Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voor het eerst samen in de slaapkooi... knallende ruzie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Voor het eerst samen in de slaapkooi... knallende ruzie

Hallo iedereen,

vanavond een poging ondernomen waar ik Nestor (man van 3.5j) en mijn nieuwe gaai (pop van 9.5w) samen zetten in de slaapkooi. Zij op een slijtstok beneden, hij op een slijtstok bovenaan...

In het begin leek alles rustig en zaten ze beide nu en dan eens de vleugels te rekken, en Nestor zat af en toe 's van mijn maïs te eten...

Toen begonnen ze aan een wedstrijdje staren. Ik kon wel niet zien of er pin-pointen aan te pas kwam, ik zat te veraf (weliswaar heeft zij nog volledig zwarte oogjes). Na elkaar een paar keer aanraken met de snavel moet zij naar Nestor gehapt hebben, en bleef happen... Zij zat dus achter Nestor aan.

Na hem even uit de kooi te halen en te kalmeren deed ik een tweede poging, maar hij werd terug aangevallen door haar. Dit gedrag had 'k niet verwacht... in tegendeel zelfs

Als oplossing heb 'k haar terug in de reiskooi gestoken en deze aan Nestor's kooi bevestigd (zie foto)... Maar geen ideale oplossing dus maar zo blijven ze wel in elkaars buurt...

Suggesties en advies zijn welkom...

PS. Voor vanavond heb 'k er wel een kartonnen plaat tussen gestoken zodat ze elkaar vanavond niet zien. Deze haal 'k morgen terug weg...
    Bijgevoegde Bestanden
    Last edited by Gobelin; 25-03-14, 23:01.
    Carpe diem

Ik ben zeker geen kenner van het houden van meerdere gaaien in een kooi, maar heb wel het e.e.a. gelezen hier op het forum.
    In je andere post geef je aan dat Nestor al in de slaapkooi gewend is en je de kleine gaai erbij wilt zetten.... FOUT!!!
    Als je al 2 gaaien bij elkaar zet in 1 kooi dan moet het een nieuwe kooi zijn waar beiden nog niet aan gewend zijn.......
    Dat is wat ik hier op het forum heb gelezen, dus ik zou ze voorlopig niet bij elkaar in de slaapkooi van Nestor zetten.
    Misschien een nieuwe (en dan liefst groter kooi) aanschaffen?
    Groet Harry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry1966 Bekijk Berichten
      Ik ben zeker geen kenner van het houden van meerdere gaaien in een kooi, maar heb wel het e.e.a. gelezen hier op het forum.
      In je andere post geef je aan dat Nestor al in de slaapkooi gewend is en je de kleine gaai erbij wilt zetten.... FOUT!!!
      Als je al 2 gaaien bij elkaar zet in 1 kooi dan moet het een nieuwe kooi zijn waar beiden nog niet aan gewend zijn.......
      Dat is wat ik hier op het forum heb gelezen, dus ik zou ze voorlopig niet bij elkaar in de slaapkooi van Nestor zetten.
      Misschien een nieuwe (en dan liefst groter kooi) aanschaffen?
      Bedankt voor jouw antwoord Harry, interessant argument! Dat het voor "beide" terzelfdertijde een nieuwe kooi moet zijn wist ik niet, ben 'k niet tegengekomen in m'n verwerkte leesvoer/info...

Volgen andere ervaringsdeskundigen hier Harry's argumentatie?
      Zou Nestor's tijdelijke kap er mogelijks invloed op kunnen hebben?

Alvast bedankt en prettige nacht!
      Carpe diem

Comment

Nu heb ik 0,0 en misschien nog wel minder ervaring dan dat met vogels, maar ik kan me er wel in vinden.
        Zo had ik een aquarium met diverse vissen waaronder 1 koraalduivel.
        Let op: normale vissen van 4 tot 10 cm ongeveer, en een koraalduivel van 30 cm.
        Deze was er als laatste bij gekomen, en zolang ik hem dagelijks 2 of 3 spieringen en een mossel voerde was er niks aan de hand en konden de andere vissen rustig rond zwemmen.

Mijn bak crashte helaas, en wat er over was aan vissen is opgevangen door een kameraad.
        Nu kon die koraalduivel niet in de quarantaine bak, dus op goed geluk rechtstreeks in zijn aquarium gedaan.
        Ook dit verliep vlekkeloos.

