Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Intens hoog en intimiderende fluittoon makende parrot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Intens hoog en intimiderende fluittoon makende parrot

    Beste,


    De laatste tijd hebben we weer een grijze roodstaart in huis waar ik over het algemeen erg goed mee kan. Ben absoluut niet bang voor hem en loop er soms mee door de bossen enzo. Maar de laatste tijd heeft ie een gruwelijk hoge fluittoon die pijn doet aan je oren. Kan, mag.


    Nu maakte hij er een gewoonte van en heb hem duidelijk gemaakt dat hij dit niet mag doen. Maar het verhaal is nu dat ie weet dat ik het niet prettig vind en mij er mee irriteert. Elke keer als ik de kamer-deur uit loop maakt hij het geluid. Als ik weg ga doet ie het ook.


    Ik ben dus begonnen aan het strafhokje (kleine wc hok) en zet hem daar neer als straf. Gewoon 10-15 minuten zodat het niet als speelhok wordt gezien (klein en saai) maar ook niet te lang.


    Dit heb ik nu 2 dagen lang gedaan met als resultaat 8 x per dag daar heen brengen deze Pasen. Ik ben en probeer wel consequent te zijn.


    Resultaat is dat hij het vaker doet en ik mij kapot erger aan de toon. Het lijkt nu wel een psychologische oorlogsvoering omdat ik al ga nadenken dat als ik wegloop hij dat geluid maakt. (Dit doet hij nu niet meer, maar zal mij niet verbazen als hij het morgen wel weer doet).


    Zou graag tips hebben,
    Negeren? Kan zeker, maar afleren heb ik liever. Wil niet doof worden en onze hond ook niet.


    Straffen? Lijkt averechts te werken met dit hokje.


    Ik merk ook dat ik wat agressief wordt door die kl*te fluit. En dat ligt zeker aan mij, maar is niet geheel onverklaarbaar.


    Planten spuit las ik. Houdt ie vast niet van. Maar om hem in zijn veilige kooi onveiliger te laten voelen hoeft van mij ook niet. Daarnaast elke keer nieuwe straffen uitvoeren is ook niet duidelijk voor de papegaai.


    Help!


    Leuk dier, maar komt niet echt dankbaar over als ik dat dier 2 uur lang aai over zijn koppie, ga dan de deur uit en krijg dan een doodse fluit naar mijn oren. Wordt de band niet beter op...


    Als ik hem met kooi en al buiten zet (gewoon om hem te laten genieten, lekker in het zonnetje) doet ie het heel erg vaak. Hier reageer ik niet op omdat ik dan 'weg' ben en hij mij er niet mee heeft.


    De vogel lijkt het spelletje goed door te hebben en weet het dus dat hij wel naar het 'straf hok' moet.


    Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden. Niet alleen voor de oplossing, maar ook hoe jullie denken!

  • #2
    in mijn mening werkt straffen averechts inderdaad...
    Je gaai blijkt het fluitje altijd te gebruiken om het feit dat jij erop heb gereageerd en door te straffen geef je hem ook de negatieve aandacht wat een papegaai heerlijk vind.
    Negeren werkt vaak het beste, want ik heb vaak gelezen dat als mensen gaan handelen bijna nooit werkt.
    Je heb zelf heb probleem erger gemaakt door hem dus te straffen, ik denk dat je er een tijdje mee moet dealen dat hij dit doet en hopen dat hij er na een tijd mee stopt of heel af en toe gebruikt...

    misschien dat meerdere mensen met goede ideeen komen of wat zij er van vinden.

    Ik wens je veel succes met jou en je gaai.

    Marcel
    Denzo Chica

    Comment


    • #3
      Hoi Canon,
      Het klinkt misschien wat sarcastisch maar jouw grijsje heeft goed werk geleverd wat betreft jouw conditionering : hij fluit en jij geeft aandacht.
      Je moet weten dat je één van de slimste gaaien van allemaal hebt.
      Het zal best wel wat tandengeknars kosten om jouw gaai deze training af te leren, maar hier moet je doorheen.
      1) Hij fluit en jij negeert straal dit gedrag. Echt NIET reageren, niet met je stem, niet qua lichaamstaal (doe desnoods een paar dagen oordopjes in). Als je gaai eventjes stil is beloon je hem uitvoerig.
      2) Probeer positief te conditioneren : mij lijkt dat je quasi kan voorspellen wanneer je gaai gaat fluiten. Probeer hem net iets voor te zijn en geef hem een afleiding (een nieuw speeltje of iets lekkers) voor hij gaat fluiten zodat zijn aandacht weggetrokken wordt van dat irritante fluitje.
      Je zal zien dat het echt héél snel kan gaan dat hij dat fluitje achterwege laat.
      Heel veel succes beiden !

      Comment


      • #4
        Bedankt voor de snelle reactie's !

        Is goed, doe ik dat.
        Wel 'raar' dat je leest over een strafkooitje en dat dat eigenlijk ook averechts werkt.

        maar ik ga mijn best doen!

        Comment


        • #5
          Ik wil even melden dat negeren inderdaad beter werkt als straffen.

          Ik gaf juist de hond overdreven aandacht als hij dat fluitje deed, en negeerde de vogel volkomen.
          Dit had hij snel door en ging over op een leuk vrolijk fluitje. Als hij die floot, ging ik de vogel overdreven vriendelijk benaderen.

          Je ziet dan de vogel genieten, en fluit dat vrolijke deuntje nu heel erg vaak .

          Comment


          • #6
            Straffen werkt niet hij/zij krijgt zo toch aandacht en daar doet die het voor.
            Watjes in je oren en negeren op het moment dat die geen reactie meer krijgt zou het minder moeten worden. En als die dan stil is hem uitbundig belonen en wat lekkers geven dan leert die dat juist goed gedrag beloont wordt. Hoop dat je hier iets mee kunt.
            Yara en Bailey ,pino en Billy

            Comment


            • #7
              Bedankt voor je reactie, maar dat is nou net wat ik boven jouw bericht typte.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Canon Bekijk Berichten
                Bedankt voor je reactie, maar dat is nou net wat ik boven jouw bericht typte.

                Die had ik even niet gezien
                Yara en Bailey ,pino en Billy

                Comment


                • #9
                  Zo'n afschuwelijk hoge fluittoon produceert mijn gaai ook. Helaas reageert mijn hond daar wel heftig op. Met elke fluit begint mijn hond te blaffen. Zelf negeer ik de vogel, maar wil nog wel eens boos reageren op het zinloze blaffen van de hond en.... bingo.... de papegaai heeft zijn zin. Er wordt op zijn fluit gereageerd. Nu ben ik gestopt met de hond te verbieden en zet de hond even weg. Daarna is het gefluit een stuk minder geworden.
                  Aan mijn antwoord op je vraag heb je helemaal niets, maar ik wil hierbij wel zeggen dat die vogels heel slim zijn.

                  Comment

                  Ads onder in topics

                  Collapse

                  Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                  Working...
                  X