Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Papegaai laten vliegen of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Papegaai laten vliegen of niet?

Onze papegaai is al zijn leven gekortwiekt.
    Reden: Hij kan mee naar buiten etc..

Nu is het geval dat die erg veel om aandacht vraagt. In de boekjes staat dat hij minstens 2 uur per dag aandacht moet hebben,
    maar hij krijgt minstens 8 uur per dag (eigenlijk gewoon de hele dag).

Maar als hij even alleen is gaat ie al snel vervelend gedrag vertonen. Roept heel vaak 'kom maar', gaat wapperen met zijn vleugels en als je dat negeert hard piepen.

Ik heb op mijn kamer een mooie speelplek gemaakt, 2 meter bij 1 meter aan hangende touwen en takken. Maar hij vraagt ook hier op al heel erg snel daar aandacht.
    Kortom hij lijkt zich niet alleen te kunnen vermaken/alleen zijn. Als ik er niet ben wil die er van af en als ik 2m bij hem vandaan ben roept ie 'kom maar' etc..

Nu is (misschien mijn laatste hoop) de gedacht dat als hij kan vliegen zich wat veiliger voelt. Uiteraard zitten er voor ons nadelen aan, altijd deuren dicht en op letten geblazen. Maar goed, dat zei zo.

Mijn vraag is eigenlijk: Veranderd het gedrag van een vogel als hij kan vliegen?

Een papegaai is nu eenmaal een sociaal dier, met de intelligentie van
    een kind van 3 - 5 jaar. Niet zo vreemd dus dat hij aandacht wil.
    Nou ben ik persoonlijk niet voor alleen gehouden papegaaien, en denk
    dat je hem misschien meer plezier doet met een maatje.
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Bedankt voor de reactie en de tip!

Ik snap ook dat hij aandacht wil en daar is niets mis mee. Maar een papegaai zou toch wel even in een speelboom moeten kunnen zitten terwijl jij op 2m afstand bent?
      Maar als je een maatje aanraad moet ik mij daar eens in verdiepen.

Gaat dat altijd goed?

Comment

Dit gaat zeker niet altijd samen.
        Je zal er rekening mee moeten houden dat ze misschien niet samen
        in één kooi kunnen, of op één speelplaats.
        Ik weet niet hoe oud jouw vogel is, maar hoe jonger je ze bij elkaar
        zet hoe meer kans van slagen ..
        Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Mijn vraag is eigenlijk: Veranderd het gedrag van een vogel als hij kan vliegen?
          Antwoord is simpel, JA

Een vogel die vliegt kan veel meer zelf doen. Maar vergt ook nodige aandacht voor wat veiligheid betreft.

Maar of het ook helpt om de schreeuw naar aandacht te veranderen, ik denk het niet.

Naar alle waarschijnlijkheid is de vogel ver/gewend aan aandacht en wil deze hebben/houden en eist deze op.

Als ik er niet ben wil die er van af en als ik 2m bij hem vandaan ben roept ie 'kom maar' etc..

Die ze dan ook vaak of misschien wel altijd krijgt/kreeg en dat is lastig te doorbreken maar niet onmogelijk.
          ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Bedankt voor de reactie's.
            Zal op de computer uitgebreider reageren.

Dit vind ik ook zo'n typisch dingetje.
            Hij zit bij mij, niets aan het handje en dan gaat ie ineens zijn vleugels zo openen en angstig kijken. Er veranderd niets qua situatie in de huiskamer. Geen idee wat ik dan moet doen, maar ontspannend ziet het er niet uit.

https://youtu.be/Pockzv4ppxg

(let niet op de overige dingen, luie zondag op de bank ;-). ).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Canon Bekijk Berichten
              ........ hij lijkt zich niet alleen te kunnen vermaken/alleen zijn.
              Je hebt een grijze roodstaart papegaai. Hij lijkt niet alleen te kunnen zijn.
              Lees je wat het oorspronkelijke natuurlijke gedrag is van deze soort dan leer je hoe deze vogels in de vrije natuur leven.

