Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bijten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Bijten

    Hallo,

    ik heb sinds 6 maanden een grijze roodstaart.
    hij heet Bram.
    Bram is inmiddels 18 jaar, zit goed in de veren en praat goed.
    de afgelopen 4 jaar heeft hij op mijn werk gestaan.
    daar beet hij iedereen die in de buurt kwam.
    ik heb Bram mee naar huis genomen en hij is de hele dag uit zn kooi, zit er bovenop op zit in de tuin in de klimboom.

    wat er maar niet uit wil is dat hij regelmatig onverwachts bijt.
    als hij op zn kooi zit en ik kom met mijn arm naar hem toe is het gelijk raak,tot bloedends aan toe.

    het gebeurd ook regelmatig dat hij zijn veren opzet en dan woest is.

    weet iemand wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen om hem het bijtgedrag te leren.

  • #2
    Geduld. .maar dat zal je wel weten...en heb je ook al wel gehad..
    Meeco van ons heeft t niet zo op blote armen...hij komt liever bij
    me als mijn arm bedekt is..wellicht eens proberen..na een tijdje wennen..
    Verder ja..geduld geef em aandacht...praat tegen em
    verwen em..laat niet merken dat je bang bent..geef niet op als ie bijt..
    Meeco was ook zo in t begin wilde em haast weg doen zo baalde ik ervan...
    Gelukkig word t echt beter.....ga ik vanuit..
    Last edited by Willemien; 15-06-13, 14:23.
    sigpic

    Comment


    • #3
      Hallo Joerie,

      Ik herken heel veel van wat jij schrijft over Bram. Wij hebben ook een grijze roodstaart, Cobus. Hij woont nu bijna 3 maanden bij ons en is 7 jaartjes jong. Het gaat eigenlijk heel erg goed, maar de kooi is duidelijk zijn territorium. Als hij niet op/in zijn kooi zit stapt hij zonder bijten op en komt een kroel bij je halen. Wanneer hij op de kooi zit gaat dit een stuk moeizamer. Ik probeer het gedrag te doorbreken door het toch steeds weer te proberen met wat lekkers, om hem vanaf zijn kooi op te laten stappen. Of om hem over zijn koppie te aaien als hij op het deurtje zit. Dit laatste gaat nu al veel beter. Hij hapt niet meer naar me, maar gaat er al klaar voor zitten zodra ik "koppie krauw?" zeg. Gaat dit goed beloon ik hem direct met een zonnebloempitje. Zo probeer ik langzaam het vertrouwen te winnen. Door steeds weer dezelfde handeling te herhalen wordt het voor Cobus voorspelbaar wat er gaat gebeuren. Ik merk dat hij dat fijn vindt.

      Er zijn vast forum-lezers die veel meer ervaring hebben dan ik, maar als ik jouw verhaal zo lees lijkt het erop dat jouw grijsje zijn territorium fel aan het verdedigen is. Bijt hij ook naar je als hij van de kooi af is? En als je hem wat lekkers probeert te geven? Probeer het langzaam op te bouwen en kijk goed naar zijn lichaamshouding. Als hij zijn veren zo opzet is hij duidelijk niet in de stemming voor een oefen-sessie. Misschien lukt het een kwartiertje later wel om hem op/in de kooi iets lekkers uit je hand te laten pakken. Zo leert Bram dat handen niet alleen dingen zijn waarnaar je moet bijten om ze zo snel mogelijk weer weg te krijgen, maar dat handen ook dingen zijn waar iets leuks/lekkers vandaan kan komen.

      Ik hoop dat je het gedrag snel kunt doorbreken!
      Heel veel succes.

