Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Depressieve papegaai dringend hulp nodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Depressieve papegaai dringend hulp nodig

    Ik heb een grijze roodstaart papegaai van 4 jaar, Farao. Voor zover ik weet is het een mannetje. Hij is niet gekortwiekt. Het is echt mijn maatje, ik kan alles met hem doen en hij heeft me nooit gebeten.

    2 weken geleden moest ik worden opgenomen in het ziekenhuis waar ik 5 dagen heb gelegen. Toen ik terugkwam was Farao wat van streek en de eerste dagen nogal stil (normaal gesproken zit hij de hele dag te praten en te fluiten), zat af en toe op de bodem van de kooi en dreigde af en toe met bijten. Genegeerd, veel aandacht gegeven en met een paar dagen was hij weer redelijk de oude, maar toen moest ik weer het ziekenhuis in voor 5 dagen. Afgelopen zaterdag ben ik terug gekomen en hij zat toen op de bodem van de kooi. Kwam wel even uit zijn kooi maar wilde zich niet laten aaien of kroelen en ging vrij snel weer terug onderin zijn kooi zitten (zijn kooi komt tot aan de grond, dus hij zit dan ook echt op ('grond-niveau').

    Gisteren begon hij ook ineens met bijten en zich steeds bol maken en dreigen, maar vandaag is dat nog erger geworden. Gisteren en vanochtend heb ik hem meegenomen onder de douche en dat ging goed. Daarna heeft hij een tijdje op zijn kooi gezeten, doodstil, en toen ik even weg moest naar de apotheek wilde ik hem pakken om in zijn kooi te zetten en toen vloog hij mij echt aan en beet keihard onder m'n neus, bloedde flink. Daar ben ik flink van geschrokken en ik durfde hem niet meer met blote handen te pakken. Heb een dikke handschoen gepakt en geprobeerd hem daarop te krijgen, maar dat vond hij eng, dus hij liep ervoor weg of vloog weg en als hij te dichtbij kwam beet hij er keihard in. Uiteindelijk met een pinda gelukt hem erop te krijgen en in zijn kooi. Toen ik terugkwam van de apotheek zat hij bovenin zijn kooi en deed normaal toen ik langliep. Hij vroeg om een kus, dus door de tralies een kus gegeven op z'n snavel en dat ging ook goed. Hem toen uit z'n kooi gepakt, vroeg hij weer om een kus, weer een kus gegeven en op zijn kooi gezet. Maar zogauw hij erop zat vloog hij m'n hand aan, en daar zit nu dus ook een flinke jaap in. Dus weer met die handschoen en een pinda op m'n hand gelokt (duurde zeker 10 minuten) en hem in de kooi gezet. Maar dat is natuurlijk niet de oplossing, ten eerste duurt het een tijd voordat hij weer in z'n kooi zit en hij krijgt ook nog eens 'n pinda. Opstapstok heb ik ook geprobeerd, wil die ook niet op. En m'n handen durf ik echt niet meer.
    Ik ben echt ten einde raad. Zo ken ik hem helemaal niet. Hoe kan ik dit probleem oplossen en zorgen dat hij weer de oude Farao wordt?

  • #2
    Hoi Anck,
    Met het bol zitten en op de grond zitten geeft je vogel aan niet lekker te zijn. Hou dat dus goed in de gaten want gaaien zijn meester in het maskeren van ziektes. In de natuur doet een gaai zo lang mogelijk of er niets aan de hand is, want zodra een roofvogel een zwakkere vogel in de gaten krijgt is die vogel de prooi.
    Omdat het opvallend is dat je vogel zo reageert als je een paar dagen weg bent geweest zou het ook daar door kunnen komen. Ga eens vragen wat je vogel te eten heeft gekregen en of er nog ,voor de vogel, vreemde dingen zijn gebeurd tijdens je afwezigeheid. Misschien kom je dan een stukje dichter bij de oplossing van zijn gedrag.
    Het beste is om het bijten te negeren en gewoon je handen blijven gebruiken. Maar........1 van mijn gaaien is een bijter, en dus kom ik nooit in de buurt met mijn handen. De vogel vond het na 3 jaar knuffelen en kroelen niet prettig meer als ik aan hem zat dus doe ik dat maar niet meer. Alleen met kortwieken en andere noodzakelijk dingen raak ik de vogel aan. met deze vogel gebruik ik dus een opstapstok. De meeste vogels accepteren vrij snel de opstapstok.
    Zorg dat de vogel je weer gaat vertrouwen door lief tegen hem te blijven doen en gun het wat tijd. Maar hou ook goed zijn ontlasting en eetgedrag in de gaten i.v.m. eventuele ziektes.
    Succes,
    Hetty
    De meeste mensen sparen geld:
    Ik spaar mooie momenten.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor het antwoord! Vandaag heb ik hem een tijdje in zijn kooi laten zitten en ben steeds bij hem gaan staan en heb tegen hem gepraat. Na een tijdje begon hij weer te praten toen ik in de keuken bezig was. Toen ben ik naar hem toe gegaan en heb hem uit zijn kooi gehaald en naast mij op de bank neergezet en dat ging prima. Hij bleef wel stil zitten (normaal gaat hij wat rondlopen of wil hij knuffelen) maar dat hij niet heeft gebeten en niet meer onderin de kooi zit is een goed begin. Verder is hij rustig geweest, heb de kooi open gelaten en hij vermaakt zich wel en bijt niet als ik naar hem toe ga zolang ik hem niet ga aaien of kroelen. Hopen dat hij morgen geen terugval krijgt!

      Verder eet hij normaal en zijn ontlasting is ook normaal. Toen ik in het ziekenhuis lag heb ik precies opgeschreven hoeveel hij van wat te eten moet hebben en dat heeft hij ook gekregen. Maar ik zal het goed in de gaten houden.

      Comment


      • #4
        Hallo Anck,

        Wat een verhaal zeg... echt een vervelend probleem waar je mee geconfronteerd bent.
        Hetty heeft natuurlijk gelijk dat je er eerst zeker van moet zijn of er niet wat anders aan de hand is met je papegaai.
        Maar zoals jij de situatie omschrijft ga je toch snel denken dat je papegaai (Farao) gewoon beledigd is en hij dat jou duidelijk wil maken.

        Hetty heeft je een methode van aanpak aangegeven, ik hoop dat je daar resultaat mee boekt.
        Mocht het echt niet lukken meldt dat dan hier nog een keer.
        Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

        Heel veel succes gewenst, Frans
        fkbmac www.koppiekrauw.com

        Comment


        • #5
          Hallo allemaal,

          Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels met Farao 'gepraat'. Gewoon terwij hij in zijn kooi zat ben ik voor hem gaan staan en heb hem uitgelegd dat ik naar het ziekenhuis moest en dat ik helemaal niet van hem weg wilde enzo. Hij begrijpt mijn woorden natuurlijk niet, maar ik dacht, misschien begrijpt hij wel het gevoel of vindt hij het in ieder geval fijn dat ik een half uur tegen hem sta te praten. En na een tijdje was hij inderdaad helemaal rustig dus toen heb ik hem uit zijn kooi gehaald en wilde hem erop zetten, maar hij wilde niet van mn hand af en ging naar mij hangen, hij wilde dus onder mn kin zitten en geaaid worden in z'n nek. Dus dat heb ik gedaan en hij wou niet meer weg! Waarschijnlijk even alles inhalen. Maar sindsdien is hij weer helemaal de oude. Dus ik ben helemaal blij!

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse

          Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

          Working...
          X