Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding Edelpapegaai

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Voeding Edelpapegaai

Hallo,

zelf zit ik er erg sterk aan te denken toch een Edelpapegaai te nemen...

maar ik zit me erg te bestuderen wat ze nou precies eten....
    graag zou ik het totaal aantal gram wel eens willen weten wat ze per dag per vogel eten...
    ik lees wel veel over zoveel % fruit en groente en pellets etc... maar hoeveel is dat... gaat dat per bakje, per gram.
    graag wil ik er echt alles over weten, heeft iemand veel verstand van de voeding van deze vogels....? waar kan je dat het beste kopen, want ik wil niet te groot voer inkopen voor het geval het bederft ofzo...
    alvast bedankt voor degene die reageren!

Gr. Marcel
    Denzo Chica

Dit is wat ik mijn edelpapegaaien geef (staat ook in dit topic omdat daar een soortgelijke vraag gesteld werd :https://www.papegaaienforum.nl/edelpa...apegaaien.html) :

's Morgens verschillende soorten groente en fruit, alles in kleine stukjes gesneden. Daarbij een portie gekookte gedroogde bonen. Dat zijn verschillende soorten : rode, witte, zwarte, bruine bonen, kikkererwten, verschillende kleurtjes linzen. Ik kook daarvan altijd een grote pot in 1 keer en dat gaat dan in porties voor 1 dag in de diepvries.
    Daarbij gekiemde zaden en wat eivoer. Eivoer niet veel eigenlijk, alleen als er jongen zijn wat meer.
    's Middags krijgen ze zelfgebakken birdiebread, of een stuk fruit, of een stuk groente, of een stuk mais (aan de kolf), hangt er een beetje van af wat er is. Dat kunnen bijvoorbeeld tijdens de zomer ook enkele bladeren van de paardebloem zijn.
    's Avonds krijgen ze zaad, of nog een bakje met iets (niet erg veel) fruit/groente en een bakje met zaad.

Het aantal gram weet ik niet en daar kan je ook geen algemene regel in trekken. Ik geef bovenstaande aan verschillende koppels en ik merk dat het ene koppel meer eet dan het andere koppel. Het is een kwestie van uitproberen en je vogel leren kennen. Geef een bepaalde hoeveelheid aan je vogel en als er bij een volgende voederbeurt nog te veel over is geef je de volgende keer wat minder. Of als je merkt dat je niet genoeg geeft geef je de volgende keer wat meer. Na een paar dagen heb je de juiste dosis te pakken.

Wat ik doe om altijd al die soorten groenten en fruit in huis te hebben zonder dat er veel kan bederven is heel veel uit de diepvries aankopen of zelf invriezen. Broccoli, paprika, spruiten, erwten, wortelen, pompoen, tomaten, verschillende soorten bessen, aardbeien, fruitmix van de Aldi, bloemkool, mango ... . Elke avond haal ik het nodige voor de volgende dag uit de diepvries - ook de dagportie gekookte bonen waar ik het hierboven over heb -, snij het in kleine stukjes (groenten die een paar minuten ontdood zijn zijn heel makkelijk in stukjes te snijden, veel makkelijker dan helemaal ontdooid) plaats het in de koelkast voor de nacht en de volgende morgen is alles ontdooid. Dan doe ik er nog wat verse groenten en fruit die ik in huis heb bij (denk aan rode biet, peultjes, koolrabi, paksoi, appel, kiwi, ....), kiemzaad ook erbij, eivoer ook, alles mengen en klaar.

Met al die zaken in de diepvries weet je dat je altijd variatie in huis hebt en het is minder bewerkelijk dan elke dag vers te moeten halen en snijden. Maar natuurlijk, ik doe dit mengsel klaar voor 16 vogels ( + soms jongen) dus er is een heel wat grotere hoeveelheid nodig dan voor 1 edel.

Zaadmengsel geef ik de mix voor amazonen van Aviseed. Daar zitten niet te veel zonnebloempitten in.

Comment

ah super!!!

nu kan ik gaa beginnen met een lijstje schrijven wat ik voor ze kan gaan halen
      hoe en hoeveel komt dan wel goed. als ik maar weet ongeveer wat
      het is erg veel variatie!
      maar ik ga me wel redden denk ik.
      erg bedankt Ann.

