Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grijze roodstaart schreeuwt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Grijze roodstaart schreeuwt.

    Hallo,

    Mijn grijze roodstaart is een half jaar oud, en ik heb haar zo'n twee maanden, ze heeft een kooi en een javaboom, in het begin zat ze rustig op de javaboom, maar nu schreeuwt ze bijna de hele dag, omdat ze niet op de boom wilt zitten, en alleen maar in de kooi wil. Soms is ze gewoon stil en zit ze op de Javaboom, maar zodra iemand dan bijv. naar buiten loopt, begint ze constant te schreeuwen, ze staat ook niet naast een raam, maar kan vanuit de javaboom wel naar buiten kijken, en begint dan met schreeuwen als ze iemand langs ziet lopen. Ook zodra je door een deur loopt schreeuwt ze heel hard, ik weet niet of dit normaal is, en of ik hier wat aan kan doen? Ik heb gehoord dat dit bij sommige papegaaien heel moeilijk af te leren is, maar heb ook gelezen dat het niet normaal is dat ze zoveel schreeuwt.. Misschien kan iemand me helpen.

  • #2
    Klinkt als contact roep...

    Reageer met een rustig fluitje of woordje zodat hij weet dat je er bent en hem gehoord heb. Uiteindelijk zal hij jou gaan imiteren omdat hij graag bij je wil horen. Wordt niet boos en wees consequent in de manier waarop je reageert.

    Geen straffen zoals plantenspuit of schreeuwen en schelden. Als het niet vol te houden is kun je wel een time-out stok of kooi gebruiken.
    Groet Sam,

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door sam5 Bekijk Berichten
      Klinkt als contact roep...

      Reageer met een rustig fluitje of woordje zodat hij weet dat je er bent en hem gehoord heb. Uiteindelijk zal hij jou gaan imiteren omdat hij graag bij je wil horen. Wordt niet boos en wees consequent in de manier waarop je reageert.

      Geen straffen zoals plantenspuit of schreeuwen en schelden. Als het niet vol te houden is kun je wel een time-out stok of kooi gebruiken.
      Bedankt voor het snelle antwoord! Als ik erop reageer, gaat ze dan niet denken dat ik reageer op het schreeuwen, waardoor ze meer gaat schreeuwen? En een kooi of een time-out stok, bedoel je daarmee, haar in een andere ruimte een paar minuten alleen laten?

      Comment


      • #4
        Niet reageren is vrijwel onmogelijk... Je reageert altijd wel. Al is dit niet altijd bewust. Je kunt beter inzetten op gedragsverandering van wegnemen van gedrag. Een gaai zal altijd geluid maken het aanleren voor geluid dat voor jou wenselijk is, lijkt me het meest wenselijke.


        Die strafkooi of stok is idd in een andere ruimte. Maar ik zetten hem wel is op de trap (die zit in de gang) om even een time out te geven. Maar dit moet je echt niet dagelijks gebruiken. Anders verliest het zijn kracht.
        Groet Sam,

        Comment


        • #5
          Een signaal geven/aanleren dat hij stout is

          Ik heb Nestor (3.5j) over het algemeen een signaal aangeleerd dat ie stout is

          Veelal zeg ik gewoon "nee" (terwijl ik naar hem kijk) zonder echt een bijzondere intonatie. Maar misschien moet je daarmee opletten, in de context van dat je het woord "nee" ook gebruikt in conversaties met andere personen of aan de telefoon (een vraag die me nu te binnen springt)?

          Ik steek gewoonlijk mijn rechter wijsvinger in de lucht en zeg kortdaat "NEE". Je weet wel, zo een iets luidere intonatie, maar net niet roepen...
          Gewoonlijk blijft ie dan heel stil zitten en stopt ie met (plagen/uitdagen/...) tot ik mijn vinger terug naar beneden haal...
          Dit doe ik, weliswaar voor dezelfde fout ie maakt, maximum 3 keer. Als ie het nadien nog doet gaat ie 3 minuten zijn strafkooitje in.

