop aan vogelkwekers. Gunstige effecten op de vogels bij gebruik van de daglichtlamp True Light, zoals een vrolijker gedrag, betere veren en een snellere rui werden al na korte tijd zichtbaar. Ook stegen de broedresultaten en versterkte de eierschaal. Het sterftecijfer onder jonge vogeltjes daalde.
                    Kwekers van vogels bevestigen dat hun vogels onder True Light stoppen met veren pikken en kannibalisme. Bovendien gaven ze aan, dat ze hun vogels zelf veel beter konden beoordelen. Door de waarheidsgetrouwe kleurweergave komen de kleuren van het verendek veel beter uit de verf.
                    Opmerkelijk was ook het verbeterde sociale gedrag en een vitale verschijning. Vogels zijn van nature buitendieren. Als ze binnen zitten, missen ze het daglicht waaraan ze zo gewend zijn. True Light kan dit gemis wegnemen. True Light zorgt voor kwieke, gezonde vogels!

Comment

ben deze topic begonnen maar ondertussen heb ik zelf al true light
                      ben er zeer tevreden over en mijn papagaai chico ook.

deze brand 8 uur per dag.

Comment

Hallo,

Wij hebben ook een lamp gehaald intussen voor onze edel.
                        We hebben dan niet voor een true light gekozen maar voor een 26watt Lumine daglicht lamp met 1594 Lumen
                        Geeft een enorme berg licht (volgens verpakking gelijk aan 130 Watt) maar niet hinderlijk of zo.

Reden is dat deze veel goedkoper was dan de true light en meer lichtopbrengst had. (€ 31 vs. € 11,50)
                        http://www.reptielenlampen.nl/winkel...nts/nl/d1.html

Groet,

Jasper

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                        X