(citaat van Wiki pedia)
              De grijze roodstaartpapegaai kiest een partner voor het leven; samen maken ze een nest in boomholtes. Het wijfje krijgt buiten het regenseizoen 2 tot 5 eieren waarop ze gedurende ongeveer 4 weken broedt terwijl de man oppast en voor het eten zorgt. Beide ouders verzorgen de kuikens gedurende ongeveer 3 maanden. Ze brengen de dag door met hun partner en soms in kleine groepjes van pakweg 20 tot 30 vogels. Als het begint te schemeren, vormen ze grotere groepen en gaan gezamenlijk op zoek naar voer. Ze vliegen rechtlijnig en soms op grote hoogte.

Dit zou volgens mij dus betekenen dat deze soort beter niet alleen gelaten moet worden.
              Ook al zou je vogel kunnen vliegen daarmee is de situatie als de vogel alleen gelaten worden eigenlijk niet anders dan nu nu hij niet vliegen kan
              In beide gevallen is het dan: de vogel wordt alleen gelaten.

In de natuur is dit een gevaarlijke situatie
              wie waarschuwt voor gevaar ?
              samen is het zoeken naar voedsel ook veel makkelijker

Comment

Bedankt voor het mee denken.

Dus even 3 dingen.

Het filmpje:
                Wat zegt het filmpje jullie? Kan iemand inhoudelijk reageren?

Ik vind dat hij er daar angstig uit ziet. Zijn ogen staan ook zo op springen. Het gekke is dat hij het vaak ineens doet, terwijl hij daarvoor gewoon relaxt bij mij zat.
                Ik heb geen idee waarom hij het zou doen (aandacht? Hij is toch bij mij denk ik dan...).

En wat ik dan moet doen. Eerder deed ie dit nooit, is een beetje een nieuw dingetje.

Wel of niet vliegen?
                Wat is jullie ervaring hiermee. Wat zijn de voordelen qua karakter? Wat kunnen de nadelen zijn (buiten deuren dicht houden en ramen)?

Wel of geen maatje erbij?
                Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Voordelen? Nadelen?
                Overigens heb ik mij best veel ingelezen in vogels, qua gedrag etc. Maar er wordt zeer zelden verteld dat het echt een groepsdier is en dat je er moeilijk 1 kan houden.
                Volgens mij zijn er ook (veel) meer mensen met 1 papegaai dan met 2 of meer, toch?

Comment

Op het filmpje zie ik niet een heel vreemd gedrag, het zou kunnen dat ie even
                  van een bepaald geluid op de tv schrok, ik zou hier niet teveel aandacht aan geven.

Er zijn vast nog veel papegaaien die alleen worden gehouden, maar dat wil niet
                  zeggen dat dat ook heet beste is. Het zijn echt groepsdieren van nature.

Ik heb van de vogels vogels er drie die standaard vliegen, dat gaat tot nu heel goed.
                  Er zijn idd dingen waar je op moet letten zoals ramen en deuren, en hij moet leren
                  dat een raam een raam is en er niet tegenaan vliegen.
                  Het kan een verrijking voor hem zijn.

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Ik ben me aan het inlezen verdiepen van het laten vliegen en evt. Een tweede.

Eigenlijk lijken beide positief te zijn voor de psychische gesteldheid van de vogel.

vliegen:
                    Nu roept hij vrij veel 'kom maar' als hij zich even verveelt of iig iets wil. Het lijkt me prettig om het een x om te kunnen draaien. Zowel voor Tjiko als mijzelf.

Nadeel lijkt me dat hij niet meer zo makkelijk naar buiten kan. Evt. Moet ik dan een tuigje gaan kopen, maar volgens mij wil niet elke vogel dat. In die zin lijkt me het een beperking.
                    ik zeg even hardop de +jes en de -etjes hard op aan het afwegen .

een tweede vogel:
                    het lijkt me een groot voordeel. Ik kan hem iets fijner een tijdje alleen laten (of dus met zijn 2en).
                    lijkt me dat het veel probleem gedrag (zo noem ik het piepen even) oplost.

Iemand ervaring met tijdelijk testen hoe de band is tussen de vogels? Wat een doom senario is, is dat ze elkaar niet mogen natuurlijk. Dan heb ik er 2 zonder dat ze vrienden zijn .

Comment

Bij het laatste, stel dat ze geen maatjes worden, kunnen ze ook op afstand
                      toch genoeg hebben aan elkaars aanwezigheid.

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                      X