          Meestal heeft hij de boodschap dan begrepen. Probeert ie het nadien nog eens opnieuw: Opnieuw 3 minuten in de strafkooi en deze op een plaats zetten dat ie alles nog hoort, maar niets meer ziet.

          Een eigen ervaring: eerder maakte ik wel eens de fout als ie me constant en langdurig bleef uitdagen van eens op tafel te slaan. FOUT, daar heb ik uit geleerd dat dat een omgekeerd effect heeft. Op termijn gaat ie dat plezant vinden, omdat je reageert. Volgens mij de beste en meest effectieve korte straf voor een papegaai: tijdelijk negeren, doen alsof ie er niet is (wat niet altijd even makkelijk is).

          Een strafkooi: een klein kooitje met een zitstok in de hoek van de kamer, maar hij ziet en hoort alles nog.
          Ik heb niet de gewoonte om de strafkooi af te dekken gezien dat 's avonds het signaal voor slapen gaan is...

          Heeft hij op zijn klimboom voldoende speelgoed? Met iets wat rinkelt, slingert, schommelt, hout of papier wat ie kan afbreken, kan Nestor zich makkelijk lange tijd vermaken.

          Groeten,
          Gobelin

          NB. Ik heb wel geen ervaring met schreeuwpapegaaien. Nestor schreeuwt enkel als het water onder de douche te koud is...
          Carpe diem

          Comment


          • #6
            Bedankt voor de reacties!

            @sam5
            Bedankt voor de tips, ik zal dit gaan proberen!

            @Gobelin
            Veel informatie waar ik zeker wat mee ga doen. Mijn gaai heeft verschillende dingen aan haar boom hangen, maar doet er nooit iets mee, alleen eten, en dan wil ze er vanaf dus gaat ze schreeuwen. dan neem ik haar mee en zit ze lang bij mij, maar als ze dan even terug moet, gaat ze meteen weer schreeuwen, wat natuurlijk niet de bedoeling is Ook iedere keer als iemand de kamer uitloopt gaat ze heel hard schreeuwen.. ik weet niet of er verschil zit in de manier van schreeuwen? Anders zou ik het is moeten opnemen..

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Qorposx Bekijk Berichten
              Bedankt voor de reacties! @sam5 Bedankt voor de tips, ik zal dit gaan proberen! ..
              Graag gedaan!

              Oorspronkelijk geplaatst door Qorposx Bekijk Berichten
              alleen eten, en dan wil ze er vanaf dus gaat ze schreeuwen. dan neem ik haar mee en zit ze lang bij mij,..
              Dit is een beloning voor ongewenst gedrag.

              Oorspronkelijk geplaatst door Qorposx Bekijk Berichten
              Ook iedere keer als iemand de kamer uitloopt gaat ze heel hard schreeuwen.. ik weet niet of er verschil zit in de manier van schreeuwen?
              Dit is de contact roep.
              Groet Sam,

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Qorposx Bekijk Berichten
                Bedankt voor de reacties!

                @sam5
                Bedankt voor de tips, ik zal dit gaan proberen!

                @Gobelin
                Veel informatie waar ik zeker wat mee ga doen. Mijn gaai heeft verschillende dingen aan haar boom hangen, maar doet er nooit iets mee, alleen eten, en dan wil ze er vanaf dus gaat ze schreeuwen. dan neem ik haar mee en zit ze lang bij mij, maar als ze dan even terug moet, gaat ze meteen weer schreeuwen, wat natuurlijk niet de bedoeling is Ook iedere keer als iemand de kamer uitloopt gaat ze heel hard schreeuwen.. ik weet niet of er verschil zit in de manier van schreeuwen? Anders zou ik het is moeten opnemen..
                Een idee, probeer het volgende eens:

                Neem al het eten en het speelgoed eens tijdelijk weg, vlak voor je haar in haar boom zet. Steek hier en daar wat eten in het speelgoed dat je weggenomen hebt, maar zorg vooral dat ze ziet wat je aan het doen bent met haar speelgoed (maw. demonstratief vlak voor haar neus). Hang het dan terug in haar boom...

