Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

edels bij elkaar plaatsen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• edels bij elkaar plaatsen

He allemaal!

Ik heb al enige tijd een leuke edelman, nu ben ik sinds kort ook trotse eigenaar van een lief edelpopje. Ze zijn beide rond de 20 weken oud.
    Het was mijn bedoeling om ze samen in mijn grote papegaaienkooi te plaatsen waar mijn edelman inzit. Nu is het probleem dat ik het niet echt durf.
    Ik heb ze samen losgelaten en ze hebben even samen op de speelboom gezeten, maar dat ze vanochtend samen op de kooi zaten (van het popje) viel mijn mannetje haar de hele tijd aan, ze beet van zich af en ze stopte na enkele uitvallen weer.

Wat moet ik hiermee? Kunnen ze ooit samen in de kooi? Vechten ze gewoon even en moet ik dit als normaal zien?
    Ik hoop dat er iemand tips heeft.

Groetjes Kim
    Simba & Soraya!
    Met mijn gedachte ergens anders, ben ik altijd overal.

R.I.P lieve kleine Crispy '30-10-2012 / 16-04-2013'

Om te beginnen kun je het mannentje in de kooi van het popje zetten en het popje in de kooi van het mannentje, verander het een en ander in de kooi, zet als het mogelijk is de kooien bij elkaar. Laat ze zoveel mogelijk zelf het initiatief nemen, geeft het de tijd en blijf in de buurt, als ze op de speelboom zitten, ze zijn allebei nog jong, grijp alleen in, als het echt hakken naar elkaar wordt.
    Wij hebben destijds de kooi van Rosy terug naar de winkel gebracht en 2 nieuwe kooien gekocht exact dezelfde, het ging goed, heel snel zaten ze bij elkaar in een kooi. De andere staat op de varanda buiten.
    Misschien kunnen andere die met edels bekend zijn je meer advies geven. Wat voor de een werkt hoeft niet altijd op te gaan voor de ander. Ik zou wel zeggen laat je eigen angst je niet tegen houden, waarschijnlijk valt het allemaal mee als je de natuur zijn gang laat gaan. Je edels zullen zeker je onzekerheid/angst voelen en daarop ook reageren.
    Veel succes

Groetjes Julia
    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door althea61 Bekijk Berichten
      Om te beginnen kun je het mannentje in de kooi van het popje zetten en het popje in de kooi van het mannentje, verander het een en ander in de kooi, zet als het mogelijk is de kooien bij elkaar. Laat ze zoveel mogelijk zelf het initiatief nemen, geeft het de tijd en blijf in de buurt, als ze op de speelboom zitten, ze zijn allebei nog jong, grijp alleen in, als het echt hakken naar elkaar wordt.
      Wij hebben destijds de kooi van Rosy terug naar de winkel gebracht en 2 nieuwe kooien gekocht exact dezelfde, het ging goed, heel snel zaten ze bij elkaar in een kooi. De andere staat op de varanda buiten.
      Misschien kunnen andere die met edels bekend zijn je meer advies geven. Wat voor de een werkt hoeft niet altijd op te gaan voor de ander. Ik zou wel zeggen laat je eigen angst je niet tegen houden, waarschijnlijk valt het allemaal mee als je de natuur zijn gang laat gaan. Je edels zullen zeker je onzekerheid/angst voelen en daarop ook reageren.
      Veel succes

Groetjes Julia
      Oke! Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen. Ze hebben vanmiddag weer uit hun zelf samen op de kooi gezeten, het komt waarschijnlijk wel goed maar alle tips zijn welkom.
      Ik denk dat mijn mannetje gewoon heel erg bang is voor haar ofzo, hij kijkt zo angstig als ze een beetje in de buurt komt of beweegt. Terwijl ze harstikke lief is tegen hem, maar andersom...

Comment

Hoe is het intussen nog, kunnen Simba en Soraya al een beetje samen zitten ?

Comment

Hee!

Het gaat inmiddels wel wat beter. Simba is gewoon erg bang voor Soraya. In principe zijn ze gewoon lief tegen elkaar maar als Soraya richting Simba vliegt valt hij gewoon letterlijk van zijn stok van angst. Ik weet niet waarom, Soraya heeft nooit lelijk gedaan.
          Ik denk dat het vanzelf wel goed komt, mischien toch een idee om Soraya ook tijdelijk te wieken zodat ze beide niet kunnen vliegen en hierin dus gelijk zijn?
          Is er een manier dat ik kan zorgen dat Simba niet zo bang meer is? Want daar ligt volgens mij het hele probleem.

Comment

Simba is dus alleen bang als Soraya aan komt vliegen, anders niet ? Dan is het waarschijnlijk geen slecht idee haar ook te kortwieken. Dan zullen die momenten waar hij van haar schrikt en die oorzaak zijn van zijn angst er niet meer zijn en dat kan bijdragen aan het vertrouwen tussen hen.

Het is natuurlijk niet zeker dat het werkt maar het is het proberen waard. En je kan hen later nog altijd weer laten vliegen.