Eenmaal mijn bak weer opgestart en weer wat gespaard, heb ik nieuwe vissen gekocht die ik NA de koraalduivel in de bak gedaan heb.
        Koraalduivel zat er alweer een maand of 2 in...
        Nou, dat was 5 minuten, en 5 vissen minder...

Al met al was het een leerzaam tochtje naar de dierenwinkel in Rotterdam.
        Tank benzine weg, 125 euro aan "visvoer" weg, en een hele dikke koraalduivel die eerst 4 ingevroren spieringen op had en als toetje nog 5 levende vissies.

Moraal van dit verhaal:
        Ja het werkt bij meerdere diersoorten inderdaad zo:
        Ik was hier eerst, jij bent indringer!

P.S.
        De vissen hier op de foto links waren het zelfde type als die onbedoeld visvoer werden. Vind ik eigenlijk wel toevallig haha.
        Deze zijn weer aangeschaft nadat ik de koraalduivel verkocht had.

Comment

Telefonisch ontvangen advies

Ik bel net even naar Dieca en krijg te horen "twee papegaaien kun je beter niet samen zetten". Klopt dit?
          Uit alles wat ik gelezen heb en vernomen heb, had ik de conclusie getrokken dat het teritoriaal net geen probleem zou zijn om een pop bij te plaatsen (samen een koppel dus)? Vooral net niet bij grijze roodstaarten (van ééntje wegdoen is voor alle duidelijkheid zeker geen sprake!). Ik ben nu wel even de draad kwijt...

Op dit ogenblik heb 'k een kooi van deze categorie/grote: http://www.papegaaien.org/index.php?...id=567&lang=NL

Wanneer 'k een nieuwe zou plaatsen zou ik denken aan: http://www.avonturiashop.nl/vogels/kooien-en-volieres/papegaaienkooien/papegaaienkooi-strong-erica/qd47319/
          Carpe diem

Comment

Je kleintje is nog een baby, je kan die nu helemaal nog niet samen zetten. Hou ze in aparte kooien tot het popje wat ouder is. Als ze zelfstandig is, helemaal in de veren, steviger op haar pootjes staat, enzovoort ...., als ze helemaal een papegaai is, probeer dan nog eens om ze samen in een kooi te plaatsen.
            Laat ze voor nu samen als ze uit de kooi zijn, bij je op schoot of op de speelboom en zo.

Comment

Gobelin, Je popje is nog een baby. Als je haar nu samenzet met een oudere vogel die haar niet in de buurt wil, die pogingen doet haar weg te jagen, wat voor invloed zal dat hebben op haar ? Ze zal onzeker worden, bang en zich bedreigd voelen. Dat kan een trauma worden dat nooit meer weggaat.En dat terwijl ze eigenlijk nog veilig en geborgen bij haar ouders en nestgenoten zou moeten zitten. Probeer haar ook die geborgenheid te geven. Laat haar nog veel slapen, en rustig leren op een stok te zitten, zelfstandig te eten, op te groeien, zonder die bedreiging. Als ze een week of 12 - 13 is zal ze helemaal in de veren zitten, al voor een deel zelfstandig eten ook, steviger zitten en vliegpogingen doen, maar dan is het nog altijd een baby. Laat hen samen als er gelegenheid voor is, maar geef hen ook elk hun eigen plekje/kooi, en je ziet vanzelf wel of ze ooit samen kunnen of niet. Dat moet allemaal zo snel niet. Geef hen tijd.
              Last edited by Stefan118; 27-03-14, 14:44. Reden: Klein stukje text verwijderd om irritaties naar TS te voorkomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ann Bekijk Berichten
                Gobelin, je popje is nog een baby. Als je haar nu samenzet met een oudere vogel die haar niet in de buurt wil, die pogingen doet haar weg te jagen, wat voor invloed zal dat hebben op haar ? Ze zal onzeker worden, bang en zich bedreigd voelen. Dat kan een trauma worden dat nooit meer weggaat.En dat terwijl ze eigenlijk nog veilig en geborgen bij haar ouders en nestgenoten zou moeten zitten. Probeer haar ook die geborgenheid te geven. Laat haar nog veel slapen, en rustig leren op een stok te zitten, zelfstandig te eten, op te groeien, zonder die bedreiging. Als ze een week of 12 - 13 is zal ze helemaal in de veren zitten, al voor een deel zelfstandig eten ook, steviger zitten en vliegpogingen doen, maar dan is het nog altijd een baby. Laat hen samen als er gelegenheid voor is, maar geef hen ook elk hun eigen plekje/kooi, en je ziet vanzelf wel of ze ooit samen kunnen of niet. Dat moet allemaal zo snel niet. Geef hen tijd.
                Als de vraag en situatieschets correct zou worden gelezen zou je weten dat dit antwoord totaal irrelevant is. Dit louter gezien de situatie volledig omgekeerd is.
                Zij, de baby of het popje om jou te citeren, zal er in deze zeker geen trauma aan overhouden.

