Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe het best laten wennen en tam maken ? (2jr oud)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe het best laten wennen en tam maken ? (2jr oud)

Hoi Allemaal

Wellicht zal hier al een keer antwoord opgegeven zijn maar ik vraag het toch maar even opnieuw.

Ik ben sinds gister een trotse eigenaresse van een . Zijn naam is Sjaakie/Lorre en hij is als het goed is zown 2 jaar oud. Ik heb hem van een vriend overgenomen omdat hij er te weinig tijd voor heeft. Sjaak praat, zingt en maakt immitatie geluiden.

Bij mijn vriend kwam hij alleen op zijn hand zitten als hij daar echt op aandrong, maar niet uit zich zelf. Zelfs niet met een lekker stuk fruit. Hij zat in een veel te kleine kooi en zit nu bij mij in een grote kooi die aan de bovenkant open kan. Ook heb ik een groot klimtuim voor hem gemaakt.

Maar goed mijn vraag is nu, hoe ga ik hem het beste/snelste tam maken en hem aan mij laten wennen?

Hij zit nu sinds gister middag in zijn kooi te wennen aan mijn huis. Gister de hele dag weg geweest zodat hij rustig kon wennen, radio aan gelaten en de kerstboom, gister avond thuis gekomen en hij begon al lekker te kletsen en om aandacht te vragen.
    Ik heb even gekeken hoe hij op mijn hand reageerde, maar moet zeggen dat ik ook nog wel een beetje terug houdend ben i.v.m. zijn snavel en ik niet weet hoe hij reageerd. Hij doet zijn kopje naar beneden en als ik hem over zijn hoofd aai, vind hij dat lekker maar na een paar aaitjes hapt hij mij zachtjes. Vanacht doek over zijn kooi gedaan.

Vanmorgen doek er af en meteen begon hij te kletsen en te zingen. Zodra ik uit de kamer loop vraagt hij om aandacht. Mijn dochter van 3.5 vindt hem erg intressant en hij haar ook. Als ze rond de kooi loopt volgt hij haar.

Heeft iemand tips om hem zo snel/goed mogenlijk aan ons te laten wennen ?

Wil hem morgen ook uit zijn kooi laten even de bovenkant open gooien, maar wat moet ik doen als hij zijn kooi niet meer in wilt?

Groetjes Joy.

http://www.koppiekrauw.com/

Hallo Joy, bovenstaande link kan op al de vragen die je hebt omtrent vertrouwen winnen en hoe doe je dat, antwoord geven.

Vertrouwen hebben in elkaar is het allerbelangrijkste om te beginnen.

Ik heb in augustus 2 grijsjes overgenomen en zijn ook niet meer zo jong. De eerste week heb ik alleen maar heel rustig af en toe naast de kooi gezeten, met een boekje of kopje koffie. De deur af en toe open, maar wist van de vorige eigenaar dat als je nootjes tijd riep, beide op hun stokje gingen zitten.

Mag ik vragen waarom je een doek over de kooi doet? is ie dat gewend of zo?

Verder vind je bovenaan bij pape-pedia ook veel antwoorden. Het is natuurlijk ook fijn om verduidelijking te vragen.
    Veel succes en blijf je vragen stellen!

groetjes Ria

Comment

Bedankt voor je snelle reactie. Ben de website aan het doorlezen erg handige informatie staat daar op zeg !

De doek deed de oude eigenaar over de kooi omdat hij vaak ploegendiensten liep en de gaai niet te wakker wou maken omdat hij dan snachts een uur begon te kletsen.

Ik wil de doek niet gaan gebruiken, wij hebben gewoon regelmaat en vindt het wel gezellig als hij smorgens zijn ochtend verhaal kwijt kan. Ik bouw de doek rustig af maar vond het zielig om hem meteen zonder doek te doen aangezien hij dat gewent is en ook in een nieuwe omgeving is. Maar moet natuurlijk eerst even aankijken hoe hij daarop reageerd.

Het gaat goed met het vertrouwen. Vanaf 6 uur staat de kooi wagenwijd open en hij komt gewoon de kooi uit als ik er naast sta. Hij is erg nieuwschierig en als ik wat eet roept hij Koekie Koekie Koekie, ik kan dan gewoon richting de kooi lopen en hij pakt heel rustig het "koekie" (appeltje) uit mijn hand. Hij wast zich rustig op het deurtje van de kooi en ik loop zo nu en dan expres dicht langs de kooi. Hij blijft heel rustig zitten en volgt wat ik doe. Denk dat dit een goed teken is.

Ik kan ook met mijn hand de kooi in om zijn speeltjes aan te raken en zijn water te verversen. hij blijft er dan rustig naast zitten en klimt daarna rustig omhoog.

Comment

Hoi Joy en Sjaakie/Lorre ;-)
        Rustig aan zou ik zeggen;-) inderdaad eerst maar eens rustig aan laten wennen in welk leuk huis hij nu terecht is gekomen;-)
        Hoe is het je tot nu toe gevallen? Ik vind het lastig om te zeggen (heb zelf niet zoveel geduld) maar met terughoudendheid en voldoende tijd en geduld kom je veel verder ;-)
        ik vind dat je veel leert van je vogel door vooral naar hem/haar te kijken en te leren kennen en herkennen wat is leuk en wat is spannend?? En met voldoende tijd en geduld bereik je veel meer ;-)

Ben ondertussen wel benieuwd hoe het anno 2012 met jou en je grijsje gaat?