Comment

Ik vind het sowieso geen goed idee om 2 vogels bij elkaar te zetten waarvan de een gewiekt is en de ander niet. Dat schept al ongelijkheid en daarmee een scheve verhouding.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ann Bekijk Berichten
                Simba is dus alleen bang als Soraya aan komt vliegen, anders niet ? Dan is het waarschijnlijk geen slecht idee haar ook te kortwieken. Dan zullen die momenten waar hij van haar schrikt en die oorzaak zijn van zijn angst er niet meer zijn en dat kan bijdragen aan het vertrouwen tussen hen.

Het is natuurlijk niet zeker dat het werkt maar het is het proberen waard. En je kan hen later nog altijd weer laten vliegen.
                Hij is eigenlijk altijd wel bang, zit altijd met een scheve kop naar haar te kijken enzo. Vanochtend was het weer foute boel, Soraya kwam naast Simba zitten en eindelijk bleef hij ook een keer zitten, valt ze hem uit het niets weer aan en zo kon ik Simba dus weer van de grond plukken.
                Vind het naar om te zien, zou ze zo graag samen zien en samen in een kooi zetten.
                We gaan Soraya van de week kortwieken, hopen dat het dan beter gaat.

Comment

Kan alleen maar zeggen.. Geduld, geduld en nig eens geduld. Hele grote kooi en hele grote boom. Zodat de man altijd een vluchtroute heeft zeg maar en niet van de kooi of boom hoeft te springen omdat hij geen andere keus heeft. Ik zorg dat altijd alles rond loopt. Geen dood lopende stokken touwen zeg maar. En dan nog zal de vrouw altijd de baas zijn en de man altijd op zijn hoede zijn voor haar. Is bij edels normaal, mits de man broeds is dan draaien de rollen meestal enorm om. Succes!
                  https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Viv Bekijk Berichten
                    Kan alleen maar zeggen.. Geduld, geduld en nig eens geduld. Hele grote kooi en hele grote boom. Zodat de man altijd een vluchtroute heeft zeg maar en niet van de kooi of boom hoeft te springen omdat hij geen andere keus heeft. Ik zorg dat altijd alles rond loopt. Geen dood lopende stokken touwen zeg maar. En dan nog zal de vrouw altijd de baas zijn en de man altijd op zijn hoede zijn voor haar. Is bij edels normaal, mits de man broeds is dan draaien de rollen meestal enorm om. Succes!
                    Enige juiste reactie!

Comment

Bedankt voor alle reacties!
                      Ik ben gelijk al aan het kijken voor extra takken en touw etc. zodat ik alles rond kan maken voor ze. We hebben besloten Soraya toch even te wieken en ze gewoon bij elkaar in de kooi te plaatsen zodra de kooi er helemaal klaar voor is en soraya gewiekt is. Simba durft inmiddels ook wat meer voor zichzelf op te komen en ´rent´ niet gelijk weg zodra Soraya in de buurt komt.

Ik heb papegaaienkooi Giant (uit mijn hoofd zijn de maten 1,21 x 90 x 1,68), ik neem aan dat deze wel groot genoeg is voor 2 edels? In principe slapen ze er alleen in en zitten ze er alleen in als we niet thuis zijn.
                      Mijn lieve vader is inmiddels begonnen aan het bouwen van een veel grotere speelboom zodat ze ook daar een grote ruimte hebben.
                      Ik denkd dat het wel goed komt met deze twee!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bluerio Bekijk Berichten
                        Bedankt voor alle reacties!
                        We hebben besloten Soraya toch even te wieken en ze gewoon bij elkaar in de kooi te plaatsen zodra de kooi er helemaal klaar voor is en soraya gewiekt is.
                        Ze "gewoon" bij elkaar plaatsen?
                        Als ik alles zo lees wat je tot nu toe heb gepost zijn ze daar beide nog lang niet aan toe!
                        Omdat het toevallig een mannetje en vrouwtje betreft wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat het ook meteen een koppeltje is. Soms is het liefde op het eerste gezicht en soms moeten ze elkaar eerst een jaar aankijken, dat weet je nooit van te voren.
                        Ik zou gewoon nog even geduld hebben, en ze pas bij elkaar zetten al zijzelf aangeven daar echt behoefte aan te hebben. Je doet het tenslotte voor hun en niet voor je zelf neem ik aan?
                        Ik snap best dat het heel leuk zou zijn als het een koppeltje is en samen gezellig in 1 kooi kan, maar dat moet je dan wel doen als de tijd rijp is voor HUN en niet wanneer je het zelf daar tijd voor vind.
                        Dat je mannetje niet doodsbang meer is voor je vrouwtje is in mijn ogen daar geen aanleiding voor.
                        Ik heb zelf edels, geen koppel. Ik had eerst 1 man en na een paar maanden kochten we er een vriendje voor hem bij. Dat was dus wel een geval van liefde op het eerste gezicht, die 2 konden vanaf dag 1 niet meer zonder elkaar, de oudere vogel voede de jonge edel zelfs alsof het zijn baby was. Ze zaten na een week al samen in 1 kooi en dat ging perfect tot na een jaar ongeveer. Toen vond de oudste het wel mooi geweest, en ging de jongste constant achterna. Nu zitten ze nog steeds in dezelfde kooi alleen dan wel met het tussenschot ertussen. Ze zijn buiten de kooi nog steeds onafscheidelijk alleen in de kooi hoeft dat van hun niet meer. Ze genieten door de tralies heen ook van elkaars gezeldschap. Onze kooi is trouwens 160 cm bij 80 en 185cm hoog. De kooi is dus in 2 delen dus elke vogel heeft nu 80 bij 80 cm.

