..geen goede huiskamervogel? Hoezo?
X
-
Gedragstherapie, consult aan huis (iemand daar ervaring mee?)
Een edelpop zal altijd doen wat zij normaal in de natuur ook doet.
Haar boom/kooi/voerbakken verdedigen. Daarnaast is zij de diva en zijn wij haar slaven. De edelmannen, dat zijn wij mensen dus. Om het popjete begrijpen, moet je je verdiepen in de omgeving en gedrag van edels. Daarom is de edelman zo mak en de pop fel en dominant. Dat vertellen ze je niet bij aankoop. Maar goed, bij ons nog geen gedoe, maar ze is pas 1,5 jaar. Een pop is het hele jaar door broeds. Kun je nagaan wat dat gaat inhouden. Onze edelman is ook pas 14 maanden, ook nog lang niet broeds. Zodra de pop broeds wordt en de man doet niet wat zij wil, meteen hak! Dat doet ze nu ook al bij mensen. Zij laat je meteen voelen dat ze het er niet mee eens is. Geen gaai voor kinderen. Hoewel onze pop buiten de huiskamer nog heel lief is. Op vakantie stapt ze bij iedereen op, geen probleem, ze geniet van de aandacht. Maar een pop is een soldaat en een bewaker van de kuikens... Dat zit in het diertje. En ze is ongeduldig, echt wel. Onze edelman is een sok vergeleken met haar, maar je hoeft niet bang te zijn dat hij iets doet, veel te lief. Met die training hopen wij meer te leren over de beste omgang en opvoeding van een gaai, met respect voor het dier. Ben benieuwd.
Comment
-
Gedragstherapie, consult aan huis (iemand daar ervaring mee?)
Pfffff.....als ik dat had geweten voor aanschaf had ik nooooit een pop genomen. Wie wil er dan nog een pop.....ik ben heel benieuwd wat je leert. Zou je dat hier willen posten?
Wel zeeeeer herkenbaar wbt de pop....helaas. Mooi maar een uitdaging....
Comment
-
Daarom wordt het niet gezegd bij aankoop. Dieca beweert zelfs dat het dan aan jou ligt, je bent niet consequent weet je wel. Ga je ook nog aan jezelf twijfelen, niet doen. Het heeft er dus niets mee te maken. Niet iedere gaai is geschikt. Helaas, maar..... we gaan ermee aan de slag. Wordt vervolgd.
Comment
-
wil toch even reageren
ik heb zowel een edelpop als edelman
onze edelman is zeker geen watje laat duidelijk merken als hij je mag en mij mag hij dus niet als hij de kans krijg bijt hij mij ook
voor mijn man en dochter is hij lief
onze edelpop is niet dominant je zou bijna zeggen een watje ook als ze broeds is en eitjes heeft kan ik haar gewoon pakken aan eitjes komen alles
vind het vervelend te horen en lezen telkens dat de edelpop geen huiskamervogel zou zijn omdat ze vaak onhandelbaar zouden zijn je heb nu eenmaal lieve en minder lieve gaaien
onze man is bijna 7 en pop is bijna 5 en beide zijn huiskamervogels
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sylvia1 Bekijk Berichtenwil toch even reageren
ik heb zowel een edelpop als edelman
onze edelman is zeker geen watje laat duidelijk merken als hij je mag en mij mag hij dus niet als hij de kans krijg bijt hij mij ook
voor mijn man en dochter is hij lief
onze edelpop is niet dominant je zou bijna zeggen een watje ook als ze broeds is en eitjes heeft kan ik haar gewoon pakken aan eitjes komen alles
vind het vervelend te horen en lezen telkens dat de edelpop geen huiskamervogel zou zijn omdat ze vaak onhandelbaar zouden zijn je heb nu eenmaal lieve en minder lieve gaaien
onze man is bijna 7 en pop is bijna 5 en beide zijn huiskamervogels
Onze Lilo is een prachtige pop en Tiko edelman doet het ook heel goed. En ja, iedere gaai is uniek!
Comment
-
helaas word de pop zo vaak negatief over gedaan terwijl het super lieve gaaitjes kunnen zijn
zal niet zeggen dat dat voor iedere pop geld maar ja geldt dit niet voor elke papegaai??
welke je ook kies vaak is opvoeding de oorzaak voor probleemgedrag
iedere papegaai welk soort ook heeft voor en nadelen en als je deze niet wil koop dan de pluche versie
wij zijn super trots op onze gaaitjes 2 edels 2 grijsjes en 3 roze kaketoetjes
wij wensen ieder veel geluk met zijn of haar gaai
Comment
-
ik heb ook een edel koppel,man 19 en pop 5
ze zij beide super lief en kan ze bij iedereen zetten
ook als ze eieren heeft kan ik haar gewoon pakken
de eerste keer dat ze broeds werd was ze wel fel maar dat was snel weer over
je moet vaak allemaal door fases heen en zeker de pubertijd kan lastig zijn,daarna komt het vaak goed als je het goed aanpakt,en dat verschilt toch ook per gaai,ze zijn nou eenmaal allemaal verschillend,net als wij mensen
er zijn echt wel hele lieve edel popjes,en ik heb het ook getroffen wat dat betreft,ze maken ook geen herrie tijdens de broedtijd zoals vaak voorkomt bij edels
Comment
-
Trainen met je papegaai, Barbara Heidenreich
Gisteren hebben wij de trainingsvideo van Barbara Heidenreich bekeken. Zeer inspirerend. Mijn man en ik zijn daarna met de edelpop en de edelman een stukje training gaan doen. Een half uurtje. Geweldig!
De vogels kunnen nu op de stok een rondje draaien en krijgen dan de beloning (dat is voor hen cedernootjes, jammie). Datzelfde rondje maken ze nu vlot op de deur van de kooi om de beloning te krijgen.
Verbazingwekkend hoe nieuwsgierig en leergierig de edeltjes zijn. Wij hadden daar nog geen idee van, niet met trainen bedoel ik.
Als een edel wil bijten bij opstappen, daar is ook een trucje voor. Ook dat is perfect toe te passen. De edelpop wil mij weleens bijten bij het opstappen, een soort negatief spelletje.
Maar als ik haar beloon met een cedernootje in 1 hand zichtbaar, de targethand, dan stapt ze op zonder problemen. Ze weet heel goed dat ze niet mag bijten. Dus zonder boze woorden of wat dan ook, is je doel bereikt en is zij positief afgeleid. Daar gaat het om. Dan is het spelletje bijten verleden tijd.
Zo wordt het voor de mens en de vogel heel gezellig! Positieve opvoeding heet dat. De vogel wil graag werken voor de beloning, dus dubbel winst.
Iemand nog tips? Graag!
Comment
Comment