Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het is niet snel goed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Het is niet snel goed

    Hallo,

    Alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb. Maar het volgende. Elmo onze grijze roodstaart is een schat van een beest. Consequent begeleiden is echt nodig. Een tijdje geleden; als ik met Elmo iets ondernam zoals aaien of even op mijn schouder op de bank zitten, ging hij eten ophalen en geluiden van voortplantingsdrang maken. Zoals mij geadviseerd draai ik me om of zet hem weg en geef hem even geen aandacht. Daarna pakte ik alles weer op. Dit ging wel even goed maar al snel vond hij dat hij aandacht tekort kreeg en ging het zelf zoeken. Hij liep iedere keer over de grond met alle risico's van dien dus ik hem consequent terug begeleiden naar zijn kooi. Soms klom hij mijn stoel op om de aai over de bol te krijgen. Maar consequent terug begeleiden naar zijn kooi zorgde ervoor dat dit gedrag afnam.

    Dagelijks zetten ik zijn kooi open en hij kwam lekker uit zijn kooi, klom niet meer naar beneden en bleef bij, in of op zijn kooi. Maar naar verloop van tijd bemerkte ik dat hij agressief werd als we in de buurt kwamen. Hij ging zijn kooi, zijn territorium, verdedigen. Als hij op zijn deurtje zat en je liep langs gingen zijn veren omhoog, als je te dicht in de buurt kwam beet hij en als je hem wilde laten opstappen of koppie krauwen nou..... mijn handen zijn nog aan het genezen zal ik maar zeggen....

    Dus volgende stap is regie terug nemen, alles zijn kooi uit, gelijk ffies goed schoonmaken, nieuwe wilgen takken ander speelgoed en als zijn kooi open ging hem eruit halen. In het begin met de stok, al stapte hij op met de klikker even klikken en belonen. Ik ging de trainingen weer oppakken. Koppiekrauw, twee keer aaien klik en zonnebloem pit. Stap op, hij stapt op me vinger klik en een zonnebloem pit. Wings, vinger onder de vleugels, vleugels omhoog klik en een zonnebloempit. Zo heb ik met dagelijks trainen weer de vogel terug gekregen die we wilde.

    Nu trainen we nog iedere vrije ochtend even. Eerst kleed eraf, water verversen, ik ontbijt even en train dan met hem. Ik train dan 10 minuten en dan krijgt hij zijn eten. mezelf verdiepen in de de leertheorie heeft mij geholpen te begrijpen waarom sommige zaken gaan zoals ze gaan en hoe verandering mogelijk is. Wikkipedia; De leertheorie is een psychologische theorie over de wijze waarop mens en dier associaties leggen tussen stimuli. Belangrijke leertheoretische concepten zijn klassieke en operante conditionering. Het werken met een klikker en snoepje als zonnebloempit komt uit deze theorie. Het is conditioneren van gewenst gedrag. Misschien heb je er zelf ook iets aan?

    Maar nu...... alles weer koek en ei is..... gaat hij de voortplantingsdrang geluiden weer maken en eten ophalen en uitspugen. Ik ben gevleid dat hij mij als een potentieel voortplantingspartner ziet, maar ten eerste val ik niet op mannen en ten tweede zie ik kinderen krijgen met een pappagaai niet zo zitten. dus vandaar mijn titel, het is niet snel goed.... Nu moet ik weer aan de bak om dit gedrag te laten doen afnemen om zo geen gestreste gaai te krijgen omdat ik niet aan zijn verlangens en verwachtingen kan voldoen.

    Dit gaat ook wel weer voorbij, en dan doet zich weer wat nieuws de kop op. Bijten doet pijn en maakte me zelfs een beetje bang voor Elmo. Maar mijn boodschap; blijven investeren, regie houden en je beseffen dat angst een slechte raadgever is die je eigenlijk zegt dat jij moet veranderen om je vogel te laten veranderen...
    Groet Sam,

  • #2
    hoi Sam, het is inderdaad niet snel goed. Die grijsjes zien super intelligent
    Weten precies hoe ze de aandacht kunnen krijgen en zijn goed in manipulatie, beter soms dan wij. Consequent zijn, daar hebben ze nog niet van gehoord, dat is de redding van ons mensen.

    Wat heb je een heerlijke vogel en wat jammer voor Elmo dat jij consequent bent.
    Leuk verhaal trouwens. Helder en prettig te lezen.

    groetjes
    Ria

    Comment


    • #3
      Bedankt,

      Ik heb net na het bezoeken van de website een soort forum app gekocht. Nu ffies oefenen en post gelijk wat foto's zodat je bij het lezen een beeld hebt van hoe Elmo erbij zit.

      Groet Sam
      Bijgevoegde Bestanden
      Groet Sam,

      Comment

      Ads onder in topics

      Collapse

      Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

      Working...
      X