Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met edelpapegaaien

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Beginnen met edelpapegaaien

Hoi allemaal
    ben nieuw hier en wil graag informatie over edelpapegaaien in buiten voliere ben ik nu bezig mee wil graag een koppel gaan halen als voliere klaar is weten jullie waar beste kan kopen of bij jullie is een voliere van 3 m bij 1.40 en nachthok van1 bij 1.40 kunnen er dan ook nog andere soorten bij heb nu nog helemaal geen vogels wil er eindelijk mee beginnen heb er al veel over gelezen en over papagaai winkels goede en slechte berichten dus vindt moeilijk waar ik goede gaaien kan vinden
    hebben jullie nog adviezen voor mij over hoe beste houden waar kopen en of er nog andere soorten bij kunnen of de zelfde

Alvast bedankt

Ik zou aanraden om met een jong onverwant koppel te starten. 2 oudere vogels samenzetten kan ook maar dan je heb je meer kans dat het niet klikt tussen de twee. Oudere vogels hebben ook een 'verleden', je weet nooit of ze wel de juiste voeding gekregen hebben, of ziek geweest zijn.

Weet je dat edels veel groente en fruit nodig hebben om gezond te blijven ? Dat brengt automatisch mee dat je er ook wat meer werk hebt om hun voer klaar te maken dan van een andere papegaai.
    En heb je buren ? Edels kunnen behoorlijk lawaai maken en de omgeving is daar niet altijd gelukkig mee.

Comment

Hoi ik had begrepen dat best gemakkelijke papagaaien zijn heb wel buren maar 1heeft ook vogels wat zou je dan voor soort aanraden vindt dit mooi omdat de man en pop zo verschillen

Comment

Ik zeg helemaal niet dat het moelijke papegaaien zijn hoor Alleen kunnen ze behoorlijk lawaai maken en hebben ze wat andere behoeften op gebied van voeding, en dat zijn toch zeker dingen die je moet weten voor je er aan begint.

Het is ook niet dat ze de hele dag zitten te schreeuwen, maar ze hebben wel eens een moment. Tijdens de zomer kan dat van 's morgens vroeg zijn. En bij 'onraad' rond de volière gaat het ook erg luid. Maar dat hoeft niet per sé problemen te geven natuurlijk, sommige buren kunnen daar prima mee leven. Andere niet.

Het is zeker niet mijn bedoeling het je af te raden. Ik heb zelf 3 koppels edels en het zijn heel fijne en mooie vogels.

Comment

Wat zijn de beste voedings adviezen van u waar zou u de vogels kopen heeft u de koppels bij elkaar. Op internet staat veel maar ook verschillende adviezen wil gewoon dan wel beste voor de papagaaien las dat graag wilgen takken of van fruitbomen aan knagen en weet u wat een redelijke prijs is voor een koppel van een goede kweker

Comment

Dit is wat ik geef aan de edels :
            's Morgens verschillende soorten groente en fruit, alles in kleine stukjes gesneden. Daarbij een portie gekookte gedroogde bonen. Dat zijn verschillende soorten : rode, witte, zwarte, bruine bonen, kikkererwten, verschillende kleurtjes linzen. Ik kook daarvan altijd een grote pot in 1 keer en dat gaat dan in porties voor 1 dag in de diepvries.
            Daarbij gekiemde zaden en wat eivoer. Eivoer niet veel eigenlijk, alleen als er jongen zijn wat meer.
            's Middags krijgen ze zelfgebakken birdiebread, of een stuk fruit, of een stuk groente, of een stuk mais (aan de kolf), hangt er een beetje van af wat er is. Dat kunnen bijvoorbeeld tijdens de zomer ook enkele bladeren van de paardebloem zijn.
            's Avonds krijgen ze zaad, of nog een bakje met iets (niet erg veel) fruit/groente en een bakje met zaad.

Mijn koppels zitten elk apart, maar ik heb wel nog een tijd 2 koppels samen gehouden. Dat ging helemaal niet slecht, maar het waren oudere, al gevormde koppels en zeker als ze beginnen denken aan broeden is er 1 van de mannetjes die voordurend op z'n hoede moet zijn voor de meer dominante, waardoor ik het voor deze een nogal stresserend leven vond en er de voorkeur aan geef de koppels gescheiden te houden. Ook moet je 2 plaatsen om te eten kunnen voorzien en mijn volière is daar niet op gebouwd waardoor ook dat niet ideaal was.
            Je volière moet natuurlijk ook groot genoeg zijn als je 2 koppels samen wil houden. Of een pop met 2 mannen, dat schijnt soms ook te gaan, maar ik zou daarvoor toch een volière van minimum 2 x 4 m met een flink binnenhok (en 2 voederplaatsen) hanteren.

Al mijn edels knagen eigenlijk niet veel. Maar zitstokken uit wilg of onbespoten fruitboom zijn prima.

Van de prijzen ben ik momenteel niet zo goed op de hoogte. Ik heb ergens een koppel te koop gezien voor 750 euro en ik vind dat weinig, heb de mijne een stuk duurder aangekocht maar dat is ook wel weer wat jaren geleden. En zoals ik al zei, je koopt beter 2 losse jonge vogels, dan een (te) goedkoop ouder reeds gevormd koppel waar misschien wel iets mee scheelt.
            Maar zoals ik zei, wat de prijzen tegenwoordig zijn weet ik niet echt. Iemand anders misschien ?
            Last edited by Ann; 21-01-13, 10:17. Reden: Aanvulling

Comment

Hoi nog even een vraag ik zag dat je ook pas edelpapagaaien te koop had weet niet of je nog jonge hebt of nog aan komen en je heb trouwens een mooie site gemaakt over je papagaaien en volières

Comment

Dank je wel Ik moet mijn site trouwens dringend weer eens helemaal updaten, dat gebeurt in de eerstvolgende dagen.
                Ik heb momenteel 1 popje handopfok beschikbaar. Zij is geboren op 14 oktober, krijgt nu nog 1 keer per dag pap.
                En we hebben 2 kleintjes, geboren op 9 en 10 januari. Zij zitten bij de ouders en het is mijn bedoeling hen helemaal door de ouders groot te laten brengen, geen handopfok.
                Last edited by Ann; 23-01-13, 08:47. Reden: Aanvulling

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                X