Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zeer bange en onzekere vogel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • zeer bange en onzekere vogel

    sinds 6 wkn heb ik er een tweede grijsje bij. de vogelkomt van mijn schoonouders en moest daar weg omdat hij door de stress zelf wonden maakte onder zijn vleugel. na een tijd bij een vogelarts is hij nu bij ons. het gaat wel goed alleen is de vogel zo bang en onzeker dat je er niks mee kan. de vogel zit alleen in zijn kooi en komt er niet vrijwillig uit. sinds een week schreeuwt hij wanneer ik zijn eten geef, ook springt hij hierbij door de kooi. ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan, moet je boos worden of juist negeren of geruststellen? we proberen hem tam te krijgen door een boekje vlakbij zijn kooi hardop te lezen en voer uit onze hand te geven, heeft iemand hier ervaring mee en tips ? zelf heb ik nog mijn eigen grijsje die gelukkig sociaal opgevoed is.

  • #2
    Het beste is om ongewenst gedrag te negeren, als je het corrigeert of hem gerust probeert te stellen zal hij dat zien als een beloning, of als een effectieve manier om aandacht te krijgen. Negatieve aandacht is ook aandacht namelijk...
    Probeer veel tegen hem te praten, niet direct oogcontact te maken en alles rustig op te bouwen.
    Dat boekje lezen is hartstikke goed, dat vinden ze gezellig, het vormt een band en zo leert hij aan jouw stem wennen... Ook het eten aanbieden vanuit de hand is een hele goede, neemt hij dat al aan?
    Als hij het aanneemt kan je proberen het voer iets dichter naar je vingers te brengen, zodat hij ook steeds dichter naar jouw vingers moet... Als hij daar in meegaat kan je het eventueel op een open hand aanbieden en van daaruit verder... Succes!

    Comment


    • #3
      Is je papegaai gewiekt? en is je tweede tam?

      wat wij deden was paco vrij laten en haar negeren, dus haar door het huis laten lopen.
      en dan rustig tv kijken maar haar negeren... Na een tijdje ben ik dan op de grond gaan zitten.
      Papegaaien zijn nieuwschierige vogels, probeer maar eens wat nootjes te eten als je op de grond zit.
      Zo is ze naar ons toe gekomen. niet de eerste x al hoor, maar na een tijdje.
      ook oefende we in een andere kamer met haar waar ze nog nooit was geweest en daar konde we haar aaien en dergelijke.

      In het begin hebben we ongewenst gedrag genegeerd, tot mevrouw het zo hoog in haar bolletje kreeg dat ik er littekens aan over hield.
      alles geprobeerd zoals terug in de kooi zetten en negeren maar niets hielp. Toen het strafkooitje ingevoerd.
      en als ze nu bijt heb ik geen wonden meer.. de kooi alleen nog maar laten zien en ze is ineens een stuk vriendelijker.
      Het echt naar ons toe komen om te aaien heeft ze nog maar sinds ze zag van sjaak dat we toch niet zo eng waren,
      ze is nu een echte kroelkip maar op de vingers opstappen? Ohnee! doe maar een handdoek om je handen dan ;p
      Maar ze luisterd, als ik nee roep als ze in mijn gordijnen hangt gaat ze braaf eruit

      Misschien met je andere op de grond liggen knuffelen en spelen zodat ze ziet dat deze geen schrik van jullie heeft.
      En vooral geduld hebben
      Paco & Sjaakie

      The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

      Comment


      • #4
        bange en onzekere vogel.

        ik had ook zo"nvogel.
        heb hem nog steeds hoor.
        maar ik heb hem echt met rust gelaten.kwam ook zijn kooi niet uit.
        ik heb het op zijn eigen tempo laten uit zoeken.
        en na 7 maanden kwam hij los begon te spelen,stopte dan weer voor een maand,begon dan weer.
        en nu na bijna een jaar begin ik regels te stellen,op stappen is op stappen,zoniet probeer ik een opstapstok,zodra hij die ziet stapt hij gelijk op.
        want hij weet het wel.maar het heeft echt tijd nodig.

        Comment


        • #5
          Geduld! Dat is denk ik wel het belangrijkste! Ik heb het idee dat je dingen goed oppakt. Voorlezen vlak bij zijn kooi en met hem praten: helemaal goed!
          Deze gaai heeft duidelijk meer tijd nodig. Complimenteer hem met alles wat goed is. En inderdaad negeren van ongewenst gedrag. Dan maak je hem duidelijk dat het niet nodig is om te schreeuwen als hij eten krijgt, omdat er niks aan de hand is. Gewoon vrolijk met een "niets aan de hand-houding" doorgaan met wat je deed zodat hij leert dat er niks aan de hand is.

          Lijkt me op sommige momenten wel erg moeilijk hoor! Het liefst heb je natuurlijk een blije vogel die geniet van uit de kooi gaan en leuke dingen doen. Maar met geduld en rust moet dat vast goed komen!

          Comment


          • #6
            Het is al even geleden dat jij postte over een zeer bange en onzekere vogel. Eigenlijk ben ik heel benieuwd of het nu al wat beter gaat met hem/haar.
            Groetjes,
            Suus

            Cobus & Daisy

            Comment

            Ads onder in topics

            Collapse

            Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

            Working...
            X