                Hang het speelgoed met eten terug en ik denk, in de veronderstelling dat ze het eten graag eet, dat het geen vijf minuten duurt of ze is het speelgoed aan het openbreken en leegeten.

                Zet geruime poos later haar eten terug, zodat ze niet zonder valt. Wij hebben tenslotte ook niet graag honger hé

                Herhaal dat een paar keer (verschillende dagen), vooral dat "demonstratief voor haar neus" is belangrijk, en iedere keer maak je het iets moeilijker om het eten te pakken te krijgen. Zodat ze makkelijk even bezig is en wat moeite moet doen alvorens ze haar lievelingseten (bvb nootje, appel, ...) te pakken heeft...

                Als het lukt, twee vliegen in 1 klap: ze speelt met haar speelgoed, ze heeft iets om handen en wil haar eten... maw ze heeft iets beters te doen dan schreeuwen..

                Ben wel benieuwd of het lukt.
                Carpe diem

                Comment


                • #9
                  Ohja, iets wat je ook kan proberen is een radio of gewoon muziek op de achtergrond...

                  Doe ik gewoonlijk altijd als 'k overdag het huis uit ben, de reclame jingles krijg 'k dan achteraf opnieuw te horen...

                  Ik zou persoonlijk de muziek/radio wel op een achtergrondvolume laten spelen. Als ze een beetje territoriaal ingesteld is zal ze denken "ik roep luider want ik was hier eerst" en een hoger geluid maken dan het volume van de radio. Ik merk net hetzelfde als hier bij gebruik van mijn dampkap of stoompan...

                  Mijn vogelarts zei me ooit dat je een grijze roodstaart moet vergelijken met een autistisch kind van 4 jaar, maakt steeds associaties (op actie volgt steeds reactie). Enkele voorbeelden:

                  - Ik sta in de keuken op een plaats waar ik altijd fruit snij, hij associeert dat met: "er is lekker eten op komst, dus ik ga klaar staan en wachten tot het me voorgeschoteld wordt".
                  - Ik neem een sigaret en een aansteker vast, hij associeert dat met: "klaar staan om op mijn hand te stappen" want dan mag ie mee naar buiten (gezien ik rook enkel buiten).
                  - Ik loop naar achter in de gang, hij associeert dat met nootjes want die staan achteraan in de gang in een doosje, dus gaat ie op een punt van zijn boom zitten dat zo dicht mogelijk bij de gang aanleunt.
                  - Als de hond van m'n ouders hier rond loopt gooit hij eten op de grond, want dan komt de hond in kwestie het eten steeds opeten en kan hij in de staart bijten
                  De hond van mijn ouders (bouvier) heeft namelijk een zeer uitdagend staartje, voor hem althans...
                  - ...
                  Carpe diem

                  Comment


                  • #10
                    Dat zijn zeker hele goeie ideeën! Het was nog niet in me opgekomen om het eten in de speeltjes te verstoppen! Dat is een heel goed idee, ik zal het later gaan uitproberen, en ik denk het ook een goede manier is om wat te doen voor haar Voor de rest fluit ik overdag wel eens bepaalde deuntjes, sinds een week kan ze wat ik fluit al precies nafluiten! Dus als ze dan aan het roepen is gaat er soms wel eens een deuntje van wat ik fluit doorheen, en daar reageer ik dan positief op. Ik zal het eten dan in de speeltjes gaan verstoppen, en hopelijk gaat ze er op af (ze is soms nog een beetje vang van gekleurde speeltjes :P) Ik heb inderdaad ook het idee dat ze een achtergrond muziekje wel leuk vindt..

