Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grijze roodstaart met Meyerpapegaai?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Grijze roodstaart met Meyerpapegaai?

Beste mensen,

Wij hebben een grijze roodstaart papegaai (5 jaar) en willen er een 2e vogel bij.
    Wij zijn op een bijeenkomsten geweest bij dierenkliniek de Baronie waar onder andere Barbara Vuister aanwezig was van de papegaaienschool, hier is ons verteld dat je er van uit moet gaan dat je 2 kooien nodig hebt. Volgens Peter Bastiaanse van de Baronie en Barbara hoeft het niet perse een vogel te zijn van hetzelfde soort als ze maar uit het zelfde werelddeel komen. Dan heb je volgens hen de meeste kans dat het goed gaat.

Ons oog is gevallen op een Meyer papegaai.

Heeft er iemand ervaring met een grijsje samen met een Meyer?
    Natuurlijk willen wij het beste voor de vogels vandaar dat we ook een 2e vogel willen zodat ze contact kunnen maken als wij eventueel niet thuis zijn. En er natuurlijk een vriendje bij

Het grijsje wat we nu hebben is erg rustig... praat gezellig, schreeuwt bijna nooit en is een super lieve vogel. Kan zo'n klein papegaaitje meekomen met een grijsje of moet deze duidelijk het onderspit delven?

Bedankt voor jullie reacties!

https://www.papegaaienforum.nl/showthread.php?t=259815

Deze persoon heeft een grijze samen met een meyer dus die kan jou wel antwoord geven op jou vraag!
    Groet Harry

Comment

Dat klopt, ik heb een grijze samen met een meyer.
      Allereerst hou er gewoon rekening mee dat ze niet samen kunnen, dan kan het ook nooit tegenvallen.

Wij hebben onze meyer nu bijna 4 maanden en ook als gezelschap voor onze grijze gekocht. Ze hebben elk een eigen (slaap)kooi en elk een eigen speelboom.
      Hier is het zo dat onze grijze wegloopt van onze meyer als we ze bij elkaar zetten. Nu moet ik wel zeggen dat onze grijze al op leeftijd is en gewoon liever rustig zijn gangetje gaat. Onze meyer is nogal een doordrammer en wil per sé dichtbij de grijze zijn terwijl de grijze daar duidelijk (nog) geen behoefte aan heeft. Als de grijze dan snauwt dan is de meyer niet echt onder de indruk, integendeel. Met als resultaat dat de grijze dan maar wegloopt. Ik was zelf ook bang dat de meyer het onderspit moest delven, maar dat is bij ons dus zeer zeker niet het geval. Onze grijze roodstaart was wel geen vogels gewend, dus misschien dat dat ook nog verschil uitmaakt.

Maar ondanks dat ze (nog) niet bij elkaar op een speelboom kunnen, merk ik toch wel dat ze veel hebben aan elkaars gezelschap. Je ziet ze echt met elkaar communiceren. En ze leren ook van elkaar. Bijvoorbeeld: als ik onze grijze een stukje appel geef, dan gooit hij het meestal gelijk weg. Als ik de meyer een stukje appel geef en de grijze ziet dat, dan wil hij ook een stukje appel eten. En ik zie ook vaak dat ze op hetzelfde moment met dezelfde speeltjes aan het spelen zijn (ook al zitten ze op hun eigen boom).

Wat betreft karakter zijn het twee heel verschillende vogels: onze grijze is rustig, kan lekker rustig zitten rondkijken, een beetje b(r)abbelen, wel een beetje bang aangelegd (bv. nieuw speelgoed), raakt makkelijker in de stress. Onze meyer is altijd wel met iets bezig en zit alleen maar stil als hij slaapt, is nergens bang voor en eigenlijk heel erg makkelijk. Het zijn in ieder geval twee hele lieve vogels.
      Wat betreft geluid: het zijn alletwee geen schreeuwers (is natuurlijk ook een stuk opvoeding), de meyer maakt wel meer 'lawaai' en dan bedoel ik dat hij vaak aan het 'tsjilpen' is (geen hard geluid).

En of ik ze ooit bij elkaar ga kunnen zetten: geen idee. Ik geef het gewoon de tijd en ik zie vanzelf wel wanneer de grijze eraan toe is en als dat moment nooit komt, dan is het ook zo.
      Ik ben in ieder geval wel blij dat ik een meyertje erbij heb genomen, want ik zie dat onze grijze er evengoed wel veel aan heeft.

Comment

Bedankt voor je reactie!
        Leuk verhaal... Onze grijsje is pas 5 jaar dus dat is wel een verschil. Al hoor ik wel dingen die overeen komen. Zo is onze vogel ook erg rustig kan zich goed zelf vermaken en rustig op de speelboom zitten poetsen of het hout slopen. Ook voor nieuwe dingen is Joep in eerste instantie best 'bang'.

We gaan er wel vanuit dat we 2 kooien nodig hebben. We willen wel proberen dat ze op 1 speelboom kunnen zitten deze is groot genoeg en anders maar een soort van om de beurt dat de een op de kooi blijft zitten en de ander op de boom. Daar zijn we niet zo bang voor.
        Het ging ons er meer om dat het kleine vogeltje de grote wel aankan en niet weg moet kruipen. Leuk om te lezen dat jullie meyertje heel dapper is
        Als het grijsje weg loopt is het ook goed.. als ze maar niet gaan vechten.

De winkel waar wij normaal gesproken komen (hareco) heeft op dit moment 2 meyerpapegaaien zitten. 1 pop en 1 man.. de man is zoals ze zeggen een heel lief vogeltje en erg aanhankelijk! Wij willen er een 2e vogel bij zodat als onze grijze wellicht alleen thuis zit niet meer zo alleen is maar een vriendje heeft.. ook al zit deze aan de andere kant van de woonkamer. Mooi om te lezen dat het bij jullie positief heeft uitgepakt! Ook al zijn het nog niet de beste vrienden ze hebben al wel wat aan elkaar! Daar gaat het toch om.. buiten het feit dat jullie er zelf ook een vriendje bij hebben!

Comment

Hey,

Wij hebben een grijze en een bonte boer.

De bb van sinds hij zelfstandig was bij een kweker gehaald, is supertam.
          De grijze op 7-jarige leeftijd van een vrouw overgenomen die er bang van was geworden.
          Hij heeft het niet zo op vrouwen, zeker als die vrouwen angst tonen.

Bij de eerste kennismaking was er langs de kant van de bb geen probleem, die wou al direkt spelen.
          De grijze wou hier niet van weten en liep weg.

Dit is stilletjes aan beter gegaan en denk na 3 maand ongeveer was er geen probleem meer.
          Ze roepen op mekaar en gaan in elkaars kooi zonder probleem.
          Samen eten in de ene kooi, om daarna samen in de andere te gaan eten.

Slapen gebeurd elk in zijn eigen kooi (staan naast mekaar)

Sterker nog: sinds deze zomer kan de grijze zijn kooi zelfstandig openkrijgen, eens eruit, gaat hij de kooi van de bb opendoen.

Als we nu weggaan gaat er een extra slot op zijn kooi

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
          X