Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedragsstoornis?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Gedragsstoornis?

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal mij eerst even kort voorstellen.
    Mijn naam is Kim en wij hebben twee edelpapegaaien, een man en een vrouw (uit 2007 en 2009).

De man hebben we nu 2 jaar ongeveer, en heeft voor ons 5 of 6 verschillende eigenaren gehad, omdat ze niet met hem overweg konden.
    Hij is gelukkig heel goed vooruitgegaan en bijt bijna nooit meer, en schreeuwt ook nooit meer.

Hij heeft wel bepaalde gedragingen waar we ons soms erg aan storen, en ik vroeg me af of hier ook iets aan te doen is.
    Straffen heeft geen enkele zin.

Zijn gedragingen:
    - trappelen in zijn voerbakje of met zijn kop erin ''hakken'' (het voer ligt hier altijd overal en nergens, heel zonde, want dit kunnen we allemaal weggooien, en het is duur voer)
    - het ''kippen'' wanneer mijn vriend de kamer uit loopt (hij wappert dan met zijn vleugels als het ware en heeft zijn kop gericht naar de kant waar mijn vriend heen loopt) -> hierdoor gaan zijn veren ook snel kapot, omdat hij tegen de tralies aan kipt.
    - het helemaal geobsedeerd zijn van mijn vriend, hij wil het liefst de hele dag bij hem zijn en volgt hem overal.
    - een of twee keer per jaar sloopt hij gedurende een maand of 2 zijn veertoppen. Hij bijt dan de topjes eraf.

Iemand misschien tips of we hier ook wat aan kunnen doen? Ik wordt er soms helemaal gek van en twijfel soms om de kooi op een andere kamer te zetten, wat ik eigenlijk liever niet doe..

Alvast bedankt

Hallo

Zitten de edels samen, vormen ze een koppel, van wat ik lees uit je verhaal zou je kunnen concluderen dat je edelman partnergedrag vertoont naar je vriend. Hier luidt het devies je vriend moet hem als hij dat gedrag vertoont volledig negeren en jij moet hem dan aandacht geven en de zorg volledig overnemen.
    Wat het voerbakje betreft zou je er voor kunnen kiezen grotere stenen of grotere knikkers tussen het voer te liggen, zodat hij niet het voer eruit kan gooien.
    Het klapperen met de vleugels en stuk bijten lijkt wel stereo typisch gedrag, door hierop te reageren bevestig je dit gedrag, er zijn goede boeken geschreven over gedrag Bijv. van Bonny Talsma ook kun je op deze site veel lezen, bij koppie krauw en op de site van Dr. Hedwig van Horst staat een interessant artikel.
    Wellicht dat edel bezitters je een stuk verder kunnen helpen.

Julia
    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
    X