Veel plezier saampjes!!
        "We zijn er om mekaar te helpen, nietwaar "

Groetjes Wilmaaa

& R.i.p "Soepkip" Marco sigpic

Comment

Hoi Hoi,

Bedankt voor de reactie. Het gaat erg goed voor mijn gevoel. Ik kan zonder dat hij iets doet met mijn hand door de hele kooi heen en ook heel dicht naast hem staan doet hem niets. Alleen zodra ik mijn hand naar hem toe ben loopt hij weg. Zodra hij gaat voelen met zijn snavel laat ik mijn hand rustig in zijn buurt en zodra hij bijt zeg ik "nee nee"
          en dan stopt hij en na een tijdje haal ik mijn hand pas weg. Ik kan hem door de trailies al aaien op zijn buik en soms op zijn hoofd. Denk dat dit helemaal goed gaat komen.

Enkel een probleempje, soms donderd hij van zijn kooi, Ben zo bang dat hij straks iets breekt. Mijn dochter maakt soms wilde bewegingen en daardoor schrikt hij. Ik heb hem inmiddels verplaats naar een plekje waar het wat rustiger is en tot nu toe is hij nog geen 1x gevallen. Toen hij viel en ik bracht mijn hand naar hem toe ging hij er gewoon opzitten en bleef rustig zitten. Ik heb daar meteen misbruik van gemaakt en heb hem op een andere standaart gezet in de keuken en ben de was gaan doen. Hij heeft alles bekeken en begon lekker te kletsen. Daarna stapte hij weer op mijn hand en heb ik hem terug gezet. Als ik nu de standaard laat zien twijfeld hij nog te erg om op mijn hand of op de standaard te stappen. Nogf even geduld dus.

Hij eet ook zaadjes uit mijn hand en doet er alle moeite voor om zo dicht mogenlijk bij me te komen. Hij is dus niet echt bang voor mij alleen voor mijn hand.

Verder valt het wel mee met zijn geschreeuw en hij praat echt ontzettend veel ! Elke dag hoor ik hem weer wat nieuws oefenen en waar hij het vandaan heeft, ik denk van de radio want die staat gewoon aan als ik weg ben.

Hij is nu sinds 2e kerstdag bij ons en roept nu al "Mamaa" ""Senna (mijn dochter) en allemaal andere woordjes die ik tegen hem zeg.

Ben erg blij met hem !

Comment

Klinkt goed.

Vooral heel veel geduld met hem hebben en vaak iets lekkers uit je hand geven.
            wanneer hij op je hand is gestapt, zet hem dan niet meteen heel ergens anders, maar beloon hem door hem gewoon weer lekker op zijn kooi te zetten.
            zo leert hij, dat. Niks byzonders gebeurd als hij op je hand stapt en dat hij dus niet "moet".
            dit langzaam uitbreiden tot steeds iets langer op je hand en dan pas op een leuk plekje neerzetten.
            echt bang voor je hand is hij ook niet als ik het zo lees, eerder onwennig, want anders had hij je al gebeten uit angst of geprobeerd er vandoor te gaan.
            gewoon voorzichtig lokken met wat lekkers, dan komt het wel goed.

Zo te lezen gaat het al enorm goed, gewoon doorgaan dus.

Heel veel plezier met je grijsje en geduld is het sleutelwoord hahahaha.

Comment

Ja, idd je hebt gelijk. Ik moet hem niet meteen ergens anders zetten. Het is nu zo ver dat als ik in de hoek van de bank zit (daar staat hij naast) en ik ben iets lekkers aan het eten dan komt hij direct naar de buiten kant van de kooi en maakt zich dan zo lang mogenlijk om op de bank te klimmen. Hij blijft dan lekker op de bank naast me zitten en zodra ik mijn hand uit steek komt hij er uitzich zelf opzitten (uiteraard voor wat lekkers) en blijft dan ook rustig op mijn arm/schouder zitten en gaat zich lekker wassen. Het liefst klimt hij in mn knot en als ik hem er dan af wil halen komt hij ook gewoon weer op mijn hand zitten.

Gaat super goed dus !

Comment

Het gaat erg goed !

Het gaat erg goed met Sjaak. Bij zijn oude baasje trok hij vaak zijn "grote" veren eruit. Hij heeft al sinds een maand niet meer aan zijn veren gezeten op zijn donsjes na. Ik heb zijn vertrouwen voor zoverre gewonnen dat vanaf zijn kooi op de bank klimt om zo zo dicht mogelijk bij me te komen. Vaak blijft hij op een maar cm afstand zitten en soms kruipt hij op mijn schouder om met mijn oorbel te spelen of om te kijken wat ik aan het eten ben.

Als ik aan de eettafel zit strekt hij zichzelf zo dat het lijkt of hij bij me wilt zitten.

En tot mijn grote vebazing kan ik hem zelfs aaien. Ik kan met mijn hele hand over zijn ruggetje en kan hem overal aaien. In het begin beet hij vaak maar dat is nu zga over. Het woordje Nee heeft daarbij goed geholpen. Sinds kort woont mijn vriend bij mij in en hij reageert hier ook goed op. Hij kan hem ook al over zijn kopje aaien maar nog niet verder.

Hij toont naar mijn idee wel lichtelijke "Hey indringer" symptomen. zodra ik hem iets lekkers de uit hand geef eet hij het op maar als hij iets geeft gooit hij het direct op de grond.

Hij zingt hele liedjes en als je binnen komt zegt hij direct Handen omhoog of ik schiet !

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                X