Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

edels bij elkaar plaatsen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Viv Bekijk Berichten
    Is mij ook ooit verteld maar in de praktijk echt een drama. Je wil toch niet dat er 1 altijd bang en op zijn hoede moet zijn in de kooi omdat jij het zo leuk vind om ze samen in 1 kooi te zien. Ook al vechten ze niet tot bloedens toe, leuk is anders voor de man die zich nooit relaxt op zijn gemak voelt opgesloten bij een soortgenoot waar hij bang voor is en niet weg kan omdat de mens hem in een kooi opsluit bij haar. In de natuur zou hij weg vliegen en in een andere boom gaan zitten. Dat wordt hem ontnomen. Ik doe waar mijn edels zich het best bij voelen. Niet wat ik zelf het leukst vind..
    Uiteraard is zeker niet mijn bedoeling ze bij elkaar te plaatsen als mijn mannetje de hele tijd op de vlucht moet slaan etc.
    De kweker zei dat ik het aan moest kijken en ze anders weer uit elkaar moet halen. Ik heb ze immers nog niet bij elkaar gezet, maar ze zitten wel elke dag samen los wat met de dag wel beter lijkt te gaan.
    De beste optie is dus om ze gewoon (nog) niet bij elkaar te plaatsen?
    Met mijn gedachte ergens anders, ben ik altijd overal.

R.I.P lieve kleine Crispy '30-10-2012 / 16-04-2013'

Comment

Tuurlijk kan je het proberen, stel dat het direct goed gaat is dat fijn natuurlijk maar je zegt zelf in eerdere Posts dat je mannetje bijna letterlijk van zijn stok valt van de angst.. Dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me. Bij mij is dat ook zo.. In de boom alles prima , wel is mijn boom echt groot dat ze als ze willen ver uit elkaar kunnen zitten. Maar in de kooi die ook echt groot is en ze in principe ook ver uit elkaar kunnen zitten, gaat het niet. Dan hoeft dat voor mij ook niet. Zoals ik al eerder zei, geduld hebben! Dat is het enige wat je kan doen. Als het goed is, hen je ze nog heeeeel lang!
      https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

Comment

Vergeet niet dat het voor de man heel veel stress opleverd wanneer hij in een situatie gedwongen wordt waar hij zich niet bij op zijn gemak voelt. En stress is funest voor onze gaaien met allerlei gedragstoornissen en ongemakken ten gevolg Nee voor mij dan liever 2 kooien !

Comment

Omdat iemand jou een prive bericht stuurd en zegt dat hij kweker is en hij het altijd zo doet, wil nog niet zeggen dat dat de beste manier is. Ik wil ook niet zeggen dat ik de beste manier heb maar je moet ook voor jezelf na gaan denken over de situatie en wat jij zelf een goed idee vind en eerlijk tegenover je vogels. Net zoals Viv zegt, het is heel stressvol als jou man echt bang is voor het vrouwtje en hij gevangen word gezet met haar. Buiten de kooi en in een kooi is ook een ander verhaal. Zoals ik al zei gaan mijn 2 edels buiten de kooi nog perfect met elkaar, alleen in de kooi ging dat op een gegeven moment niet meer. Ik had dan ook kunnen denken van, ja maar het ging al zo lang goed en nu hebben ze een beetje mot, ach gaat vanzelf wel over en ze verwonden elkaar niet.
          Nee, ze verwonden elkaar niet (nooit geen bloed) dus in dat opzicht had ik ze ook nog wel bij elkaar kunnen hebben in de kooi maar mijn ene edel zat maar achter de ander aan en die kreeg geen rust. Zat hij net lekker te eten, kwam die ander weer aanscheuren want die wou ook perse uit die etensbak eten (ze hadden toen 2 etensbakken in de kooi) en werd hij weer in zijn pootje gebeten of gewoon weggejaagd. Zat ie met een speeltje te spelen, wou die ander daar mee spelen, terwijl de hele kooi vol hing. De 1 was de ander gewoon de baas en dat wou hij heel graag laten merken. Dat gedrag heeft een week geduurd en toen kon ik het niet meer aanzien en heb ik het schot ertussen gedaan. Na een paar maanden nog wel eens geprobeerd maar na 1 dag ging dat al weer fout, terwijl ze eerst tegen elkaar aan sliepen in de kooi.

