Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

help! fien meer en meer dominant!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• help! fien meer en meer dominant!

Heb serieus even advies nodig van jullie als kenners...

ons Fien edelpop ( nu 6 maandjes ongeveer) is sinds haar 7 weken samen gezet bij kweker met ons fons ( zelfde leeftijd) met 20 weken zijn ze bij mij komen wonen en vanaf dat moment was het al meteen duidelijk wie de baas was en het dominantst was en dat was Fien ( normaal bij edelpopjes ten opzichte van man) maar toch dikke maatjes en heel lief samen.. tegenover mij en iedereen probeert ze ook de baas te zijn.. dit uit ze met bijten etc.. Fons kan ik al lekker mee knuffelen en stapt op en bijt echt nooit, is rustig en relaxt.. Nou is fien sinds een week nog veel en veel dominanter naar iedereen , wat ik erg vind naar mij maar nog veel erger voor Fons, hij pikt alles en is op dit moment gewoon bang voor haar, continu op zijn hoede, hij mag niets, als hij in de ring zit , moet ie eruit van haar, gaat ie ergens anders zitten, moet ie daar weer weg en zit zij er weer! ze jaagt hem op die manier soms ook uit de boom omdat ie schrikt van haar en dan naar beneden donderd... ik maak me zorgen om hem..Daarna vaak weer vriendjes maar Fien lijkt uit het niets woedeaanvallen te krijgen... ze gromt dan echt werkelijk als een valse hond en gooit alles in haar buurt weg en uit de bakken ze beweegt dan ook heel snel met alles en is heel druk! op zo'n moment haal ik haar soms uit de boom om fons wat ruimte te geven, maar dan zoekt hij haar toch..

Nu ben ik bang dat ik mischien niet resoluut genoeg ben, ik weet dat ik met bijten niet moet toegeven en niets moet laten blijken, maar jezus, zij bijt hard! en blijft bijten en grommen, ze wil bij mij zitten maar als ik haar wil laten opstappen, bijt ze meteen.. ook vaak als ik haar wil aaien bijt ze al naar mijn hand en uit reflex trek ik toch mijn hand vaak weg.. zij heeft natuurlijk dan gewonnen.. maar wat moet ik dan? Dan het probleem jaloers zijn , als ze ziet dat Fons met mij heeft geknuffeld en ik zet hem terug, valt ze hem aan! lijkt Jaloezie... vind het heel erg maar ik stop niet met Fons knuffelen, hij heeft dat nodig en vraagt er om.. Ik wil ze ook niet uit elkaar halen want ik wilde er juist 2 voor henzelf,

Weet dat het wellicht aan mij ligt maar hoe moet ik dit nu doorbreken?
    Ze heeft het vaak ook zo'n woedeuitbarsting terwijl ze gewoon lekker rustig in haar kooi zit en er niets aan de hand is en ineens begint ze! ze lijkt dan wel van de duivel bezeten, de geluiden die er dan uitkomen!!

Iemand tips? Ze stapt wel op een opstapstok maar dat is het dan.. ze wil dan geen geaai of wat dan ook, ze ziet dat fons wel komt en knuffeld en ze lijkt het dan zelf ook te willen en als ik haar dan wil laten opstappen hangt ze in mijn vinger..( maar toch ben ik gek op der hoor!)

lang verhaal maar anders is het niet duidelijk..

Groetjes!
    https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

Hallo Viv, je heb een echt probleem, en daar moet je goed mee omgaan.
    Het is algemeen bekend dat de popjes erg dominant zijn en overal voor op gaan, en kosten van de man.
    Zelf heb ik ook het probleem gehad, en soms nog wel eens met Jopie en Tica.
    Ik heb zelf veel gehad aan de website van Frans, en heb ook de strafkooi methode toe gepast
    http://www.koppiekrauw.com/Gedrag-pagina's/gedrag-schreeuwen/schreeuwen-strafkooi.htm.
    Mij heeft het geholpen, en je moet ook niet laten merken dat je bang voor haar bent, en het bijten ook niet goed keuren.
    http://www.koppiekrauw.com/Gedrag-pagina's/gedrag-schreeuwen/schreeuwen-negeren.htm
    ik hoop dat je hier iets aan heb
    Gevleugelde groeten van Joepie Tica tweety en Coco
    Gerrit Visser

Comment

Ik ben wel benieuwd hoe groot ze samen zitten ?
      Chester en Samba
      Yoda en Navy

Comment

Hoi hoi,

hun kooi is 110 doorsnee en 2 meter hoog,, Maar daat zitten ze bijna nooit in.. alleen s'nachts en soms even een uurtje of 2 als ik weg ben of wanneer ik soms merk dat ze erin willen om te slapen rustig... verder zitten ze in hun javaboom, groot gelukkig en hebben ook nog een Java Crown erboven, en lopen veel rond..
        Waar ik nu aan denk dat ze ineens zo doet is dat het lijkt dat ze in de rui gaat, ze verliest veel meer veren dan normaal en ik zag net dat ze op haar hoofdje ook wat dunnere plekjes te zien zijn, ze krabt ook veel.. kan dat uberhaubt op haar leeftijd? en kan ze daar wat geirriteerd door zijn? lijkt of ze er wat last van heeft in ieder geval want ze krabt en poets veel meer dan normaal.. Ik ga anders even een afspraak maken met Hedwig hier in veldhoven..