Comment

Hier idem, grote kooi is geen garantie dat ze het ook fijn vinden om samen te zitten . Ik heb de big ben voor ara's als nachtkooi ( heel groot dus) Fons en Fien waren zelfs broer en zus en vanaf geboorte samen gezeten. Maar nadat fonsje na een operatie een korte periode in een ziekenkooi had gezeten heb ik er een half jaar over gedaan om ze samen weer in de nachtkooi te krijgen zonder ruzie. Had daarom 2 kooien en hou ik ook zo voor als het weer even niet gaat. Ondanks de hele grote kooi vind ik het niet kunnen dat fonsje zijn rust amper kreeg omdat hij steeds moest vluchten als Fien het op haar heupen kreeg. Helaas is fonsje 2 maanden geleden overleden ( zie topic) nu even niet op in ( moeilijk) en ik heb nu een nieuwe jonge edelman. In boom gaat het goed maar voorlopig gaat hij nog niet met haar in de kooi hoor! Maak overigens snel een voorstel topic aan voor Croky mijn nieuw edelmannetje. Kon het nog niet eerder .. Voor degene die nu verrast zijn haha

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marsha Bekijk Berichten
                            Ze "gewoon" bij elkaar plaatsen?
                            Als ik alles zo lees wat je tot nu toe heb gepost zijn ze daar beide nog lang niet aan toe!
                            Omdat het toevallig een mannetje en vrouwtje betreft wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat het ook meteen een koppeltje is. Soms is het liefde op het eerste gezicht en soms moeten ze elkaar eerst een jaar aankijken, dat weet je nooit van te voren.
                            Ik zou gewoon nog even geduld hebben, en ze pas bij elkaar zetten al zijzelf aangeven daar echt behoefte aan te hebben. Je doet het tenslotte voor hun en niet voor je zelf neem ik aan?
                            Ik snap best dat het heel leuk zou zijn als het een koppeltje is en samen gezellig in 1 kooi kan, maar dat moet je dan wel doen als de tijd rijp is voor HUN en niet wanneer je het zelf daar tijd voor vind.
                            Dat je mannetje niet doodsbang meer is voor je vrouwtje is in mijn ogen daar geen aanleiding voor.
                            Ik heb zelf edels, geen koppel. Ik had eerst 1 man en na een paar maanden kochten we er een vriendje voor hem bij. Dat was dus wel een geval van liefde op het eerste gezicht, die 2 konden vanaf dag 1 niet meer zonder elkaar, de oudere vogel voede de jonge edel zelfs alsof het zijn baby was. Ze zaten na een week al samen in 1 kooi en dat ging perfect tot na een jaar ongeveer. Toen vond de oudste het wel mooi geweest, en ging de jongste constant achterna. Nu zitten ze nog steeds in dezelfde kooi alleen dan wel met het tussenschot ertussen. Ze zijn buiten de kooi nog steeds onafscheidelijk alleen in de kooi hoeft dat van hun niet meer. Ze genieten door de tralies heen ook van elkaars gezeldschap. Onze kooi is trouwens 160 cm bij 80 en 185cm hoog. De kooi is dus in 2 delen dus elke vogel heeft nu 80 bij 80 cm.

Ik heb een privebericht ontvangen van een kweker die mij vertelde dat ik ze het best gewoon bij elkaar kon zetten, het zou dan mischien wel even vechten worden maar zolang dit niet heel erg en tot bloedens aan toe ging zou ik me er niet mee moeten bemoeien, werd mij verteld. Zoals ik met hun gepraat heb leek het uiteindelijk toch de beste optie.

Comment

Is mij ook ooit verteld maar in de praktijk echt een drama. Je wil toch niet dat er 1 altijd bang en op zijn hoede moet zijn in de kooi omdat jij het zo leuk vind om ze samen in 1 kooi te zien. Ook al vechten ze niet tot bloedens toe, leuk is anders voor de man die zich nooit relaxt op zijn gemak voelt opgesloten bij een soortgenoot waar hij bang voor is en niet weg kan omdat de mens hem in een kooi opsluit bij haar. In de natuur zou hij weg vliegen en in een andere boom gaan zitten. Dat wordt hem ontnomen. Ik doe waar mijn edels zich het best bij voelen. Niet wat ik zelf het leukst vind..

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X