Als je het echt wilt doen uit het oogpunt van je vogels zou ik gewoon wachten, want waarom zou je haast hebben? Misschien zijn ze over een paar maanden wel hartstikke verliefd op elkaar en gaat het vanzelf, en misschien gaat het wel nooit. Maar die vogels worden er niets wijzer van als jij ze ongevraagd bij elkaar zet. Dat is dan omdat jij het zo graag wil, niet omdat de vogels er beter van worden. Die genieten ook wel van elkaar als ze niet bij elkaar in een kooi zitten namelijk.
          Maargoed, dat is natuurlijk mijn mening. Je moet gewoon zelf goed nadenken wat jou redelijk lijkt om te doen, en voor wie je dat doet.

Comment

Mooi om te lezen hoe het bij jou in de kooi aan toe gaat marcha, hier echt exact hetzelfde verhaal haha.. Typisch hè. Echt edel gedrag! Uiteindelijk ging het bij Fons en Fien wel maar echt alleen voor de nacht om te slapen. Ze hoefden nooit overdag samen in de kooi want dat ging ook toen nog precies zoals jij beschrijft. Ik heb het geluk dat ze bij mij in de zaak zijn en dus nooit alleen en altijd los zitten op de nacht na dan. Overdag samen in boom of even 1 op of in de kooi en de ander in boom en dan wissel ik af zodat het niemands kooi wordt maar echt van samen anders begint het gelazer weer.. Maar als ik ze savonds om 22:00 in kooi stopte om geslapen ging ieder op eigen plekje zitten , licht uit en volop knarsen maar.. Totaal geen probleem. Maar overdag niet..

Comment

Ik denk dat ik ze nu ook nog wel samen kan zetten om te slapen in de kooi, maar het is goed zoals het nu is. En het zijn voor de rest gewoon sociale vogels want ik heb sinds kort een kaapse papegaai erbij en die zitten nu als ik thuis ben met zijn drieen op de javaboom (zie profielplaatje) en dat ging ook vrij snel goed. Ik heb hem nu 2 maanden en hij is met 1 edel al dikke vriendjes, de edel voert de kaapse, de oudste edel (de mopperkont) die vind hem wel best, zolang die niet aan zijn eten zit.
              Maar hun kooi is denk ik toch hun plekje en daar hebben ze liever geen indringers, tenzij ze misschien echt verliefd zijn op elkaar maar daar heb ik geen ervaring mee, ik heb nog nooit een man-vrouw koppel gehad. Ik heb 3 homootjes

Comment

Idd marcha. Als het goed is is het goed toch! Gezellig met zijn drietjes! Succes en veel plezier nog met je lieve homo'tjes.. (-;

Comment

Haha dankjewel! Komt helemaal goed

Comment

Kennelijk heeft niemand jullie ooit verteld hoe het er in een normaal edelleven er aan toegaat.

Ook in de vrije natuur is een edelrelatie op zijn minst geweldadig te noemen.
                    Tevens is de edel de uitzondering op de regel als het om monogaam gedrag gaat, ik noem de edel de slettenbak van de papegaaienwereld.
                    We werken al jaren met edels en onze ervaring is dat je edels het beste gewoon hun gang laat gaan, net als die privekweker al zei zolang ze elkaar niet als een idioot proberen te verwonden, gewoon laten doen.
                    Al mijn edels heb ik gekoppeld door ze vanaf het eerste moment bij elkaar te zetten en elk jaar heb ik bij mijn koppels jongen.

Maar waar de huiskamereigenaar vaak een handje van heeft is, onwillekeurig onze normen en waarden aan de vogels op te leggen en de vogels menselijke eigenschappen toe te dichten. Mensen papegaaien zijn geen mensen en hebben niet jullie kijk op het leven, stop nu eens met dat soort denkpatronen het merendeel van de stukgelopen relaties tussen mens en vogel is aan dit soort verkeerd denken te danken.

