Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

natte poep

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• natte poep

Wij hebben een edel van nu 7 maanden. Hij eet veel fruit en af en toe pallets.
    Nu poept hij heel erg waterig. Dit doet ie bijna altijd. Ik heb nog steeds de ervaring dat papegaaien nat poepen, maar dan wel met een goeie groene "klodder" erin. Dit heeft hij af en toe ook wel, maar het lijkt wel of hij meer plast dan poept. Komt dit door het fruit wat hij krijgt? Hij eet graag appel, peer, kiwi, ananas, meloen en af en toe banaan, dit vind ie niet zo lekker en ligt dan ook meestal op de bodem van zijn kooi....
    Het zijn allemaal vruchten met veel vochtgehalte, maar toch, door de groene "klodder" die hij nauwelijks heeft vraag ik me toch af of het wel goed is.

Kan iemand me vertellen of dit normaal is? Nog niet zo lang geleden is hij getest op een aantal vogelziekten en hij is helemaal gezond, maar ja, iedereen kan na een maand toch ziek worden, dus waarom een vogel niet....

Groetjes,
    Melanie en Elmo
    Bijgevoegde Bestanden

Ik durf zo op afstand niet te zeggen dat de ontlasting van je edel wel of niet goed is.
    Mijn edels hebben ook dunne ontlasting. Ze eten elke dag pellets en een versbakje gevuld met fruit en groente. Door het goed gevulde versbakje (waar minimaal 5 soorten per dag inzitten) is hun ontlasting dunner, het zijn ook de fruiteters onder de gaaien zeg maar (richting de lori's).
    Als je twijfelt kan je een "poepje" ter controle opsturen naar een va. Dan weet je het zeker.

Eet die van jou naast het fruit ook elke dag pellets?
    En geef je m naast het fruit ook wat groente?

Comment

Dat waterige is urine en ja een edel poept vochtiger dan andere papegaaien vanwege het vele fruit.
      Te veel plassen kan wel wijzen op een niet probleem, maar kunnen wij van achter onze pc moeilijk inschatten of daar sprake van is.
      Ik adviseer mensen die edels aanschaffen minstens 1 keer per jaar de ontlasting te laten controleren door een vogelarts,

mvg Frank

Comment

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga zeker de ontlasting is laten controleren.

Naast fruit krijgt hij eigenlijk nog geen groente. Wel eens paprika geprobeerd, maar ik kom er niet achter hoe ik de groente mag geven. Bijvoorbeeld, mag hij aardappel, broccoli, bloemkool, boontjes? en zo ja, moet je dit dan eerst voorkoken? Ik heb wel gezocht, maar kom er nog niet goed uit. Vandaar dat hij veel verschillende soorten fruit krijgt.

Comment

Groente en fruit is allebei goed, ik zou alleen de aardappels achterwege laten.
          Wij doen elke dag iets roods zoals paprika, trostomaatjes vanwege de vitamine A die weer ter voorkoming is van schimmelinfecties.
          Mij valt aan de foto nog iets op.... die rode veren aan de vleugels, hoe heeft de verkoper deze verklaard?

Mvg Frank

Comment

Dat trekt nog weg, werd gezegd, hij is nog heel jong en de vleugels worden nog groener. Ik moet zeggen, ik zie nog weinig verschil, maar hij is nog maar 7 maanden. Ik heb ze al wel groener gezien, dus soms vraag ik me af of hij niet gekruist is met een ander soort, maar dat zal wel niet kunnen, toch?
            Ben bang dat we in zijn verhaal getrapt zijn, maar lelijk is het niet. En hij is heel gezond, glanst mooi, dus dat drukt de pret niet.

Aardappels dus niet geven, maar broccoli, spruitjes, bloemkool o.i.d. kan wel? En dan hoef ik dat niet eerst voor te koken, heb ik weleens gelezen nl. dat dat moet....

Comment

Ja ik zag idd ook al die rode vlekken.

Groente kan je gewoon zo geven.
              Ook wel gekookt, maar dan gekookt zonder zout. Aardappel geef ik niet rauw, soms een klein gekookt stukje (zonder zout, maar manlief eet zoutarm)
              Ik geef bijv vaak:
              paprika (rauw), spruitjes (rauw), andijvie (rauw), wortel (rauw), peulvruchten (bruine bonen, kidneybonen, kikkererwten ed; geweld), witlof (rauw), tomaat, komkommer, spitskool (rauw), courgette (rauw) enz
              broccoli en bloemkool (rauw en gekookt, maar vinden ze niet geweldig), Sperziebonen en snijbonen (rauw en gekookt)

Favoriet aan groente is hier vooral: witlof, spruitjes, komkommer, kikkererwten

Ik geef ook vaak variatie in kleur in een bakje, dus ook altijd iets roods, bijv tomtaa, maar hier vinden ze dat niet geweldig. Ik heb bijna altijd cranberries voor ze in de vriezer liggen, zo gemakkelijk, even ontdooien en je hebt een mooie variatie.

Je kan ook invriezen om goed te kunnen varieren ik heb nu bijv in de vriezer: cranberries, bramen, frambozen, rozebottels, pompoen.