Gr. Marcel
      Denzo Chica

Comment

Ik wil eventjes op jou diepvries groenten terug komen.

Kook jij de broccoli & bloemkool? ik geef dit vaak nog rauw aan mijn gaaien,
        en als ik het dan invries komt het uit de vriezer als een flets en waterig stengeltje.
        Is dit bij jou ook? ik steek het in een diepvrieszakje en vries het zo in
        Paco & Sjaakie

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

Comment

Hier krijgen de edels ongeveer hetzelfde als die van An, op een paar verschillen na.
          Ik geef geen birdiebread en geen eivoer en maar af en toe zaadmix. Ipv daarvan geef ik elke dag pellets met extra fructose.
          Ze krijgen hier om de dag een klein schepje zaadmix.
          Wel krijgen ze regelmatig noten. En ook af en toe pasta, ei enz.
          Ook maak ik zelf een soort "kookpotjes", van zilvervliesrijst, peulvruchten en andere groente en fruit.
          Ook ik heb veel in de diepvries, het meeste, maar niet alles, vries ik zelf in. Op dit moment heb ik in de diepvries: paar zakjes met zelfgemaakte kookpotjes, paar zakjes met gemengde peulvruchten, cranberries, bramen, frambozen, paprika, rozebottels, tuinerwtjes, sugarsnaps, pompoen.
          In de koelkast heb ik als lang houdbaar nu dadels.
          Verder krijgen ze ook groente die ik die dag eet, meestal gewoon rauw. En we hebben een hele uitgebreide fruitschaal.

Hier krijgen ze 'smorgens hun versbakje met minimaal 5 soorten fruit/groente en wat peulvruchten en hun pellets.
          Aan het einde van de middag volgt dan nog wat zoals het kookpotje of peulvruchten, of rijst/pasta met groente ed.
          's Middags krijgen ze meestal een noot.

Ik heb maar 2 edels en de ene eet meer dan de ander.

@Marieke, broccoli wordt bij mij niet flatterig, maar bloemkool vries ik nooit in. Misschien is blancheren een idee?

Comment

Hallo

Ik gebruik het recept van Ann van biridebread, echt een aanrader, ze zijn er dol op, alle groenten die ik geef blancheer ik kort en vries het in per dag portie, verder elke dag een klein beetje ei, palmolie, vers fruit en groente, die wij ook eten, bij dieca koop ik gedroogde fruitmix, groente die je kunt wellen, in gekookt water, pellets van scenic en fruitpellets en in de namiddag zaadmengsel. Tussendoor een stukje noot enz. Rauwe groente eten onze kipje niet, alleen als het geblancheerd is.

Julia
            Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

Bij alles wat ik eerder schreef zijn de groente ongekookt. Wel maak ik nu en dan een 'mijn warm ontbijt' voor hen klaar, en daar worden de groenten dan wel kort gekookt, in een weinig water. Dat is dan ook zo'n versie van een kookpotje zoals Lejah doet.
              Dat is gewoon weer enkele soorten groenten in stukjes gesneden, water erbij zodat het juist onder staat. Vuur eronder en als het een paar minuten kookt doe ik daar polenta bij zodat het water daardoor opgenomen wordt en er eigenlijk een soort brij met stukken groenten erin ontstaat. Van het vuur gaat daar weer kiemzaad, fruit, en wat eivoer bij, en meestal ook quinoa.
              Moest je interesse hebben om het te zien aan de hand van foto's, ik heb er onlangs genomen en het plan is om ze binnenkort op mijn website te zetten. Ze vinden dit allemaal heel lekker en toen het zo koud was een paar weken geleden heb ik hen dit ook enkele keren gegeven, zo hadden ze iets warms om te eten.

Andere groenten die ze hier ook regelmatig krijgen (eerder vergeten te vermelden) en die je in de diepvries kan opslaan is rode, groene en witte kool, venkel, jonge mais aan de kolf. Verder krijgen ze hier ook regelmatig een noot (verschillende soorten), gedroogde vijgen, vogelmuur, ...

@Marieke : Broccoli en bloemkool worden inderdaad waterig en flats als je ze invriesd en ontdooid, maar dat is minder als je niet zelf invriest maar ze zo koopt. Waaschijnlijk doordat het invriezingsproces sneller gaat.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
              X