Ik geef eigenlijk al in geen tijden meer advies hier en op andere fora vanwege het simpele feit dat het elke keer weer vechten tegen de bierkaai is.
                    Maar bedenk goed, de papegaai maakt geen fouten, jullie/wij wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francapapegaaien Bekijk Berichten
                      Kennelijk heeft niemand jullie ooit verteld hoe het er in een normaal edelleven er aan toegaat.

Ook in de vrije natuur is een edelrelatie op zijn minst geweldadig te noemen.
                      Tevens is de edel de uitzondering op de regel als het om monogaam gedrag gaat, ik noem de edel de slettenbak van de papegaaienwereld.
                      We werken al jaren met edels en onze ervaring is dat je edels het beste gewoon hun gang laat gaan, net als die privekweker al zei zolang ze elkaar niet als een idioot proberen te verwonden, gewoon laten doen.
                      Al mijn edels heb ik gekoppeld door ze vanaf het eerste moment bij elkaar te zetten en elk jaar heb ik bij mijn koppels jongen.

Maar waar de huiskamereigenaar vaak een handje van heeft is, onwillekeurig onze normen en waarden aan de vogels op te leggen en de vogels menselijke eigenschappen toe te dichten. Mensen papegaaien zijn geen mensen en hebben niet jullie kijk op het leven, stop nu eens met dat soort denkpatronen het merendeel van de stukgelopen relaties tussen mens en vogel is aan dit soort verkeerd denken te danken.

Ik geef eigenlijk al in geen tijden meer advies hier en op andere fora vanwege het simpele feit dat het elke keer weer vechten tegen de bierkaai is.
                      Maar bedenk goed, de papegaai maakt geen fouten, jullie/wij wel.

Helemaal mee eens, niets aan te voegen.

Julia
                      Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

Beste mr Frank, misschien kan je inderdaad beter niet meer reageren als je zelf denkt dat jou mening de enig goede is.
                        Voor elk "probleem" zijn meerdere oplossingen en ik geef alleen maar aan wat mijn ervaring is en wat ik in die situatie zou doen, en geef ook aan dat de topicstarter zelf moet gaan denken waar zij zich prettig bij voelt, en niet perse mijn advies moet volgen.

Ten eerste vind ik het niet leuk om bestempeld te worden als weer 1 van de zo vele die naief en dom hun advies of mening geven zonder dat ze weten hoe het werkt. Ik weet namelijk wel degelijk hoe het met edels werkt, waarom denk je dat ik 2 mannen heb in plaats van een man en pop zoals de meeste mensen die 2 edels hebben.
                        Ik en mijn vriend hebben bewust gekozen voor een man toen wij voor een 2de edel gingen, puur om het feit dat ik het persoonlijk niet prettig vind om aan te zien hoe 1 van de vogels onderdrukt word door de ander, ookal is dat de natuur.
                        Dat jij elk jaar jongen heb van je koppel edels, heel leuk voor jou maar dat heeft weinig met edels in de woonkamer te maken in dit geval. Als je wilt kweken moet je ze logischerwijs wel bij elkaar zetten aangezien je anders nooit babys krijgt, maar ik mag hopen dat jou kweekkoppels in een grotere kooi/voliere zitten dan een kooi van 100 bij 80 cm.
                        Dat edels in de natuur erg geweldadig tegen elkaar zijn weet ik ook, maar in de natuur kan de man wegvliegen als het te erg word, en zit hij niet hele dagen bij het vrouwtje aangezien ze ook word gevoerd/behaagd voor andere mannen.
                        Met kweken zitten ze ook in 1 kooi maar kunnen als het goed is beide vogels vliegen en hebben ze een grotere ruimte tot hun beschikking dan vogels in de woonkamer, en kan de man ook nog enigzins vluchten mocht hij dat willen. Dat het er evengoed hard aan toe gaat snap ik ook, en dat is inderdaad natuurlijk gedrag voor de edel.
                        In de woonkamer hoeven ze niet samen te zitten omdat er niet mee gekweekt gaat worden, dat het wel kan is een 2de.
                        Maar ik persoonlijk zou daar niet voor kiezen als het hard tegen hard gaat omdat IK het persoonlijk niet prettig vind om te zien, das inderdaad mijn mensengevoel en dat het voor de edel zelf misschien minder erg is dan wij denken dat kan best.
                        Maar de edel word er ook niet slechter van als hij wel apart van de pop in een kooi zit of wel?
                        Ik zie er dus niet het nut van in om edels samen te zetten die erg lelijk tegen elkaar doen in de kooi, dat is in mijn ogen niet nodig en buiten de kooi kunnen ze ook genieten van het contact met elkaar, en je hoeft je niet druk te maken dat ze elkaar misschien wel verwonden als je er een keer niet bij bent.

