Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn edel is bang voor mij.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• mijn edel is bang voor mij.

Ik ben inmiddels 10 maanden in het bezit van mijn edelman Sparky. Toen ik hem ophaalde had hij 2 maanden bij die mensen gewoond (hij was 5 maanden toen ik hem kreeg) en doodsbang. Na heel veel geduld werd hij steeds iets tammer. Tot 5 weken geleden ging alles goed. Hij stapte netjes op, ging onder de douche, nam iets lekkers aan enz. Ineens van de een op de andere dag is hij als de dood voor mij, schreeuwen als ik in de buurt kom weg springen en keihard in de kooi op de grond vallen. Hij komt niet meer naar me toe en is gewoon echt bang. Nu ben ik er achter dat de rode trui die ik toen aanhad waarschijnlijk de oorzaak is. Maar nu de vraag, omdat Sparky nooit echt tam is geworden(ik kan hem niet aanraken, aaien zijn vleugel spreiden enz.) wil ik er graag een baby edel bijnemen die ik zelf groot moet brengen.
    1 Wordt Sparky daarmee tammer?
    2 Acceptatie van een nieuwe vogel?
    3 Schreeuwen ze dan meer? (Sparky kan dat nl al heeeeel goed!
    4 Kunnen ze samen in een kooi?
    5 Man of vrouw? (ik wil een popje)
    Wie helpt mij met de antwoorden? ik ben echt hopeloos op zoek naar oplossingen. Dit is voor de vogel zelf ook een rot situatie want hij zit alleen nog maar op en in de kooi. Overigens speelt hij wel heel veel in de kooi. Hij is geboren op 19 juni 2009.
    Ik wacht op reacties.

Groetjes Karen

Heb je vragen even zo beantwoord :

Oorspronkelijk geplaatst door Sparky
    Ik ben inmiddels 10 maanden in het bezit van mijn edelman Sparky. Toen ik hem ophaalde had hij 2 maanden bij die mensen gewoond (hij was 5 maanden toen ik hem kreeg) en doodsbang. Na heel veel geduld werd hij steeds iets tammer. Tot 5 weken geleden ging alles goed. Hij stapte netjes op, ging onder de douche, nam iets lekkers aan enz. Ineens van de een op de andere dag is hij als de dood voor mij, schreeuwen als ik in de buurt kom weg springen en keihard in de kooi op de grond vallen. Hij komt niet meer naar me toe en is gewoon echt bang. Nu ben ik er achter dat de rode trui die ik toen aanhad waarschijnlijk de oorzaak is. Maar nu de vraag, omdat Sparky nooit echt tam is geworden(ik kan hem niet aanraken, aaien zijn vleugel spreiden enz.) wil ik er graag een baby edel bijnemen die ik zelf groot moet brengen.
    1 Wordt Sparky daarmee tammer? Nee, zeker niet! Als je Sparkie tam wilt maken moet je juist géén vogel erbij plaatsen, anders zal hij meer naar de nieuwe vogel toe gaan trekken.
    2 Acceptatie van een nieuwe vogel? Dat geluk moet je hebben, heb ooit eens gelezen dat dat bij edels niet zo'n probleem is maar ofdat het waar is weet ik niet..
    3 Schreeuwen ze dan meer? (Sparky kan dat nl al heeeeel goed! Ja, je hebt de kans dat ze het van elkaar over gaan nemen, natuurlijk heb je al de garantie op 2 keer zoveel geschreeuw omdat de nieuwe edel ook gewoon vogel is en dus ook zal schreeuwen.
    4 Kunnen ze samen in een kooi? Als het popje ouder of oud genoeg is om van zichzelf af te bijten dan zou dat kunnen.
    5 Man of vrouw? (ik wil een popje) Mooiste zou zijn een popje. Zijn wel vééél moeilijker qua karakter, eerste jaren zijn leuk maar als ze broedrijp worden zij het krengen, mijn edelpopje is nu 6 en kan echt heel vervelend zijn, haha. Hou hier dus rekening mee! Vergeleken met popjes zijn mannenedels veel leuker, vind ik dan.

Wil je wel afraden om met handopfok te beginnen, laat dit door de kweker zelf doen en ga niet zelf zitten knoeien, dat kan het leven van je vogel kosten!!

Wie helpt mij met de antwoorden? ik ben echt hopeloos op zoek naar oplossingen. Dit is voor de vogel zelf ook een rot situatie want hij zit alleen nog maar op en in de kooi. Overigens speelt hij wel heel veel in de kooi. Hij is geboren op 19 juni 2009.
    Ik wacht op reacties.

Groetjes Karen
    http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Comment

Hoi Hoi sorry voor de late reactie, druk druk druk.
      Dus beter geen vogel erbij?
      Ik ben gisteren begonnen met een andere tactiek nl de handdoek.
      Ik wikkel Sparky in een handdoek en zet hem dan op schoot, ik leg dan voorzichtig mijn hand op zijn rug onder de handdoek. Zo blijven we ong. 5 minuten zitten tot hij weer een normale hartslag heeft. dan doe ik voorzichtig de handdoek weer open en kan hij weg. Dat doet hij dan ook en gaat dan 50 cm bij me vandaan op de leuning van de bank zitten en uiteindelijk weer zijn kooi in.
      Is dit een goede methode om hem aan contact te laten wennen?

Comment

Hoiii,

Voor de vogel zelf is dat natuurlijk het leukst, als je een mooie tuin hebt waar je een voliere in kwijt kan en ook nog eens aardige buren hebt die wel tegen een schreeuw kunnen zou ik eerder daarvoor kiezen, misschien kun je wat meer info geven over je edel, is hij met de hand groot gebracht? Gewiekt? De leeftijd? Waar hij vandaan komt? Etc...
        http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robinschaft Bekijk Berichten
          Heb je vragen even zo beantwoord :
          Ben het helemaal met Robin eens, zeker nog niet een tweede vogel er bij, eerst deze tam maken, zeker met veel geduld, is soms moelijk maar het lukt je wel.
          kijk zeker eens op www.koppiekauw.com voor info.
          heb voor al veel gedul, en vergeet niet dat de vogel liefde door de maag gaat, als hij iets goed doet gelijk belonen.
          Gevleugelde groeten van Joepie Tica tweety en Coco
          Gerrit Visser

Comment

was wel benieuwt hoe het met edelman Sparky gaat
            Gerrit Visser

Comment

Hoi Allemaal,
              Sorry dat ik niet meer heb gereageerd maar ik ben momenteel gezegend met een hernia en kan dus helemaal niks meer. ook voor de vogel geld dat er dus niks veranderd is aan de situatie omdat ik gewoonweg niet kan lopen staan zitten enzo. Dit typen is al een ramp!
              Ik zal proberen om vanmiddag een stukje te typen over het verleden van Sparky. (de vragen dus beantwoorden)

Groetjes Karen

Comment

sterkte met je rug, heb gedult voor je zelf en je edel
                Gerrit Visser

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                X