Ik vind het jammer te moeten vaststellen dat een 'beginnend' liefhebber geacht wordt onmiddellijk en volledig van alles op de hoogte te zijn, of beter gezegd met onmiddellijke ingang 'alle' kennis van zake hoort te bezitten. Tenzij het weliswaar standaard procedure is dat ieder nieuw lid, zoals op zijn of haar eerste cantus, hoort te worden ontgroend?
                Ik ben hier lid geworden om antwoord te vinden op actuele (potentiële) vragen en evenwel bij te leren. Niet om me door zelfingenomen individuen te laten wegpest.

mvg,
                Gobelin
                Last edited by Gobelin; 26-03-14, 13:31.
                Carpe diem

Comment

Heel vervelend dat het mis ging!
                  Toch valt er wel veel te lezen hoor over het samen zetten of koppelen van 2 gaaien.
                  Maar je popje is daar nu nog veel te jong voor.
                  Je zei in je andere topic dat je wat voorbereidend werk daarvoor had gedaan. Ik nam aan dat je bedoelde dat je de 2 al veel samen had gehad en dat de voorbereiding de gewenning aan elkaar betrof. Nu denk ik dat ik dat verkeerd geinterpreteerd heb.

Als ik het goed begrijp:
                  Je hebt het popje van 9,5 week bij Nestor van 3 jaar in Nestor's slaapkooi gezet en vervolgens is het popje achter Nestor aan gegaan.

Het popje is nog erg jong, zij is nog niet toe aan koppelen.
                  Natuurlijk mogen Nestor en zij wel aan elkaar wennen, maar dan overdag onder toeziende ogen.
                  Het popje zit op handopfok en groeit eigenlijk alleen op, zonder ouders en zonder nestgenootjes. Dat gaat vaak ten koste van wat papegaaien-sociale-vaardigheden. Sommige onderdelen daarvan kunnen later alsnog aangeleerd worden, sommige niet. Dat is altijd goed om in je achterhoofd te houden.
                  Je verwacht van een kuiken niet dat ze achter een volwassen gaai aangaan. Maar het kuiken heeft ook geen gemiddelde sociale vaardigheden, dus waarom zou het niet kunnen. En wat ook nog kan is dat het popje misschien wel geborgenheid zocht en dat Nestor dat verkeerd interpreteerde, hij is immers al 3 en moet nog leren wennen en omgaan met een soortgenootje, dat gaat lang niet altijd vanzelf en al helemaal niet altijd in hele korte tijd. Dus als Nestor dat verkeerd interpreteerde, dan gaf hij voor het popje een verkeerde boodschap af waardoor zij weer reageerde enz enz.

Daar komt nog bij dat je ze samen in een slaapkooi zette.
                  Een slaapkooi is normaal gesproken kleiner dan een gemiddelde kooi, niet zo heel erg want het is een slaapkooi, MAAR wel heel erg klein voor 2 gaaien die nog niet helemaal aan elkaar gewend zijn! Want in die slaapkooi is nauwelijks ruimte om elkaar uit de weg te gaan. Als je ze samen in een kooi laat wennen, dan in een grote kooi waar ze elkaar uit de weg kunnen gaan. Nu betrof dit ook nog eens de kooi van Nestor. Je moet een nieuwe gaai nooit in de kooi van de oude gaai zetten zolang ze nog aan elkaar moeten wennen.

Ik zou ook de slaapkooi van het popje zo snel mogelijk van de slaapkooi van Nestor afhalen.
                  Door dit aan elkaar te bevestigen zorg je voor heel veel onrust, dat kan een hele nadelige werking hebben op het samengaan van de 2 gaaien in de toekomst.

Ik zou het popje eerst laten opgroeien tot een zelfstandige gaai.
                  Nestor kan af en toe bij het popje kijken en andersom ook, maar altijd onder toezicht en met de mogelijkheid elkaar te ontwijken.
                  Pas als het popje zelfstandig is kan je proberen of ze overdag in een grote ruimte een poosje bij elkaar kunnen en dat dan langzaam uitbouwen en daarna pas over samen overnachten gaan nadenken.

