Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grijsje zit heel de tijd stil en lijkt vreselijk alert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Grijsje zit heel de tijd stil en lijkt vreselijk alert

    Beste,

    Ik heb gisteren een grijze roodstaart gekocht, na lang lezen en voorbeiden. Het is een jonge van zo'n 4 maand oud, handopfok dus handen gewoon. Bij de kweker thuis ging het prima en bleef hij mooi zitten op mijn hand e.d. (omdat hij daar zijn vertrouwde omgeving had). Thuisgekomen wilde ik hem uit de transportdoos in zijn kooi zetten, maar hij panikeerde en vloog tegen de kast aan. Dat deed hij zelfs twee keer, tot ik hem te pakken kreeg en in zijn kooi kon zetten. Hij bleef muisstil zitten op zijn stok, maar zat zeker niet ineengedoken ofzo, soms brabbelde hij plots een beetje. Als ik ging slapen durfde hij héél traag en stiekem wat de knabbelen aan een laddertje in zijn kooi, maar hij kwam niet veel verder van zijn ondertussen vertrouwde plek op de stok.

    Toen ik deze ochtend opstond zat hij nog steeds op net dezelfde manier op de stok, met zijn nek een klein beetje ingetrokken. Hij houd mij ongelofelijk hard in de gaten, hij volgt me overal met zijn blik. Ik geef hem zo weinig mogelijk aandacht zodat hij rustig kan wennen aan zijn kooi. Als ik dichterbij komt zet hij wijselijk een paar stapjes achteruit en maakt hij zich een beetje dik. Hij heeft wel mooi geslapen zoals het hoort, ben snachts nog even langs zijn kot gepasseerd. Mijn vraag is nu of dit gedrag normaal is (ik vermoed van wel) en of het iets te maken heeft met de mogelijke "vliegpartij"? Hij zit niet dik of lusteloos en valt niet van zijn stok ofzo, dus een hersenschudding is het denk ik niet. Een tweede vraag is of ik hem moet "douchen" of niet? Best niet lijkt me, aangezien ik hem best een dikke week volledig met rust laat? Alle tips en bedenkingen zijn welkom, wil het beste voor de vogel! Alvast merci!

  • #2
    Een kleine update:

    Een halfuurtje geleden zijn water ververst, bij het openmaken van de kooi om het waterbakje te pakken glipte de vogel nét langs mijn arm heen uit de kooi en begon rond te trippelen en te krijsen in de kamer. Ik had voor de zekerheid de gordijnen dichtgetrokken om te vermijden dat hij tegen het raam zou vliegen, maar er was nog één erg klein plekje vrij. Hij zag dit direct en vloog erop af, met als gevolg dat hij tegen het raam vloog. Ik heb hem met een handdoek beetgepakt en terug in zijn kooi gezet, waar hij begon rond te klauwteren als een gek. Nu zijn we terug bij af en zit hij weer stil op zijn stok, zoals in het begin. Ik laat hem alvast zoveel mogelijk met rust, of moet ik me zorgen maken?

    Comment


    • #3
      Hallo
      Uiteraard is het wennen maar als hij kan vliegen wordt het toch lastig denk ik. Ik zou hem eerst laten kortwieken zodat hij meer handzaam wordt. En idd rustig laten wennen. Geduld is een schone zaak.

      gr betina

      Comment


      • #4
        Ik heb mijn Timneh grijsje van eind juli, hij zat de eerste dagen ook altijd op dezelfde stok, nu nog dikwijls maar hij begint ook al eens andere plaatsen op te zoeken. Hij was niet handtam ( daar wordt nog aan gewerkt ), ik krijg hem nog steeds niet op mijn hand maar ik mag hem in zijn kooi zijn verdiende beloning geven, hij neemt deze tussen mijn vingers. Gewoonlijk gaat hij eerst met zijn bek stilletjes tegen mijn vinger tikken, dan weet hij dat hij zijn beloning krijgt. Hij is enkele keren ' toevallig ' uit zijn kooi zijn geweest zoals jou grijsje. Vliegt hij ergens tegenaan dan moet je hem eventjes met rust laten voordat je hem pakt. Het zou kunnen dat hij zich bedreigt voelt nu, omdat je hem enkele keren hebt moeten vangen.
        De tweede keer dat mijn grijsje uit zijn kooi was heb ik het rooster dat boven de bodem van zijn kooi ligt voor de deur van de kooi gezet en hij is er zo rustig terug ingeklommen na een tijdje. Zoals hierboven al eens is vermeld " geduld is een mooie deugd ". Laat hem rustig wennen aan jou en zijn nieuwe omgeving.
        Succes
        beter één vogel in de hand dan geen handen

        Comment


        • #5
          Alvast bedankt voor de reacties. Ondertussen gaat het al heel wat beter, hij komt ondertussen al beloningkjes (vooral zonnebloempitjes) tussen mijn vingers halen. Wanneer de kooi open gaat wordt hij wel een beetje onrustig, dus das nog even afwachten. Hij krijgt nu de zaadmengeling die hij bij de kweker kreeg, ik vroeg me af HOEVEEL fruit en groente ik moet toevoegen? Paar kleine stukjes of...? En wat is goed als beloning dat zéker niet schadelijk is? Pijnboompitten lijken me goed, maar die zijn toch ook vrij vettig dacht ik?
          Alvast bedankt!

          Comment


          • #6
            Bij mij kreeg hij ook eerst zijn zaadmengeling zoals bij de eerste eigenaar ( hij was 2 jaar toen ik hem kocht ) en als beloning kreeg hij ook pijnboompitten. Nu krijgt hij pellets van Zupreem " Natural Bird Food " en als beloning krijgt hij een zonnebloempit. Voor de rest krijgt hij soms een druifje of 2 ( zonder pitten ), stukje banaan, schijfje appel of sinaasappel, stukje kokosnoot, walnoot enz... Groenten zoals een sperzieboon, stukje broccoli, spruitje e.d. maar daar is hij niet gek van . Af en toe een stukje ei MET pel. En als snoepje krijgt hij ook wel eens een frietje ( maar niet te dikwijls ), sliertje pasta, klein stukje kip Een stukje fruit lust die van mij wel snel maar van groenten is hij niet gek, het is echt uitzoeken wat hij het beste vind.
            Het heeft wel wat geduurd vooraleer hij zijn pellets begon te eten maar als je al het andere uit zijn kooi haalt dan moet ie wel pellets eten.
            beter één vogel in de hand dan geen handen

            Comment

            Ads onder in topics

            Collapse

            Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

            Working...
            X