Verder ben ik achteraf gezien ook niet conseqent genoeg denk ik, ik ben eigenlijk maar een watje, ik vind al snel iets zielig en vergeef haar te snel, ze pakt me in denk ik..dat is bv met dingen laten vallen en mij aankijken om op te pakken, ik doe dat dus meteen.. vind het zo sneu als ze zo kijkt, ook heeft ze zich een paar weken geleden continu uit de boom laten landen en ik maar oppakken en er in zetten.. tot vervelens toe, na een paar weken heb ik ze maar even laten lopen en genegeert en nu doet ze het ook niet meer.. Logisch, mijn schuld.. ga er aan werken want ik besef dat dit voor haar ook niet leuk is en als ik haar niet goed opvoedt dat zij daar ook niet gelukkiger op wordt dus dat is nog zieliger.. Alleen Fons doet niets verkeerd en voor hem vind ik het wel erg..
        die kan er niets aan doen, arm ding..
        Ga dus nu conseqent optreden, ik weet alleen niet hoe te handelen met bijten, ze bijt echt door en door en stopt niet, niet reageren is dus bijna onmogelijk,,,ik beloon uitvoerig als ze het niet doet maar vaak erna toch een knauw..

Moeilijk, maar blijf er helemaal gek op, ze is gewoon Fien! ik zeg al vaak, ik had haar sambal moeten noemen, het is rood en pittig! ha ha

maar even nog terug te komen op de rui, kan dat met 6 maanden?

Comment

Hoi Viv,
          Ik heb jouw vragen eens overlegd met een kweker die ook hier op het forum komt en o.a. met edels kweekt.
          Het belangrijkste is: laten uitvechten.
          Edel poppen staan er om bekend dat het loeders kunnen zijn, de meeste edel poppen zijn fel. Het ligt dus niet aan jou noch aan Fien.
          Wat wel belangrijk is, is dat de man genoeg ruimte moet hebben om te kunnen ontsnappen aan Fien. De afmetingen die je geeft van de kooi, is net aan groot genoeg - liefst groter, zodat de man weg kan komen en ook zijn rust kan zoeken.
          Je vertelt dat ze meestal op een java boom zitten - het ligt er dus ook maar net aan hoe groot de kruin (doorsnee) van de boom is, zorg dat de man daar ook goed kan ontsnappen aan haar.
          Het andere belangrijke advies is: zet ze een flinke poos uit elkaar - een scheidingswand in de kooi of ieder in zijn eigen kooi, de kooien kunnen wel naast elkaar staan. Dit heeft de kweker ook met zijn koppel edels gedaan destijds, ong. 6 maanden uit elkaar gezet. Daarna kweekte het koppel weer als de beste.
          Tot slot: de rui kan heel goed met 6 maanden oud ong. En ja, daar zal Fien wel wat last van kunnen hebben. Geef haar 3-4 keer per week wat eivoer als extra voeding erbij om haar door de rui heen te helpen.
          Maar... onthou dus dat edels popjes zowiezo flink fel van aard zijn
          Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

Miriam & Nico sigpic

Comment

Hoi miriam,

bedankt voor je reactie, daar heb ik veel aan.. ik moet in ieder geval zelf niet ingrijpen als ze zo tegen Fons doet dus?

De laatse 2 dagen lijkt ze weer rustiger, wel fel maar dat was ze inderdaad al, maar niet meer zo extreem, ik hoop dat het zo blijft, ik wilde heel graag juist dat ze samen in de kooi en of boom kunnen.. heb wel nu 2 dagen een paar uurtjes per dag ze even apart gehouden om ze rust te geven, Fons in boom en fien in kooi en afwisselen, daarna is ze heel blij Fons te zien.
            Blijf ze nog samen houden dus voorlopig tot het slechter zou gaan.
            het voorjaar en zomer is het de bedoeling dat ze met mij meegaan naar mijn Chalet, daar heb ik een hele grote mooie tuin, tegn de bossen en daar gaan we een hele grote voliere voor hen bouwen.. zou voor Fons ook heerlijk zijn daar.
            Nu gaan ze elke dag met mij mee werken, ze zijn nooit alleen eigenlijk, daar hebben ze ook een hele grote boom en zelfde kooi. mijn boom heb ik met touwen enzo zo ingericht dat ze helemaal rond kunnen en dat fons dus van haar weg kan..
            Eivoer geef ik ze zowiezo regelmatig maar zal dat nu vaker doen dan voor haar rui..
            Heel erg bedankt! twijfelde zo aan mezelf, zal toch nog steeds resoluut moeten blijven natuurlijk..

laat het nog weten hoe het verder verloopt!