De toon van sommige reacties hierboven kunnen misschien wat hard overkomen, maar de uitleg en adviezen kloppen wel.
                  Het komt misschien ook harder bij je aan omdat je waarschijnlijk ontzettend bent geschrokken. Maar probeer dan wel je voordeel met de reacties te doen.
                  Ook is er idd wel veel over het samen zetten en koppelen van 2 gaaien te lezen. Het is jammer dat je dat gemist hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lejah Bekijk Berichten

Als ik het goed begrijp:
                    Je hebt het popje van 9,5 week bij Nestor van 3 jaar in Nestor's slaapkooi gezet en vervolgens is het popje achter Nestor aan gegaan.
                    Correct.

Oorspronkelijk geplaatst door Lejah Bekijk Berichten
                    Het popje is nog erg jong, zij is nog niet toe aan koppelen.
                    Het was een poging tot. En duidelijk nog niet (lang) nog niet ten gepasten tijde.
                    Hoogst waarschijnlijk zal ik Harry's suggestie volgen.
                    Last edited by Stefan118; 27-03-14, 14:45. Reden: Text verwijderd. Offtopic, niet meer relevant in dit topic!
                    Carpe diem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gobelin Bekijk Berichten
                      Als de vraag en situatieschets correct zou worden gelezen zou je weten dat dit antwoord totaal irrelevant is. Dit louter gezien de situatie volledig omgekeerd is.
                      Zij, de baby of het popje om jou te citeren, zal er in deze zeker geen trauma aan overhouden.

Ik vind het jammer te moeten vaststellen dat een 'beginnend' liefhebber geacht wordt onmiddellijk en volledig van alles op de hoogte te zijn, of beter gezegd met onmiddellijke ingang 'alle' kennis van zake hoort te bezitten. Tenzij het weliswaar standaard procedure is dat ieder nieuw lid, zoals op zijn of haar eerste cantus, hoort te worden ontgroend?
                      Ik ben hier lid geworden om antwoord te vinden op actuele (potentiële) vragen en evenwel bij te leren. Niet om me door zelfingenomen individuen te laten wegpest.

mvg,
                      Gobelin
                      Ok, ik had het verkeerd voor. Je popje/kleintje is diegene die de oudere wou wegjagen, en niet omgekeerd. Prima, zoveel te beter, maar dan nog blijft het feit dat ze te jong is om samengezet te worden, zoals gebleken is en zoals anderen hier ook al zeggen. Misschien wou ze de ander wegjagen omdat ze zich bedreigd voelde ?

En ik weet niet ... ok, ik had het niet goed gelezen maar ik heb beleefd geantwoord, zonder sarcasme of weetikveel, helemaal niet zelfingenomen, alleen maar met de bedoeling je te helpen, zoals voor zover ik weet al mijn berichten hier zijn. Ontgroenen wou ik je ook al niet, enkel helpen. Jammer dat je het anders opneemt. Omdat anderen hier misschien anders reageren hoef ik niet over dezelfde kam gescheerd te worden.

Enfin, ik hoop dat je iets hebt aan de hulp van anderen

Comment

Ik zou ze elk een eigen kooi geven en als ze dan los zijn zullen ze vanzelf nieuwsgierig naar elkaar worden. Ze kunnen zo toch aan elkaar wennen en je kunt zien of het een koppeltje wordt of vriendjes. Mettertijd zal dan duidelijk worden of ze samen door een deur/kooideur kunnen. Zo ben je er ook gauw bij als het ruzie wordt.
                        Koko en Duckie

Comment

Goblin hoe gaat het op dit moment met je gaaitjes, en hoe ga je het verder aanpakken?
                          Groet Harry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry1966 Bekijk Berichten
                            Goblin hoe gaat het op dit moment met je gaaitjes, en hoe ga je het verder aanpakken?
                            Wel, enerzijds mag 'k voor het ogenblik niet echt klagen. De kooi waar Nestor 's avonds 's avonds in slaapt wordt op dit ogenblik overdag ingepalmt door haar
                            Eigenlijk is ze (10 weken) nog net iets te klein om haar tijd door te brengen in deze kooi, maar ze is ondertussen te groot en te actief om dag in dag uit in dat pietluttig reiskooitje (HxBxD = 25 x30x40) door te brengen. Dus ter voorbereidend werk: een kippengaas over het grondrooster gespannen (en heel goed bevestigd) zodat ze kan rondlopen en er niet met de pootjes doorzakt, en enkele voederbakjes op haar hoogte vlak boven het grondrooster bevestigd. En dat blijkt heel goed te lukken.