Comment

Dat geeft het allemaal natuurlijk weer een andere draai, wel harstikke bedankt voor je reactie!
                          Inmiddels gaat het al stukken beter, ze hebben meerdere malen bij elkaar in de kooi gezeten uit zichzelf. dit is goed gegaan op wat dreigen en doen na.
                          Als mijn mannetje zich wat meer op gemak voelt ga ik ze is voor overdag bij elkaar in de kooi zetten om te kijken hoe het dan gaat.
                          Hij valt niet meer van zijn stok en vlucht eigenlijk ook niet echt meer en dat ze bij elkaar in de kooi gaan zitten is neem ik aan een goed teken?
                          Met mijn gedachte ergens anders, ben ik altijd overal.

R.I.P lieve kleine Crispy '30-10-2012 / 16-04-2013'

Comment

super dat het bij jou redelijk goed gaat.
                            Mijn bonte boeren zijn na enkele maanden nog steeds op oorlogspad.
                            Tegen dat ze gaan slapen zijn ze vriendjes op de boom, maar als ze nog goed wakker zijn moet paco niet te dicht bij sjaakie komen want die gaat in de aanval.
                            terwijl paco haar hoofd nog steeds draait in de hoop dat hij gaat kriebelen.

Daarstraks zat paco in sjaak zijn kooi (gaat ze steeds inzitten als die open staat) sjaakie heeft er meteen komaf mee gemaakt.
                            ik heb paco vanonder op de bodem kunnen pakken. Gelukkig had ze niets.
                            Zou al blij zijn als die 2 eens samen speelde op de boom zonder dat paco op haar hoeden moet zijn.
                            Gelukkig kan paco vliegen en kan ze van hem weg vliegen
                            Paco & Sjaakie

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

Comment

Beste frank, laat ik beginnen met als eerste te zeggen dat ik jouw mening en jouw advies juist altijd erg waardeer en in de afgelopen jaren erg veel geleerd heb van jouw adviezen en gedeelde ervaringen. Ik heb je niet voor niets gebeld een maand of twee geleden toen ik niet meer wist wat te doen met Fien na het overlijden van Fons .. Ik weet dat ik mijn papegaaien vermenselijk, ik doe dat met mijn hondjes ook, ik ben nu eenmaal zo, of het goed is? Ik weet het niet, maar het is mijn keus, een zeer zakelijke relatie met mijn huisdieren vind ik niet gezellig en wil graag samenleven op een gezellige manier.. Ik denk dat daardoor mijn huiskamer vogels ook heel anders reageren dan een kweekvogel, dat is volgens mij onoverkoombaar. Een hondje wat thuis op de bank ligt en het gezinsleven deelt zal ook ander gedrag vertonen dan een hond die buiten in een ren zit.. Mijn ervaring was dat Fons opgesloten in 1 kooi zat met Fien, was dat hij continu bang was.. Misschien als ik het heel lang volgehouden zou hebben dat het goed zou komen, maar net zoals marcha zegt, ik wil dat zelf niet zo lang zien en meemaken. Ik heb ze ook voor mijn eigen plezier en zie ze liever relaxt en kalm apart in een kooi en vriendjes in de boom dan dat ik ze perse samen wil in 1 kooi. Jonkies wil ik toch niet dus ook daarom hoeft het niet .. Hoop wel dat je toch blijft reageren hoor want ik vind het juist fijn om dingen op verschillende manieren te bekijken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Viv Bekijk Berichten
                                Hoop wel dat je toch blijft reageren hoor want ik vind het juist fijn om dingen op verschillende manieren te bekijken...
                                Waar ik het helemaal mee eens ben.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                                X