                    Mijn vogelarts zei me ooit dat je een grijze roodstaart moet vergelijken met een autistisch kind van 4 jaar, maakt steeds associaties (op actie volgt steeds reactie). Enkele voorbeelden:

                    - Ik sta in de keuken op een plaats waar ik altijd fruit snij, hij associeert dat met: "er is lekker eten op komst, dus ik ga klaar staan en wachten tot het me voorgeschoteld wordt".
                    - Ik neem een sigaret en een aansteker vast, hij associeert dat met: "klaar staan om op mijn hand te stappen" want dan mag ie mee naar buiten (gezien ik rook enkel buiten).
                    - Ik loop naar achter in de gang, hij associeert dat met nootjes want die staan achteraan in de gang in een doosje, dus gaat ie op een punt van zijn boom zitten dat zo dicht mogelijk bij de gang aanleunt.
                    - Als de hond van m'n ouders hier rond loopt gooit hij eten op de grond, want dan komt de hond in kwestie het eten steeds opeten en kan hij in de staart bijten
                    De hond van mijn ouders (bouvier) heeft namelijk een zeer uitdagend staartje, voor hem althans...
                    - ...
                    Nooit zo over gedacht, maar nu je het zegt.. kan ik ook wel een paar momenten noemen wanneer hij precies hetzelfde doet, als ik haar etensbakje uit de kooi haal bijv. gaat ze meteen heel heftig heen en weer lopen, en kijken wat ik aan het doen ben..

                    Comment


                    • #11
                      Hallo allemaal!

                      Ik heb een maandje gewacht met reageren, en heb een aantal dingen geprobeerd met m'n roodstaart. Ze speelt nu met haar speeltjes doordat ik er wat te eten in heb verstopt, dus dat is nu helemaal geen probleem meer! Het enige probleem dat ik nu nog steeds heb is het schreeuwen. Zodra iemand de kamer verlaat en naar buiten loopt via de deur gaat ze heel hard schreeuwen en geluiden maken.. totdat ze diegene niet meer ziet, of totdat die weer naar binnen komt lopen.. Ik denk dat dit te maken heeft met het willen aandacht krijgen? Ze wil sowieso dat degene die naar buiten komt weer terug naar binnen komt. En dit doet ze met iedereen. Enig idee hoe ik haar dit zou kunnen afleren? Bedankt!

                      Comment


                      • #12
                        Hoi

                        Dit contact schreeuwen is natuurlijk, in de natuur blijft een koppel bij elkaar ze doen alles samen en blijven in de groep, je moet het niet direct zien als aandacht vragen, maar jullie gaan weg en hij blijft alleen achter dit is tegen de natuur in voor je grijze.

                        Ergens staat er in het forum hier een topic over, geduld en vertrouwen is hier de sleutel om dit gedrag aanvaardbaar te maken, persoonlijk reageer ik nooit op hun schreeuwen bij weg gaan en binnen komen pas als ze rustig zijn ga ik na hun toe, het heeft een tijd geduurd maar het werkt op enkele incidenten na.

                        Julia
                        Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

                        Comment


                        • #13
                          erik

                          hallo

                          lees www.koppiekrauw.com eens daar kun je veel van opsteken ook hoe je een straf en strafkooi(time out kooi) gebruikt.

                          veel lees plezier
                          erik.

                          Comment


                          • #14
                            Ik ben benieuwd hoe het nu gaat!
                            Is het schreeuwen over?
                            If you had an idea that would outrage the world, would you keep it to yourself?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ace Bekijk Berichten
                              Ik ben benieuwd hoe het nu gaat!
                              Is het schreeuwen over?

                              Sorry voor de late reactie! Het gaat al een stuk beter, ze schreeuwt nog wel, maar speelt meer, en begrijpt denk ik ook wel dat schreeuwen niet echt helpt, toch blijft ze het nog wel vaak doen, maar ik probeer het haar nog steeds af te leren.

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X