Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help, Kobus plukt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Help, Kobus plukt

    Ik ben zo verdrietig. Kobus kreeg allemaal mooie nieuwe veertjes en ging er steeds beter uitzien. Nu vond ik zojuist in zijn kooi wel 10 veertjes, van heel klein tot ongeveer een 5 eurocent maat. Gisteravond lagen deze er absoluut niet. Ik zie nu ook dat er kale plekjes ontstaan op de bovenkant van de vleugels. Ik weet niet wat ik moet doen en voel mij zwaar klote! Sorry voor de woordkeus. Ik douche Kobus elke dag met de plantenspuit en daar geniet ie duidelijk van. Dit weekend heb ik in Avonturia anti pluk spray van Beaphar gekocht. Dit heb ik net, na de douchebeurt, voor het eerst op hem gespoten. Op advies van avonturia heb ik nu ook dierlijk eiwit in de vorm van gedroogde insecten aan zijn voeding toegevoegd, maar dit lijkt ie niet te eten. Als we thuis zijn staat de kooi open en zit ie graag in de deuropening. In de kooi hangen wilgentakken om lekker te slopen en nu ook een grote dennenappel. Ik heb echt dringend advies nodig wat ik moet doen om dit plukken proberen te doorbreken!!! Help!!

  • #2
    Jammer dat er 36 mensen zijn die dit topic nu hebben gelezen en dat er niemand advies kan geven. Gelukkig heb ik van 1 iemand een pb gekregen en die ga ik zeker bellen. Ik had gehoopt hier op het forum wat meer steun en advies te kunnen krijgen van ervarenpapegaaien-liefhebbers. Ik doe mijn best, maar krijg een beetje het gevoel dat ik als een "onervaren zeur die zo nodig een papegaai wil hebben" wordt gezien.

    Comment


    • #3
      Ik denk niet dat je het zo moet zien Reille.
      Zelf heb ik geen ervaring met plukken. Dus daarom kan ik geen ervaringsadvies geven.
      Natuurlijk kan ik je wel het advies geven van wat ik zelf gelezen, geleerd, gehoord heb.
      Maar er zijn zo ontzettend veel oorzaken van plukken! Het is zo'n vreselijk specifiek probleem dat het bijna ondoenlijk is advies te geven.
      Bovendien om advies te kunnen geven moet iemand heel veel van de omstandigheden van Kobus weten. Die omstandigheden, dat uitgebreide verhaal geef jij ook niet. Dus dat bij elkaar maakt het heel moeilijk.

      ik denk dat je als leidraad moet nemen, maar ik neem aan dat je dat zelf ook al gegoogelt hebt, dus ik weet niet of je er echt wat aan hebt;
      - sluit lichamelijke oorzaken uit (ook door een va)
      - zorg voor een goede basisvoeding (ook in overleg met een va)
      - bedenk of je allergien kunt bedenken/uitsluiten, liefst in overleg met een va zodat je in de zoektocht geen voedingstekort gaat opbouwen
      - overleg dan eens met een gedragsdeskundige

      Comment


      • #4
        ook ik ben niet echt een ervarings deskundige, heel klein beetje, mijn kippie plukte vroeger, en nu af en toe bij stress situatie.

        Indien dit gebeurd, sproei ik ipv met gewoon water, met aloe vera en appelazijn.

        Wat Lejah ook al zei, vertel ons meer over het gedrag van Kobus.
        Kun je achterhalen waarom hij het doet?

        de Universiteit van Utrecht heeft onderzoek gedaan naar plukgedrag, hier is vast en zeker meer over te lezen, zodat als je bepaalde zaken uit wilt sluiten, je op weg geholpen kunt worden.

        Heel belangrijk breng jouw gevoel niet over. Ook een kale kip is nog steeds prachtig en lief.

        Comment


        • #5
          Hi,

          Ook ik heb totaal geen ervaring met het plukken, en ik kan wel gaan lopen roepen wat je zou kunnen doen, en voordat ik misschien iets roep wat totale onzin is, zeg ik liever niets.

          En ik denk, dat het juist super is wat jullie voor Kobus doen en volgens mij meerdere hier op het forum. Ik weet dat er iemand op het forum is, die een volledig kaal grijsje geadopteerd heeft en die weer behoorlijk in de veren heeft gekregen, maar daar zijn wel maanden overheen gegaan. Dat topic moet ergens terug te vinden zijn, geen idee hoe

          Comment


          • #6
            Ik ben blij dat je wat tips hebt gekregen.
            Ook hier geen ervaring met plukken, maar ik kan mij jou gevoel wel goed voorstellen.
            Helemaal als je voor je gevoel alles goed doet met je Grijsje..

            Suc6. Ik hoop dat je het gedrag kan doorbreken en/of de oorzaak ervan kan vinden.
            Baasje van Kip & Jack (Grijze Roodstaarten) en Ozzy (Meyertje)
            http://www.roodstaartjes.blogspot.nl/

            Comment


            • #7
              De eerste stap die ik zou doen is om je grijsje voor minimaal een jaar op de allerbeste voeding te zetten mogelijk. En wel Harrison's pellets.
              (ik heb geen banden met dit merk, voer er zelfs niet mee (vanwege de prijs en mijn grijsje heeft geen problemen), maar ik denk wel dat het de beste pellet is).

              Comment


              • #8
                Dat overdreven gedouche en gespray ben ik overigens ook geen voorstander van. Waarschijnlijk heeft je vogel's huid geen natuurlijke talgvet laag meer, dat is weg van al dat dagelijkse gespetter.

                Veel grijsjes die ik ken zien nooit of nauwelijks water en zitten prachtig in de veren.

                Comment


                • #9
                  Hier helaas wel ervaring met plukken, bij mij werd de pop geplukt door de man. Heb in mijn zoektocht ook die spray gebruikt zelfde ervaring werd zelfs erger. Bleek dat ze het spul helemaal niet vies vonden, ze waren er gek op wattenstaafjes doordrenkt met spray werden volledig afgesabbeld. Mijn oplossing zal jou helaas niet kunnen helpen. Ik heb ze gescheiden zitten nu beide in een eigen kooi wel naast elkaar en als wij thuis zijn zitten ze lekker samen op de boom.

                  Ik heb goede ervaring gehad met bonny talsma, zou ik als ik jou was zeker benaderen. Heeft ons veel adviezen gegeven. En stoppen met sprayen.


                  Succes en sterkte Mart

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor de reacties! Ik zak iig stoppen met sprayen. Pellets eet hij nog niet en om meer stress te voorkomen wil ik nu ook niet proberen over te gaan. Ik doe nu wel pellets bij de zaden, maar die worden eruit gekiept. Ik ga verder zoeken voor tips. Advies van het forum blijft ook meer dan welkom!

                    Comment

                    Ads onder in topics

                    Collapse

                    Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                    Working...
                    X