Comment

Sommige edels hebben vlekken, mannen die rode vlekken hebben en poppen die groene vlekken hebben. Het lijkt iets erfelijks. Soms verdwijnt dat na de eerste rui. Het zal nooit geleidelijk verkleuren, alleen met een rui als er andere veren voor in de plaats komen.
                Nadeel van rode vlekken is dat het ook kan wijzen op een lichamelijk iets (nier en of leverfalen als ik het goed heb).
                Heb je andere kuikens van dat koppel gezien, ook uit event eerdere nesten?

Mijn edelpop had bijv een aantal kleine groene vlekjes als kuiken maar na de eerste rui was dat zo goed als weg. Maar die van jou heeft meer vlekken dan zij had.

Comment

Bedankt Lejah, geweldige tip, ga ik morgen gelijk halen en invriezen. Ook de groente heb ik ingevroren liggen, dus dat krijgt hij straks als avondeten.

Halen jullie s'nachts de voerbak van het vers eten uit de kooi? Wij doen dat wel nl. ivm die vieze vliegjes. Hij is s'nachts een keer helemaal over de rooie gegaan omdat er vliegjes in zijn kooi zaten.
                  Hij heeft dan nog wel pallets om te eten.

Comment

Nee, ik heb geen andere kuikens gezien, ja die van een jaar oud en die zagen er goed uit. Elmo was een van een nest van 2. Die andere was net een dag eerder opgehaald, geen idee dus of deze ook vlekken heeft.
                    Stel dat hij iets aan zijn nieren zou hebben, zouden ze dat dan niet met de bloedtest hebben ontdekt? Deze test hebben we in augustus gedaan.
                    Maar het kan dus wegtrekken met de rui? Dat is wel wat die man ook zei, de vlekken trekken nog weg, ik ben benieuwd. Met welke leeftijd "vervangen" ze eigenlijk veren? Na een jaar toch pas dacht ik?

Comment

Het versbakje blijft hier ook geen 24 uur staan, het gaat er 's avonds uit. Zomers vaak nog korter, dan krijgen ze gewoon 2x per dag vers.

Ik geef altijd meer fruit dan groente.
                      Afwisseling is erg goed.
                      geen avocado hoor, dat is giftig.

Fijn dat je er wat aan hebt.

Wil je ook de fruit van hier weten?
                      Favoriet en gewoon.
                      favoriet: druiven, cranberries, aalbessen, gele kiwi, mango, mais (of is dat groente?), meloen, nectarine
                      gewoon lekker: peer, mandarijn, pruim, braam, framboos, groene kiwi, kakifruit, sharonfruit, granaatappel, blauwe bessen, aardbei, perzik, abrikoos
                      niet zo lekker: sinaasappel, appel, banaan, ananas, tomaat

(en ik zal nog best wat vergeten, er is nl zoveel)

Comment

Op je laatste vraag kan Frank denk ik beter antwoord geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lejah Bekijk Berichten
                          Het versbakje blijft hier ook geen 24 uur staan, het gaat er 's avonds uit. Zomers vaak nog korter, dan krijgen ze gewoon 2x per dag vers.

Ik geef altijd meer fruit dan groente.
                          Afwisseling is erg goed.
                          geen avocado hoor, dat is giftig.

Fijn dat je er wat aan hebt.

Wil je ook de fruit van hier weten?
                          Favoriet en gewoon.
                          favoriet: druiven, cranberries, aalbessen, gele kiwi, mango, mais (of is dat groente?), meloen, nectarine
                          gewoon lekker: peer, mandarijn, pruim, braam, framboos, groene kiwi, kakifruit, sharonfruit, granaatappel, blauwe bessen, aardbei, perzik, abrikoos
                          niet zo lekker: sinaasappel, appel, banaan, ananas, tomaat

(en ik zal nog best wat vergeten, er is nl zoveel)
                          Mischien even niet zo on topic,
                          maar die cranberries, geef jij die rauw (vers) of geef jij gedroogde ?
                          Paco & Sjaakie

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mariekex Bekijk Berichten
                            Mischien even niet zo on topic,
                            maar die cranberries, geef jij die rauw (vers) of geef jij gedroogde ?
                            Ik vries verse cranberries in.
                            Zo gemakkelijk om in je diepvriesla te hebben ter afwisseling.
                            Gedroogde cranberries heb ik eigenlijk nooit.

Comment

Het meest waarschijnlijke is dat na de jeugdrui er normale veren voor terug komen. Het is niet erfelijk, maar wordt veroorzaakt door het verenplukken van de ouders. In dat geval is er feitenlijk niets loos.
                              Maar zoals Lejah al aangaf kan het ook duiden op nierproblemen en dat is wel zorgelijk, dat kunnen ze ook alleen maar uit een bloedtest halen als daar naar gezocht is in het bloed, wat dus meestal niet gebeurd.
                              In combinatie met je inleidend vraag frons ik hier mijn wenkbrauwen.

Ik lees al uit jouw bericht dat de verkoper je slecht heeft ingelicht over wat een edel werkelijk nodig heeft qua voedsel.

Mvg Frank

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X