      Groetjes,
      Suus en Cobus
      Groetjes,
      Suus

      Cobus & Daisy

      Comment


      • #4
        Het beestje heeft voor jou, of op het werk of bij de vorige eigenaar geen leuke ervaringen over gehouden aan mensen. Misschien op het werk waar ieder wel even met zijn hand bij hem in de buurt kwam. De een trekt terug, de ander geeft een tik tegen de kooi en maar lachen en maar die handen bij de kooi.
        Hij moet vertrouwen in je krijgen en dat duurt nog wel even want een gaai heeft een enorm geheugen.
        Veel met hem kletsen en iets lekkers geven met je hand. Veel met je hand bezig zijn bij hem totdat hij weer gaat begrijpen dat een hand ook leuk kan zijn. Je hoeft niet telkens je hand voor zijn 'neus' te houden of hem aan te raken maar hij moet die hand weer gaan vertrouwen. Meestal is zo'n beestje als hij je later weer gaat vertrouwen wel eigenkennig. Dat hij dan ook alleen maar jou in zijn leven toelaat. Ben je met zijn tweeen dan zal je ook ieder voor zich met de handen moeten werken maar beperk het voorlopig tot het eigen gezin. Vrienden etc. moeten hem even die rust geven en niet te dichtbij de kooi laten komen. Eerst vertrouwen opbouwen en goeie vriendjes worden. En zeker niet straffen!! Geheid dattie vals wordt.
        Dit is mijn idee over je gaaitje. Mijn gaai heeft er wel 2 jaar over gedaan om van dat bijtgedrag af te komen en in te zien dat ik zijn maatje ben maar nog na 30 jaar moet ik hem niet te snel willen pakken want dan bijt hij weer van zich af.
        Koko en Duckie

        Comment


        • #5
          Bijten

          Oorspronkelijk geplaatst door duckie Bekijk Berichten
          Het beestje heeft voor jou, of op het werk of bij de vorige eigenaar geen leuke ervaringen over gehouden aan mensen. Misschien op het werk waar ieder wel even met zijn hand bij hem in de buurt kwam. De een trekt terug, de ander geeft een tik tegen de kooi en maar lachen en maar die handen bij de kooi.
          Hij moet vertrouwen in je krijgen en dat duurt nog wel even want een gaai heeft een enorm geheugen.
          Veel met hem kletsen en iets lekkers geven met je hand. Veel met je hand bezig zijn bij hem totdat hij weer gaat begrijpen dat een hand ook leuk kan zijn. Je hoeft niet telkens je hand voor zijn 'neus' te houden of hem aan te raken maar hij moet die hand weer gaan vertrouwen. Meestal is zo'n beestje als hij je later weer gaat vertrouwen wel eigenkennig. Dat hij dan ook alleen maar jou in zijn leven toelaat. Ben je met zijn tweeen dan zal je ook ieder voor zich met de handen moeten werken maar beperk het voorlopig tot het eigen gezin. Vrienden etc. moeten hem even die rust geven en niet te dichtbij de kooi laten komen. Eerst vertrouwen opbouwen en goeie vriendjes worden. En zeker niet straffen!! Geheid dattie vals wordt.
          Dit is mijn idee over je gaaitje. Mijn gaai heeft er wel 2 jaar over gedaan om van dat bijtgedrag af te komen en in te zien dat ik zijn maatje ben maar nog na 30 jaar moet ik hem niet te snel willen pakken want dan bijt hij weer van zich af.
          Hallo,

          bedankt voor de reactie.
          waarschijnlijk met een hoop geduld kom ik een heel eind.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Joeri1982 Bekijk Berichten
            Hallo,

            bedankt voor de reactie.
            waarschijnlijk met een hoop geduld kom ik een heel eind.
            Oorspronkelijk geplaatst door Joeri1982 Bekijk Berichten
            Hallo,

            ik heb sinds 6 maanden een grijze roodstaart.
            hij heet Bram.
            Bram is inmiddels 18 jaar, zit goed in de veren en praat goed.
            de afgelopen 4 jaar heeft hij op mijn werk gestaan.
            daar beet hij iedereen die in de buurt kwam.
            ik heb Bram mee naar huis genomen en hij is de hele dag uit zn kooi, zit er bovenop op zit in de tuin in de klimboom.

            wat er maar niet uit wil is dat hij regelmatig onverwachts bijt.
            als hij op zn kooi zit en ik kom met mijn arm naar hem toe is het gelijk raak,tot bloedends aan toe.

            het gebeurd ook regelmatig dat hij zijn veren opzet en dan woest is.

            weet iemand wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen om hem het bijtgedrag te leren.
            Hallo Joerie,

            Je zou eens contact op kunnen nemen met Bonny Talsma. Zij is papegaaiengedragstherapeut. Ze heeft het boek 'Gek van mijn Vogel' geschreven. Zij weet vast wel raad. Maar voordat je contact opneemt, zou ik eerst naar een goede vogelarts gaan. Wie weet is er toch lichaamelijk iets mis met vogel. En als dat zo is, moet je dat eerst oplossen.
            Succes,
            Heidy

            Comment

            Ads onder in topics

            Collapse

            Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

            Working...
            X