Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schreeuwt een Edelpapegaai?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Schreeuwt een Edelpapegaai?

Uiteraard schreeuwt een Edelpapegaai ook wel eens, maar ik woon in een appartement en ben aan het oriƫnteren om te kijken of het mogelijk is een Edelpapegaai in huis te nemen. Nu heb ik het beeld voor ogen dat het diertje veel en hard schreeuwt en dit niet meer af te leren valt. Ik lees hier en daar verschillende verhalen, onder andere iets over een time out kooi wat goed moet werken (maar geen idee wat het precies is en hoe je het middel inzet). Bij de ene valt het af te leren, de ander heeft er meer moeite mee. Ook gelezen dat je bij een consequente opvoeding en houding al een heel eind bent. In hoeverre zijn Edelpapegaaien in een appartement te houden of is dit bijna niet mogelijk ivm bijvoorbeeld lawaaioverlast voor de buren?

En wat als je beiden regelmatig werkt (rond de 32 uur per week) en de papegaai leeft zonder soortgenoot, samen met drie katten en een hond. Kan het diertje dan zichzelf vermaken gedurende de dag of is dit al vragen om gedragsproblemen?

Heeft er iemand nog tips voor goed leesvoer? De planning voor aanschaf van een vogel gaat pas gebeuren als we onze kennis op peil hebben en blijkt dat wij een goed thuis kunnen bieden. Alle info is welkom!

elke gaai kan je schreeuwen afleren. Maar... je moet consequent zijn en zeer strikt. En Daar loopt het dus fout bij sommige mensen die toegeven aan schreeuwen.
    Je gaai schreeuwt en je negeert hem: dat is goed. Hij blijft schreeuwen, geloof me ze testen je echt uit, en je gaat toch naar hem toe. Dan is de boodschap: coco, hou maar lang genoeg vol en ik zal je je zin geven. Mensen denken dan dat negeren niet werkt, terwijl ze net de boodschap hebben gegeven aan de gaai: de aanhouder wint. En zo hebben ze net het schreeuwen een stap erger gemaakt.

Een time-out kooi werkt als volgt: het is een kleine kooi, of curverbox, zonder speelgoed, zonder eten, met echt NIKS in. Je zet die op een erg saaie plaats, bijvoorbeeld de berging. Is hij stout, en schreeuwt hij: zet je hem in de Time out box. Als ik het doe, praat ik niet tegen hem, ik neem hem op, negeer hem volledig en zet hem in de box. Deur dicht, licht aan, zodat hij niet slaapt en daar blijft hij 10min in (ik zet mijn timer op mn gsm om het niet te vergeten) Mocht hij in de box schreeuwen laat je hem uiteraard eerst afkoelen en haal je hem er pas uit nadat hij stil is. De boodschap is: jij bent stil, ik geef je aandacht en je mag terug op de speelboom.

Zorg wel dat je gaai voldoende speelgoed en forageer mogelijkheden heeft, knaagmateriaal, en dat de kooi groot genoeg is. Dit houdt hem bezig en zal schreeuwen zeker minderen. Ook niet vergeten: 12h onafgebroken slaap. probeer 10-12h slaap ze te geven. dan zijn ze uitgerust en niet vervelend. Het is absoluut normaal dat een gaai die 12h slaapt, overdag nog dutjes zal doen!

Een boek dat ik echt goed vond is: Parrots for Dummies
    http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
    Papegaaienpsychologie:
    Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
    http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
      ....... en daar blijft hij 10min in (ik zet mijn timer op mn gsm om het niet te vergeten)
      Hahahaha!
      Ik heb het inderdaad ook weleens gehad, dat ik dacht van; het is wel heel stil hier, shitttttt, Tommy zit nog boven. Haahaha!
      Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
        het is wel heel stil hier, shitttttt,
        Nu weet je hoe ik bij de Timer ben gekomen ^^;
        http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
        Papegaaienpsychologie:
        Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
        http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Ja natuurlijk, ik doe het exact op dezelfde manier, lol!!
          Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

Comment

Gek van mijn vogel door Bonny Talsma is ook een aanrader!

Een edel heeft een soort oerwoudkreet en die kan behoorlijk pittig zijn.

Comment

mijn perry is 5 jaar en schreeuwd zelden en ik werk ook 35 uur in de week door iedere week zijn kooi te veranderen en veel sloop spulletjes zal hij zich niet snel vervelen mijn perry heeft sins kort ook een vriendje in een kooi naast hem een valkparkiet en die scheeuwd veel meer maar perry neemt het gelukkig niet over maarals ik thuis ben geef ik hem wel uitgebreid aandacht hij mag mee poetsen en koken wat hij heel leuk vind en ik geloof dat hij het goed naar zijn zin heeft verder heb ik ook nog een hond en perry kan naar buiten kijken wat hij ook graag doet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
                (ik zet mijn timer op mn gsm om het niet te vergeten)
                Haha! Wel zo handig inderdaad.
                Hoe groot zou een kooi moeten zijn voor een Edel zodat hij/zij zich er thuis kan voelen? En zijn er speciaal aan te raden kooien?
                Zoals je leest weet ik er nog niet veel vanaf, maar ben druk bezig met inlezen zodat we wellicht na september kunnen starten met kijken naar een Edel voor in huis.

Comment

Meer informatie heb ik hier gevonden: https://edelpapegaai.nl/edelpapegaai...je-nodig-hebt/

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                  X