Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nachtelijke paniek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Nachtelijke paniek

    Hallo Iedereen,

    Ik heb een probleempje met mijn grijsje Sasja. Ze vertoond vrij recentelijk want raar gedrag.
    Haar kooi staat in de woonkamer en s'nachts doen we een doek over de kooi.
    Maar de laatste tijd als wij dan naar bed gaan en we hebben weltrusten tegen haar gezegd, kan ze plotseling door de kooi beginnen te vliegen.
    Ze heeft beschadigingen op haar snavel en krasjes op haar neus ervan. Dus ze beschadigd haarzelf er echt mee.

    De eerste keer dat ze dit deed maakte het een hels lawaai en ging ik natuurlijk meteen kijken. Ze werd vervolgens rustig maar leek erg in paniek.
    Maar sinds ik dus heb gereageerd hierop gebeurd het steeds vaker. Er lijkt geen goede reden voor te zijn en ik heb het gevoel dat ze het nu voornamelijk doet om mij uit bed te krijgen. Na die eerste keer negeer ik het natuurlijk, maar ze blijft te keer gaan. Erg vreemd.
    Ik heb gekeken of het aan de positie van de kooi lag, maar die staat gewoon prima. Een kant tegen de muur en de rest is bedekt met een doek s'nachts, dus ze zou nergens bang van moeten worden. Ze heeft wel wat gaten in de doek gebeten dus daar kan ze nog wel door heen kijken.

    Heeft iemand anders dit met hun gaaitje meegemaakt? En weet iemand waaraan dit kan liggen? Is het gewoon aandacht trekkerij of kan er daadwerkelijk iets aan de hand zijn?

  • #2
    In de natuur moet de vlucht (flock) sávonds veilig bij elkaar zijn om te gaan slapen.
    Ik neem aan dat hij jullie enige vogel is - hij zal jullie dan ook als deel van zijn vlucht zien.
    Zijn gedrag lijkt mij dan ook zijn reactie te zijn op het feit dat jullie (zijn vlucht) ''weg gaan'' om de nacht in te gaan, en hij blijft dan alleen in de kamer in zijn kooi zitten.
    Jammer inderdaad, maar volkomen begrijpelijk, dat je er al op gereageerd hebt! Je ziet het goed dat hij het sindsdien nog meer doet, dat heeft hij door en manipuleert jou er mee!

    Dus...het lijkt mij in eerste instantie volkomen natuurlijk gedrag van hem: iedereen veilig bij elkaar blijven voor de nacht.
    Je moet nu echt even doorzetten en dit gedrag negeren!
    Ik heb een klein slaapkooitje in een aparte, rustige en donkere kamer staan waar mijn grijze in slaapt. Hij vindt het fijn om daar rustig te kunnen slapen, maar zelfs dan probeert hij heel even, iedere avond als ik hem er in zet, te protesteren in de hoop dat ik niet weg ga - zodra ik de deur van de kamer dicht doe, is het echter al afgelopen!
    Je kunt proberen om je grijsje iedere avond een beetje voor te bereiden zodra het bedtijd wordt: maak er een kort ritueel van door bv iedere avond iets te zeggen tegen hem voordat hij de kooi in gaat en de doek erover gaat, zoals: gaan we lekker slapen?
    En daarna altijd zijn ''gedoe'' negeren! Ik hoop dat je er iets aan hebt, laat ons weten of het werkt, succes!
    Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

    Miriam & Nico sigpic

    Comment

    Ads onder in topics

    Collapse

    Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

    Working...
    X