Groetjes en vooralbedankt van Fons!

Comment

Hoe moeilijk het ook lijkt niet ingrijpen tenzij het beslist noodzakelijk is als er bloed gaat vloeien dan natuurlijk wel zoals Miriam zegt scheiden.

mvg Frank

Comment

hoi frank,

Ik zal het niet doen(ingrijpen bij ruzie) maar zo erg is het gelukkig niet, anders zal ik wel moeten inderdaad, ga geen risico lopen dat fons gewond raaktt.het is meer dreigen en grommen, echt ongelooflijke geluiden kan zij produceren, lijkt echt net een hond..

Bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Viv Bekijk Berichten
                  8<
                  Ga dus nu conseqent optreden, ik weet alleen niet hoe te handelen met bijten, ze bijt echt door en door en stopt niet, niet reageren is dus bijna onmogelijk,,,ik beloon uitvoerig als ze het niet doet maar vaak erna toch een knauw..
                  8<
                  Biedt de rug van je vuist aan ipv uitgestrekte hand. Het is zeer moeilijk voor een vogel om in de rug van je vuist te knauwen.
                  Je meet op die manier de temperatuur van het water. Als ze heetgebakerd is, dan laat je haar verder met rust. Is ze rustig, dan kan je haar laten opstappen en als ze bijt, dan heeft ze weinig grip om je echt pijn te doen en dan kan je de rug van de vuist naar voren tegen haar borst aanduwen waardoor ze even van slag is.
                  Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

Comment

he fijn, goede tip!

ga ik zeker uitproberen!
                    Zo moet ik langzaam maar zeker steeds ervarener worden van jullie allemaal..
                    Bedankt!

Comment

Hoi Viv,
                      Ik heb dan geen vrouwtje edel, enkel een mannetje edel (en een grijsje)
                      Theo, de edel is een echte lieverd en heb zelden problemen met hem. Maar ik heb wel de nodige problemen met Doris de grijze gehad.

Ik weet hoe rot het is als je te maken krijgt met gedragsproblemen.
                      Ik wilde je eigenlijk alleen veel succes en veel geduld toewensen.
                      En ben erg benieuwd hoe het in de toekomst met ze gaat.

Comment

Ik weet hoe rot het is als je te maken krijgt met gedragsproblemen.
                        Het is in dit geval dus duidelijk GEEN gedragsprobleem , maar heel normaal edelgedrag,

mvg Frank

Comment

Daar ben ik het helemaal mee eens Frank. dat waren trouwens ook niet mijn woorden

Wel is feit dat het ineens erger was dan in het begin maar ik ben er nu van overtuigd dat het veel aan de rui lag.. Dat is nu veel minder en haar gedrag ook weer veel liever... wel nog dominant over Fons maar dat is normaal en is weer hetzelfde zoals het voor haar rui was.. het gaat gewoon weer wat rustiger, dat grommen doet ze ook bijna niet meer...
                          Ze geeft wel al een pootje hi hi. IK zeg tegen haar - pootje voor een nootje- en ze doet het meteen! Zo'n scheet! En! Ze lacht! Ik neem haar iedere dag mee naar mijn werk ( fons ook natuurlijk) en ik sta een beetje bekend om mijn harde lach, (schaam schaam, is ook vreselijk vind ik zelf maar heb ik van mijn moeder, waar ik me als kind dood voor schaamde, alleen om haar lach hoor en doe het zelf helaas nu ook haha) En ja hoor! Fien nu dus ook! helemaal hetzelfde, kom nu helemaal niet meer bij! collega's en klanten liggen helemaal in een scheur als wij ( fien en ik) lachen, daardoor lacht ze nog harder.. echt geweldig!

fonske zegt inmiddels Halla, de o lukt nog niet maar is ook schattig zoals hij het nu zegt!
                          Ben echt helemaal verliefd op die beesten zeg! echt niet normaal!

O ja en ik heb de bloeduitslagen van hen.. helemaal goed... toch fijn om te horen al had ik er niet echt een hard hoofd in maar je weet nooit!

De groeten maar weer!

Comment

Sorry dan omdat ik me verkeerd uitdrukte. Ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden.

Het was alleen mijn bedoeling om iets aardigs tegen Viv te zeggen omdat ik me kon voorstellen hoe onzeker je kan worden van een bepaald gedrag van je papegaai. En niet omdat ik betweterig over wilde komen. Da's alles.

Comment

Hoi pollie, ik pakte het ook alleen als heel aardig op hoor snap goed hoe je het bedoeld.als ik helemaal geen probleem met fien had gehad dan had ik dit topic ook niet moeten aanmaken toch? Dus gewoon hartstikke lief van je hoor! We moeten sommige dingen toch maar een woord geven, en dat valt niet altijd mee..gelukkig gaat het nu ook beter met fien.. je bent in mijn ogen geen betweter hoor ! Groetjes viv

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X