Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Japie, 1,5 jaar....pubergedrag corrigeren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Japie, 1,5 jaar....pubergedrag corrigeren?

    Onze grijze, Japie, is zoals veel roodstaarten super-eigenzinnig. Hij kan goed met mijn zoon maar zo nu en dan uit het niets kan hij ook hard bijten. Als hij 's avond op schoot zit (liefst bij mij )wil hij soms gekroeld worden en soms ook niet en gaat hij klieren; in je kleding bijten bijvoorbeeld. Nee zeggen helpt dan even maar soms na 1 minuut probeert hij dan toch nog even snel te pikken of te bijten.
    Ik heb wel eens gehoord dat je hem niet mag straffen door 'm bv in de kooi te zetten. Ik wil dus eigenlijk een soort van strafplek creeëren. De vraag is: wie heeft dit en wat heb je dan...
    We willen natuurlijk ook niet dat hij zich kan bezeren...

    Geen verwijzing naar koppiekrauw ;-) dat weten we allemaal al. Probleem is dat een flinke beet in de vinger en ondeugend gedrag nu eenmaal in de praktijk niet echt genegeerd kunnen worden...haha...

    Groet Linda

  • #2
    hallo,

    dit is precies wat ik me ook afvraag linda....
    ik lees dan dat een grijze roodstaart qua slimheid te vergelijken is met een kind van 5.
    en dat je consuquent moet zijn bij de opvoeding van je papegaai.

    en als je niet consuquent en duidelijk bent, je gaai vervelend gedrag gaat vertonen.
    omdat hij net als een kind, duidelijke grenzen wil.

    en hoe straf je een gaai?

    graag ook meer info en tips.....

    alvast bedankt......groetjes christina
    Last edited by ; 01-03-12, 22:45.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door vandertol Bekijk Berichten
      Onze grijze, Japie, is zoals veel roodstaarten super-eigenzinnig. Hij kan goed met mijn zoon maar zo nu en dan uit het niets kan hij ook hard bijten. Als hij 's avond op schoot zit (liefst bij mij )wil hij soms gekroeld worden en soms ook niet en gaat hij klieren; in je kleding bijten bijvoorbeeld. Nee zeggen helpt dan even maar soms na 1 minuut probeert hij dan toch nog even snel te pikken of te bijten.
      Ik heb wel eens gehoord dat je hem niet mag straffen door 'm bv in de kooi te zetten. Ik wil dus eigenlijk een soort van strafplek creeëren. De vraag is: wie heeft dit en wat heb je dan...
      We willen natuurlijk ook niet dat hij zich kan bezeren...

      Geen verwijzing naar koppiekrauw ;-) dat weten we allemaal al. Probleem is dat een flinke beet in de vinger en ondeugend gedrag nu eenmaal in de praktijk niet echt genegeerd kunnen worden...haha...

      Groet Linda
      hoi linda,

      leuk he al zoveel reactie's en tips.......pff
      jammer.....had er graag wat over gehoord...

      groetjes christina

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door jelle Bekijk Berichten
        hoi linda,

        leuk he al zoveel reactie's en tips.......pff
        jammer.....had er graag wat over gehoord...

        groetjes christina

        Ja jammer...ik heb ook nog niets gehoord. Ik weet wel dat er mensen zijn die een soort van "naughty spot" hebben. ik had graag ook meer gehoord over hoe mensen dit oplossen.
        Het is wel nodig bij onze Jaap....hij is op dit moment alleen nog maar aardig tegen mijn zoon (16) en de rest kan eigenlijk niet veel met hem. Bij mij wil hij 's avonds nog wel zitten en kan ik hem kroelen maar één verkeerde beweging en hap....en dat is niet de bedoeling.
        Je schrikt er toch van...
        Ik hoop dat er mensen zijn die nog wat advies kunnen geven...

        grt Linda

        Comment


        • #5
          ja inddd vervelend is dat dan.
          maar mijn jelle die is ook alleen op mij gericht, dat doen grijsjes wel meestal.
          en degene die ze uitkiezen daar gaan ze voor.
          jelle bijt mijn man en kinderen ook.
          en ik kan alles met hem doen.
          maar ik wil ook graag weten hoe je een gaai kan straffen, want je leest dat je heel consquent moet zijn en net zulke duidelijke regels en straffen moet doen als bij een kind van 5.
          anders lopen ze over je heen, ze hebben duidelijke grenzen nodig.

          maar ja hoe laat je die grenzen blijken.

          hoop dat er nu toch wat reactie's binnenkomen.
          want er staat soms wel wat op het internet, maar ik hecht vaak wel waarde aan mensen hun eigen ervaringen.
          zoals hier op een forum.

          wie weet komt er nog wat.

          groetjes christina en succes met je gaaitje......hoop dat het beter word.