Overdag zet ik Nestor altijd op zijn speel/klim-boom (op uitzonderlijke stresssituaties na), ook bij mijn afwezigheid. Zij gaat sinds deze week overdag de grote kooi (HxBxD = 80x80x60). Eens Nestor 's avonds gaat slapen gaat zij slapen in het reiskooitje, en de ochtend nadien weer net hetzelfde ritueel.

Nestor zit op zijn klimboom op ongeveer 7 meter afstand van zijn kooi. Dus nog steeds voldoende om haar in te gaten te houden, noem het babysitten...

Zij staat overdag naast de handvoeding op volgend diëet: water met calcium, een kleine mate een zaadmengeling, harrison pellets (extra small) afgewisseld met corn flakes, vandaag een stukje gedroogde appel (in kleine stukjes op een grote van max 1 a 2mm gesneden). Ze eet en drinkt duidelijk van alles naar dat het haar zint.

Tussendoor zit ze op een slijtstok en speelt ze met aanwezige speelgoed dat in de kooi hangt of krabt en knabbelt ze af en toe op de kalksteen die in de kooi hangt.
                            Slapen, oftewel al zitten op de slijtstok met 1 pootje ingetrokken, pootjes en veren kuisen, oftewel buik en kin plat op de grond lekker lui slapen (met een signaal aan de deur "laat mij gerust want ik rust!" ).
                            Regelmatig zie ik de eerste pogingen tot klimmen, maar nog heel beperkt. Als ze op de slijtstok zit hoor ik haar sinds gisterennamiddag af en toe haar vertellingen doen, maar dat zal ook wel met interactie naar Nestor of de muziek op de achtergrond te maken hebben.

Ze heeft in ieder geval meer dan voldoende bewegingsruimte om rond te wandelen, zich uit te rekken, de vleugels te strekken of met de vleugels te slaan.

Wat de handvoeding betreft begint ze tegenwoordig 's middags een beetje afwijzend te reageren mbt de hoeveelheid. Maar aangezien ze overdag ook in de kooi eet lijkt mij dag niet onlogisch. 's Ochtends en 's avonds geef ik nog 55 a 58ml nutribird A19, 's middags ben ik ondertussen aan het afbouwen maar wil ik dat ze toch zeker 30 a 40ml drinkt. Doch, ik dwing haar niet. Ik laat haar op eigen initiatief naar de spuit happen. En mits het nodige geduld en enige aanmoediging lukt het wel om haar 's middags 35ml te laten drinken. Tussen vandaag en zondagavond bouw ik de middagvoeding verder af om deze dan vanaf aanstaande maandag volledig weg te laten, en te beperken op 's ochtends en 's avonds.

's Avonds in de reiskooi slapen (met een doek erover) lukt zonder klagen noch problemen. In de reiskooi zijn wel steeds pellets en water aanwezig.

In alle geval, volgens mij geen moment te laat om haar overdag in een kooi van dit kaliber te steken. Ze zit tevens al goed in de veren en lijkt mij dag na dag meer zelfstandig te worden. Is dit vroeg voor een leeftijd van 10 weken(?), geen idee maar volgens mijn idee enkel positief. Naar mijn bescheiden heb 'k hier in ieder geval te maken met een kern gezonde en actieve vogel!

NB. De reiskooi staat nu op de grond naast Nestor's (slaap)kooi. Hij 's avonds op zijn gemak, zij op haar gemak. Ze hebben beide hun nachtrust.

Het plan was om hen einde volgende week nog eens even samen in de kooi te plaatsen (bij zonlicht), maar dat zal van Nestor's gezondheidstoestand afhangen op dat ogenblik. Hij ondergaat straks een ingreep onder volledige narcose, aan de pennen van de linkervleugel (voor geïnteresseerden, verslag en volledig verhaal volgt in een ander topic). Ik heb me hier en daar bij mensen geïnformeerd, ben alsook langs gegaan bij een kweker (informatie inwinnen).

Ik heb ook de gegevens ontvangen van een gedragspsychologe. Afhankelijk van wat 'k hier de komende weken zie gebeuren ga 'k hier en daar 's wat informatie over haar diensten inwinnen en haar mogelijks raadplegen voor een consult aan huis... Maar dat is ten vroegste over twee weken.

Dus voorlopig, min of meer alles goed...

To be continued...
                            Carpe diem

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                            X