          Comment


          • #6
            Hallo,

            Ik heb gelezen dat je dan een apparte kooi moet aanschaffen.
            Deze zet je ergens neer waar het kaal,saai is.Zoals badkamer,apparte kamer etc
            Er mogen geen speeltjes,eten etc in deze kooi,alleen een stok.
            Zodra jij vind dat hij niet luisterd,gelijk in deze kooi zetten.
            Voor 5 a 10 minuten,maar nooit langer dan 45 min.
            Op een gegeven moment zal hij de link leggen,en het gedrag afleren.
            Maar leer eerst het een af en daarna het ander,anders raken ze in de war

            Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
            Heb het zelf nooit geprobeerd,maar was het wel van plan.

            Groetjes (naam verwijderd)
            Last edited by Stefan118; 11-04-12, 00:54. Reden: naam verwijderd, geen lid meer

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Als je iets van een strafplekje wil creeeren moet je het zo simpel mogelijk houden. misschien een oud kooitje een kistje. Geen water en eten en zeker geen speelgoed. Zet het kooitje of wat je gebruikt bijvoorbeeld op de gang waar hij dus niemand ziet.
              Als je papegaai wat fout doet kun je hem daar in zetten. Als je dit doet pak je vogel dan op, geef hem totaal geen aandacht, zeg niks en kijk niet naar hem. Iets zeggen of een bepaalde blik kan je papegaai als positief ervaren. Zet hem in zijn strafplekje en haal hem er met ongeveer 5 minuutjes weer uit. Mocht hij het dan nog niet snappen kun je de tijd wat langer maken (zet hem er geen uren in natuurlijk!)

              Ik heb hier zelf nooit gebruik van gemaakt dus dit is slechts de theorie die ik ken.
              Chester en Samba
              Yoda en Navy

              Comment


              • #8
                Nog even een aanvulling

                Ik zelf kijk niet echt naar het foute gedrag maar juist naar het goede en probeer hier de nadruk op te leggen. Alles wat goed gaat belonen en fouten negeren. Ik denk dat je papegaai op deze manier leert wat er van hem verwacht word (en niet alleen wat hij fout doet).
                meer daarover kun je ook hier lezen https://www.papegaaienforum.nl/showwi...ra+Heidenreich
                Chester en Samba
                Yoda en Navy

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door vandertol Bekijk Berichten
                  Onze grijze, Japie, is zoals veel roodstaarten super-eigenzinnig. Hij kan goed met mijn zoon maar zo nu en dan uit het niets kan hij ook hard bijten. Als hij 's avond op schoot zit (liefst bij mij )wil hij soms gekroeld worden en soms ook niet en gaat hij klieren; in je kleding bijten bijvoorbeeld. Nee zeggen helpt dan even maar soms na 1 minuut probeert hij dan toch nog even snel te pikken of te bijten.
                  Ik heb wel eens gehoord dat je hem niet mag straffen door 'm bv in de kooi te zetten. Ik wil dus eigenlijk een soort van strafplek creeëren. De vraag is: wie heeft dit en wat heb je dan...
                  We willen natuurlijk ook niet dat hij zich kan bezeren...

                  Geen verwijzing naar koppiekrauw ;-) dat weten we allemaal al. Probleem is dat een flinke beet in de vinger en ondeugend gedrag nu eenmaal in de praktijk niet echt genegeerd kunnen worden...haha...

                  Groet Linda
                  Maar hoe je dit dan als je vogel je probeert te bijten?

                  Comment


                  • #10
                    Hoi!

                    Het bijten kan ik je niet mee helpen, die van mij bijt niet.

                    Mocht hij toch even 'vervelend' doen dan negeer ik hem gewoon erg lang.


                    Betreft het plagen wat je gaai doet, hij weet waarschijnlijk niet dat het niet mag omdat hij niet gestraft word.



                    Ikzelf werk dus ook met een strafkooi.

                    Het is eigenlijk een kattenstransportbak met voorin een deurtje en een tak erin gestopt

                    Ik zeg 2 keer NEE, bij de derde keer gaat meneer de bak in.

                    Wel uit het zicht en het liefst in een andere kamer waar hij met niemand contact kan maken.


                    5 minuten laten zitten en er weer uit halen, hou dat eens een halve dag vol en je vogel onthoud het echt dat NEE niet zo leuk meer is als hij het 3 keer hoort.



                    Als hij bijt, maak dan een paaltje waar hij niet van af kan klimmen, dus een verticale en daarop een horizontale. Dan kan je hem gewoon met een opstapstok naar zijn strafpaal brengen en krijg je ook geen geruzie om hem in zo`n strafkooi te krijgen.


                    Gebruik de kooi/paal of wat je ook gaat bedenken echter alleen voor straf en nergens anders voor.


                    hopelijk kan je er wat mee, gr Mark
                    Oscar

                    Comment

                    Ads onder in topics

                    Collapse

                    Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                    Working...
                    X